Vad exakt var det som inte fungerade? Vilka moment fick ni sämst betyg på och vilka gick bäst? Är det samma moment ni brukar vara svaga respektive starka i?
Varför blev det så?
När han var seg - var det att han ignorerade/inte verkade tycka det är kul/intresserad av annat runt omkring?
Kan det vara så att ni inte tränat så mycket uthållighet och att han helt enkelt säckade ihop för att han inte fick samma belöning han brukar?
Spånar hej vilt här, men försöker få dig att analysera dagen istället för att gräva ner dig och glömma bort. Man lär sig av alla tävlingar - både bra och dåliga.
Min första start och alla första lydnadstävling både för mig och hunden landade också på runt 135 poäng. Vi var helt enkelt inte redo för tävling ännu, men det var väldigt bra att ändå ha startat för då visste jag vad vi behövde träna vidare på.
Platsliggning: 8, piper
Tandvisning: 8, reser sig
Linförighet: 6, piper, går långt fram, tappar i sväng, krockar i vänster om, långsamt sättande, snett sättande, fin språng
Läggande: 7,5, DK, piper
Inkallande: 7, piper, struligt avslut, snett sitt
Ställande: 6, efter i transport, flera steg vid ställande, ljud
Apportering: 5, släpper
Hopp: 5, piper, stor lov, går förbi föraren, hjälp in
Helhet: 7.5, Jobbar jättefint med het hund, något för ofokuserad
Ärligt talat så funkade ingenting. Poängen ser ju kanske inte jättetaskiga ut, hade förväntat mig ännu sämre för känslan var verkligen katastrof
Som du ser är poängen ganska jämt fördelade. Och han är väldigt jämn, vi har inget moment som vi är bättre eller sämre på. I vanliga fall gör han alla moment helt klockrent i stortsätt. Det värsta som händer i vanliga fall är att han kan tränga lite, kan någongång vara något långsam i ställandet och läggandet, sätta sig snett och slå i hindret. Men det är aldrig några stora grejer. Eller ja, han piper ALLTID, HELA TIDEN. Men det vet jag ju om.
Men idag.. Linförigheten såg ut som en rastningspromenad, du ser ju kommentarerna. Han var inte med mig för fem öre. Språnget fick ju visserligen plus för, och det är hans starkaste sida i linförigheten, då vaknade han till lite och insåg att han var kanske tvungen att hålla koll på mig för jag höll på att springa ifrån honom. Möjligt att jag kanske skulle haft lite högre gångtempo i linförigheten för att få honom mer fokuserad idag.
Inkallningen och hoppet var superfint (!) fram tills avslutet, då han helt enkelt fick för sig att inte göra något avslut. I inkallningen gick han till min högra sida och sen gick han iväg en sväng innan han till slut kom till vänster sida ?! Hoppet drog han iväg o pysslade med annat så jag fick kalla in honom o kommendera fot. Annars mycket bra fart i inkallningen och han slog inte i hindret (första gången typ
).
Ställandet och läggandet kändes OK. Läggandet fick jag ju DK på, vet ärligt talat inte vad jag gjorde som var DK
Transporten i ställande var katastrof iofs, han hade fokus, jag sa fot och gick, och sen var han borta ? Typ en halvmeter bakom mig. Sen när jag kommenderade så tog han något steg innan han stannade, förmodligen för att han hamna efter redan från början. Återgångarna var bra!
Apporten släppte han, och där ville jag helst dö. Han har aldrig någonsin släppt förut ?! Tandvisningen reste han sig, det var surt men inget jag hänger upp mig på. Platsen tja, skulle han vara tyst så skulle vi ju tjäna bra med poäng för ligger gör han ju. Men jag är nöjd med honom där.
Jag vet faktiskt inte varför han var seg. Det känns så drygt, att jag inte fattar varför. Han var helt enkelt inte koncentrerad på någonting alls, mest uppe i det blå. Det var inte så att han drog iväg o luktade på annat, hälsade på domaren eller tittade på hundar i publiken utan han typ gick iväg, stannade och bara stod
Uthållighet har han, eller ja han blir lite frustrerad om han inte får belöning men då anstränger han sig bara ännu mer. Han är inte sån som stänger av för att belöning uteblir utan han har enorm will to please. Förutom idag då..
Kul, jaa.. Jag vet inte. Han hade ju bra fart i fart-momenten och han bara väntade på kommado i apporteringen och vid återgångarna i läggande och ställande. Då var han sådär taggad liksom, tjohooo matte säg vad jag ska göra!! Så är han ALLTID i vanliga fall. Men idag så var han liksom.. I sina egna tankar, det är väl den bästa beskrivningen. Han kan gå ner sig, men det var inte det han gjorde idag. Det var något annat..
Jag inser att jag låter som en tråkig förare, en dålig förlorare och som att jag skyller allt på hunden. Jag hatar att säga att jag faktiskt är besviken
Men jag hoppades på mer. Jag TRODDE faktiskt på mer.. För jag VET ju att han kan!