Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Fast på en lydnadstävling får du ju inte ha något godis på planen. Den ska kunna jobba med full fokus iaf i 5 minuter utan belöning, kan dem det så är det ju bara att köra, vilken poäng man får bryr sig ju inte hunden om. Men vissa hundar lär sig väldigt snabbt att träning = belöning och tävling = ingen belöning och går ner sig lite då eller helt enkelt tappar fokus.

Ja båda klarar ju en rallybana från start till mål utan belöning, så visst kan de jobba på en stund. Men du - hur är tävlingarna upplagda? Först är det platsliggningen har jag förstått. Men sen är det alla momenten på raken för varje ekipage eller? De blir en skillnad mot rallyn eftersom det i lydnad blir "momentet slut" och ändå inte belöning förrän allt är klart. Har du tips på hur man kan behålla belöningsförväntan hos hunden mellan momenten?

Ja båda klarar ju en rallybana från start till mål utan belöning, så visst kan de jobba på en stund. Men du - hur är tävlingarna upplagda? Först är det platsliggningen har jag förstått. Men sen är det alla momenten på raken för varje ekipage eller? De blir en skillnad mot rallyn eftersom det i lydnad blir "momentet slut" och ändå inte belöning förrän allt är klart. Har du tips på hur man kan behålla belöningsförväntan hos hunden mellan momenten?

Nu är inte jag någon expert på rally men jag vet flera hundar i min ras som går toppen på rally men inte kan prestera i lydnaden, antagligen pga. uthålligheten.

Först platsliggning, sen ev. tandvisning sen går alla av planen. Sen kör var och en hela sitt lydnadsprogram, ev. med tandvisning också. Många av momeneten går i "ett" dvs. man avslutar ett moment och påbörjar nästa i princip omgående men där emellan kan man "uppmuntra hunden" lite om man vill men inte med någon belöning. Mellan vissa moment förflyttar man sig. Bra tips är att titta på någon tävling eller söka på youtube.

Uthålligheten får man träna, hur beror på hunden. Men min hund jag tävlar än så länge kör vi regelbundet kedjor där belöningen kommer som en överraskning på utvalt ställe. Det ska vara lite "plötsligt händer det" så han har förväntan hela tiden. Sen kan man jobba mycket med att hunden upplever momenten i sig som roliga, svårt i lydnadsklass 1 dock, skittråkiga moment överlag. Min hund tycker om att springa så då blir de momenten en belöning i sig mellan andra som kanske är lite tråkigare.

Tack @WildWilma. Jo jag har såklart kollat youtube men det man då inte vet är hur klipp i filmen motsvaras av pauser i verkligheten. Ska passa på att kolla på en kvällstävling på min klubb nästa vecka. Bra tanke att värdera upp momenten så det blir självbelönande att få utföra dem.

Till @alla - hur hård brukar bedömningen vara? Jag menar alla vet ju hur ett läggande, t ex "ska" se ut. Ligg - smack i backen och ligga kvar no matter what. Där är vi inte riktigt. Vad får man för poäng för ett lite segt läggande t ex, eller om det är lite snett eller om man kompletterar kommandot med en handrörelse? Eller - ve och fasa - alla felen på en gång?

Till @alla - hur hård brukar bedömningen vara? Jag menar alla vet ju hur ett läggande, t ex "ska" se ut. Ligg - smack i backen och ligga kvar no matter what. Där är vi inte riktigt. Vad får man för poäng för ett lite segt läggande t ex, eller om det är lite snett eller om man kompletterar kommandot med en handrörelse? Eller - ve och fasa - alla felen på en gång?
Det beror på domaren och hur grova felen är. Domarna har vissa riktlinjer att förhålla sig till, om ett visst fel sker kan de inte ge mer än en viss poäng. Men sen är det rätt så olika. Överlag är det ju någon/några enheters avdrag per fel och varje fel ger fortsatta avdrag. Har man alltså flera grova fel som totalt ger mer än 5 enheters avdrag så blir det noll.

DK ger alltid ganska rejäla avdrag, iaf 2-3 p. Lite segt läggande kan vara allt från 9 till 6 beroende på hur segt det är.

Ett tips är att vara skrivare på lydnadstävling, då ser du hur det går till och får massor med info om hur domaren resonerar!

Alltså, nu är jag totalt salig och överlycklig över min suveräna, duktiga hund igen :love:!!

På tre veckor har vi tagit 4 klassvinster i elitlydnad (261,5, 292, 307,5 och 295.5 poäng), och tack vare våra två sista resultat så har vi lyckats kvala in till lydnads-SM för andra året i rad :banana:!! I grevens tid kan man säga, då kvalperioden stänger idag ;) !!

Och bäst av allt, vi har med all största sannolikhet även kvalat in till bruks-SM i spår, så i år kommer vi tävla på DUBBLA SM!!!

Min allra allra bästa Lyxa :love:
img_1244.jpg

img_1278.jpg

img_1245.jpg

En till nybörjarfråga. Jag har ju två hundar som jag vill starta i lydnadsettan i sommar. Men eftersom platsläggningen är samtidigt går ju inte att starta dem samma tävling, eller?? Eller brukar platsläggningen vara uppdelad på flera grupper?

En till nybörjarfråga. Jag har ju två hundar som jag vill starta i lydnadsettan i sommar. Men eftersom platsläggningen är samtidigt går ju inte att starta dem samma tävling, eller?? Eller brukar platsläggningen vara uppdelad på flera grupper?
Om jag minns rätt så får man inte starta med flera hundar i samma klass.

Alltså, nu är jag totalt salig och överlycklig över min suveräna, duktiga hund igen :love:!!

På tre veckor har vi tagit 4 klassvinster i elitlydnad (261,5, 292, 307,5 och 295.5 poäng), och tack vare våra två sista resultat så har vi lyckats kvala in till lydnads-SM för andra året i rad :banana:!! I grevens tid kan man säga, då kvalperioden stänger idag ;) !!

Och bäst av allt, vi har med all största sannolikhet även kvalat in till bruks-SM i spår, så i år kommer vi tävla på DUBBLA SM!!!

Min allra allra bästa Lyxa :love:
img_1244.jpg

img_1278.jpg

img_1245.jpg
ALLTSÅ NI ÄR JU BARA BÄST! :love:
(ja, ni är mina idoler.)

Idag har vi haft näst sista kurstillfället på vår första lydnadskurs. Våra instruktörer valde ut 2 olika moment till alla ekipage som vi fick visa upp så tävlingsmässigt som vi kunde. Zippo o jag fick linförighet och ställande. På uppvärmningen var han så jäkla fin att vi skulle fått en 10 på tävling. Alla rätt gjorde han. Bästa lilla hund! <3 Sen när vi skulle visa upp det tjabblade hans dumma matte till det tyvärr :( jag är dålig på höger o vänster och ja.. Jag tappade fokus och då tappade även Zippo fokus. Ställandet gick helt ok. Lite väl många steg innan han stannade men han stod upp iallafall, han la sig inte. Och han stod tills jag kommenderade sitt. Duktig! Så jag är nöjd över hundens prestation men hatar mig själv just nu. På onsdag är sista tillfället, då ska jag tamefan ta revansch på mig själv! Då ska vi visa upp linförighet, läggande och nått mer.. Hopp tror jag :)

Imorgon blir det kanske-kanske träningstävling för Isak. Alla moment är inte klara och jag är definitivt inte av med alla dubbelkommandon men jag behöver en avstämning var vi befinner oss nånstans. Hur illa är det? Vad funkar, vad funkar inte?

Igår var han väldigt fin på klubben och gjorde allt rätt, idag hemma på gräsmattan fungerade ingenting. Ligg? Va? Det vet jag inte om jag har gjort nån gång matte?

Annars jag har jobbat några dagar med apporten och tycker det börjar fungera. Han håller fint och tuggar inte, problemet är att han ibland vill resa sig.

Om det funkar på träningstävlingen imorgon ska jag anmäla till en officiell tävling som går här i närheten om två veckor. Om inte.. får vi träna lite till.

Längtar också efter att lillskruttan nån gång ska löpa färdigt och kunna börja träna lite mer seriöst.

11373807_722743971188788_760716623_n.jpg

Idag var det avslutning på kursen och Zippo och jag visade upp våran tre moment under tävlingsliknande former. Han var helt otroligt duktig, jag är så stolt över honom måste jag säga!
Linförighet - I det stora hela, GRYM! 2-3 gånger tappade han fokus, och i halterna satte han sig något långt fram om man ska vara petig. Men alltså, WOW! Vi fick otroligt mycket beröm för våra vänstersvängar och hans bakdelskontroll. Kul!
Läggande under gång - Han var fokuserad. Han la sig, om än något långsamt. Han låg kvar tills jag kommenderade sitt. Grym!
Hopp över hinder - Något segt avslut men han gjorde det. Han hoppade över hindret och han intog utgångsposition efteråt. Mycket nöjd!

Nu tar vi en paus från allt vad lydnad heter. Zippos hjärna har gått på högvarv senaste månaderna, inte nyttigt för en dalmatiner ;) Nu ska vi njuta av sommaren och bara åka på utställningar. I höst satsar vi på tävlingslydnadskurs och debut i ettan!

Fråga.
Jag och Doris körde igenom lydnads ettan idag på träningen bara för att kolla hur vi ligger till. Inser då att jag måste "jobba ihop momenten" dvs nu när alla moment sitter så ska vi träna oss att utföra momenten i följd utan att få boll/godis mellan varje moment men samtidigt ha kvar viljan och motivationen genom hela programmet.

Jag förstår ju att jag får göra detta stegvis speciellt eftersom Doris är ung men har ni några Bra tips på hur man lägger upp detta på bästa sätt. Det som hände nu var att hon blev väldigt otåligt när det inte kom den vanliga lekbelöningarna mellan momenten (så klart eftersom vi aldrig kört ihop något moment tidigare)

jag måste "jobba ihop momenten" dvs nu när alla moment sitter så ska vi träna oss att utföra momenten i följd utan att få boll/godis mellan varje moment men samtidigt ha kvar viljan och motivationen genom hela programmet.

har ni några Bra tips

Hur brukar du träna och belöna? Gör du alltid ett helt moment från början till slut? Det kan vara till hjälp att belöna lite när som helst så att hunden inte vet när belöningen ska komma. Bara att den kommer så länge man är uppmärksam på vad matte vill.

Jag tränar hela tiden ute på vanliga promenader mm. Ibland får hunden belöningen snabbt och ibland får den jobba en längre stund. Efter ett ställande eller läggande kan jag fortsätta i fritt följ med varierande svängar eller halter och tempoväxlingar och så rätt som det är när jag har hunden med mig belönar jag. Ett läggande kan jag belöna när hunden lägger sig eller gå ifrån den och belöna när jag kommer tillbaka eller lägga belöning där framme som den får springa ut till på varsågod eller när den sätter sig upp, eller fortsätta med fritt följ och ett läggande till... jag strävar efter att hunden inte ska veta när det är klart.

Allt ha för- och nackdelar. Att hunden vet momentet i sin helhet och vad den ska göra hela tiden har sina fördelar också.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 493
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
955
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V