"Du är så känslig"

tott

Trådstartare
Det har jag hört oändligt många gånger. Senast idag av min pappa. 😒

Egentligen är det ju ett sätt att säga att mina känslor inte får finnas och det jag känner är fel.

Hur tacklar ni "du är så känslig"?
Jag har lärt mig att säga att mina känslor är sanna för mig. Lika mycket sanna som den andra personens.

...men jag orkar verkligen inte höra det mera!

Hör det där också, inte till mej personligen kanske men lite överlag tyvärr och en av mina nära får höra det hela tiden. Jag tycker det är respektlöst.

Som om att motsatsen är det rätta. Men vem har rätt i det? Vem bestämmer det? Dens känslor är ju uppenbarligen ok ('du är för känslig') men inte andras..

Och, som om, ifall man har och visar känslor och gör det lätt, så är man obekväm.
Som om personen inte vet hur man ska hantera en känslig person.
Hur en ska bete sej mot den.

Och jag undrar återigen, är det verkligen den som är känslig som måste anpassa sig till andra hela tiden?
Som när de som är tystlåtna måste höja rösten, för det är 'fel' att vara tystlåten eller tillbakadragen. Då måste man ändra sej till det 'rätta' sättet och vara högljudd.
Varför kan inte högljudd dämpa sig lite och respektera andra på samma sätt?

Jag kan bli så upprörd över det här 😂

Som @the_connemara skriver, det är nedvärderande.

Det är väl ett slags härskarteknik?
Jag avgör vilka känslor du får ha. Hur du tar emot det jag gör/säger.

Fult gjort och ett sätt att trycka ner andra.
Hela livet har de orden förföljt mig...

Min förra chef lyssnade dock, och verkade till slut förstå (i alla fall i ord) att mina känslor är exakt lika sanna som hans. Han sa tom att "du borde bli mera som jag - rycka på axlarna bara åt det".

Egentligen är det ju ett sätt att säga att mina känslor inte får finnas och det jag känner är fel.

Jag har lärt mig att säga att mina känslor är sanna för mig. Lika mycket sanna som den andra personens.

Omdömen direkt till andra om deras "brister" kan vara en slags härskarteknik. Ibland kan det ligga något i vad folk säger, men det kan också vara taget helt ur luften för att den andra personen känner sig osäker och vill projicera.

Förr, när jag var yngre, fick jag ofta höra att jag ser trött ut t.ex. Jag borde definitivt se tröttare ut nu ca 20 år senare kan man tycka - jag känner mig i alla fall mycket tröttare. (Jag är också betydligt tröttare på folk i allmänhet, sådär som man ofta blir när medelåldern uppnås).
Det här var bara ett sätt för unga osäkra killar att kommunicera, eller trycka till någon litegrann, negga, inget annat. Nu för tiden ser jag tydligen betydligt mindre trött ut, eller så är de jag kommunicerar med lite mer vuxna mentalt.

Jag arbetade nyss på en arbetsplats med testosteronstinna glin och det var som att återvända till högstadiet. Behandlades som ett mindre vetande objekt. Fy fan. Lämnade på dagen för att aldrig återvända - så går det när man vuxit ifrån sånt trams.

Vad tror du om att be personen precisera? Vad exakt menas med att man är så (för) känslig? Antingen får du en konkret feedback som går att ge ett konkret svar på eller så blir det vara svammel eftersom det faktiskt inte är något konkret utan bara ett sätt att avfärda din upplevelse.

Vad tror du om att be personen precisera? Vad exakt menas med att man är så (för) känslig? Antingen får du en konkret feedback som går att ge ett konkret svar på eller så blir det vara svammel eftersom det faktiskt inte är något konkret utan bara ett sätt att avfärda din upplevelse.
Ska testa det, om jag kommer ihåg, nästa gång någon säger det. Tack! Gissar att den som sagt det inte kan precisera utan, precis som du skriver, börjar svamla.

Som Tara DeFrancisco säger i ett klipp på instagram, det borde vara positivt för motsatsen är ju okänslig?
Så en får säga tack 😁

Jag har en person i min närhet som uttrycker sig så. Jag tycker dock att i det fallet är det en person som är klumpig och som borde lära sig att man inte alltid behöver uttrycka tex vad man tycker om folks utseende.

Jag har en person i min närhet som uttrycker sig så. Jag tycker dock att i det fallet är det en person som är klumpig och som borde lära sig att man inte alltid behöver uttrycka tex vad man tycker om folks utseende.

Med utseendekommentarer o liknande ifrågasätter jag rakt av och säger att jag inte tycker det är trevligt och hur himla jobbigt det skulle kännas om man själv visste någon kommenterade en själv på det viset.

Ska testa det, om jag kommer ihåg, nästa gång någon säger det. Tack! Gissar att den som sagt det inte kan precisera utan, precis som du skriver, börjar svamla.

Jag gillar också att beskriva hur det får mig att känna mig. Typ "jag blir ledsen och upplever att du inte tar mig på allvar när du säger så." På jobbet upplever jag det väldigt effektivt med vad jag blir osäker och stressad av, jag förstår skämt och tonlägen väldigt dåligt tex. Mina kollegor fattar snabbt och förklarar sig sedan alt har annan jargong jag hänger med i bättre när jag är med.

Nu är det sällan jag hör just de orden, mest för att jag inte så ofta uttrycker känslor, men det jag tänker att de som säger så känner förakt för de som visar känslor, och vill trycka ner dem. Funderar på om det effektivaste är att försöka (re)-agera på ett sätt de inte förväntar sig, försöka att inte visa sig upprörd, arg, ledsen eller vad man nu faktisk känner, utan kanske skratta istället, eller något annat som inte "förväntas". Jag klarar inte av att hitta på några bra exempel, skyller på att jag inte är en person som har behov att trycka ner någon annan än mig själv, men hoppas att min tanke kan vara värd att lyssna på ändå.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat... 2
Svar
35
· Visningar
2 948
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med... 19 20 21
Svar
414
· Visningar
17 458
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
718
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka