Det är inte bestämt än, kommer tas beslut om under hösten!
Tack för svar!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte bestämt än, kommer tas beslut om under hösten!
Jaa äntligen fick vi till alla moment på samma tävling och kom hem med ett förstapris i klass 2! 170 p och en andraplacering. Väldigt stolt och glad över min hund som var glad och engagerad, måste dock träna mer på att det står korgar med roliga föremål på planen
Framför allt är jag stolt över det fria följet där vi haft problem med dåliga starter och sena sättanden. Nu hade vi 8:a och det dåliga avslutet (snett sättande vid halt ur språngmarsh) var helt mitt fel, jag tvärnitade på kommandot.
Också fick jag utdelning på att ha tränat återhopp ur taskiga lägen på fritt hopp över hinder. Fick nu ett riktigt snett uthopp. Kände mig trygg och gav ett dubbelkommando som vi förstås fick avdrag för men ändå ett fint hopp och 7,5 p.
Väldigt nöjd och tacksam för min fina duktiga hund!!
Hmm, nä det brukar man ju inte ha i klass 2. Jag tycker iallafall regeltexten är tydlig med att halter ska göras i vanlig marsch.Grattis till 1:a priset och känslan!
Förstår jag dej rätt att ni fick en halt i språngmarschen i FF? Inte först ner till vanlig marsch och därefter halt?
Är det ens ok i 2:an?
@MiniLi har inte du precis utbildat dej till tl? Vet du?
Fritt följ skall prövas i vändning- ar och halter i vanlig marsch. Hunden ska även prövas under rak språngmarsch där märkbar tempoväxling ska föreligga. Då föraren gör halt, skall hunden utan kommando inta utgångsställning.
Härligt!! GrattisJaa äntligen fick vi till alla moment på samma tävling och kom hem med ett förstapris i klass 2! 170 p och en andraplacering. Väldigt stolt och glad över min hund som var glad och engagerad, måste dock träna mer på att det står korgar med roliga föremål på planen
Framför allt är jag stolt över det fria följet där vi haft problem med dåliga starter och sena sättanden. Nu hade vi 8:a och det dåliga avslutet (snett sättande vid halt ur språngmarsh) var helt mitt fel, jag tvärnitade på kommandot.
Också fick jag utdelning på att ha tränat återhopp ur taskiga lägen på fritt hopp över hinder. Fick nu ett riktigt snett uthopp. Kände mig trygg och gav ett dubbelkommando som vi förstås fick avdrag för men ändå ett fint hopp och 7,5 p.
Väldigt nöjd och tacksam för min fina duktiga hund!!
Det var språngmarsh från halt till halt på raksträcka. Vi hade iofs tränat på det. Men jag glömde ge min hund någon insaktningssignal. Det var ingen tävlande som protesterade så vi trodde nog alla att det var OK.
Inte tillåtet, klantigt av TL!Det var språngmarsh från halt till halt på raksträcka. Vi hade iofs tränat på det. Men jag glömde ge min hund någon insaktningssignal. Det var ingen tävlande som protesterade så vi trodde nog alla att det var OK.
Grattis!! Vilka poängÄr på semester på Gotland och passade på att tävla i klass 2 med Dahlia i torsdags.
Vi kammade inte bara hem ett 1:a pris utan det blev även klassvinst
Nöjd med 10 på plats, rutan och inkallning. Tyvärr ett litet tugg på apporten vid ingången och lite sned ingång vid hoppet så där blev det 9,5 på båda.
Mest nöjd med 8:an på fria följet, vårat svåraste moment där vi brukar få låga poäng annars.
Håller tummarna för er!Nu var det nog dags att putta upp den här tråden!
Jag och Elvis ska göra ett nytt försök i lydnadsklass 1 imorgon. Det är hemmaplan och vi är lite halvt oförberedda men jag har ändå förhoppningar om att vi ska skrapa ihop ett förstapris. Mitt mål är att slippa 0orna, på våra tidigare starter har det framförallt strulat i läggande/ställande under gång (dyyyra missar om man nollar) samt lite låsningar i inkallning och hopp över hinder.
Vi har inte tränat så mycket den senaste tiden men Elvis har känts fin i den lilla träningen som blivit av.
Det är inte så lätt att göra tidsplaner som blir optimala för alla..Tävlat ett par gånger i LK1 nu med min hund. Jag är lite nyfiken på hur det är vanligast att tävlingar är upplagda?
Jag har varit en gång där alla klasser ingick, 2 klasser körde på olika planer samtidigt så där blev det ingen väntan. Det var uppdelat så att Elit & LK3 körde på fm och LK 1 + 2 på em.
2 ggr har jag varit på en tävling där LK1 och 2 ingick, där det startades med klass 2 varpå klass 1 fick vänta 2 h innan det var vår tur. Lite nyfiken på hur det överlag brukar vara ni som tävlar mycket? Min tanke är lite varför man inte kan ha en separat samling efter att LK2 är färdiga för 1orna, eller är det för att de vill få mer publik kanske medveten om att väntan är vanlig på de flesta tävlingar så ingen kritik så sett
Det är inte så lätt att göra tidsplaner som blir optimala för alla..
När jag är TL vill jag såklart ha så kort väntetid som möjligt för de tävlande, men jag prioriterar att det inte kommer bli väntetider då planen står tom. Jag kallar alltid så att de tävlande får lite väntetid enligt planeringen, för om 4 stryker sig och 3 bryter efter halva programmet så kommer allt gå mycket fortare än planerat. Då vill jag att nästa klass ska vara på plats och vara redo för att dra igång, inte att domare och alla funktionärer ska behöva sitta en timma och vänta på att de ska dyka upp.
Beroende på antal startande kan man då kalla tex de två första klasserna samtidigt eller så får någon annan (hos oss ofta tävlingssekreteraren) sköta samlingen för nästa klass medans den första håller på ute på planen.
Dubbla planer är jättebra om antal startande är så pass högt att man måste ha två domare, annars blir det ekonomiskt dåligt att ta in en extra domare. Man måste också ha tillgång till dubbla TL och skrivare samt att planerna måste vara tillräckligt stora för att störningen inte ska bli onödigt svår för de tävlande.
Om jag inte tänker helt galet nu så får domaren en fast summa per tävlingsdag + resekostnad. Kostar alltså lika mycket oavsett hur många tävlande den dömer.Tack för svaret intressant läsning Hur fungerar det med betalning till domaren, räknas enbart den aktiva tiden denne dömer eller ska han få betalt för hela tiden den gör på tävlingen inklusive små pauser eller "mellanrum" mellan tävlande? Tänker mig att domaren kan behöva eller vilja ha en rast mellan också men det kanske är sämre rent ekonomiskt för klubben?