Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

2017. För internationell elitklass 2016 :)
Tack! Jag tränar med sikte på tävling, då satsar jag på start i lydnadsklass 1 då. Hur funkar det om vi får LP1 innan de nya reglerna kommer, måste vi börja om i startklass då? Eller ska vi tävla i nya class 1 då? Hur kommer det funka med nya/gamla titlarna? Förlåt för många och dumma frågor, jag är så förvirrad :(

Hemkommen från två timmars riktigt bra lydnadsträning med det mesta vad Stoja behöver av störningsträning m.m.
Nu är mitt dilemma bara löp, hon borde ha börjat nyss och vi ska tävla om en månad :/

Ett litet linförighetsklipp på Pu, 9 månader. Jag ÄLSKAR min lilla svartas ambitiösa inställning till arbete :heart!

Hon växer för varje träningspass och blir bara bättre och bättre :love:.

Jag har äntligen vågat anmäla mig till tävling så vi ska starta lydnadsklass 1 om en månad ungefär.

Jag skulle behöva lite tips på hur jag ska träna sättandes efter ställande under gång. Just nu vrider hon sig när hon säger sig och med rumpan snett utåt vilket såklart inte är så snyggt. Hon vill överlag gärna sitta snett och vi har kämpat jättemycket för att få det att fungera i fotgåendet och inkallningen men jag får inte till det i ställandet.
Jag är noga med att alltid belöna utåt, antingen med extern belöning eller genom att kasta belöningen åt det hållet. Sålänge hon ser att det finns en belöning där så sätter hon sig rakt men så fort jag plockar bort den är hon tillbaka på att vrida sig mot mig.

I övrigt är jag ganska nöjd med alla moment även om vi måste hårdträna på att ta någon annans apport och ingångarna vid inkallningen efter en vinter utan träning.

@Daff Jag hade brutit ner momentet till enbart återgången, och kanske varierat ett direkt sättande med att du vänder vänster om halt, eller vänster om marsch. På så sätt så får hunden kanske lite annan förväntan än att bara parkera rumpan rakt ner.

Nu är vi på väg hem från dagens tävling -med ett 1:a pris och en 3:e placering (med ett nollat läggande :) )

Poäng enligt följande:
Platsliggning 9,5 (nosar)
Tandvisning 9 (dk hand)
Linförighet 9 (tveksamt sättande, bra position)
Läggande 0 (ligger ej)
Inkallning 9,5 (sn s, bra tempo)
Ställande 10
Apportering 10
Hopp över hinder 9 (hopp mot förare, sn s
Helhet 10 (glatt ekipage)

Nu är vi på väg hem från dagens tävling -med ett 1:a pris och en 3:e placering (med ett nollat läggande :) )

Poäng enligt följande:
Tandvisning 9 (dk hand)
Läggande 0 (ligger ej)
Ställande 10
Apportering 10

Grattis till fina poäng :)

Poäng enligt följande:
Tandvisning 9 (dk hand)
Läggande 0 (ligger ej)
Ställande 10
Apportering 10

Grattis :)!

Tävlingen igår gick inget bra. Fina poäng på det vi inte nollade iof.
Nya tag nu iaf. Kurs med apporteringstema idag och uppladdad med nya övningar därifrån, träning med gruppen på onsdag, underbara träningskompisar som direkt börjar göra upp träningsplaner och förmodligen tävling om knappt 3 veckor igen.

Behöver lite pepp här eller råd. Doris blir 10 månader nu vilket innebär att det nu är officiellt okej att starta lydnad. Egentligen har jag inge brottom och ja hon är väl inte helt klar heller men de kliar i fingrarna att anmäla till en av vårens tävlingar en då bara för att de är kul att förförsta gången gå ut med min alldeles egna hund som jag lärt från grunden. Är det dumt att starta innan man är helt klar? Jag är nästan rädd att jag själv ska tappa suger om jag inte anmäler till tävling snart. Ska ju göra apellspår och sök till hösten är tanken men det är ju jämförelsevis långt bort och hade nog velat haft någon ren lydnadstävling i bagaget innan. Jag har som ingen träningskompis att peppa med heller så sitter ju som själv i den här båten och tycker det är svinsvårt att vara själv

Vi har tävlat lydnad både lördag och söndag :) !

I lördags tävlade vi i Mariestad. Första tävlingen utomhus för säsongen, och JÄVLAR vad vi njöt både jag och Lyxa :D! Vi trivs inte inom 4 väggar utan behöver space ;) !

Lite småfel här och där, men allt stort som krånglat det senaste satt som en smäck :up:! Jag klantade till det med att ge fel kommando på ställandet i inkallningen så det blev ett läggande, annars så hände inget katastrofalt :) . Det räckte till 288 poäng och en klassvinst av 6 startande :banana:
wpid-20150418_095437.jpg

wpid-20150418_114748.jpg

Sen drog vi vidare med husvagnen till Kristinehamns BK, där det var rankingtävling/ deltävling för landslagsuttagning idag! Ett startfält med större delen av landslagstruppen och många av Sveriges yttersta elitekipage, och två av årets SM-domare som dömde. Riktigt spännande alltså!

Lite småfel här och där som genererade rätt stora poängnerdrag (gratispoäng fick man INGA ;) ) men också tre fina nior i betyget, och känslan rätt igenom var ENORMT bra!! Det resulterade också i en 13:e plats av 26 startande, och att vi uppnådde ett av våra årsmål, att få ett 1:a pris på rankingtävling! Bästa, bästa Lyxa :heart
11137115_10152882830677582_2595227556394787779_n.jpg

15041914.jpg

Och vi har varit iväg på vår allra första lydnadstävling idag :)

Ser man till poängen gick det riktigt dåligt (117) men känslan jag tar med mig är ändå bra. Vi fick två 10: or, på platsliggningn och tandvisningen, som jag är glad för eftersom det trots allt var första gången på tävling. Hoppet gav 9,5 poäng, också supernöjd. Linförigheten fick vi en sexa på men kommentaren dk - pratar eftersom jag ju tydligen pratade med henne :p men annars en bra känsla! På läggandet gjorde hon ett jättesnyggt ställande och på ställandet så stannade hon inte, inkallningen var bra och där tror jag vi fick en 8:a.

En anledning till de dåliga resultaten är att det började smälla något just innan vi skulle in på planen och eftersom hon är skotträdd så blev hon väldigt låg och var inte alls med mig i vissa av momenten. Jag blev lite orolig för att hon inte skulle stanna hos mig efter hoppet utan springa av planen istället, men det gjorde hon inte.
Positivt är att hon gjorde fina ingångar, mycket bättre än vad dom har varit på träningen så det var kul. Och att tandvisningen var klockren - jätteskönt! Jag har som sagt en positiv känsla med mig hem så det känns bra, jag ska börja kika efter fler tävlingar att anmäla oss till :)

Och vi har varit iväg på vår allra första lydnadstävling idag :)

Ser man till poängen gick det riktigt dåligt (117) men känslan jag tar med mig är ändå bra. Vi fick två 10: or, på platsliggningn och tandvisningen, som jag är glad för eftersom det trots allt var första gången på tävling. Hoppet gav 9,5 poäng, också supernöjd. Linförigheten fick vi en sexa på men kommentaren dk - pratar eftersom jag ju tydligen pratade med henne :p men annars en bra känsla! På läggandet gjorde hon ett jättesnyggt ställande och på ställandet så stannade hon inte, inkallningen var bra och där tror jag vi fick en 8:a.

En anledning till de dåliga resultaten är att det började smälla något just innan vi skulle in på planen och eftersom hon är skotträdd så blev hon väldigt låg och var inte alls med mig i vissa av momenten. Jag blev lite orolig för att hon inte skulle stanna hos mig efter hoppet utan springa av planen istället, men det gjorde hon inte.
Positivt är att hon gjorde fina ingångar, mycket bättre än vad dom har varit på träningen så det var kul. Och att tandvisningen var klockren - jätteskönt! Jag har som sagt en positiv känsla med mig hem så det känns bra, jag ska börja kika efter fler tävlingar att anmäla oss till :)

Grattis till bra känsla! Allt annat kan man träna på :up:

Behöver lite pepp här eller råd. Doris blir 10 månader nu vilket innebär att det nu är officiellt okej att starta lydnad. Egentligen har jag inge brottom och ja hon är väl inte helt klar heller men de kliar i fingrarna att anmäla till en av vårens tävlingar en då bara för att de är kul att förförsta gången gå ut med min alldeles egna hund som jag lärt från grunden. Är det dumt att starta innan man är helt klar? Jag är nästan rädd att jag själv ska tappa suger om jag inte anmäler till tävling snart. Ska ju göra apellspår och sök till hösten är tanken men det är ju jämförelsevis långt bort och hade nog velat haft någon ren lydnadstävling i bagaget innan. Jag har som ingen träningskompis att peppa med heller så sitter ju som själv i den här båten och tycker det är svinsvårt att vara själv

Jag hade nog inte gett mig ut om jag inte trodde jag hade en chans till 1:a pris. Om du tycker momenten börjar bli tradiga att träna på så kör igång med moment från högre klasser! Det är alltid roligt att börja på något helt nytt :).

Jag skulle inte gå ut innan vi är redo. Man vill ju att de första tävlingarna ska ge riktigt bra erfarenhet och trevliga upplevelser för hunden och då känns det bara dumt att riskera att gå ut för tidigt.
Att momenten sitter till 110% är kanske inte det viktigaste om du själv känner att du är totalt opåverkad av sådant, men framförallt så vill iallafall jag ha haft många chanser till träningstävling där vi kunnat bygga upp en bra känsla inne på tävlingsplanen.

Min är också 10 månader nu men han är inte ens i närheten av att vara redo för tävling. Min ursprungsförhoppning var start till hösten, vi får se hur mycket som hinner hända under sommaren :)

Jag håller med @Milosari och @MiniLi.

Min unghund är också 10 månader, och jag har inte bråttom ut med henne alls. Får vi ihop mycket bra träning och erfarenheter går vi ut i appellen till hösten, annars gör vi det nästa år.

Det viktigaste är väl att känna sin egna hund, om den är mogen nog och redo nog (och nu menar jag inte nödvändigtvis momentmässigt, utan mer känslomässigt) att ta allt vad tävling innebär, med både yttre och inre påverkan och säkerligen en rätt nervös ägare (kommer ju alltid ett visst mått nerver när man tävlar), så kan man väl alltid gå ut och tävla för att se.

Dock har jag sett alldeles för många som tagit ut unga hundar för tidigt, och det straffar sig i slutändan. Visst, det kan gå bra ett tag med tävlandet och uppflyttningar, flera har t.o.m ha kommit så långt som till elit/championat (flera jag sett göra det innan hundarna fyllt två), men sen så falerar det för att man stressat fram istället för att bygga långsamt, och man får lägga massa tid på att lära om istället för att ha lärt rätt från början.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
953
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka