Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Tack för all feadback. Känns bra att få andras syn på det så att jag kan tänka lite objektivt.
Efter funderande så inser jag att det finns fler aspekter som gör att tävlandet kan bli jobbig för oss och hunden kanske i det stora hela är mitt minsta bekymmer.
I min familj räknas inte riktigt lydnadklasserna som nått att anstränga sig för, man tävlar lydnads ettan och kanske tvåan för att de är kul men det är brukset som ska räknas liksom (skulle jag mot förmodan starta i rallylydnad är risken att fadern seriöst överväger att säga upp kontakten för en tid :angel: ) kanske just därför känns det ok att starta lydnad även om det inte skulle vara perfekt eftersom lydnaden alltid ha varit kravlöst och det är det jag har tävlat i sen jag var liten. Ni vet det var i lydnaden man fick låna föräldrarnas hundar och tävla eftersom det resultatet "ändå inte spelade någon roll".

Egentligen så skulle inte familjen bry sig om vad jag gör med min hund eller jo de gör dem men de vet att jag kanske aldrig kommer komma ut på tävlingsbanorna i någon större utsträckning. Men jag har en hel del gärnspöken och destobättre Doris går desto mer smyger sig tanken på att "folk" kommer tycka att hunden är alldeles för bra för sin förare :cautious: och kanske det är därför jag har den här känslan av att traggla, att jag måste ta till vara på tävlingssäsongen liksom.

Men näh, jag tror jag avvaktar med att anmäla mig som ni säger. Jag kommer att tävla klubbmästerskapet i höst oavsett men för att fara till någon annan klubb att tävla skulle det vara skönt att ha pipandet iaf nästan under 100% kontroll. Vi håller på att tämja pipandet men jag vet ju att så fort det blir lite för mycket dragning/spänning så kommer pipandet som ett brev med posten.

Kanske målet i sommar bara ska vara att kunna köra lydnad under skyddsarbetet helt tyst och vänta med tävlingar helt till hösten.

Ilas träning ligger på is efter att hon blev ormbiten förra fredagen. Hoppas att hon snart får klartecken från veterinären om att börja träna igen. Elvis håller igång men där är fokus mest på skogsarbete och på lydnadsplan jobbar vi främst med föremålshantering.
Nu i veckan börjar dock två kurser jag anmält oss till, Elvis ska gå en kurs med fokus på klass 1 & 2 och Ila klass 3 & elit. Elvis kommer dock få rycka in även på Ilas kurs nu innan hon får börja träna igen :)

Ska bli kul att gå kurs, var länge sen nu. Hoppas få massor med bra tips och feedback så att vi kan ta några steg framåt under våren!

Nu har jag varit på första öppna träning på klubben för säsongen med Bentley och först höll jag på att slita mitt hår. Han har en tendens att ha så hög förväntan på jobb att han går upp i frustration och börjar ljuda innan han får börja passet och även om jag väntar tills han är tyst innan vi sätter igång så är han så stressad och på helspänn då att han inte klarar av att fokusera utan det blir kaos. Binder jag upp honom har han inga problem att slappna av men sitter han bredvid mig så tar nerverna överhanden och då förstår han inte ens kommandon han är tvärsäker på.

Lyckligtvis hade några av våra instruktörer gått fortbildning i helgen och sett träning med en liknande hund. Så vi fick prova på att "surgå" - typ en promenad i fyrkant där jag hela tiden med låg röst pratade med honom och påminde att det här var något han kunde och var tvungen att göra. Vid varje högersväng(jag blev rätt yr till slut) ett litet tag i kopplet för att han skulle följa med. Om han började fokusera på annat sänkte jag rösten och förklarade att det där var fel, fy, fy, och gjorde en högersväng men var fortfarande helt lugn. Ett par gånger stannade vi upp, han satte sig men om han började pipa/skälla var det bara att börja gå igen.
Det låter rätt hårt och tråkigt och får säkert en del hundar att gå ner sig men instruktören höll hela tiden koll och Bentley visade aldrig tecken på att bli låg. Däremot blev han mer och mer lugn och fokuserad på mig. Efter en vilostund i bilen fick han komma ut igen, vi surgick en liten bit och det gick så bra att jag provade att gå ut på planen och träna och WOW! Superfokus trots andra hundar och folk, fin linförighet oavsett tempo och inga problem att skilja på Ligg och Stanna - och inte ett pip. Det är som sagt säkert ingen metod som passar alla men för oss verkar det vara helt rätt.

Träningen avslutades med skott, vi la inte plats med de andra eftersom jag vill vara säker på att första gången blir enbart med bombsäkra hundar men det var inga problem med skott vare sig i passivitet eller när han låg för sig själv. Nu känns det som om vi kan klara årets mål att starta Lydnadsettan i år. :)

Jag och min prick idag. Har haft honom sedan slutet på Januari, innan har han bara tränat drag istortsätt. Jag har knappt tränat lydnad alls tidigare, så detta är vad vi har lyckats åstadkomma på 3 månader tillsammans med youtube ;) Vi går faktiskt en kurs nu, vilket är superkul och jag vill gärna tävla så småning om! Tar mer än gärna emot kritik, men ni får gärna förklara övertydligt eftersom jag inte är superhajj på detta än! ;)

Läggande under gång: Jag vet att jag måste träna bort dubbelkommando, han bör lägga sig något snabbare och något rakare.
Fotgåendet: Hade inte bästa känslan. Vet att jag förmodligen borde träna kortare sträckor och bygga upp uthålligheten. Behöver träna på mina egna vändningar!! Herregud :eek: Vi behöver också träna ännu mer på bakdelskontroll, vilket vi gör och det har faktiskt blivit bättre.

Tävlade i lördags fick 152 poäng då vi nollade ställandet för första gången. Men jag är supernöjd ändå då vi fick 4 tior totalt och en 9,5. på lk1. Jag var nervös för nervös så jag gjorde en massa klantfel men vovven höll sig lugn så det gick bra ändå.

Precis vad jag behöver för motivationen!

Hundens namn: Hundfredriks Flinga
Ras: Malinois
Ålder: född 2013-12-29

Lite bakgrund: Min femte hund (fjärde lydnadshund), haft Border collie innan så detta är min första brukshund.
En envis dam med mycket humör, gör först och tänker sen (om hon ens tänker).
Vi har jobbat mycket med självkontroll och att få en konfliktfri vardag.

Klass: 1.

Tränar mest på:
Attityd, lek och samarbete.
Vi har en hel del grunder men eftersom det varit mycket slit med alla konflikter oss emellan har vi de senaste månaderna lagt all fokus på leken och vår relation.

Håller till: Göteborg

Mål 2015

Träning: Att jag ska våga ta oss ur våran trygghetszon och börja utmana henne, ökad uthållighet, fortsatt fokus på glädje framför perfektion.

Tävling: Starta lk1 när vi är redo för det, gärna i år!

Jag hade samma problem länge med Buster. Men tilllslut tog han den när jag kastade den till andra hunden sen var det som det klickade i huvudet :P Klicker funkade inte alls på honom. Nu så tar han apporten snällt fick 10 i lördags så det finns bra odds trots allt. Nu älskar han apporten.

Jag hade samma problem länge med Buster. Men tilllslut tog han den när jag kastade den till andra hunden sen var det som det klickade i huvudet :P Klicker funkade inte alls på honom. Nu så tar han apporten snällt fick 10 i lördags så det finns bra odds trots allt. Nu älskar han apporten.
Skönt att det löste sig för er! Jag ska prova med klickern, annars vet jag inte hur det här ska gå till.. Har alltid haft retriever innan, dom behöver man ju aldrig lära att apportera ;)

Och jag hoppas kunna starta lydnadsklass 1 typ.. senast nästa år åtminstone! :angel::D Nej men har börjat träna i en trevlig grupp så hoppet har lyfts lite! Ska träna hårt i sommar. :D

Lycka till @Lejonelle och @mazariin Klart ni fixar det! :D

Jag har bestämt mig för att göra tävlingsdebut på klubbens hemmatävling. Det får gå som det går! Alla moment sitter, dom behöver "bara" finslipas. Tex ett mer aktivt gripande, inte ploga, lägga sig lite snabbare, inte ta fler steg i ställandet, klara av att andra hundar eventuellt reser sig i platsen osv. Men vi har tid på oss :)

Tack hörni! Ja bara för att ni ska förstå hur långt det är kvar ställer jag mina värsta rookiefrågor på en gång, så kan det bara bli bättre sen...

Jag tävlar ju rally med båda mina och det var ju inte så farligt att komma till start, därför inbillar jag mig att det inte är så blodigt att klara lydnadsettan heller. Är jag naiv då? Klart att vi inte har moment som ser ut som 10p men vadå, man kan väl inte bli mer än diskad? Tänker jag fel då? Det enda som känns viktigt att det sitter är platsläggandet eftersom man förstör för andra. Min hund ligger men det gäller att öka avstånd och tid. Han knixar gärna till det med benen lite snett under sig, det ger väl avdrag antar jag men kan inte vara hela världen?

Och avdragen sen då. Fotpositionen är inte alltid perfekt, kan släppa kontakten nån gång och plogar lite. Sättandet gärna lite snett. Läggandet inte alltid snabbt. Sånt går ju an inom rally men vad kostar det i lydnadsklasserna? Och när det inte alltid är perfekta ingångar i inkallningen?

Det känns som inte hela världen med lite avdrag här och där men det kanske är helt fel? Man kanske skämmer ut sig totalt med en sån oseriös inställning?

Tack hörni! Ja bara för att ni ska förstå hur långt det är kvar ställer jag mina värsta rookiefrågor på en gång, så kan det bara bli bättre sen...

Jag tävlar ju rally med båda mina och det var ju inte så farligt att komma till start, därför inbillar jag mig att det inte är så blodigt att klara lydnadsettan heller. Är jag naiv då? Klart att vi inte har moment som ser ut som 10p men vadå, man kan väl inte bli mer än diskad? Tänker jag fel då? Det enda som känns viktigt att det sitter är platsläggandet eftersom man förstör för andra. Min hund ligger men det gäller att öka avstånd och tid. Han knixar gärna till det med benen lite snett under sig, det ger väl avdrag antar jag men kan inte vara hela världen?

Och avdragen sen då. Fotpositionen är inte alltid perfekt, kan släppa kontakten nån gång och plogar lite. Sättandet gärna lite snett. Läggandet inte alltid snabbt. Sånt går ju an inom rally men vad kostar det i lydnadsklasserna? Och när det inte alltid är perfekta ingångar i inkallningen?

Det känns som inte hela världen med lite avdrag här och där men det kanske är helt fel? Man kanske skämmer ut sig totalt med en sån oseriös inställning?

Man får se en hel del på lydnadstävlingar så skämma ut er gör ni nog inte. Viktigt att hunden är 100 på att aldrig gå fram till andra hundar om man lägger platsliggningen.

I övrigt så måste du ha 8 i genomsnitt för att bli uppflyttad. Risken med att starta innan hunden är redo är att upplevelsen blir negativ och hunden och du tar med det till nästa tävling.

Risken med att starta innan hunden är redo är att upplevelsen blir negativ och hunden och du tar med det till nästa tävling.

Ja, fast där tänker jag att risken inte är så stor att upplevelsen blir negativ för hunden. För hen är det ju ingen skillnad på träning och tävling. Det viktiga är att jag är nöjd så hunden känner det i hjärtat, och att den får godis och annat skoj. I så fall kommer den att tycka det är kul.

Det som kan hända däremot är ju att min lille gosse på 35 kg får spelet och knuffar omkull domaren för att han blir så himla glad. Eller att lilla tiken inte kan koncentrera sig för fem öre och glömmer bort (Vad hette det, ligg? Aldrig hört talas om?) och att vi därför få utgå. En negativ upplevelse för mig förvisso men inte nödvändigtvis för hunden... :)

Ja, fast där tänker jag att risken inte är så stor att upplevelsen blir negativ för hunden. För hen är det ju ingen skillnad på träning och tävling. Det viktiga är att jag är nöjd så hunden känner det i hjärtat, och att den får godis och annat skoj. I så fall kommer den att tycka det är kul.

Det som kan hända däremot är ju att min lille gosse på 35 kg får spelet och knuffar omkull domaren för att han blir så himla glad. Eller att lilla tiken inte kan koncentrera sig för fem öre och glömmer bort (Vad hette det, ligg? Aldrig hört talas om?) och att vi därför få utgå. En negativ upplevelse för mig förvisso men inte nödvändigtvis för hunden... :)

Fast på en lydnadstävling får du ju inte ha något godis på planen. Den ska kunna jobba med full fokus iaf i 5 minuter utan belöning, kan dem det så är det ju bara att köra, vilken poäng man får bryr sig ju inte hunden om. Men vissa hundar lär sig väldigt snabbt att träning = belöning och tävling = ingen belöning och går ner sig lite då eller helt enkelt tappar fokus.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 052
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
955
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30