Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Jag har fått höra av "träningsproffs" att man inte ska ha två ord med början på s, då hundar lätt kan förekomma på ssss och sätter sig fast det var stå man sa osv.
Med tidigare hund som jag tävlat med körde jag stå-sitt-ligg i både fjärren och i andra moment. Men med valpen så funderar jag nu på att inte ha två s-ljud.
I inkallande med ställandet har jag lärt in stanna, även till rutan. Så det är i ställande under gång, zätat och fjärren som jag funderar på att byta bort stå till upp istället.
Hur har ni andra gjort? Bara bytt orden i fjärren och behållt stå/sitt kommandot i de andra momenten?
Jag har någon slags ambition om att ha itt, tå och ligg, plockar alltså bort alla S. Har helst samma i alla moment, håller inte reda på det annars. Lär dock in även sitt och stå för ibland virrar jag till det och råkar säga fel :p
Så i praktiken kör jag på sitt, itt, stå, tå, ligg och lägg. Ibland planerat och strukturerat men lika ofta huller om buller för att jag tänker fel. Då är det tur att hundarna fattar båda alternativen ;)

Jag har fått höra av "träningsproffs" att man inte ska ha två ord med början på s, då hundar lätt kan förekomma på ssss och sätter sig fast det var stå man sa osv.
Med tidigare hund som jag tävlat med körde jag stå-sitt-ligg i både fjärren och i andra moment. Men med valpen så funderar jag nu på att inte ha två s-ljud.
I inkallande med ställandet har jag lärt in stanna, även till rutan. Så det är i ställande under gång, zätat och fjärren som jag funderar på att byta bort stå till upp istället.
Hur har ni andra gjort? Bara bytt orden i fjärren och behållt stå/sitt kommandot i de andra momenten?
Det verkar vara rätt poppis att säga "tå" istället för "stå" här nere. Jag kör med olika tonlägen istället, "sitt" är ljust, "stå" säger jag med djupare röst. Har även lärt in att jag kan vråla "stå" utan att hundarna går ner sig, man måste nämligen ta i rätt bra om hunden ska höra kommandot på 50 m håll i full skåneblåst ;).

Har bytt ut sitt mot "upp" resp "baks" i fjärren eftersom de ska röra sig så annorlunda jämfört med om jag har dem vid sidan.

Ja tecken har jag oxå kört samt röstkommandon. Det var inga problem med förra tävlingshunden med sitt-ligg-stå. Men har sett en hel del andra tävlande ha problem med just att hunden förekommer kommandot på sitt/stå. Å när "proffsen" säger att det är bra att slopa två s-kommandon, så tänkte jag pröva detta med nuvarande tävlingshund. Har bara inte bestämt mig än om jag ska ändra sitt-kommandot eller stå-kommandot... Det lutar åt stå-kommandot, då sitt används så ofta. Att ha fler kommandon för olika förflyttningar i fjärren förstår jag, men för mig blir det för svårt med så många olika kommandon att jag säkert bara skulle blanda ihop allt. :angel:

Vi tränar på och har faktiskt anmält oss till våran tävlingsdebut, KM :D Inget stort alltså, men för mig känns det enormt. Vi har en månad på oss att finslipa nu :)

Mitt största problem är att han är så jäkla ojämn.. Ena dagen springer han bredvid hindret, andra dagen tjuvstartar han och kastar sig över. Ena dagen vägrar han sätta sig från ligg, andra dagen sätter han sig upp innan kommando O_o

Och så lite skryt :D Våran instruktör sa idag att vi Zippo har den bästa positionen av alla hundar på kursen och att hans bakdelskontroll är i klass 3-stil :banana: Nu måste bara matte lära sig att inte låta honom slarva, för han har ingen anledning till det, han kan ju faktiskt! Men om matte tillåter slarv så är ju det såklart enklare ;)

Ni som tävlar klass 3 och högre, har ni tips på träningsgrupper, träningsläger, kurser mm för den högre nivån? Jag kom i samspråk med en tävlande i klass 3 idag och hon hade svårt att hitta träningskompisar, var typ ensam på sin klubb på den nivån. Funderar på om det finns grupper på nätet, onlinekurser eller liknande? Eller var ni hittar sparringpartners ni som kommit förbi det vanliga kursutbudet?

Ni som tävlar klass 3 och högre, har ni tips på träningsgrupper, träningsläger, kurser mm för den högre nivån? Jag kom i samspråk med en tävlande i klass 3 idag och hon hade svårt att hitta träningskompisar, var typ ensam på sin klubb på den nivån. Funderar på om det finns grupper på nätet, onlinekurser eller liknande? Eller var ni hittar sparringpartners ni som kommit förbi det vanliga kursutbudet?
De allra flesta helgkurser och liknande är ju på lite mer "avancerad" nivå, framförallt om man väljer att gå för något lite större namn. Det tycker jag inte är problem alls. Tror också att det på de flesta ställen finns någon lokal instruktör som har lite mer att erbjuda än klass 1- lydnad.
Hur det ser ut med träningsgrupper osv varierar väl. Själv tycker jag inte att det spelar så stor roll vilken klass man tävlar i utan vad man har för träningstänk är det viktiga för att kunna hjälpa varandra att utvecklas.
Sen hittar ju många varandra via sociala medier, och via gemensamma bekanta kan man hitta ännu fler :)
Är man dessutom villig att åka lite, iaf till grannstaden, så ökar utbudet ännu mer.

Jag går en träningsgrupp som är instruktörsledd, varannan vecka. Vi är 6 stycken med allt ifrån aldrig tävlat i lydnad till klass 3-ekipage med sikte på elit. Det spelar absolut ingen roll vilken nivå man är på så länge träningsfilosofin är den samma. Jag har jättemycket utbyte oavsett vem av de i gruppen jag tränar med.
Ska absolut även gå nästa termin. Tyvärr bor vi rätt långt ifrån varandra och de flesta har redan sina träningskompisar de kör med utöver denna grupp eller kurs om men vill kalla det så.

Är dock också på jakt efter träningskompisar att träna med till vardags då det liksom inte fungerar att träna ensam hela tiden. Framförallt gruppmoment osv men också till kommendering, störning och så vidare. Tyvärr har min brukshundsklubb inte ens en tävlingslydnadskurs så någon grupp eller kväll där man tränar ihop finns inte så vitt jag vet.

Jag går en träningsgrupp som är instruktörsledd, varannan vecka. Vi är 6 stycken med allt ifrån aldrig tävlat i lydnad till klass 3-ekipage med sikte på elit. Det spelar absolut ingen roll vilken nivå man är på så länge träningsfilosofin är den samma. Jag har jättemycket utbyte oavsett vem av de i gruppen jag tränar med.
Ska absolut även gå nästa termin. Tyvärr bor vi rätt långt ifrån varandra och de flesta har redan sina träningskompisar de kör med utöver denna grupp eller kurs om men vill kalla det så.

Är dock också på jakt efter träningskompisar att träna med till vardags då det liksom inte fungerar att träna ensam hela tiden. Framförallt gruppmoment osv men också till kommendering, störning och så vidare. Tyvärr har min brukshundsklubb inte ens en tävlingslydnadskurs så någon grupp eller kväll där man tränar ihop finns inte så vitt jag vet.
Bor inte du här i närheten?

Senast ändrad:
Jag ligger förvisso inte på den nivån men tycker det går rätt lätt att hitta kurser där. Däremot inte bland klubbarnas egna utbud utan man får googla runt bland privata instruktörer som tävlat högt själva. Finns ju fb-grupper för både lydnad och kurser i allmänhet. Brukar även efterlysas träningskompisar där.

Jag hade turen att ha träningskompisar på högre nivå än mig när jag var på väg upp i klasserna med labben, och när intresset för lydnad dalade så drog jag och en klubbkamrat igång en satsning i klubben där vi hyrde in några välkända instruktörer som höll ett helgläger för alla intresserade. Detta upprepades ett par år. Det blev ett enormt lyft och ett tag hade vi nog drygt 30 pers på den öppna lydnadsträningen. Jag och min bekanta har sedan fortsatt med att hålla kurser i tävlingslydnad och från den första "kullen" är det nu folk som tävlar på elitnivå. Utöver detta är vi ett litet gäng som hyr en instruktör 3 dagar per termin och tränar tillsammans 1 gång i veckan, men det gör vi helt på egen bekostnad.

Så mitt svar är egentligen att gå på den lokala brukshundklubben lite. Föreslå att de borde satsa mer på tävlingslydnaden och föreslå att de håller kurs i lydnad 3-elit lydnad. Har de ingen egen instruktör som har kunskapen så kanske de kan hyra in en? Eller samarbeta med en annan klubb?

Jag hittade min bästa och mest "använda" ( :D ) träningskompis här på buke, vi har kamperat ihop i ett gäng år nu och det är mycket tack vare henne jag och Lyxa tagit oss till SM i lydnad och bruks :love:!

Resten har jag träffat via kurser, träningsläger, Talangtruppen osv. Det sista året har jag hittat massa goa tjejer på min lokala brukshundsklubb när jag börjat hänga där mer :) ! Jag håller med @MiniLi , går man kurser för de lite större namnen så träffar man automatiskt på ambitiösa och drivna träningskompisar :up:

Jag och Lyxa var och tävlade igår, och hade en superhärlig känsla genom hela programmet :love:! Visst kom det lite detaljmissar och lite dåligt tryck här och var, men det positiva var helt klart övervägande :up:!

Domaren gillade oss också, så vi fick 293 poäng och kom på delad 1:a plats med en av de häftigaste lydnadsgoldens jag vet :D! Superkul var det :)!
1510117.jpg

1510111.jpg

Störtnöjd över min hund idag som klarade platsliggning i grupp riktigt fint på träningen! :love: Äntligen verkar det har vänt med våra problem där, nu känns det bra att jobba vidare!

Körde även genom alla momenten i ettan tävlingsmässigt med kommendering och måste säga att det gick över förväntan, tappade bort honom lite i fria följet och fjärren behöver fortfarande jobbas på en hel del, men annars kändes det fint! :banana: Kanske vi också kan tävla nån gång.

@mazariin fjärren kommer ju inte förrän i tvåan :) Härligt med bra känsla!

Riktigt, riktigt nöjd med träningen idag! Känns som att vi/Stoja gör framsteg hela tiden nu under hösten och nu börjar det kännas som att vi faktiskt kan våga oss på att tävla nån gång igen... Både kedjning och detaljpet/felande (inte samtidigt) utan frustration och stressbeteenden! :banana:

Förbereder ni hunden för kommande moment? Hur?
Beror på hund. Min unga hane kommer må bra av tydliga momentförberedelser men det är förödande för tiken. Han är en tänkare och kan bli lite avvaktande om han måste fundera mycket, därför gör han bäst ifrån sig när saker är tydliga och han bara kan ge gärnet.
Med honom tänker jag lära in förberedelser av typen "var är rutan?", "ska vi hoppa?" och liknande som främst är verbalt eller med tydliga praktiska rutiner som är tävlingsgodkända.
Tiken däremot tänker alldeles för lite, hon gör först och tänker kanske sen. Hon bygger också upp alldeles för mycket förväntan och skulle spinna loss totalt om det blir förutsägbart. Däremot är det ju viktigt att förbereda henne så att hon kommer i rätt sinnesstämning, men mer av typen "lugna dig och tänk nu".

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka