Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Jag är jättenervös men eftersom jag vet att vi är långt ifrån klara så ser jag det bara som en träning på att tävla och förväntar mig knappt ett tredje pris. Bara hon får (minst) nia på platsen och tandvisningen så gör det inget om vi ligger på femmor på resten.

Nu har jag varit ner i hallen och kollat på Lk3 och det var riktigt bra för självförtroendet att se hundar på den nivån som "ballade ur" med diverse boxerfnatt, allmänna fnatt osv. En hund som verkligen såg ut att hata hela situationen och någon som verkligen gav känslan av WOW!

Så nu är vi (eller iallafall jag) taggade för att roa oss kungligt i eftermiddag :banana:

Visst får man vara nöjd och skryta lite trots skitkassa poäng????

Vi debuterade ju ettan förra helgen och resultatet var sämre än väntat och vi bommade på saker jag inte kunnat föreställa mig. Men jag var nöjd ändå och hade rätt kul. Jag VET ju att vi är långt ifrån klara men jag gillar att tävla :o.

Idag var vi iväg igen och hunden var heeeelt galen och jag var sjukt nära att avstå platsen med tanke på att hon gick upp veckan innan (gick upp men stod kvar då).
Men tänkte -va fan, vi testar. Och se på tusan, hon låg, lite oroligt men aldrig så jag kände att nu går hon upp. Detta trots att hunden bredvid var väldigt orolig, pep och skruvade sig varvat med att stirra på hundarna omkring. Åtta (dk vid läggandet) och väldigt nöjd!

Sen inne på plan så nollar vi visserligen både läggande och ställande men vi fick en TIA på det allmänna. Jag är så Superhappy med det och det visar ju att vi trots missarna faktiskt har något att jobba vidare på.

Vi har ju bara tränat lydnad sedan nyår och aldrig för instruktör (har börjat kurs nu!) så det kan bara bli bättre!

#löjligtglad

Det känns verkligen som att vi har kommit tillbaka till vår fantastiska lydnadsbubbla igen för idag hade vi sånt där magiskt pass igen!

Körde igenom Lkl2 i 2 kedjor, alltså belöning efter hälften av momenten. FF var hur bra som helst, kanske det bästa någonsin! Bra läggande och inkallning. Efter det en bra ruta, kanonfin Apportering, bra hopp (med bra avstånd ut på uthoppet) men inte en så bra Fjärr. Men det gör ingenting för Wisslan var glad och pepp hela programmet och såg skitlycklig ut i transporterna!! :D

Allt detta efter spår, uppletande och skotträning på platsliggningen!!

Världens bästa och gladaste Wissla är tillbaka och nu ser jag verkligen framemot att ut och tävla i vår! :banana::banana:

Fjärren... Detta evighetsprojekt.
Humla har riktigt svårt att få in kommandon i huvudet så just nu handlar det bara om att nöta och nöta och nöta! :D

Här kommer jag med en lite dum fråga kanske :o men, hur ingående är domaren vid tandvisning? Öppnar dom hela munnen och verkligen kollar, eller lyfter dom bara lite på läpparna på hunden? /en som är väldigt novis

Här kommer jag med en lite dum fråga kanske :o men, hur ingående är domaren vid tandvisning? Öppnar dom hela munnen och verkligen kollar, eller lyfter dom bara lite på läpparna på hunden? /en som är väldigt novis

Beror helt på domaren :p ! Det finns de som knappt ens lyfter på läppen, och de som verkar vilja räkna alla tänderna på hunden (tyvärr, jag tycker det är totalt onödigt att vara så ingående i momentet)

De flesta är dock schyssta och bara gör en snabb koll :) Här i början av filmen på min unghunds lydnadsdebut kan du se en enligt mig väldigt trevligt utförd tandvisning av en hänsynsfull domare som inte gräver i käften mer än nödvändigt :D !

Nu är vi anmälda till vår första tävling. :nailbiting:
Första träningspasset efter anmälan var katastrofalt, plötsligt hade hundskrället glömt bort inte bara vad ligg betyder utan även ställandet var helt borta - det som varit vårt paradmoment. Det enda jag kunde ta med mig från det tillfället var att det inte var några problem med en platsliggning med löptik.

Idag körde vi igen på egen hand och nu var allt tillbaka - snabbt läggande, supersnyggt ställande, fin ingång vid inkallningen och bra apport. Linförigheten var en smula ofokuserad men inget katastrofalt. Skönt - men fortfarande nervöst! ;)

Nu är vi anmälda till vår första tävling. :nailbiting:
Första träningspasset efter anmälan var katastrofalt, plötsligt hade hundskrället glömt bort inte bara vad ligg betyder utan även ställandet var helt borta - det som varit vårt paradmoment. Det enda jag kunde ta med mig från det tillfället var att det inte var några problem med en platsliggning med löptik.

Idag körde vi igen på egen hand och nu var allt tillbaka - snabbt läggande, supersnyggt ställande, fin ingång vid inkallningen och bra apport. Linförigheten var en smula ofokuserad men inget katastrofalt. Skönt - men fortfarande nervöst! ;)

Nu är vi inte alls så långt fram i träningen som ni är men jag känner igen fenomenet "träningspass med dement hund". :cool:

Gällande tandvisning i ettan, hur vanligt är det egentligen att man genomför den när man kommer in på plan precis innan man ska köra det individuella programmet? Trodde man vanligtvis gjorde det ihop med platsliggning men har sett en del filmer på första varianten.
(Kan nog tycka det känns lite onödigt svårt att störa koncentrationen precis före programmet, särskilt som det gäller klass I.)

Gällande tandvisning i ettan, hur vanligt är det egentligen att man genomför den när man kommer in på plan precis innan man ska köra det individuella programmet? Trodde man vanligtvis gjorde det ihop med platsliggning men har sett en del filmer på första varianten.
(Kan nog tycka det känns lite onödigt svårt att störa koncentrationen precis före programmet, särskilt som det gäller klass I.)
Jag har varit med om det, tycker det är ett uselt upplägg. Finns ingen som helst anledning till att göra på det sättet.
Men som sagt, det förekommer. Tror dock inte det är jättevanligt.

Testade att filma med systemkameran idag, trots regn ;) Det är ingen superbra träningsfilm - men man ser iaf lite vad vi håller på med!
(Även premiär för nya selen, den är lite stor men jag tror han kommer växa i den!)

Får man vara med här även om man är på gräsrotsnivå och typ inte kan någonting alls men skulle vilja tävla lydnad någon gång innan hunden är pensionerad? :p

Bad träningskompisen filma i helgen, när det var dagsljus. Tyvärr så filmade hon allt i ett svep vilket innebär att filmen är 10min lång med allt mellansnack och belöningsdravvel! ;)

Körde igenom 2:an på klubben där vi ska tävla i helgen, med fokus på transporter och en bra känsla.

Om ni orkar titta igenom hela filmen, kritisera massa! Men snälla ni, bortse från våra pinsamma glädjeyttringar i slutet efter fjärren :o (Ja vi har massor med problem med låsningar..)

Nöjd med FF, långt fram men hon var rejält uppdragen i lek innan, vilket också resulterade i ett belöningsfrustrationsskrik.
Läggandet ok, inget bra uppsittandet.
Inkallning ok, rutan känns bra att jag kan få in henne med ett dk om hon missar på första, som i filmen.
Apporteringen, njae.. Fin fart och gripande men tempot in brast, lite av vår stötesten här men det blir bättre.
Hoppet är jag jättenöjd med, förståelsen för att hon inte ska krypa in till hindret börjar komma.
Och fjärren ja.. Som sagt, skitnöjd över att hon faktiskt satte sig upp i nåt som kan liknas med en tävlingslikt situation! :D

Jag ska tävla på fredag med min lilla valp! Eh, min snart 2-åriga valp :D

När jag anmälda kände jag att det nog skulle till en hel del tur för att vi ska klara uppflytt, men det har börjat kännas ganska stabilt den senaste tiden!
Linförigheten är vår stora svaghet. Vi är bra på att gå rakt fram och att göra halt på rak sträcka, inte så bra på att svänga och definitivt inte så bra på att göra halt ur sväng :angel:
I läggandet och ställandet upptäckte jag igår att han börjat få lite för hög förväntan på skifte så han stannade/sackade efter under marschen, men det kändes som om vi kunde luckra upp lite redan då.
Nu ligger jag lägligt nog sjuk så det blir inte så mkt träning de sista dagarna, men hoppas att vi ändå kan få till bra förberedelser.

Håll tummarna för oss!

Jag ska tävla på fredag med min lilla valp! Eh, min snart 2-åriga valp :D

När jag anmälda kände jag att det nog skulle till en hel del tur för att vi ska klara uppflytt, men det har börjat kännas ganska stabilt den senaste tiden!
Linförigheten är vår stora svaghet. Vi är bra på att gå rakt fram och att göra halt på rak sträcka, inte så bra på att svänga och definitivt inte så bra på att göra halt ur sväng :angel:
I läggandet och ställandet upptäckte jag igår att han börjat få lite för hög förväntan på skifte så han stannade/sackade efter under marschen, men det kändes som om vi kunde luckra upp lite redan då.
Nu ligger jag lägligt nog sjuk så det blir inte så mkt träning de sista dagarna, men hoppas att vi ändå kan få till bra förberedelser.

Håll tummarna för oss!

HEJA :banana:!!! Och du vet att det är kompanistryk som gäller om du inte filmar :D?!?!?!

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
586
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
640
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 110
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Valp 2025

Hästrelaterat