Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Jag var på samma tävling som @Lejonelle och har lite samma känsla, min gjorde en av sina absolut bästa tävlingar någonsin prestationsmässigt men knappast poängmässigt. Det är trist när inte poängen motsvarar känslan men det är som det är, bara kavla upp ärmarna och ta nya tag.

Sen nollade vi tyvärr hindret för hon blev för ivrig och hoppade istället för att sätta sig när vi skulle ställa upp inför momentet så jag bröt efter det, vill inte lägga plats med okända hundar i onödan (i onödan = inte kan få 1apris).

Note to self: se till att dricka något innan det är vår tur att gå in på planen, i synnerhet om det är en varm dag. Om jag är torr i munnen kan det nämligen leda till att min röst spricker lite när jag säger ett kommando, exempelvis vid ställandet. Och då kan en känslig och lyhörd jycke tycka att det är bäst att följa med för att kolla om jag verkligen vill det jag säger eftersom jag låter så himla konstigt. :meh: (När jag testade utanför plan sedan efter att ha tagit ett par klunkar vatten så var det inga som helst problem för Bentley att utföra momentet, så jag är inte orolig för något bakslag.)
Men 150 poäng totalt med nollat ställande är jag väldigt nöjd med, och ta i trä - det var just vad Bentley gjorde, eftersom han tog apporten. Inte med något superengagemang eller stenhårt grepp, men han släppte inte förrän han fick kommando och betyget blev 8. Övning ger färdighet!

Tävling imorgon igen, men sedan lämnar vi lk1 bakom oss. :)

Den lärdom jag kan ta med mig från gårdagens tävling är att Bentley säkert fixar tävling två dagar på raken, men då ska han inte ha haft träningstävling, kurs och långt träningspass dagarna innan. :o
Igår var han trött och väldigt ofokuserad inne på planen och allt låg på en lägre nivå än vanligt. Men han genomförde ändå alla moment och fick poäng, så slutresultatet blev 161,5 poäng och förstapris. Med tanke på vår prestation är det inget som jag är stolt över men Bentley förtjänar verkligen sin medalj, han var en riktig kämpe trots allt! :love:

medaljhund_zpsxjlhgyf3.jpg

Man ser verkligen på honom hur trött han är och idag ligger han och trynar och aktiviteten består mest av att få magen kliad. :D

Grattis @Dentaku !
Idag toppade vi med tior på de moment vi gjorde dåligt sist (platsen, rutan och inkallning). För att kompensera nollade vi då två andra moment, nämligen läggandet under gång och hoppet - vår paradgren!! Surt! Hade räckt med 5:a på dessa moment för att klara förstapriset.
Vi gjorde också ett riktigt dåligt fritt följ då min prins satte sig för att klia sig, glömde sätta sig och var allmänt ofokuserad.
Imorgon tävling igen på samma plats och jag gick in och lekte en stund på den planen innan vi åkte hem idag och öste på med massor av beröm så hoppas att han känner sig lite pepp imorgon. Jag ska också prova en ny variant av ingången på planen och se om det gör någon skillnad för starten i det fria följet.

Grattis @Dentaku !
Idag toppade vi med tior på de moment vi gjorde dåligt sist (platsen, rutan och inkallning). För att kompensera nollade vi då två andra moment, nämligen läggandet under gång och hoppet - vår paradgren!! Surt! Hade räckt med 5:a på dessa moment för att klara förstapriset.
Vi gjorde också ett riktigt dåligt fritt följ då min prins satte sig för att klia sig, glömde sätta sig och var allmänt ofokuserad.
Imorgon tävling igen på samma plats och jag gick in och lekte en stund på den planen innan vi åkte hem idag och öste på med massor av beröm så hoppas att han känner sig lite pepp imorgon. Jag ska också prova en ny variant av ingången på planen och se om det gör någon skillnad för starten i det fria följet.

Håller tummarna för att det går vägen imorgon! :up:

En fråga från en träningsnarkoman.
Hur jobbigt är det egentligen med lydnadsträning för våra hundar? Fysiskt, psykiskt? Själv tröttnar jag ju aldrig.

Hur jobbigt är det egentligen med lydnadsträning för våra hundar? Fysiskt, psykiskt? Själv tröttnar jag ju aldrig.

Jag tror att det helt beror på hur träningen ser ut och hur hunden fungerar. Fysiskt upplever jag inte att Bentley blir trött alls. Mentalt trött blir han av nya moment och träning med störningar av olika slag, där han måste anstränga sig mer för att hålla fokus eftersom han gärna skulle vilja hålla kolla på allt.

Det märker du väl på hunden?
Olika hundar orkar olika mkt tänker jag.. Och träningen kan ju skilja sig åt rejält..

Jag tror att det helt beror på hur träningen ser ut och hur hunden fungerar. Fysiskt upplever jag inte att Bentley blir trött alls. Mentalt trött blir han av nya moment och träning med störningar av olika slag, där han måste anstränga sig mer för att hålla fokus eftersom han gärna skulle vilja hålla kolla på allt.

Ungefär lika tänker jag. Eller har tänkt, fram till det plötsligt slog mig idag att jag faktiskt inte har någon aning om hur ansträngande lydnadspasset är fysiskt för hunden! För mig är det ju inte alls tungt men hunden förväntas springa, hoppa, bära, stå/sitta/ligga i snabba skiften och vara uppmärksam hela tiden.

Jag försöker igen, efter att mitt senaste inlägg på något vis hamnat i en tråd jag aldrig besökt förut, i en helt annan del av buke??

Jag känner mig så himla stolt över Tinja! Vi har utvecklats så otroligt mycket i lydnadsträningen, och hon är så fantastiskt duktig. Helt plötsligt börjar fria följet flyta på finfint tack vare externbelöning, och träningen med rutan går framåt med stormsteg! Hon vänder sig upp mot mig utan tvekan. Visst, ibland ställer hon sig på en av konerna och trampar envist på den, men det kommer vi kunna träna bort.

Har till och med testat att ta bort hennes target ibland, med stor framgång! Ibland kör jag även lite fjärrdirigering, och jag har fått till handtecken som gör att hon håller sina låsta framben även i ligg>sitt :love:

Ligg/stå under gång fungerar också bra. Känner att vi nästan är startklara!

Vann klassen idag men tyvärr ju inte med förstapris efter att återigen nollat hoppet. Han fick ett fint uthopp men satte sig snett till vänster om hindret och gick då förbi hindret på återvägen. Annars en fin känsla idag och en mycket bättre start, och en ny tia på rutan.

Tacksam för lärpoängen inser jag att jag behöver jobba fram ett antal reservplaner för att rädda femman i situationener som riskerar att gå fel. Som t ex att vi får ett snett sättande i hoppet. Det har ju hänt oss lite då och då. Så när vi kom hem släpade jag ut hindret, satte hunden snett och shejpade fram ett "räta upp dig framför hindret" handkommando som jag hoppas vi kan använda för att lösa just det här problemet. Klart det blir neddraget betyg men det borde vara tillåtet, eller?

Vann klassen idag men tyvärr ju inte med förstapris efter att återigen nollat hoppet. Han fick ett fint uthopp men satte sig snett till vänster om hindret och gick då förbi hindret på återvägen. Annars en fin känsla idag och en mycket bättre start, och en ny tia på rutan.

Tacksam för lärpoängen inser jag att jag behöver jobba fram ett antal reservplaner för att rädda femman i situationener som riskerar att gå fel. Som t ex att vi får ett snett sättande i hoppet. Det har ju hänt oss lite då och då. Så när vi kom hem släpade jag ut hindret, satte hunden snett och shejpade fram ett "räta upp dig framför hindret" handkommando som jag hoppas vi kan använda för att lösa just det här problemet. Klart det blir neddraget betyg men det borde vara tillåtet, eller?

Borde ju bli DK då, så en nolla bör det inte bli så länge han sätter sig när han landar (även om det blir snett innan du rättar in honom) :)

Borde vara ok, tycker jag. En klubbkompis till mig räddade betyget på återhoppet när hunden satt sig rejält snett genom att göra ett rejält dubbelkommando med kroppen. Hon lutade sig så långt hon kunde åt sidan när hon kommenderade så att hunden lockades att hoppa över hindret för att komma till henne i stället för att springa bredvid. Minns dock inte vad betyget blev.

Borde vara ok, tycker jag. En klubbkompis till mig räddade betyget på återhoppet när hunden satt sig rejält snett genom att göra ett rejält dubbelkommando med kroppen. Hon lutade sig så långt hon kunde åt sidan när hon kommenderade så att hunden lockades att hoppa över hindret för att komma till henne i stället för att springa bredvid. Minns dock inte vad betyget blev.

Om hunden går förbi är det ju garanterat noll, så allt man kan göra för att rädda femman är ju värt att göra. Min hund lärde sig detta väldigt snabbt nu ikväll, att min handgest betyder "rätta in dig" Sen vet jag inte om jag ska använda det enbart (och alltså lära honom att det betyder "rätta in dig och hoppa") eller kombinera med hoppkommando. Jag inser medan jag skriver det att jag tjänar mer på att bara ha handkommandot, då blir det ju inte ens DK.

Det var en lite ny tanke för mig idag, att helt enkelt träna på våra vanligaste felsituationer och hur jag ska rädda dem. Av någon anledning har den tanken aldrig slagit mig förrän nu.

Om hunden går förbi är det ju garanterat noll, så allt man kan göra för att rädda femman är ju värt att göra. Min hund lärde sig detta väldigt snabbt nu ikväll, att min handgest betyder "rätta in dig" Sen vet jag inte om jag ska använda det enbart (och alltså lära honom att det betyder "rätta in dig och hoppa") eller kombinera med hoppkommando. Jag inser medan jag skriver det att jag tjänar mer på att bara ha handkommandot, då blir det ju inte ens DK.

Det var en lite ny tanke för mig idag, att helt enkelt träna på våra vanligaste felsituationer och hur jag ska rädda dem. Av någon anledning har den tanken aldrig slagit mig förrän nu.
Jag hade lagt krutet på att shejpa in att han självständigt söker hindret, utan kommando. Vart hunden än hamnar så ska den alltid söka upp hindret, utan dk från dig.

Att ha en plan för hur man kan rädda saker OM det skulle råka gå åt skogen på tävling är jättebra!

Sen kan man ju också träna mycket på svårigheter som kan uppstå på tävling, så hunden inte är helt oförberedd den dagen det händer. För nån gång händer det...;)

Efter att ha nollat hopp-apport med min Kenzo för många år sedan pga att marken var lite ojämn och apporten rullade iväg och hamnade långt ut till vänster, varpå han gick förbi hindret på tillbakavägen, så beslöt jag mig för att jobba med att lära honom att hopp-momentet innebar "hopp - hämta apport - hoppa tillbaka" OAVSETT var hindret stod sett ur hans vinkel. Kastade helt enkelt apporten liiite snett de första gångern och såg till att vara beredd att hjälpa honom om han tänkte passera tillbaka vid sidan om hindret, sen ökade jag bara på vinklarna och gjorde det sakta men säkert svårare och svårare och såg till att belöna rejält för korrekt utfört beteende och som sagt hjälpa honom så det inte hann bli fel så många gånger - felbeteenden har ju en tendens att fastna jäkligt fort... :devil: Tog inte så lång tid innan han hoppade på tillbakavägen även om jag kastade helt åt helsike... sånt händer ju ibland, även om marken är jämn.... :D Den träningen räddade faktiskt några tävlingar för oss därefter.

Jag hade lagt krutet på att shejpa in att han självständigt söker hindret, utan kommando. Vart hunden än hamnar så ska den alltid söka upp hindret, utan dk från dig.

Det där sammanfattade ju precis vad jag egentligen ville ha fram, enkelt och bra och du hann skriva det medan jag försökte formulera mig vettigt... :rofl:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Hur börjar ni träna in att vänja hunden sitta uppbunden vid ett träd tex. vid patrullträning (hemvärnet) eller vid sök, eller...
Svar
9
· Visningar
628
Senast: Masse
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
677
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
664
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 276
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka