Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Hej

Jag har en golden som jag tänkte starta i klass två.. vi har dock lite som vi måste få ordning på innan.
bland annat apporteringen. Hon sätter sig snett. Hon sätter sig inte snett annars. Hon tuggar också, jag har använt omvänt lockande i ettans apportering vilket fungerade. Tips?
Använd omvänt lockande här också? Håll upp godis/leksak i vänstra handen, och hjälp henne så att ingången blir bra. Hon får inte släppa eller tugga! Börja på nära håll och utöka avståndet. När hunden sitter i position och håller bra så säger du varsågod och låter hunden själv släppa apporten och ta belöningen.

Använd omvänt lockande här också? Håll upp godis/leksak i vänstra handen, och hjälp henne så att ingången blir bra. Hon får inte släppa eller tugga! Börja på nära håll och utöka avståndet. När hunden sitter i position och håller bra så säger du varsågod och låter hunden själv släppa apporten och ta belöningen.

Jag funderade på att göra det.. har så dålig fantasi så visste inte riktigt hur.. tack ska absolut prova det

Och så har vi gjort våran officiella debut. Som slutade med att jag helst vill gråta. En känsla som är i botten och ett tredjepris på 133,5 poäng. Nu gräver jag ner mig, tack o hej!

Nej men allvarligt, jag fattar inte. Hunden var på en helt annan planet än mig. Det finns inte en enda liten bra detalj som jag kan ta med mig från dagen. :cry: Det är väldigt deprimerande när man har en hund som är klockren på träning och träningstävling.. Jag var inte nervös, han är van vid nya platser, van vid massa folk och hundar. I helheten står det "Bra jobbat med en het hund", fast han var segare än han någonsin varit förut..

Hej

Jag har en golden som jag tänkte starta i klass två.. vi har dock lite som vi måste få ordning på innan.
bland annat apporteringen. Hon sätter sig snett. Hon sätter sig inte snett annars. Hon tuggar också, jag har använt omvänt lockande i ettans apportering vilket fungerade. Tips?

Sätter hon sig snett även om du säger fot när hon har apporten i munnen?

Sätter hon sig snett även om du säger fot när hon har apporten i munnen?

Jag har nu tränat på korta avstånd, har henne framför mig, ger henne apporten, säger fot och visar henne in lite grann. Det fungerar kanon inget tugg och hon sätter sig inte snett :) Nu försöker jag avancera där i från längre avstånd och minska på hjälpen.

Jag har nu tränat på korta avstånd, har henne framför mig, ger henne apporten, säger fot och visar henne in lite grann. Det fungerar kanon inget tugg och hon sätter sig inte snett :) Nu försöker jag avancera där i från längre avstånd och minska på hjälpen.

Låter jättebra! Har kört med något liknande fast utan att visa med handen. Hon fattade snabbt vad jag var ute efter :)

Och så har vi gjort våran officiella debut. Som slutade med att jag helst vill gråta. En känsla som är i botten och ett tredjepris på 133,5 poäng. Nu gräver jag ner mig, tack o hej!

Nej men allvarligt, jag fattar inte. Hunden var på en helt annan planet än mig. Det finns inte en enda liten bra detalj som jag kan ta med mig från dagen. :cry: Det är väldigt deprimerande när man har en hund som är klockren på träning och träningstävling.. Jag var inte nervös, han är van vid nya platser, van vid massa folk och hundar. I helheten står det "Bra jobbat med en het hund", fast han var segare än han någonsin varit förut..

Tråkigt att du känner så. Men gräv inte ner dig. Kan han inte bara ha haft en dålig dag?

Tråkigt att du känner så. Men gräv inte ner dig. Kan han inte bara ha haft en dålig dag?
Ska försöka att inte göra det :D
Ärligt talat vet jag inte alls vad han pysslade med. Allt utom att göra det han skulle uppenbarligen. Jag brukar kunna läsa honom som en öppen bok, men idag blev han helt förändrad så fort vi satte tassarna på planen. Det var ju vår första tävling, så antagligen var det något sånt som gjorde att han inte alls lyssnad. Men träningstävlingarna har han ju presterat skitbra på, så jag fattar inte riktigt skillnaden ;)

Ska försöka att inte göra det :D
Ärligt talat vet jag inte alls vad han pysslade med. Allt utom att göra det han skulle uppenbarligen. Jag brukar kunna läsa honom som en öppen bok, men idag blev han helt förändrad så fort vi satte tassarna på planen. Det var ju vår första tävling, så antagligen var det något sånt som gjorde att han inte alls lyssnad. Men träningstävlingarna har han ju presterat skitbra på, så jag fattar inte riktigt skillnaden ;)

Du kanske inte var nervös men spänd? På tävling tenderar man vara en aning kort mot sin hund nästan kylig om du förstår vad jag menar..kan det ha varit något sånt han reagera på? Nu lät det som om jag tycker att det är ditt fel men inte alls så jag menar.. Jag själv försöker jobba mycket med hur jag känner mig och beter mig på tävlingsbanan

Vi var och tränade lydnad i dag. Här kommer lite filmklipp på Lilla Pu, som har en planerad lydnadsklass 1 debut nu i december och en lydnadstävling till i februari (beroende på resultatet i december så kan det bli antingen en klass 1 eller kanske en klass 2 om vi känner oss kaxiga nog ;) )

Du kanske inte var nervös men spänd? På tävling tenderar man vara en aning kort mot sin hund nästan kylig om du förstår vad jag menar..kan det ha varit något sånt han reagera på? Nu lät det som om jag tycker att det är ditt fel men inte alls så jag menar.. Jag själv försöker jobba mycket med hur jag känner mig och beter mig på tävlingsbanan
Ja jag vet inte.. Nått var det iallafall! Innan vi gick in så lekte vi bara, just för att han skulle vara glad och avslappnad, och jag med. Men men, nu ska jag försöka att inte överanalysera :D Bara på't igen!

Vad exakt var det som inte fungerade? Vilka moment fick ni sämst betyg på och vilka gick bäst? Är det samma moment ni brukar vara svaga respektive starka i?
Varför blev det så?
När han var seg - var det att han ignorerade/inte verkade tycka det är kul/intresserad av annat runt omkring?

Kan det vara så att ni inte tränat så mycket uthållighet och att han helt enkelt säckade ihop för att han inte fick samma belöning han brukar?

Spånar hej vilt här, men försöker få dig att analysera dagen istället för att gräva ner dig och glömma bort. Man lär sig av alla tävlingar - både bra och dåliga.
Min första start och alla första lydnadstävling både för mig och hunden landade också på runt 135 poäng. Vi var helt enkelt inte redo för tävling ännu, men det var väldigt bra att ändå ha startat för då visste jag vad vi behövde träna vidare på.

Efter min och Lyxas andra lkl 1 tävling så åkte jag hem, drog täcket över huvudet (trots att klockan bara var 14) för att kunna låtsas att det var en ny dag sen, och smsade Lyxas uppfödare att "jag ska ALDRIG tävla lydnad mer!!!" Som tur var höll jag inte det löftet :D !

Ni kommer igen nästa gång :up:!

Vad exakt var det som inte fungerade? Vilka moment fick ni sämst betyg på och vilka gick bäst? Är det samma moment ni brukar vara svaga respektive starka i?
Varför blev det så?
När han var seg - var det att han ignorerade/inte verkade tycka det är kul/intresserad av annat runt omkring?

Kan det vara så att ni inte tränat så mycket uthållighet och att han helt enkelt säckade ihop för att han inte fick samma belöning han brukar?

Spånar hej vilt här, men försöker få dig att analysera dagen istället för att gräva ner dig och glömma bort. Man lär sig av alla tävlingar - både bra och dåliga.
Min första start och alla första lydnadstävling både för mig och hunden landade också på runt 135 poäng. Vi var helt enkelt inte redo för tävling ännu, men det var väldigt bra att ändå ha startat för då visste jag vad vi behövde träna vidare på.

Platsliggning: 8, piper
Tandvisning: 8, reser sig
Linförighet: 6, piper, går långt fram, tappar i sväng, krockar i vänster om, långsamt sättande, snett sättande, fin språng
Läggande: 7,5, DK, piper
Inkallande: 7, piper, struligt avslut, snett sitt
Ställande: 6, efter i transport, flera steg vid ställande, ljud
Apportering: 5, släpper
Hopp: 5, piper, stor lov, går förbi föraren, hjälp in
Helhet: 7.5, Jobbar jättefint med het hund, något för ofokuserad

Ärligt talat så funkade ingenting. Poängen ser ju kanske inte jättetaskiga ut, hade förväntat mig ännu sämre för känslan var verkligen katastrof :( Som du ser är poängen ganska jämt fördelade. Och han är väldigt jämn, vi har inget moment som vi är bättre eller sämre på. I vanliga fall gör han alla moment helt klockrent i stortsätt. Det värsta som händer i vanliga fall är att han kan tränga lite, kan någongång vara något långsam i ställandet och läggandet, sätta sig snett och slå i hindret. Men det är aldrig några stora grejer. Eller ja, han piper ALLTID, HELA TIDEN. Men det vet jag ju om.

Men idag.. Linförigheten såg ut som en rastningspromenad, du ser ju kommentarerna. Han var inte med mig för fem öre. Språnget fick ju visserligen plus för, och det är hans starkaste sida i linförigheten, då vaknade han till lite och insåg att han var kanske tvungen att hålla koll på mig för jag höll på att springa ifrån honom. Möjligt att jag kanske skulle haft lite högre gångtempo i linförigheten för att få honom mer fokuserad idag.

Inkallningen och hoppet var superfint (!) fram tills avslutet, då han helt enkelt fick för sig att inte göra något avslut. I inkallningen gick han till min högra sida och sen gick han iväg en sväng innan han till slut kom till vänster sida ?! Hoppet drog han iväg o pysslade med annat så jag fick kalla in honom o kommendera fot. Annars mycket bra fart i inkallningen och han slog inte i hindret (första gången typ ;) ).

Ställandet och läggandet kändes OK. Läggandet fick jag ju DK på, vet ärligt talat inte vad jag gjorde som var DK :D Transporten i ställande var katastrof iofs, han hade fokus, jag sa fot och gick, och sen var han borta ? Typ en halvmeter bakom mig. Sen när jag kommenderade så tog han något steg innan han stannade, förmodligen för att han hamna efter redan från början. Återgångarna var bra!

Apporten släppte han, och där ville jag helst dö. Han har aldrig någonsin släppt förut ?! Tandvisningen reste han sig, det var surt men inget jag hänger upp mig på. Platsen tja, skulle han vara tyst så skulle vi ju tjäna bra med poäng för ligger gör han ju. Men jag är nöjd med honom där.

Jag vet faktiskt inte varför han var seg. Det känns så drygt, att jag inte fattar varför. Han var helt enkelt inte koncentrerad på någonting alls, mest uppe i det blå. Det var inte så att han drog iväg o luktade på annat, hälsade på domaren eller tittade på hundar i publiken utan han typ gick iväg, stannade och bara stod :confused::confused::confused: Uthållighet har han, eller ja han blir lite frustrerad om han inte får belöning men då anstränger han sig bara ännu mer. Han är inte sån som stänger av för att belöning uteblir utan han har enorm will to please. Förutom idag då..

Kul, jaa.. Jag vet inte. Han hade ju bra fart i fart-momenten och han bara väntade på kommado i apporteringen och vid återgångarna i läggande och ställande. Då var han sådär taggad liksom, tjohooo matte säg vad jag ska göra!! Så är han ALLTID i vanliga fall. Men idag så var han liksom.. I sina egna tankar, det är väl den bästa beskrivningen. Han kan gå ner sig, men det var inte det han gjorde idag. Det var något annat..

Jag inser att jag låter som en tråkig förare, en dålig förlorare och som att jag skyller allt på hunden. Jag hatar att säga att jag faktiskt är besviken :( Men jag hoppades på mer. Jag TRODDE faktiskt på mer.. För jag VET ju att han kan! :(

Efter min och Lyxas andra lkl 1 tävling så åkte jag hem, drog täcket över huvudet (trots att klockan bara var 14) för att kunna låtsas att det var en ny dag sen, och smsade Lyxas uppfödare att "jag ska ALDRIG tävla lydnad mer!!!" Som tur var höll jag inte det löftet :D !

Ni kommer igen nästa gång :up:!
Haha tack, det där var precis vad jag behövde! Har sagt det förut och jag säger det igen, Ni är ju mina idoler! Så om eran karriär också började såhär så blir jag lite gladare ;) :D

@isafore Tävling är svårt för hundarna på så många sätt, och även om vi tycker att vi är väl förberedda så finns det förmodligen massor med saker vi inte tänker på. Jag har uppfattat att du inte har hållt på med lydnad tidigare? Se det här som en första erfarenhet och tänk på att det säkert kommer ta ganska många tävlingar och mycket träning innan du hittar alla "tävlingsknappar" eller bara lär dig vad det är hunden har svårt för och som behöver stärkas mer.
Försök plocka med dig informationen som tävlingen gav (vad funkade? vad funkade inte? hur betedde ni er?) och ha det i bakhuvudet vid fortsatt träning. Förr eller senare kommer du kunna lista ut vad som gjorde skillnaden så stor mellan tävling och träning idag och då har ni goda chanser att träna vidare och komma ut starkare på andra sidan :)

Själv har jag MÄNGDER med misslyckade tävlingar i bagaget med en hund som i princip alltid känns klockren på träning. Det är sånt som händer och helt enkelt så det funkar, tävling och träning är lätt väldigt olika saker om man inte bygger sin träning på ett sätt för att undvika detta.

@isafore Tävling är svårt för hundarna på så många sätt, och även om vi tycker att vi är väl förberedda så finns det förmodligen massor med saker vi inte tänker på. Jag har uppfattat att du inte har hållt på med lydnad tidigare? Se det här som en första erfarenhet och tänk på att det säkert kommer ta ganska många tävlingar och mycket träning innan du hittar alla "tävlingsknappar" eller bara lär dig vad det är hunden har svårt för och som behöver stärkas mer.
Försök plocka med dig informationen som tävlingen gav (vad funkade? vad funkade inte? hur betedde ni er?) och ha det i bakhuvudet vid fortsatt träning. Förr eller senare kommer du kunna lista ut vad som gjorde skillnaden så stor mellan tävling och träning idag och då har ni goda chanser att träna vidare och komma ut starkare på andra sidan :)

Själv har jag MÄNGDER med misslyckade tävlingar i bagaget med en hund som i princip alltid känns klockren på träning. Det är sånt som händer och helt enkelt så det funkar, tävling och träning är lätt väldigt olika saker om man inte bygger sin träning på ett sätt för att undvika detta.

Jag håller helt med dig!
Att tävla kräver erfarenhet både från hund och förare, således är det mer regel än undantag att första tävlingen inte går som förväntat.
Det är stor skillnad på tävling och på träning, hur mycket man än försöker att göra skillnaderna mindre så kommer de alltid finnas där.

Jag håller helt med dig!
Att tävla kräver erfarenhet både från hund och förare, således är det mer regel än undantag att första tävlingen inte går som förväntat.
Det är stor skillnad på tävling och på träning, hur mycket man än försöker att göra skillnaderna mindre så kommer de alltid finnas där.

Ja det är vår första tävling, så vi är väl blåbär även om jag har tränat mycket, även med hundar innan denna.

Jo jag förstår att det är stor skillnad mellan träning o tävling. Men jag förstår inte vad som var skillnaden.. Träningstävlingar har vi ju startat och alla med bra resultat, eller åtminstone där jag känt igen min hund..

Aja, idag är en ny dag. Jag är fortfarande besviken men jag börjar se några ljusglimtar. Tyvärr verkar det inte finnas någon passande tävling förens februari.. Jag vill ha revansch NU! :D

Ja det är vår första tävling, så vi är väl blåbär även om jag har tränat mycket, även med hundar innan denna.

Jo jag förstår att det är stor skillnad mellan träning o tävling. Men jag förstår inte vad som var skillnaden.. Träningstävlingar har vi ju startat och alla med bra resultat, eller åtminstone där jag känt igen min hund..

Aja, idag är en ny dag. Jag är fortfarande besviken men jag börjar se några ljusglimtar. Tyvärr verkar det inte finnas någon passande tävling förens februari.. Jag vill ha revansch NU! :D
Jag tänker att det i sig kan kräva lite rutin eller iallafall möjlighet att tänka tillsammans med andra med mer rutin - alltså att se vart skillnaderna ligger :)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka