Ja jag vet att jag får göra det mellan momenten. Dock belönas hon bäst med leksak, jag ska jobba vidare på att hon ska kunna bli lika nöjd av röstberöm och klappar, men inget slår att få kampa!Du får ju både klappa och berömma verbalt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag vet att jag får göra det mellan momenten. Dock belönas hon bäst med leksak, jag ska jobba vidare på att hon ska kunna bli lika nöjd av röstberöm och klappar, men inget slår att få kampa!Du får ju både klappa och berömma verbalt?
Min hund kommer tycka jag är dötråkig om hon inte får någon uppmuntran på så lång tid, så risken är väl snarare att jag gör lite för mycket. Liggandet i grupp brukar inte vara några problem, så där hoppas jag inte vi ska störa någon.
Har ni tips på övningar för att kunna behålla fokuset under längre och längre tid?
Jag har hört om kedjning, fick kolla upp det närmare nu! (Fösta hunden jag tränar för tävling). Jag har jobbat lite så men nu fick jag lite bra tips och idéer att jobba vidare med Tack!Har du kedjat någonting?
Detta kan du ju använda både för att få uthållighet i varje enskilt moment och så småningom kedjar du även ihop alla momenten. På så sätt får du en hund som dels vet att varje del i kedjan är viktig och den vet också när belöningen kommer.
Har ni tips på övningar för att kunna behålla fokuset under längre och längre tid?
Har precis suttit och nördat ner mig i baklängeskedjandet! Finns ju SÅ mkt att lära att jag blir trött och exalterad på en och samma gång Har jobbat med liknande tänk men blev lättare för min hjärna nu när jag fick det mer svart på vitt och framförallt en bakgrund till VARFÖR det är bra och hur det fungerar.Bakåtkedja, eftersom momenten oftast kommer i den ordning de står i regelhäftet. För varje moment vet hunden då att den kommer närmare och närmare sin belöning. Det gäller då att den inte tappar stinget i början när den vet att "jag kommer ändå inte få något för det här fria följet".
Momentrutiner - alltså att du använder förflyttningen mellan momenten för att berätta för din hund vad nästa grej ska vara - är ett bra sätt att få hunden inställd på rätt uppgift. Jag har framför allt haft nytta av det i att få hunden mera säker på läggande/ställande under gång ("vilket var det nu du sa matte"). Förvarnar hunden: nu är det ligget. Nickar till tävlingsledaren att jag är klar. Genomför momentet. När tävlingsledaren säger "Nästa moment är.." förvarnar jag hunden: Nu är det stået. Nickar till tävlingsledaren att jag är klar. Genomför momentet.
Lär in det genom att ha väldigt kort tid mellan förvarningen och kommandot, kanske bara ett steg. När hunden vet vad som väntar kommer kanske en period när den försöker förekomma dig och lägga/ställa sig på eget initiativ, då får du se upp och istället kanske öka tempot eller göra om det. Belöna när hunden går och väntar på kommandot (var noga med att variera hur länge) och sedan snabbt utför det.
Att hunden vet vad som väntar är ett sätt att behålla fokus på dig mellan momenten och att den har rätt tanke i huvudet "nu blir det ligget" och inte "vad är det för spännande som händer där borta?"
Men det är alltså vanligast att momenten görs i samma ordning på tävling? Hade ju underlättat!
Ja precis jag har fattat att de två kan variera, de är ju också lite mer fristående. Men då kan vi så småningom kedja ihop ett helt program, har jag lärt mig ännu mer nytt idagDet som brukar variera är om man gör platsläggningen först eller sist, och när man gör tandvisningen. Jag har hittills aldrig varit med om att man tar momenten i någon annan ordning i övrigt men det står ingenting i reglerna om att det måste vara så.
Domaren dömer och de missar som står i protokollet gjorde vi, men det som känns tråkigt är att min hund verkligen gjorde allt så bra han kan och att det inte räckte till förstapris.
Det låter ju som att era missar är väldigt träningsbara! Det är ju så lätt att man har de där onödiga men ganska små felen som tillsammans drar ganska mycket poäng, framförallt med en lite hårdare domare. Träna på så går det nog snartJättebesviken efter gårdagens klass 2 med hanen. 152 p blev resultatet efter ett program där jag tyckte att han presterade på topp och genomförde allt så bra som han (och jag) kan. Vi hade de missar som vi brukar ha - dålig start på fria följet, långsamt läggande under gång, lite oro i början av platsläggningen. I rutan gjorde jag en dirigeringsmiss som kostade. Det som var "extra" var ett förarstuds i inkallningen som jag trodde vi hade jobbat bort men.. det gav en sjua på inkallningen vilket är kraftigt mycket lägre än motsvarande fel har gett på andra tävlingar.
Han fick 8,5 på fjärren när han gjorde det jättesnabbt och bra, ett enda litet pip på hela sekvensen och helt stilla på linjen men han "hoppar" inte ned och upp med tassarna samtidigt vilket denna domare vill ha.
Domaren dömer och de missar som står i protokollet gjorde vi, men det som känns tråkigt är att min hund verkligen gjorde allt så bra han kan och att det inte räckte till förstapris.
Har ni tips på hur jag kan få en bättre start i det fria följet?
Min hund är lite ofokuserad när vi kommer in på plan, vill kolla lite här och där, så han kan komma efter de första stegen och den första vinkeln och/eller halten drar ned betyget. Sen brukar han komma igång bra och avslutar fint.
Det är svårt att träna detta eftersom på träning har man ju möjligheten att avbryta och göra en ny start, gå ut och komma in igen, men på tävling är det bara att fortsätta.
Jag fick rådet i rallyn att försöka lägga startstrulet innan vi går in på plan, alltså börja ingången utanför plan innan vi fått startsignal men det är svårt att riktigt applicera detta på lydnaden. Kanske en startrutin? Alla förslag välkomna.
Nu har vi anmält oss till en träningstävling i slutet av juli och en officiell tävling en dryg vecka senare. Känner lite såhär just nu , vi gör det mest som en rolig grej och träning för oss båda. Nu känner jag hur mycket jag har saknat att tävla sedan jag slutade med hästarna
Det är i Skåne, Skurup närmare bestämt. Tror de tar anmälningar fortfarande Jag visst är det perfekt, har letat och letat men det verkar mest köra träningstävlingar under vår och höst här nere, så blev glad när jag hittade denna.Vad kul. Var är träningstävlingen nånstans och tar de emot fler anmälningar? Tycker alltid det är ont om möjligheter att få träningstävla under tävlingslika förhållanden. (PM:a gärna om du inte vill skriva i tråden!)
Jag tänker att man absolut kan börja fria följet utanför planen. Men i övrigt så körde jag en period att samtliga träningspass inleddes med en tävlingsmässig ingång på planen och början av ett fritt följ. Oavsett om vi var på ett nytt ställe eller på vår gamla vanliga gräsmatta så var det ALLTID tävlingsmässigt med ingång och kort fritt följ som vi startade med. Det hjälpte oss massor!Har ni tips på hur jag kan få en bättre start i det fria följet?
Min hund är lite ofokuserad när vi kommer in på plan, vill kolla lite här och där, så han kan komma efter de första stegen och den första vinkeln och/eller halten drar ned betyget. Sen brukar han komma igång bra och avslutar fint.
Det är svårt att träna detta eftersom på träning har man ju möjligheten att avbryta och göra en ny start, gå ut och komma in igen, men på tävling är det bara att fortsätta.
Jag fick rådet i rallyn att försöka lägga startstrulet innan vi går in på plan, alltså börja ingången utanför plan innan vi fått startsignal men det är svårt att riktigt applicera detta på lydnaden. Kanske en startrutin? Alla förslag välkomna.