Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Jag blev lite ivrig efter förra helgen så efteranmälde till ytterligare en tävling. I efterhand ångrar jag mig, det blev värsta snöovädret och var inte alls roligt att tävla då ;):meh:
Nu ska Elvis vila lite (ofrivilligt såklart, han tycker inte alls att han behöver vila) och så ska vi nog försöka vara med på någon eller några av klubbens träningstävlingar i lydnad under maj. Det är några svagheter som dykt upp mer eller mindre på alla tävlingar vi gjort så det har gett mkt info om vad vi behöver lägga krut på!
Tex så fastnar han i stadga i inkallning och hopp (det gör han inte på träning) och sitter liksom och rycker som om han tror att jag försöker lura honom :angel:.

Något som glädjer mig efter tävlingarna är att vårt fria följ har (förutom under snöstormen när humöret var nere i skosulorna) varit mycket bättre än förväntat, att han alltid är stabil och fin på platsliggningen och att han verkar tycka att det är KUL att vara inne på tävlingsplan. Extra kul när man kan hugga matte i armarna om hon inte erbjuder leksak :D.

Tror vi ger det lite tid nu. Eventuellt är vi med på en hemmatävling i månadsskiftet maj/juni, annars tränar vi på och jobbar parallellt med lydnadsklass 2 (och appellen). Ingen brådska här inte :)

24/4 tog vi vårt andra 1apris i Lk1 och fick en 2aplacering :love:
Idag vann vi en inofficiell Lk1a med 157,5p, inte illa för skendräktig , loj American Akita måste jag säga :laugh: Jag är otroligt stolt över henne :love:

Hoppas att skendräktigheten ska passera snabbt så vi kan tävla förhoppningsvis sista gången i Lk1an i slutet av maj. Sen är det direkt på 2an, om det inte blir för varmt. De flesta momenten sitter, behöver bara få upp farten till rutan :) :banana:

Du vet att du är hundnörd när du lägger upp din hund på köksgolvet och kör skiftena i klass 2 (fjärrdirigering) innan varken du eller han har fått frukost...

Två tävlingar för oss senast veckan - en på torsdagen och en igår.

I torsdags var vår debut i Lydnadsklass 2 och jag är så nöjd!
Vi hamnade på 173,5 poäng och en 3:e plats. Flera 10or bland annat på platsen, rutan, fjärren och inkallning :love:
En sur nolla blev det då hon inte ville lägga sig under läggande under gång :grin: och tydligen så var det ingen bra idé att jag bytt kommando på återhoppet från "hit" till "hopp" för det skulle hon inte lyssna på men när jag sen sa hit kom hon över som ett skott.
Vi måste jobba vidare på fria följet då det var katastrof enligt mig, helt okej enligt dom som tittade. Men känns inte bra då det är ett så viktigt moment!
Hon höll ihop fint under hela programmet och viftade på svansen hela tiden trots väldigt varmt.

Så tävlade vi igen igår. Och det skulle vi ha skippat!
Fria följet kändes ännu mer katastrofalt trots högre poäng och tokfian nollade läggande under gång igen (hon kan ju det där! :cool:), efter rutan som vi fick 9 poäng på så skulle hon springa bakom och leta efter hennes boll (vi har kört med mycket extern belöning bakom rutan för att få henne djupare in i rutan) och det kunde hon inte riktigt släppa för när det var dags för hoppet så istället för att hoppa, sprang hon tillbaka dit där rutan var för att kontrollera att inte bollen låg där ändå. När hon sen kom tillbaka utförde hon hoppet helt klockrent men då var nollan redan ett faktum. Så där har vi definitivt något att jobba vidare med!
Sen vägrade hon både lägga sig och sätta sig upp på första kommandot på platsliggningen, något som jag faktiskt blir sur över för det ska inte hända och det kan hon :mad: Första gången också jag var med om att platsliggningen var sist, efter att alla tävlat individuellt.

Tur att jag har träningsgrupp med min tränare imorgon kväll! Mycket att diskutera och reflektera över.

Många svårigheter @Malibu_Stacy ! Man önskar att man kunde se vad som rör sig i huvudet på dem ibland. Grattis till förstapriset!!

Nu har jag anmält båda till vår hemmatävling i slutet av maj, det blir hanens debut i klass 2. Så efter dagens rallyrunda blir det till att hårdträna.

Många svårigheter @Malibu_Stacy ! Man önskar att man kunde se vad som rör sig i huvudet på dem ibland. Grattis till förstapriset!!

Nu har jag anmält båda till vår hemmatävling i slutet av maj, det blir hanens debut i klass 2. Så efter dagens rallyrunda blir det till att hårdträna.

Tack!!

Ja visst är det det! Och man vet oftast inte förrän man har tävlat vad man behöver fokusera mer på. Så detta var ett jättebra kvitto på vår träning och nu ska här läggas upp en ny träningsplan inför nästa start som jag planerar i juni men inget som är bestämt ännu.

Vore tacksam för input på följande:

Rutan - min hanhund kan rallylydnadens "sända till kon" och förstår absolut inte att rutan är något annat. Så fort vi backar mer än några meter från rutan springer han käckt och ställer sig vid någon kon och kommer det ingen belöning går han till en annan kon. Vi har inte jobbat med target i andra sammanhang, så det känns lite bökigt att först lära in ett tasstarget för att sedan lära bort hjälpen men ser ni något alternativ?

Fjärren - vi har nyss börjat med fjärren och det blir väldigt lätt pip. Jag vill inte belöna pipet men när jag får fina skiften med bra stillhet och pip känns det ruttet att inte få belöna. Hur skulle ni tänka om det?

Vore tacksam för input på följande:

Rutan - min hanhund kan rallylydnadens "sända till kon" och förstår absolut inte att rutan är något annat. Så fort vi backar mer än några meter från rutan springer han käckt och ställer sig vid någon kon och kommer det ingen belöning går han till en annan kon. Vi har inte jobbat med target i andra sammanhang, så det känns lite bökigt att först lära in ett tasstarget för att sedan lära bort hjälpen men ser ni något alternativ?

Fjärren - vi har nyss börjat med fjärren och det blir väldigt lätt pip. Jag vill inte belöna pipet men när jag får fina skiften med bra stillhet och pip känns det ruttet att inte få belöna. Hur skulle ni tänka om det?
Tror det är en vanlig svårighet, därför många väntar med att lära in konskick tills rutan är befäst. Men jag skulle absolut kunna prova target, så lång tid tar det ju inte att lära in! Det behövs ofta inte något omfattande arbete för att ta bort den, själv har jag nästan alltid target på träning för att bibehålla även om hunden kan.

Ni här som har lite erfarenhet av tävling. Jag tänkte börja tävla min lille skrutt men har läst runt lite på internet angående platsliggningen hur riskabel den är. Är det så vanligt som jag fått uppfattningen om att i klass 1 att det är många opålitliga hundar som riskerar att hoppa på andra? Att det är såpass många som ställer upp trots att dom vet om att deras hundar kan vara aggressiva och tända till?

Jag blev faktiskt nästan lite avskrämd nu att försöka tävla faktiskt. Vet att det ju kan hända överallt men just platsliggningen handlar ju mycket om förtroende och så för mig som ägare antar jag. Jag som väljer att lägga honom så långt bort osv.

Är min oro befogad eller är det bara lite skrämselläsning från olika forum? Hur vanligt är det att sådant händer?

Ni här som har lite erfarenhet av tävling. Jag tänkte börja tävla min lille skrutt men har läst runt lite på internet angående platsliggningen hur riskabel den är. Är det så vanligt som jag fått uppfattningen om att i klass 1 att det är många opålitliga hundar som riskerar att hoppa på andra? Att det är såpass många som ställer upp trots att dom vet om att deras hundar kan vara aggressiva och tända till?

Jag blev faktiskt nästan lite avskrämd nu att försöka tävla faktiskt. Vet att det ju kan hända överallt men just platsliggningen handlar ju mycket om förtroende och så för mig som ägare antar jag. Jag som väljer att lägga honom så långt bort osv.

Är min oro befogad eller är det bara lite skrämselläsning från olika forum? Hur vanligt är det att sådant händer?

Jag har inte behövt uppleva att hundar hoppar på varandra vid platsen tack och lov. Tror inte att det är direkt vanligt men såklart kan konsekvenserna bli stora när det sker. Jag skulle inte medvetet lägga någon av mina samtidigt som en hund som kan få för sig att gå fram till andra men det är ju svårt att veta om okända hundar på tävling.

Jag har inte behövt uppleva att hundar hoppar på varandra vid platsen tack och lov. Tror inte att det är direkt vanligt men såklart kan konsekvenserna bli stora när det sker. Jag skulle inte medvetet lägga någon av mina samtidigt som en hund som kan få för sig att gå fram till andra men det är ju svårt att veta om okända hundar på tävling.
Det är ju det som är så svårt, att man aldrig vet vem man hamnar bredvid. Jag har förstått nu tjatet från min instruktör hur otroligt viktigt det är med platsliggningen att den sitter oavsett. Jag och lillen har tränat som attan på det och han har blivit så duktig, men så läser jag om folk som ställer upp trots att dom vet om att dom har aggressiva hundar och tappade suget på tävling lite.

Men det är kanske inte så vanligt ändå då. Ofta står det ju om det som går fel mer än om det som går bra. Känns lite bättre. Lät ett tag där som att det var väldigt vanligt med opålitliga hundar i klass 1.

Det är ju det som är så svårt, att man aldrig vet vem man hamnar bredvid. Jag har förstått nu tjatet från min instruktör hur otroligt viktigt det är med platsliggningen att den sitter oavsett. Jag och lillen har tränat som attan på det och han har blivit så duktig, men så läser jag om folk som ställer upp trots att dom vet om att dom har aggressiva hundar och tappade suget på tävling lite.

Men det är kanske inte så vanligt ändå då. Ofta står det ju om det som går fel mer än om det som går bra. Känns lite bättre. Lät ett tag där som att det var väldigt vanligt med opålitliga hundar i klass 1.

Aldrig varit med om aggressiva hundar (tack och lov!) men har sällan sett en platsliggning i klass ett där alla ligger kvar. Alltid är det någon hund som flyttar sig, går till matte, börjar nosa, stälelr sig upp etc.

Har tävlat många gånger när det varit lugnt på platsen, men också när det varit stökigt. På min unga hunds debut fick vi lägga om tre gånger då domaren fick bryta för att hundar gick upp och fram till annan hund.
Det gör inte att jag avstår, men känns heller inte bra..
Kommer man bara förbi klass 1 blir det bättre.

Det enda som gick bra idag på träningen var platsliggningen. I övrigt var det inte många hjärnceller som fungerade... han bara nosade, flämtade, pep efter andra hundar och tittade på mig som om jag pratade hebreiska. :meh: Och jag blev irriterad förstås och då gick det ännu sämre såklart... En tik som just gått ur höglöp blev visst för svår störning. Bryt ihop och gå vidare!

Tävling i helgen och Ninja tog ett fjärde första pris och 2a placeringen. Akira debuterade med 2a pris och en tredjeplacering! Lite finslip kvar

Har tävlat många gånger när det varit lugnt på platsen, men också när det varit stökigt. På min unga hunds debut fick vi lägga om tre gånger då domaren fick bryta för att hundar gick upp och fram till annan hund.
Det gör inte att jag avstår, men känns heller inte bra..
Kommer man bara förbi klass 1 blir det bättre.
Känns så mycket bättre nu faktiskt. Ser lite fram emot min hunds debut. Ska bara få bukt med apporten, han vill gärna gå iväg med den ett varv och sedan lämna den till mig. Och sen farten i inkallningen om den spelar så stor roll (?), min hund är lite osäker på att springa snabbt förbi när andra hundar är i närheten, fast nu är vi ju i en lite mindre lokal så det kanske blir bättre när det är större ytor och utomhus.

Dock 9 månader bara än så det är väl bara att finslipa på och allt går nog bättre när han blir lite äldre och säkrare i momenten, han är så försiktig, framåt men försiktig :) Men jag är taggad faktiskt. Ska sluta också med läsa skräckhistorier om olika tävlingar och skrämma upp mig.

Det enda som gick bra idag på träningen var platsliggningen. I övrigt var det inte många hjärnceller som fungerade... han bara nosade, flämtade, pep efter andra hundar och tittade på mig som om jag pratade hebreiska. :meh: Och jag blev irriterad förstås och då gick det ännu sämre såklart... En tik som just gått ur höglöp blev visst för svår störning. Bryt ihop och gå vidare!
Hur gammal är din hund? Min 9 månaders kan vara super på en träning och kunna momenten nästan klockrent och nästa träning "kan" han inte ens sitt typ. Väldigt varierande för tillfälligt. Har dock kommit på att det förmodligen beror litegrann på hur jag rastar innan, han får inte bli trött, då går inte mycket.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 062
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 508
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka