Mia_R

Trådstartare
Jag tänker försöka komma ihåg att ta med mig hörlurar till min operation på tisdag då jag ska bedövas från knäet och ner när de opererar foten. Tanken var att lyssna på någon podd, men en ljudbok kanske kan fungera? Jag vill alltså slippa höra dem prata under operationen för att inte springa ut gallskrikande, men det måste vara något som är tillräckligt spännande, roligt och intressant för att kunna koppla bort allt annat som stör. Jag tänkte isf nappa på något av alla erbjudanden om provperioder på ljudböcker, men jag lyssnar aldrig på ljudböcker annars.

Någon som har bra förslag på bok som är bra? Rolig, spännande, historia, vad som helst utom skräck, det får jag nog av på operationsbordet. :cautious:

Kan också tipsa om Katarina Ewerlöf som uppläsare, hon får liv i alla texter.
Ok, jag avskyr att lyssna på henne 🙈 Anna-Maria Käll däremot är bra!

@Mia_R har du någon preferens på genre? Språk? Om du bara vill ha ett allmänt tips så någon av Fredrik Backmans fristående böcker (inte Björnstad-trilogin som start). Folk med ångest är ganska lättsmält. En man som heter Ove och Min mormor hälsar och säger förlåt är båda fantastiska men lite mer känslor åt alla håll.

Dom borde ha hörlurar och musik där annars.
Jag somnade på min operation men jag var ryggmärgsbedövad.

Boktips
Sällsynt kloka varelser av Shelby Van Pelt
En man som heter Ove av Fredrik Backman

Jag tycker att ljudbok släpper igenom omgivningens ljud. Om jag verkligen ville blockera omgivningens ljud hade jag valt musik.
Om avsikten är att blockera ljudet utifrån så är det väl främst vilka lurar man har som spelar roll?

Jag tycker att ljudbok fungerar bra för att ta fokus från om givningens ljud, alltså att filtrera bort det mentalt så jag inte noterar vad som sägs.

Dock funkar det bara till en viss nivå. Om jag börjar tappa fokus på att följa handlingen i boken (av stress, trötthet, internt tankemyller etc.) så blir det snarast sämre än utan bok. Men då tycker jag ibland ljud som vågskvalp eller vitt brus kan hjälpa.

Som sagt så gillar jag det mesta men skräck är det sista jag vill lyssna på medan de karvar i mig. Jag har tänkt på musik men då jag inte har Spotify och varken vill betala för det eller lyssna på reklam blir det svårt. Jag har ju reklamblockerare på datorn men inte mobilen så även youtube går bort där jag har mina spellistor.

Om avsikten är att blockera ljudet utifrån så är det väl främst vilka lurar man har som spelar roll?

Jag tycker att ljudbok fungerar bra för att ta fokus från om givningens ljud, alltså att filtrera bort det mentalt så jag inte noterar vad som sägs.

Dock funkar det bara till en viss nivå. Om jag börjar tappa fokus på att följa handlingen i boken (av stress, trötthet, internt tankemyller etc.) så blir det snarast sämre än utan bok. Men då tycker jag ibland ljud som vågskvalp eller vitt brus kan hjälpa.

Jag kan bara döma efter mig själv. Och om jag är någonstans där människor pratar nära mig så hör jag vad de säger om jag lyssnar på ljudbok. Jag har over ear noice cancelling lurar från Sony (inköpspris 1700 kr). Sitter jag på ett flygplan hör jag ljudboken utan problem! Omgivningens ljud stör inte alls. Men jag hör definitivt flygplansljuden också. Inte så de stör. Men jag hör dem. Sätter jag igång musik t ex. Sabaton så hör jag inte ens flygplansmotorerna!

Så är det väldigt villigt för dig inte kunna höra att de pratar så rekommenderar jag musik. Om du bara vill ha en distraktion så välj det du tycker är intressant att lyssna på. Då kan ju podd funka lika bra som ljudbok eller musik.

Gällande ljudbok hade jag i det läget valt en comfort read som jag redan läst/lyssnat på med en uppläsare jag gillar.

Boktips: Roliga, kluriga och oväntade men enbart feelgood är serien Morden i Lund av Kalle Löfqvist som börjar med boken (finns 3 st) En djupfryst man i gula byxor. Uppläst av Fredde Granberg som jag verkligen gillar som uppläsare. Namnen till trots är det verkligen inget läskigt utan fyndiga pusseldeckare i trivsam miljö.

Hoppas operationen går bra ❤️

Oavsett ljudbok; hade jag varit du och litet brydd över vad jag skulle komma att höra eller inte höra under operationen så hade jag helt enkelt bett om litet sedering. Då kommer du att förbli vaken, pratbar och andas själv, men avslappnad, dåsig och i allt väsentligt mindre orolig och mer bekymmerslös. Du kommer att höra, men det gör dig inget.

Om du kan tänka dig att gå tillbaka till podd - lyssna på den här, Nigeriabreven. Den är totalt uppslukande och du kommer att muttra Men va FAN hela tiden.

Däremot undrar jag om du inte kommer att få lugnande så att du blir rätt lullig och kanske inte kan hålla tråden så bra.

En väldigt fängslande bok är Bea Uusmas Expeditionen, den är svår att släppa och nan vill bara gå veta mer och mer.

Jag tänker försöka komma ihåg att ta med mig hörlurar till min operation på tisdag då jag ska bedövas från knäet och ner när de opererar foten. Tanken var att lyssna på någon podd, men en ljudbok kanske kan fungera? Jag vill alltså slippa höra dem prata under operationen för att inte springa ut gallskrikande, men det måste vara något som är tillräckligt spännande, roligt och intressant för att kunna koppla bort allt annat som stör. Jag tänkte isf nappa på något av alla erbjudanden om provperioder på ljudböcker, men jag lyssnar aldrig på ljudböcker annars.

Någon som har bra förslag på bok som är bra? Rolig, spännande, historia, vad som helst utom skräck, det får jag nog av på operationsbordet. :cautious:

Fredrik backman är ju härlig. Min mormor hälsar och säger förlåt och Britt-marie var här skulle jag nog föredra i en sådan stund.

Lite skojigt, allvarsamt och sorgset i ett.

Vissa kommuner erbjuder gratis e/ljudböcker via biblioteket. Min kommun använder biblio.

Det finns en ny deckarserie av Anna Granlund och Jenny Helldahl med hundförare som huvudpersoner, det kanske kan vara något? Jag har köpt den första men inte läst den än. Efter vad jag läst om dem så kan de hundträning så man behöver nog inte oroa sig för den delen. Den är inläst vad jag kan se.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Småhunds ägare
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• GHS - dagens dressyr.
  • WE-tråden
  • Transportrekommendationer
Tillbaka