Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser en slush-maskin framför mig när du skriver så där...

Jag försöker fortfarande bestämma mig för om en bärjacka är värd pengarna, vore ju jättebra att kunna bära på rygg innanför jackan men det är ju så dyra även begagnat, plus att jag inte riktigt att nån jag gillar i modellen...
Jag brukar försöka tänka att om det är något jag kan sälja vidare kan det vara värt. När jag köpte cykelvagn beggat för ganska mycket mindre än vad den kostade ny räknade jag på hur många mil, jämfört med bil, jag behövde trampa för att helt betala den och jag tror att dessa mil kommer jag trampa och dessutom kanske sälja vidare om barnen blir för stora/tunga. Just bärjacka verkar vara en sån sak man kan sälja vidare och se det förlorade värdet som en "hyra".

Ska hålla koll på blocket och tradera i alla fall :)

Ser en slush-maskin framför mig när du skriver så där...

Jag försöker fortfarande bestämma mig för om en bärjacka är värd pengarna, vore ju jättebra att kunna bära på rygg innanför jackan men det är ju så dyra även begagnat, plus att jag inte riktigt att nån jag gillar i modellen...

Bärjacka är värt pengarna, om en vill bära på rygg.☺

Ni som bär på rygg, vad gör ni med barnets huvud när hen har somnat? När sonen somnar i vår beco butterfly II faller liksom huvudet bakåt och ser sjukt obekvämt ut. Vill gärna stötta upp det men är inte så lätt när han sitter på ryggen.

@snna efter lite googlande inser jag att problemet med froozen milk (hehe...) inte kommer att bli mindre med en bärjacka utan den måste kompletteras med något tuttskydd. Har jag rätt? Isf, var hittar jag ett bra sådant? Jackan är ju klart värd ändå iom att jag tänkt bära på rygg framöver.

@snna efter lite googlande inser jag att problemet med froozen milk (hehe...) inte kommer att bli mindre med en bärjacka utan den måste kompletteras med något tuttskydd. Har jag rätt? Isf, var hittar jag ett bra sådant? Jackan är ju klart värd ändå iom att jag tänkt bära på rygg framöver.
Är du väldigt frysen om brösten? :) Jag tycker det fungerar bra med jackan och så amningstrlja/linne (använder den sorten från boob, tycker bäst om och då är ju inte så mycket bröst i det fria heller. :) Annars vet jag faktiskt inte, har ingen aning om hur andra gör. Men kanske en halsduk kan hjälpa hålla dig varm?

Ni som bär på rygg, vad gör ni med barnets huvud när hen har somnat? När sonen somnar i vår beco butterfly II faller liksom huvudet bakåt och ser sjukt obekvämt ut. Vill gärna stötta upp det men är inte så lätt när han sitter på ryggen.

När jag bär i sele sätter jag på huvan så hålls huvedet på plats.Finns det ingen sådan till becon?

I sjal brukar jag oftast göra det enkelt och knyta en vanlig sjal runt som stöttar upp, sitter barnet i bärjacka behövs det inte för då stöttar jackan upp finfint.

Beroende på knyt kan en ju också bara lossa lite på knytet och knyta om så huvudet får stöd av sjalen. :)

Är du väldigt frysen om brösten? :) Jag tycker det fungerar bra med jackan och så amningstrlja/linne (använder den sorten från boob, tycker bäst om och då är ju inte så mycket bröst i det fria heller. :) Annars vet jag faktiskt inte, har ingen aning om hur andra gör. Men kanske en halsduk kan hjälpa hålla dig varm?
Jag tycker att det drar obehagligt även när jag använder tröja från boob men inte lika mycket som när jag har de andra. Brukar inte vara frusen men precis innan kylan kom och det stormade gjorde det jätteont och när det blev iskyla med flera minus var det inte särskilt trevligt. Hittills har jag fått lägga handen över vilket gör att man tappar lite charmen med händerna fria att amma i selen :p

Jag tycker att det drar obehagligt även när jag använder tröja från boob men inte lika mycket som när jag har de andra. Brukar inte vara frusen men precis innan kylan kom och det stormade gjorde det jätteont och när det blev iskyla med flera minus var det inte särskilt trevligt. Hittills har jag fått lägga handen över vilket gör att man tappar lite charmen med händerna fria att amma i selen :p

Du kan inte ha fuskpolo som går lite längre ner och värmer brösten också, kanske inte finns att köpa, men om du kan sticka/virka själv eller känner någon. Då blir det ju inte så mycket kväva-barnet känsla heller, som kanske en halsduk skulle skapa.

Jag har ju nu upptäckt ryggbärandet och blivit kär och börjat fundera på det här med bärjacka. Problemet är väl att jag främst kommer bära på ryggen i stallet och det känns onödigt att köpa en dyr bärjacka för att ha i stallet + att jag då kommer vilja ha en till att ha till vardags och då blir det ännu dyrare. Finns det något sätt för en totalt obegåvad sömmerska att sy en egen?

Eftersom dom är så korta (2,85 om jag inte minns fel?) är det kanske inte den bästa nybörjarsjalen. Jag kunde knappt få till en enkel ryggsäck, alltså inte mycket tyg kvar att göra knuten av (köpte min för att kunna ha som bilsjal när jag snabbt skulle in på affären eller så). Men en kan ju göra den till ringsjal iof. Funkar till hipp carry också.

Men som sagt, kan vara lite svårt att få till knyten om en är ovan, så avskräcks inte bärandet om du inte får till det med denna. Testa med en längre sjal isåfall. ☺

Om bebis accepterar trikåsjalen och kortsjalen (har fått den så jag missar inget där egentligen) så är planen är långsjal i storlek 6 eller något sådant, så man kan variera lite.
Men vill se att det funkar att bära bebis så först, är såld på bärsjal rent psykiskt. Men jag har aldrig utövat eller sett någon annan använda sig av bärsjal. Tror inte jag har någon i släkten som ens pratat om det.

Jag har ju nu upptäckt ryggbärandet och blivit kär och börjat fundera på det här med bärjacka. Problemet är väl att jag främst kommer bära på ryggen i stallet och det känns onödigt att köpa en dyr bärjacka för att ha i stallet + att jag då kommer vilja ha en till att ha till vardags och då blir det ännu dyrare. Finns det något sätt för en totalt obegåvad sömmerska att sy en egen?

Jag tror det är fullt möjligt att få till en helt ok stallbärjacka. Du kan ju typ köpa någon billig jacka på röda korset eller liknande ifall den skulle bli för dåligt för att användas.

Har du köpt dig en bärjacka för vardags så har du ju något att gå efter när du gör stalljackan.

Eller så kan du ju kolla om det finns något billigt bärskydd till salu på bärforumen på fb eller annan sida, som du kan använda till stallet om du helst vill slippa sy tänker jag.

Jag tror det är fullt möjligt att få till en helt ok stallbärjacka. Du kan ju typ köpa någon billig jacka på röda korset eller liknande ifall den skulle bli för dåligt för att användas.

Har du köpt dig en bärjacka för vardags så har du ju något att gå efter när du gör stalljackan.

Eller så kan du ju kolla om det finns något billigt bärskydd till salu på bärforumen på fb eller annan sida, som du kan använda till stallet om du helst vill slippa sy tänker jag.
Hur funkar bärskydd?

På sele brukar det finnas en huva man kan knäppa fast som stöttar huvudet. Men något jag lagt märke till när jag bär är att om barnet sitter helt rätt med M position och C kurva, alltså rätt vinklad höft. Då faller inte huvudet bakåt när de somnar utan då lägger det sig naturligt framåt och ligger rätt stabilt där så länge man inte rör sig för snabbt.

Har märkt att det är lättare med sjal att få till den perfekta positionen men det går med sele också. För mig är det lättare i min Wompat än i sambons Tula.

Jag hade turen att hitta en begagnad något sliten bärjacka för 300 kr. Det kändes som okej som stalljacka. Men förra vintern var det ullkläder på barnet som gällde samt bärskydd över om det var riktigt kallt eller blåsigt.

Men vet att det går att göra bärjacka själv också. Läste om någon som hade köpt en billig för stor jacka på jula och öppnat upp ett hål i ryggen för barnets huvud. Honverkade nöjd med den lösningen.

När jag bär i sele sätter jag på huvan så hålls huvedet på plats.Finns det ingen sådan till becon?

I sjal brukar jag oftast göra det enkelt och knyta en vanlig sjal runt som stöttar upp, sitter barnet i bärjacka behövs det inte för då stöttar jackan upp finfint.

Beroende på knyt kan en ju också bara lossa lite på knytet och knyta om så huvudet får stöd av sjalen. :)

På sele brukar det finnas en huva man kan knäppa fast som stöttar huvudet. Men något jag lagt märke till när jag bär är att om barnet sitter helt rätt med M position och C kurva, alltså rätt vinklad höft. Då faller inte huvudet bakåt när de somnar utan då lägger det sig naturligt framåt och ligger rätt stabilt där så länge man inte rör sig för snabbt.

Har märkt att det är lättare med sjal att få till den perfekta positionen men det går med sele också. För mig är det lättare i min Wompat än i sambons Tula.

Becon har ett sådant skydd men tycker inte att det ger ett så bra stöd. Men det är väl bättre än ingenting :).

Får trixa lite med sätet och se om det blir bättre. Annars får jag köra med en extra sjal och stötta huvudet med den istället.

Tack för tipsen.

Becon har ett sådant skydd men tycker inte att det ger ett så bra stöd. Men det är väl bättre än ingenting :).

Får trixa lite med sätet och se om det blir bättre. Annars får jag köra med en extra sjal och stötta huvudet med den istället.

Tack för tipsen.

Hur stort är barnet? Kanske har hen vuxit ur selen om huvudstödet inte längre ger stöd?

Tack för tipsen.
Jag får tighta till luvan lite på manducan då bebis är för liten. Som Solvind skriver faller huvudet framåt när de somnar om de sitter bra men när bebis väl somnar brukar jag roa mig med att plocka i diskmaskinen och städa på golvet så så behövs stödet ändå :p

Hur stort är barnet? Kanske har hen vuxit ur selen om huvudstödet inte längre ger stöd?
Han är 73 cm och ca 10 kg tung. Snart 8 mån. Upplever snarare att han inte "fyller upp" stödet. Att det är så stort så att det ändå inte gör någon nytta, men jag ska testa igen och se om jag kan trixa till det lite :)

Jag som bär i sjal brukar antingen lossa knytet, peta in armarna och få upp tyget i nacken på bebis för stöd, alternativt ha en scarfs med mig som jag stöttat upp bebis nacke med när hon somnat på min rygg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar