Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

177 p för lilla loppan igår, tredjeplacering och LP1 :)
Också skapligt nöjd med hanen trots usel poäng som berodde på att han nollade två moment varav åtminstone det ena berodde på mig.

Nu är båda i klass 2 och under juli ska vi gotta oss åt att vara på tumanhand på tävling. För de kommande veckorna gäller följande träningsplan:

Hane: stadga i sättandet vid hopp-sitt, återhoppet funkar ju så det behöver jag inte träna. Snabbare läggande under gång är önskvärt men säkerheten är viktigast, rädda femman! Bättre fritt följ är önskvärt, rakare sitt. Bättre start i platsen - blir lätt några nos och ändrad position första 45 sekunderna.

Tiken: fjärren sitter inte helt, hoppar framåt i sättandet, detta är bara att nöta. Platsen längre tid och längre avstånd, stadga och trygghet. Fria följet; stadigare position och speciellt starten. Ingångar i inkallning och hopp. Trygghet i uppgiften, mängdträning och arbetsglädje.

Tävlat elitlydnad idag. Lite för många missar för ett första pris men vi var nära! Gläder mig åt fria följet, rutan, hoppapport som var riktigt bra. Missade lite i zätat, dirigeringsapporteringen, vittringen och fjärren tyvärr. Saker som hon brukar fixa så det var synd. Inkallningen var dålig men den har vi problem med just nu så det var väntat. Slutade på 245 poäng så första priset var inte så långt borta ändå... ;)

Anmälde Wissla till två starter i 2:an i mitten på juli, två dagar i rad. Kvällstävlingar båda två.
Fokuserar mest på bruksmomenten just nu men får väl fräscha upp ffa fjärren ordentligt snart igen.. Vi vill ha det där LP:t nu så vi kan lägga lydnadslydnaden på hyllan ett tag :D

En fråga till er som kör både lydnad och bruks/spår. Hur sjutton får man hunden att fatta att i spåret ska den plocka alla spårpinnar den hittar oavsett om det luktar som matte eller inte, men i vittringsapporteringen i lydnaden ska den bara bry sig om den som luktar matte? Tänkte jag skulle ta reda på detta INNAN jag börjar träna för klass 3...

En fråga till er som kör både lydnad och bruks/spår. Hur sjutton får man hunden att fatta att i spåret ska den plocka alla spårpinnar den hittar oavsett om det luktar som matte eller inte, men i vittringsapporteringen i lydnaden ska den bara bry sig om den som luktar matte? Tänkte jag skulle ta reda på detta INNAN jag börjar träna för klass 3...
Jag kör både spår och lydnad. Det är ju så vitt skilda moment så jag har aldrig funderat över att hon skulle fundera över spårapporterna/vittringspinnarna. Dessutom har vi spårat med många olika föremål inte bara vanliga spårapporter. Antar att hon förstått att i spår så plockar man de föremål som luktar av den som gått spåret (för hon markerar inte föremål som inte är utlagda av spårläggaren) och i vittringsapporteringen ska man välja ut den pinne som luktar matte och inget annat (och det är det enda man får belöning för). Kanske nån annan har ett bättre svar men det är så jag tänkt (eller snarare, inte tänkt alls). :D

Nu behöver jag lite hjälp av er kloka tävlingsvana människor! Jag sitter och planerar mina och hundens första starter i klass 1, troligtvis kommer vi börja med en träningstävling den 20 juli och sedan testa några riktiga tävlingar. Känner att vi (eller mest tävlingsmänniskan i mig då och inte hunden;)) behöver ut lite i "hetluften" för att komma vidare i träning och hitta motivationen
Jag har aldrig tävlat med hund förut, vi kommer försöka hinna titta på någon tävling innan för att se lite mer hur det går till. Är det något jag behöver tänka på?
Jag har ögnat igenom motsvarigheten till ridsportens TR, men det är ju inte direkt underhållande läsning:angel:
Hur fungerar det rent praktiskt? Vad är de vanligaste nybörjarfelen?:D

Har heller inte sett det som något större problem, mer än att en del hundar kan ha svårt att slå på näsan i vittringen om de bara ser en hög med pinnar. Men det är ju lätt att jobba med genom klok inlärning :)

Nu behöver jag lite hjälp av er kloka tävlingsvana människor! Jag sitter och planerar mina och hundens första starter i klass 1, troligtvis kommer vi börja med en träningstävling den 20 juli och sedan testa några riktiga tävlingar. Känner att vi (eller mest tävlingsmänniskan i mig då och inte hunden;)) behöver ut lite i "hetluften" för att komma vidare i träning och hitta motivationen
Jag har aldrig tävlat med hund förut, vi kommer försöka hinna titta på någon tävling innan för att se lite mer hur det går till. Är det något jag behöver tänka på?
Jag har ögnat igenom motsvarigheten till ridsportens TR, men det är ju inte direkt underhållande läsning:angel:
Om du vill kan du ju åka och kolla på någon eller några tävlingar i närheten innan det är dags för er? Eller kolla runt lite på youtube, många lägger ju ut filmer!
Annars tänker jag att det är ok att inte ha full koll i början. Alla har varit nybörjare någon gång!

Tänk på att ta god tid på dig, bli inte stressad av tävlingsledaren utan håll dig till dina vanliga rutiner kring tävlingsmässig belöning och förberedelser :)

Rent praktiskt så ska du anmäla dig i sekretariatet innan samlingen. Samlingen kommer vara på utsatt tid och straxt efteråt börjar tävlingen. Beroende på hur mycket du vill hinna värma upp kan det vara klokt att vara på plats i god tid innan samlingen.
Man lottar startordning och får veta mer om upplägget under samlingen, där kan du också ställa frågor om du vill.

Om du vill kan du ju åka och kolla på någon eller några tävlingar i närheten innan det är dags för er? Eller kolla runt lite på youtube, många lägger ju ut filmer!
Annars tänker jag att det är ok att inte ha full koll i början. Alla har varit nybörjare någon gång!

Tänk på att ta god tid på dig, bli inte stressad av tävlingsledaren utan håll dig till dina vanliga rutiner kring tävlingsmässig belöning och förberedelser :)

Rent praktiskt så ska du anmäla dig i sekretariatet innan samlingen. Samlingen kommer vara på utsatt tid och straxt efteråt börjar tävlingen. Beroende på hur mycket du vill hinna värma upp kan det vara klokt att vara på plats i god tid innan samlingen.
Man lottar startordning och får veta mer om upplägget under samlingen, där kan du också ställa frågor om du vill.

För att vara mer precis brukar det oftast vara 5 minuter till första start/platsliggning när lottningen varit.
De flesta kör platsliggningen först, men jag har varit med om att platsliggningen ligger sist dvs efter att alla ekipaget kört sitt program individuellt.
Ibland är tandvisningen i samband med platsliggningen, men har också hört flera som haft tandvisning precis innan linförigheten.

Vanligast nybörjarmisstaget - att tävla innan hunden är redo. Tycker jag iaf.

Tips: låt dig inte stressas. Du tar den tid du behöver inför varje moment.
Försök inte göra allt annorlunda bara för att det är tävling, gör som ni alltid gör på träning.

Har som plan att åka och titta på en tävling i helgen:up: Tänkte även passa på att träna lite i den miljön då, förutom att se hur det går till mer praktiskt. Känner att vi har mycket att lära oss, eller ja, framförallt jag:angel:

sitter och planerar mina och hundens första starter i klass 1, troligtvis kommer vi börja med en träningstävling den 20 juli och sedan testa några riktiga tävlingar.

Mitt råd är att i förväg tänka ut vad du vill ha ut av dina första starter. Är du där för att tävla eller för att träna? Och i så fall på vad?

Om du vill tävla, få bedömning och se var ni står, för att få ett kvitto på er träning, kör du rakt igenom allt, det går som det går och du åker hem nöjd med att ha gått ny kunskap oavsett vad det står i protokollet. Det ni behöver förbättra tränar du på och kommer bättre förberedd till nästa tävling.

Om du åker för att träna på att tävla kan du bestämma dig för att avstå de moment du inte tycker är klara, kör de moment du vill köra och ha en plan för när du ska belöna din hund och bryta - lämpligen när den gör något svårt och lyckas bra. En oväntad belöning kan vara guld värd när du går in nästa gång. Lägg inte plats om du är det minsta osäker på hur det ska gå. Det riskerar att förstöra för andra tävlande. Men annars är det ju din tid på plan och du kan använda den som du tycker ger mest nytta.

Var inte rädd att ändra din plan om något går snett, och kom ihåg att ha trevligt med din hund!

... och du, tävlingar är 90% väntan (eller mer). Ofta är det gemensam samlingstid för klass 1 och 2, man börjar med att lägga plats, sen får du vänta på din tur i startordningen, sen får du vänta tills båda klasserna är klara, sen får du vänta 30 min protesttid innan prisutdelningen. Det går inte att göra något åt det, bara att gilla läget.

Mitt råd är att i förväg tänka ut vad du vill ha ut av dina första starter. Är du där för att tävla eller för att träna? Och i så fall på vad?

Om du vill tävla, få bedömning och se var ni står, för att få ett kvitto på er träning, kör du rakt igenom allt, det går som det går och du åker hem nöjd med att ha gått ny kunskap oavsett vad det står i protokollet. Det ni behöver förbättra tränar du på och kommer bättre förberedd till nästa tävling.

Om du åker för att träna på att tävla kan du bestämma dig för att avstå de moment du inte tycker är klara, kör de moment du vill köra och ha en plan för när du ska belöna din hund och bryta - lämpligen när den gör något svårt och lyckas bra. En oväntad belöning kan vara guld värd när du går in nästa gång. Lägg inte plats om du är det minsta osäker på hur det ska gå. Det riskerar att förstöra för andra tävlande. Men annars är det ju din tid på plan och du kan använda den som du tycker ger mest nytta.

Var inte rädd att ändra din plan om något går snett, och kom ihåg att ha trevligt med din hund!

... och du, tävlingar är 90% väntan (eller mer). Ofta är det gemensam samlingstid för klass 1 och 2, man börjar med att lägga plats, sen får du vänta på din tur i startordningen, sen får du vänta tills båda klasserna är klara, sen får du vänta 30 min protesttid innan prisutdelningen. Det går inte att göra något åt det, bara att gilla läget.
Ja men precis! Jag är inte rädd för att utesluta mig genom att berömma eller bryta om det går bra eller dåligt för den delen. Jag känner ju att vi måste testa för att veta vad vi ska träna på och hur vi båda reagerar under lite mer tävlingslika förhållanden. Angående väntan så är det väl tur att jag har stor tävlingsvana från ridsporten, kan tänka mig att det är lite som att åka på dressyrtävling med bara en häst, snaaaark:angel: Vi får använda övrig tid och försöka lära oss av de andra ekipagen:up:
Tack för dina tips!

Ja men precis! Jag är inte rädd för att utesluta mig genom att berömma eller bryta om det går bra eller dåligt för den delen. Jag känner ju att vi måste testa för att veta vad vi ska träna på och hur vi båda reagerar under lite mer tävlingslika förhållanden.

Klok inställning, i hundsporten tävlar man bara mot sig själv tills man nått den riktiga eliten. Som sagt är det bara gruppmomenten som man ska vara riktigt säker på, är man inte det kan man avstå dem om man vill tävla ändå. Och glöm inte att du faktiskt får berömma hunden muntligt och med klapp mellan momenten, det är godis och leksak som är förbjudet. Det tycker jag är en vanlig nybörjarmiss, i lydnadsettan är förarna ofta tysta och stela, i de högre klasserna är det mycket mer uppmuntran för hundarna efter varje moment. :)

Igår var jag och Bentley ute och tävlade för tredje gången, de första har det framför allt varit ett nollat ställande som ställt till det.(haha) Nu visste jag att våra riktigt svaga sidor var svängarna i linförigheten och apporten. Och faktum är att det faktiskt var de enda riktiga svagheter som syntes på planen också. I svängarna släppte han totalt och satte sig långt ut och snett, apporten tog han först på andra kommandot men spottade ut på en gång så där nollade vi. Men i övrigt gick han stadigt och snyggt, fin kontakt i linförigheten i övrigt, inga som helst problem med vare sig läggande och ställande så totalpoängen blev 170,5 och ett förstapris. :)

Igår var jag och Bentley ute och tävlade för tredje gången, de första har det framför allt varit ett nollat ställande som ställt till det.(haha) Nu visste jag att våra riktigt svaga sidor var svängarna i linförigheten och apporten. Och faktum är att det faktiskt var de enda riktiga svagheter som syntes på planen också. I svängarna släppte han totalt och satte sig långt ut och snett, apporten tog han först på andra kommandot men spottade ut på en gång så där nollade vi. Men i övrigt gick han stadigt och snyggt, fin kontakt i linförigheten i övrigt, inga som helst problem med vare sig läggande och ställande så totalpoängen blev 170,5 och ett förstapris. :)
Grattis :)!

Jag fick börja med att få hunden att koppla på nosen, då var det inga problem. Testade nån gång med fler pinnar innan hon fattat helt och då ville hon apportera alla. Och så får hon inte vara för högt uppe i varv.
Hade stor nytta av @Miao filmer med Pu.

Klok inställning, i hundsporten tävlar man bara mot sig själv tills man nått den riktiga eliten. Som sagt är det bara gruppmomenten som man ska vara riktigt säker på, är man inte det kan man avstå dem om man vill tävla ändå. Och glöm inte att du faktiskt får berömma hunden muntligt och med klapp mellan momenten, det är godis och leksak som är förbjudet. Det tycker jag är en vanlig nybörjarmiss, i lydnadsettan är förarna ofta tysta och stela, i de högre klasserna är det mycket mer uppmuntran för hundarna efter varje moment. :)
Min hund kommer tycka jag är dötråkig om hon inte får någon uppmuntran på så lång tid, så risken är väl snarare att jag gör lite för mycket. Liggandet i grupp brukar inte vara några problem, så där hoppas jag inte vi ska störa någon.

Har ni tips på övningar för att kunna behålla fokuset under längre och längre tid?

Min hund kommer tycka jag är dötråkig om hon inte får någon uppmuntran på så lång tid, så risken är väl snarare att jag gör lite för mycket. Liggandet i grupp brukar inte vara några problem, så där hoppas jag inte vi ska störa någon.

Har ni tips på övningar för att kunna behålla fokuset under längre och längre tid?

Du får ju både klappa och berömma verbalt?

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 067
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 513
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka