Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Meeeen! Jag är så kär i en sjal, 35% Sea Island cotton, 15% cashmere 15% silk 35% wool, 328gsm.

Prislappen... 3.700 kr går en 6a loss på. Fanken, det bara går inte just nu om jag inte säljer typ två andra sjalar, men jag är ju inte den enda som tänker på, jösses vad mycket fina sjalar det finns till salu nu på Oscha-sidan.

argentum1.jpg

argentum2.jpg

Oh, den ser mysigt ut.

Jag ska på sjalträff på måndag på knyt an. Ska bli spännande. Går och kikar lite efter vad jag vill ha när trikåsjalen känns för instabil, men vet inte vad jag ska leta efter. Hoppas få lite tips på bra nybörjarsjalar.

Vad är det du ev funderar på att sälja?

Slänger in en undran som säkert redan fått svar på någon utav de 74 sidorna :p Sambon önskar sig ett bärdon till en 4kilos, vad ska man satsa på? Sjal eller sele? Hyfsat enkel att ta på och placera bebis i, ska funka att ha ytterkläder över och så smidig som möjligt att röra sig i är önskemålen. Trikåsjal? Eller blir sjal bylsigt eller ger något "släp" med en jacka över?

Oh, den ser mysigt ut.

Jag ska på sjalträff på måndag på knyt an. Ska bli spännande. Går och kikar lite efter vad jag vill ha när trikåsjalen känns för instabil, men vet inte vad jag ska leta efter. Hoppas få lite tips på bra nybörjarsjalar.

Vad är det du ev funderar på att sälja?
En jättefin ullsjal, 30% lammull, Oscha Braid Cassia 6a (1900 kr inkl. spårbar frakt), kanske Braid Pine 4a också men där är jag mer tveksam, det är en bra "arbetshäst" och bilsjal.

Slänger in en undran som säkert redan fått svar på någon utav de 74 sidorna :p Sambon önskar sig ett bärdon till en 4kilos, vad ska man satsa på? Sjal eller sele? Hyfsat enkel att ta på och placera bebis i, ska funka att ha ytterkläder över och så smidig som möjligt att röra sig i är önskemålen. Trikåsjal? Eller blir sjal bylsigt eller ger något "släp" med en jacka över?
Trikåsjal är jättesmidigt, den knyter du klar och sen sätter i bebis, virar runt magen tills det inte är en massa släp bara. Sele är också smidigt men lite meckigare när de är pyttiga eftersom de som har bra ergonomi behöver ett spädbarnsinlägg.

Finns trikåsjal i olika längder eller storlekar? Kan den passa oss båda trots 25 cm längdskillnad? Isåfall låter det toppen! Något man ska tänka på vid köp för att få en "bra"?

Finns trikåsjal i olika längder eller storlekar? Kan den passa oss båda trots 25 cm längdskillnad? Isåfall låter det toppen! Något man ska tänka på vid köp för att få en "bra"?

Trikåsjalarna verkar vara samma längd ungefär. Jag och min syster har delat på en Moby (har tagit över hennes) och det skiljer 10 cm i längd på oss och en del i omkrets. Ingen av oss har upplevt den som kort. Jag är 178 lång. Fundera på hur varm du vill ha den och hur stadig den ska vara. En tunnare blir svajig fortare än en lite tjockare. Den tjockare kan dock vara lite väl varm om du vill använda den inomhus. För en 4 kgs skulle jag säga: köööp. ;) ni lär älska den. :)

Glömde. Jag snör på mig sjalen på morgonen och plockar sen i och ur bebis vid behov. Kan ha den kvar på mig om han ska ammas också. Går till och med att amma i sjalen, men det kräver lite meck om han ska vara sittande (just den biten verkar enklare i en vävd sjal).

Tack för hjälpen hörni, det blev en trikåsjal :up: Sino hette den, verkade lagom tunn och omtyckt! Får dammsuga tråden på knytningar framöver

Har ni något bra tips på vad jag ska köpa för vävd sjal?
Jag har en trikå som jag inte alls kommer överens med, fått till bra knyt två gånger och då älskar jag den. Men resten är det inte alls bra, är en billig variant så det har garanterat med det att göra.

Jag vill ha en som är hyggligt lättknuten, inte för varm och snygg :D Inte för dyr heller, men kan ändå tänka mig att lägga lite på en bra vävd sjal. Då man verkar kunna få igen mycket av pengarna så länge man håller den i bra skick.

Jag är 176 lång och en M i storlek. Är det en 6:a jag ska ha? Eller vad ska jag leta efter? Vill kunna knuta både på mage och i framtiden även rygg, Lill-bönan är idag 4v gammal.

Har ni något bra tips på vad jag ska köpa för vävd sjal?
Jag har en trikå som jag inte alls kommer överens med, fått till bra knyt två gånger och då älskar jag den. Men resten är det inte alls bra, är en billig variant så det har garanterat med det att göra.

Jag vill ha en som är hyggligt lättknuten, inte för varm och snygg :D Inte för dyr heller, men kan ändå tänka mig att lägga lite på en bra vävd sjal. Då man verkar kunna få igen mycket av pengarna så länge man håller den i bra skick.

Jag är 176 lång och en M i storlek. Är det en 6:a jag ska ha? Eller vad ska jag leta efter? Vill kunna knuta både på mage och i framtiden även rygg, Lill-bönan är idag 4v gammal.
Jag skulle satsa på en sexa, vilken du sen ska ha är mest en fråga om tycke och smak. Jag gick in på knyt-an, bärdonsbutik i Stockholm, med kraven; bra nybörjarsjal som tål att användas (dvs lätt att tvätta), ska inte behöva strykas efter varje tvätt eller ta lång tid att få mjuk och lättknuten och inte vara för dyr. Jag kom ut med en Storchenwiege Leo, kostar runt 1000 kr. Jag är väldigt nöjd med den och tror den kommer funka upp till hyfsat många kilo. Har sen kompletterat med en Little frog, även den en sexa i 100 % bomull men lite tunnare. Köpt direkt från LF i Polen vilket gick väldigt smidigt. De har en outletsida där man kan fynda, jag betalade runt 600 inkl frakt hem till dörren.

Jag skulle satsa på en sexa, vilken du sen ska ha är mest en fråga om tycke och smak. Jag gick in på knyt-an, bärdonsbutik i Stockholm, med kraven; bra nybörjarsjal som tål att användas (dvs lätt att tvätta), ska inte behöva strykas efter varje tvätt eller ta lång tid att få mjuk och lättknuten och inte vara för dyr. Jag kom ut med en Storchenwiege Leo, kostar runt 1000 kr. Jag är väldigt nöjd med den och tror den kommer funka upp till hyfsat många kilo. Har sen kompletterat med en Little frog, även den en sexa i 100 % bomull men lite tunnare. Köpt direkt från LF i Polen vilket gick väldigt smidigt. De har en outletsida där man kan fynda, jag betalade runt 600 inkl frakt hem till dörren.

Tack! Detta ska kollas upp. Hittar man outletsidan om man googlar på namnet?
Vart inne och läst massa på knytan. får klicka mig in på deras sida igen.
Det är så dåligt med sjalträffar där jag bor (Varberg) och jag har ännu inte haft tid/möjlighet att åka längre. Men planen är att få gå på en riktig träff och klämma/känna innan jag köper något oxå :)

Det är så dåligt med sjalträffar där jag bor (Varberg) och jag har ännu inte haft tid/möjlighet att åka längre. Men planen är att få gå på en riktig träff och klämma/känna innan jag köper något oxå :)
Du borde lätt hitta den på Google, ja ☺

Kan du inte höra i fb gruppen om det finns någon nära dig, som skulle kunna visa lite olika sjalar. Lär ju garanterat finnas en drös folk med en hög sjalar av varierande sorter att visa dig. :-)

Tips är också att leta på begagnatsidor, finns på Facebook om du använder det, då en använd och "inbruten" sjal kan vara lättare att hantera.

Kan du inte höra i fb gruppen om det finns någon nära dig, som skulle kunna visa lite olika sjalar. Lär ju garanterat finnas en drös folk med en hög sjalar av varierande sorter att visa dig. :-)

Det var en träff den 16/12 (jag fick dottern med akutsnitt 10/12 och kom hem från BB 14/12) så det fanns ingen möjlighet, ville inte ha med ett så litet barn så tidigt. Men ska se om jag kan tjata ihop något nytt. Vet att det är träffar i Halmstad varje månad eller om det är vecka. Men jag har dryga timmen dit och det är i längsta laget.

Min sambo föredrar ringsjal eller sele :). Till en liten bebis som inte sitter själv ännu behöver du spädbarnsinlägg i selen, men ringsjalen går bra från nyfödd.

Varken han eller jag gillade trikån.

Andra budgetmärken är Nona, Yaro och Lenny Lamb. Du kan PMa mig om du vill ha länkar till olika webshops (som är billigare än Knyt-An) :).

Det var en träff den 16/12 (jag fick dottern med akutsnitt 10/12 och kom hem från BB 14/12) så det fanns ingen möjlighet, ville inte ha med ett så litet barn så tidigt. Men ska se om jag kan tjata ihop något nytt. Vet att det är träffar i Halmstad varje månad eller om det är vecka. Men jag har dryga timmen dit och det är i längsta laget.

Jag menar att du kan höra om det finns någon person som kan visa dig i din närhet, så behöver du inte fara på någon bärträff om du inte känner för att åka långt. Många som sjalar har ju oftast ett par stycken så då kan du få testa olika och få tips på knyt och kanske hitta en som du gillar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 822
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar