Vi som tränar för lydnadstävling, alla klasser.Del 2.

Jag vänder mig till er som gjort det här bra mycket längre än jag.
Nu när vi börjat få till fria följet i väldigt korta sträckor, hur gör jag då bäst för att öka längden och ha ett bra tryck/tempo i hunden? Jag har kommit underfund med att externbelöning fungerar för oss och jag är glad att hon över huvud taget har något fokus upp mot mig med tanke på hur mycket vi kämpat. Det var länge som jag inte ens kunde börja ta ett steg innan hon bröt kontakten och tog ett stort kliv framåt.

Hur det ser ut nu är att hon går väldigt fint i perioder. I början går hon superfint (alltså kanske inte för er, men för mig går hon fint :P), sen kanske fem steg in saktar hon in. Jag gissar att det är pga att vi bara kört väldigt korta sträckor - hon förbereder sig på belöningskommandot. Då börjar hon sacka efter, blir slö i svängarna, håller inte bra koll - även om vi bara gått kanske tre steg till. Sen kan hon plötsligt skärpa till sig och gå jättefint igen, och då vill jag ju gärna belöna, vilket jag gör. Men frågan är då om jag samtidigt belönar att hon sackat efter precis innan?

Jag är helt ny på att träna lydnad, men känner att vi nog ändå är reda snart för vår första tävling.. Hoppet sitter som en smäck, samma med ligg/stå under gång, rutan blir bara bättre och bättre, apport har hon blivit väldigt duktig på.... Om jag bara kan få henne till att inte sacka efter i fria följet så skulle jag anmäla oss till en tävling. Jag tar med glädje emot alla tips ni har.

... Och när jag ändå håller på - hon har ganska dåligt tryck i inkallningen när den är såhär planerad, trots uppskattad belöning som varieras med extern- och närbelöning. Hur kan jag få upp tempot där? Hon är ju ändå en Aussie, det ser lite sådär lagom imponerande ut när hon kommer i en sävlig galopp..

@Fisherling jag hade stöttat upp med ett till fotkommando alt avbrutit och börjat om från början. Att fortsätta trots dåligt fokus tycker jag oftast inte ger så mycket.

Inkallningen: har du testat belöna med kastad leksak bakåt?

Innan tävling, glöm inte att kedja och träna uthållighet också :) (och plats)

Första semesterveckan och nu jäklar ska vi komma igång igen! Jag har sett ut två lydnadstävlingar i augusti (och en appelltävling) som jag tänkte ha som mål. Borde inte vara några problem att fräscha upp allt på mer än en månad :)

I lydnadsklass 1 var det främst läggande och ställande som vi hade problem med när vi tävlade i våras. Blandas ihop lätt, framförallt när det är gott om störningar och fokus kanske inte blir 100%.
Sen fick vi in lite låsningar också men det tror jag vi ska ha blivit av med nu.. Hope so.

Mest kommer vi dock ha fokus på appellmomenten nu då de brister mer. Men det är ju många moment som är samma också eller iallafall delvis samma så det kommer nog gå ihop sig bra i planeringen :up:

Första semesterveckan och nu jäklar ska vi komma igång igen! Jag har sett ut två lydnadstävlingar i augusti (och en appelltävling) som jag tänkte ha som mål. Borde inte vara några problem att fräscha upp allt på mer än en månad :)

I lydnadsklass 1 var det främst läggande och ställande som vi hade problem med när vi tävlade i våras. Blandas ihop lätt, framförallt när det är gott om störningar och fokus kanske inte blir 100%.
Sen fick vi in lite låsningar också men det tror jag vi ska ha blivit av med nu.. Hope so.

Mest kommer vi dock ha fokus på appellmomenten nu då de brister mer. Men det är ju många moment som är samma också eller iallafall delvis samma så det kommer nog gå ihop sig bra i planeringen :up:
Beträffande förväxlingsrisken mellan "stå" och "ligg" i Lkl 1, gjorde min hund aldrig fel efter att jag börjat tala om för den vad nästa moment skulle bli. Efter berömmet för föregående moment, på transportsträckan till nästa moment säger du till hunden: "Nu är det ligg-ligg", "Nu är det stå-stå","...hoppetihopp", "..rutan, rutan", etc. Då är hunden beredd, och genomförandet blir också mer fokuserat särskilt beträffande hopp och ruta eftersom man ser att hunden börjar leta med blicken efter hinder eller koner. Givetvis gör man likadant på träningen.

Beträffande förväxlingsrisken mellan "stå" och "ligg" i Lkl 1, gjorde min hund aldrig fel efter att jag börjat tala om för den vad nästa moment skulle bli. Efter berömmet för föregående moment, på transportsträckan till nästa moment säger du till hunden: "Nu är det ligg-ligg", "Nu är det stå-stå","...hoppetihopp", "..rutan, rutan", etc. Då är hunden beredd, och genomförandet blir också mer fokuserat särskilt beträffande hopp och ruta eftersom man ser att hunden börjar leta med blicken efter hinder eller koner. Givetvis gör man likadant på träningen.
Ja vi har en förberedelse för momenten, men unge herrn förväxlar dem ändå ibland ;)

Wissla har tävlat 2:an nu ikväll, 1:a pris med 164p.
Förutom fjärren som vi 0:ade var sämsta betyg 8 och med en 9 på fria följet och 9,5 på apporteringen är jag sjukt nöjd!
Hon var riktigt glad och pepp, sprang som en tok på inkallningen vilket är ett riktigt gott tecken!

Såhär såg betygen ut (domarens kommentarer i kursivt)

Platsligggande 10
Fritt följ 9 -studsar språng marsch
Läggande under gång 8 -kryper
Inkallning 8,5 -bra tempo, avslut
Rutan 9 -steg i rutan
Apportering 9,5 -bra tempo, snyggt gripande, avslut
Hopp över hinder 9 -avslut
Fjärrdirrigering 0 -ligger ej, förflyttning
Helhetsintryck 8 -fort och fel, trevligt ekipage

Nu MÅSTE vi få till dom dära avsluten! :cool:

Förutom fjärren som vi 0:ade var sämsta betyg 8 och med en 9 på fria följet och 9,5 på apporteringen är jag sjukt nöjd!
Hon var riktigt glad och pepp, sprang som en tok på inkallningen vilket är ett riktigt gott tecken!

Platsligggande 10
Rutan 9 -steg i rutan

Grattis!

Platsligggande 10
Rutan 9 -steg i rutan

Grattis! Fina poäng :)

Platsligggande 10
Rutan 9 -steg i rutan

Grattis :up: !

Vi har tävlat idag igen, även nu på en kvällstävling på Öland!
Känslan fanns där idag också och Wissla var riktigt fartig och glad!
Det känns så otroligt bra att vi har tagit oss ur svackan vi hade i vintras med en hund som var otroligt stressad och obekväm på lydnadsplan, idag stortrivs hon! :D

Dock så saknades det ett halvt poäng från 1:a priset idag, ETT HALVT POÄNG!!! Det borde vara förbjudet!! :banghead: :D

Såhär såg det ut idag:

Platsliggning 9 –nosar
Fritt följ 9 –ligger lite långt fram
Läggande under gång –steg
Inkallning 8 -avslut, dk
Rutan 9 -steg i rutan
Apportering 8,5 –dk
Hopp över hinder 9 –sitter något snett
Fjärrdirrigering 0 –utför ej moment
Helhetsintryck 10 –trevligt ekipage!

Men, att vi två dagar i rad, för två olika domare får 9 på fria följet är jag så sjukt nöjd med!
Min lilla bruna stjärna är ju bara bäst!

13669120_10153579413831604_6123520804655810499_n.jpg

Sticker bara in huvudet i tråden då och då för att suktas lite. Dottern är fyra veckor gammal och hunden är på kollo på landet med mina föräldrar, och jag är sååååå träningssugen! Längtar så tills hunden kommer hem så vi kan sätta igång igen!

Och jag känner för att lägga ned det här med lydnad :eek:
Bröt tävlingen igår efter en synnerligen ofokuserad insats från min hund. Det var i och för sig försvårande omständigheter med två klasser samtidigt på angränsande planer och ett fritt följ som gick mot den andra planen och precis bredvid rutan så min hund undrade vad vi höll på med, men ändå. Vi tog oss till fjärren med dåliga poäng på allt men där bröt jag efter att han låg och tittade på annat och missade två skiften. Jag behövde inte en till 140-rad i resultatlistan.

Då är frågan vad jag gör åt detta. Jag är anmäld på några tävlingar framåt och antingen ska jag stryka oss från dessa eller också, eftersom jag ändå har betalat, använda dem för att ruska om min hund och få honom att tycka att detta är kul och spännande igen. Jag är också anmäld på en träningshelg som vi förstås ska försöka dra nytta av för att peppa igång grabben och förhoppningsvis lösa problemen med den där ofokuserade starten.

Min hund kan ju momenten, har uthålligheten, men ger inte järnet på tävling. Han blir osäker eller störd och tycker inte det är lika kul.

All input är välkommen.

Senast ändrad:
Och jag känner för att lägga ned det här med lydnad :eek:
Bröt tävlingen igår efter en synnerligen ofokuserad insats från min hund. Det var i och för sig försvårande omständigheter med två klasser samtidigt på angränsande planer och ett fritt följ som gick mot den andra planen och precis bredvid rutan så min hund undrade vad vi höll på med, men ändå. Vi tog oss till fjärren med dåliga poäng på allt men där bröt jag efter att han låg och tittade på annat och missade två skiften. Jag behövde inte en till 140-rad i resultatlistan.

Då är frågan vad jag gör åt detta. Jag är anmäld på några tävlingar framåt och antingen ska jag stryka oss från dessa eller också, eftersom jag ändå har betalat, använda dem för att ruska om min hund och få honom att tycka att detta är kul och spännande igen. Jag är också anmäld på en träningshelg som vi förstås ska försöka dra nytta av för att peppa igång grabben och förhoppningsvis lösa problemen med den där ofokuserade starten.

Min hund kan ju momenten, har uthålligheten, men ger inte järnet på tävling. Han blir osäker eller störd och tycker inte det är lika kul.

All input är välkommen.
Man kan ju tänka så olika, men JAG hade nog inte harvat på tävling eller tävling om jag inte kände att det fanns en poäng med det. Ibland kan man ju tävla trots att man vet att förstapriset är kört, och ibland tror man innan att man är mer redo än det sedan visar sig vara. Men om jag hade den känslan du beskriver hade jag nog skippat tävlingarna, pausat lite och sen lagt allt fokus på att komma tillrätta med svagheterna på träning innan jag försöker på tävling igen.

Nu har vi debuterat på lydnadsplanen! Det var välbehövlig med en träningstävling inför vår första riktiga start om en dryg vecka:D Matte glömde till exempel att säga ett enda ord under hela linförigheten, vet inte om jag gjorde något helt tokigt någon annanstans med. Kan ha förträngt det i så fall:angel:
Men min lilla gris var så duktig! Vårt största problem är att hålla fokus, lite mycket hormoner och andra tankar i huvudet när man är där i tonåringsland:p

Jag lyckades ju att dra nummer 1, vilket i och för sig kanske var lika bra.
Platsliggande - 8 detta gjorde vi sist, hon var superduktig, men när jag kom tillbaka och vi väntade på att få kommando att sätta hundarna så testade hon att sitta, ligga igen, sitta, lägga sig på sidan -Hallåååå matte??! Vad vill du jag ska göööra??
Tandvisning - 10 är lite osäker på nya människor så detta var toppen!
Linförighet - 6 supernöjd att hon höll fokus och inte fastnade med näsan i marken någonstans på vägen, en liten lov ut från mig och satt lite snett.
Läggande - 0 La sig, satte sig och la sig igen:angel: Utroparen var ganska "bullrig" vilket hon tycker är lite obehagligt, så hon ville nog inte stanna för nära honom.
Inkallning - 8 duktig!
Ställande 0 - samma som på läggandet, smög efter matte några steg.
Apportering - 0 hon tog apporten så fint och höll kvar den, så då sa jag tack och tog tillbaka den innan hon hann spotta ut den! Blev väl kanske 3 sekunder, men kändes bättre så:)
Hopp - 9 favoritmomentet efter baklängeskedjningen;)
Helhet - 7
Så kul det var! Nu ska vi träna ännu mer:D Hon gör ju så fina lägganden och ställanden annars så målet nästa gång är att försöka få till dessa, samt lite bättre tålamod från vovves sida:)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 060
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 507
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka