Hur brukar du träna och belöna? Gör du alltid ett helt moment från början till slut? Det kan vara till hjälp att belöna lite när som helst så att hunden inte vet när belöningen ska komma. Bara att den kommer så länge man är uppmärksam på vad matte vill.
Jag tränar hela tiden ute på vanliga promenader mm. Ibland får hunden belöningen snabbt och ibland får den jobba en längre stund. Efter ett ställande eller läggande kan jag fortsätta i fritt följ med varierande svängar eller halter och tempoväxlingar och så rätt som det är när jag har hunden med mig belönar jag. Ett läggande kan jag belöna när hunden lägger sig eller gå ifrån den och belöna när jag kommer tillbaka eller lägga belöning där framme som den får springa ut till på varsågod eller när den sätter sig upp, eller fortsätta med fritt följ och ett läggande till... jag strävar efter att hunden inte ska veta när det är klart.
Allt ha för- och nackdelar. Att hunden vet momentet i sin helhet och vad den ska göra hela tiden har sina fördelar också.
Jag brukar vara noga med att inte belöna på exakt samma "ställa" i momenten men variationen blir naturligt mer vid exempelvis "fotgående", känner (nu när du skriver det) att jag har låst belöningen mycket, speciellt vid moment som apporteringen, hoppet och inkallningen. Apporteringen blir bara att man belönar antingen vid själva gripandet eller vid släppandet, hoppet blir belöningen precis vid själva insiativet att hoppa eller vid sättandet och vid inkallningen blir belöningen vid start, vid ingång eller vid avslut. Så jag blir ju väldigt kantigt och inramat där.....