Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Hur brukar du träna och belöna? Gör du alltid ett helt moment från början till slut? Det kan vara till hjälp att belöna lite när som helst så att hunden inte vet när belöningen ska komma. Bara att den kommer så länge man är uppmärksam på vad matte vill.

Jag tränar hela tiden ute på vanliga promenader mm. Ibland får hunden belöningen snabbt och ibland får den jobba en längre stund. Efter ett ställande eller läggande kan jag fortsätta i fritt följ med varierande svängar eller halter och tempoväxlingar och så rätt som det är när jag har hunden med mig belönar jag. Ett läggande kan jag belöna när hunden lägger sig eller gå ifrån den och belöna när jag kommer tillbaka eller lägga belöning där framme som den får springa ut till på varsågod eller när den sätter sig upp, eller fortsätta med fritt följ och ett läggande till... jag strävar efter att hunden inte ska veta när det är klart.

Allt ha för- och nackdelar. Att hunden vet momentet i sin helhet och vad den ska göra hela tiden har sina fördelar också.

Jag brukar vara noga med att inte belöna på exakt samma "ställa" i momenten men variationen blir naturligt mer vid exempelvis "fotgående", känner (nu när du skriver det) att jag har låst belöningen mycket, speciellt vid moment som apporteringen, hoppet och inkallningen. Apporteringen blir bara att man belönar antingen vid själva gripandet eller vid släppandet, hoppet blir belöningen precis vid själva insiativet att hoppa eller vid sättandet och vid inkallningen blir belöningen vid start, vid ingång eller vid avslut. Så jag blir ju väldigt kantigt och inramat där.....

Hur gör ni mellan momenten? Kopplet ska vara undanstoppat och sist fick jag kommentaren att jag inte får hålla i halsbandet. Hunden ska ju helst få koppla av några sekunder men för min hund som är lite yvig kan det lätt gå överstyr t ex hälsa på funktionärer eller springa runt och nosa av planen. Ska man ha den i fotposition hela tiden och bara köra på nästa moment?

Hur gör ni mellan momenten? Kopplet ska vara undanstoppat och sist fick jag kommentaren att jag inte får hålla i halsbandet. Hunden ska ju helst få koppla av några sekunder men för min hund som är lite yvig kan det lätt gå överstyr t ex hälsa på funktionärer eller springa runt och nosa av planen. Ska man ha den i fotposition hela tiden och bara köra på nästa moment?
Svaret på den sista frågan är ja, kanske inte i perfekt fot, men koncentrerad vid sidan bör hunden vara. Det är dessutom väldigt svårt att snabbt och korrekt börja nästa moment om hunden inte är nära och fokuserad på föraren.
Sans och balans mellan momenten är också ett moment. Många tränar några moment i rad, men belönar fokus MELLAN momenten, när hunden börjar bli klar för tävling.

Svaret på den sista frågan är ja, kanske inte i perfekt fot, men koncentrerad vid sidan bör hunden vara. Det är dessutom väldigt svårt att snabbt och korrekt börja nästa moment om hunden inte är nära och fokuserad på föraren.
Sans och balans mellan momenten är också ett moment. Många tränar några moment i rad, men belönar fokus MELLAN momenten, när hunden börjar bli klar för tävling.

Tack för ett bra svar. Jag har också sett att vissa använder ett "skojmoment" som hunden tycker är kul mellan momenten, hur ser du på det?

Tack för ett bra svar. Jag har också sett att vissa använder ett "skojmoment" som hunden tycker är kul mellan momenten, hur ser du på det?
Med bara ett LP1, och ett andrapris i lkl2 i ryggen är jag också nybörjare. Min hund behöver snarast dämpas mellan momenten, så henne pratar jag lugnt med. Hon tycker att alla moment där man får springa är roliga i sig själva, så det behövs inget skoj emellan. En sävligare hund skulle jag peppa med rösten.

Min hund behöver snarast dämpas mellan momenten, så henne pratar jag lugnt med. Hon tycker att alla moment där man får springa är roliga i sig själva, så det behövs inget skoj emellan.

Min hund behöver också lugna sig men en stor svårighet är den roliga tävlingsledaren som pratar med oss och kanske går att pussa på? När jag skriver detta inser jag att jag nog ska lägga ned tanken på att hunden ska koppla av lite mellan momenten och istället tänka att det är en uppgift i sig att vänta på nästa moment. Att ladda om "bubblan" så att hunden väntar med spänning på det roliga som ska börja. Då blir ju också tiden kort mellan momenten så att hunden inte hinner börja tänka på annat.

Min hund behöver också lugna sig men en stor svårighet är den roliga tävlingsledaren som pratar med oss och kanske går att pussa på? När jag skriver detta inser jag att jag nog ska lägga ned tanken på att hunden ska koppla av lite mellan momenten och istället tänka att det är en uppgift i sig att vänta på nästa moment. Att ladda om "bubblan" så att hunden väntar med spänning på det roliga som ska börja. Då blir ju också tiden kort mellan momenten så att hunden inte hinner börja tänka på annat.
Det är ju inte så att det är någon längre väntetid mellan momenten. Enda tiden som ev blir är för att man ska transportera sig mellan moment och så kanske om tävlingsledaren behöver hämta apport eller dylikt.
Hunden ska ju föras vid sidan hela tiden, hur man sen hanterar den mellan momenten beror väl på individen och vad som behövs för att det ska bli så bra som möjligt.

Ila belönar jag verbalt vid avslutet av ett moment och i transporten till nästa och sen ställer vi upp fokuserat för att direkt vara redo att ta oss an nästa.

Nu landade detta i mailen :love:

11214027_10152993116667582_9124158309567632259_n.jpg

Ler från öra till öra och har gåshud! Lyxa :heart:heart!

Har ni tips på hur jag kan få min hane att lägga sig snabbare? Han lägger sig segt, har alltid gjort. Tiken lägger sig snabbt, har alltid gjort. Jag tränar båda lika så jag vet inte riktigt hur jag ska få honom att dänga sig i backen på en gång som hon gör.

Har kommit med i en träningsgrupp med Lotta Linusson, kommer hålla hela hösten! :) Är så himla peppad, vi är ju klara med ettan men har lite smågrejer jag vill jobba på och sen satsa på inlärning av tvåans moment!
En rolig höst hoppas jag att det blir.

Har ni tips på hur jag kan få min hane att lägga sig snabbare? Han lägger sig segt, har alltid gjort. Tiken lägger sig snabbt, har alltid gjort. Jag tränar båda lika så jag vet inte riktigt hur jag ska få honom att dänga sig i backen på en gång som hon gör.
Gasa igång hunden riktigt ordentligt och hjälp till med handsignal. Det går ju inte att klicka fram det här beteendet om inte hunden själv bjuder på det. Det ÄR ett litet meck att plocka bort handhjälpen efteråt, men det går om man har lite tålamod. Och träna bara på mjuka underlag. Förutsätter också att hunden är friröntgad i armbågarna.

Någon som följer VM? Två svenskar i final idag! Skapade konto för att följa, men det skickas tydligen ett mail för att man ska kunna aktivera kontot och det sitter säkert i jobbets spamfilter så det kommer jag åt först när mailet med dygnets samlade spam kommer i natt!

www.working-dog.eu

Klipp från tävlingsreglementet:
"Tävlande äger endast rätt att föra en hund per klass vid samma tävlingstillfälle. Hund får under en och samma dag delta i endast en klass."

Vad betyder detta enligt er? Jag har tolkat detta som att hunden endast får göra en start per dag men har nu sett att klubbar ibland anordnar två tävlingar samma dag och att samma hund kan vara anmäld till båda, så jag måste fattat fel, eller?

Klipp från tävlingsreglementet:
"Tävlande äger endast rätt att föra en hund per klass vid samma tävlingstillfälle. Hund får under en och samma dag delta i endast en klass."

Vad betyder detta enligt er? Jag har tolkat detta som att hunden endast får göra en start per dag men har nu sett att klubbar ibland anordnar två tävlingar samma dag och att samma hund kan vara anmäld till båda, så jag måste fattat fel, eller?
1. Du får ha max en hund i varje klass
2. Hunden får endast starta exvis lkl 1, inte ettan & tvåan.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
955
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka