Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Just nu sitter jag och tittar på Little Lambs outlet, är det något som rekommenderas?
Fortfarande inte hittat en bra vävd sjal :o

Just nu sitter jag och tittar på Little Lambs outlet, är det något som rekommenderas?
Fortfarande inte hittat en bra vävd sjal :o

Lenny Lamb är prisvärda tycker jag :). Köpte nyss en toddlersele (vanligt pris) och ringsjal (rean) därifrån, är vansinnigt sugen på en mei tai också. Väldigt mjuka och fina.

Men om jag förstår det hela rätt, då ska den här vara ganska okej som nybörjarsjal?
Men är den varm? Hur ser jag sådant?
"
Baby Sling, Broken Twill Weave (bamboo + cotton) - Spring - size M (grade B)"
4.6m
40% Bamboo
60% Bomull

DIMG_1147_w350h350.jpg

Men om jag förstår det hela rätt, då ska den här vara ganska okej som nybörjarsjal?
Men är den varm? Hur ser jag sådant?
"
Baby Sling, Broken Twill Weave (bamboo + cotton) - Spring - size M (grade B)"
4.6m
40% Bamboo
60% Bomull

DIMG_1147_w350h350.jpg

Bambu är svalt! Om det är bambupolyester eller vad det nu heter, så är den väldigt mjuk och kanske lite glidig. Om det är bambulin så är egenskaperna mer lika lin eller hampa.

Alltså. Jag har hittat en som jag bara måste ha. Ellevill Moose :love:.. Finns dock bara som 4a, ev 6a. Jag behöver en sjua för en fwcc.. :( finns det något smart knep med ringar eller så för att kunna ha en 6a? Bebis är 8 veckor, så ryggknyt känns lite vågat än så länge.

Alltså. Jag har hittat en som jag bara måste ha. Ellevill Moose :love:.. Finns dock bara som 4a, ev 6a. Jag behöver en sjua för en fwcc.. :( finns det något smart knep med ringar eller så för att kunna ha en 6a? Bebis är 8 veckor, så ryggknyt känns lite vågat än så länge.

Fwcc tub eller tas kan jag göra med en fyra :). Är det säkert att du behöver en sjua? Jag trodde också att jag behövde det i början, för att jag trodde att knuten skulle sitta fram efter att man korsat bak.

Kangaroo kan jag göra med en trea. Också lämpligt spädisknyt.

Fwcc tub eller tas kan jag göra med en fyra :). Är det säkert att du behöver en sjua? Jag trodde också att jag behövde det i början, för att jag trodde att knuten skulle sitta fram efter att man korsat bak.

Kangaroo kan jag göra med en trea. Också lämpligt spädisknyt.

Provat med en sexa och för att få en knut fram krävs en sjua. Vill ha möjlighet att ha knuten fram av diverse anledningar så sjua vore ju att föredra. Dock kanske jag gör ett undantag för den här. Man kan ju skaffa en till sjal senare... :angel:

Provat med en sexa och för att få en knut fram krävs en sjua. Vill ha möjlighet att ha knuten fram av diverse anledningar så sjua vore ju att föredra. Dock kanske jag gör ett undantag för den här. Man kan ju skaffa en till sjal senare... :angel:
Jag köpte en sjua just för att kunna ha knuten fram, sen upptäckte jag att jag gillar bättre att ha den bak så nu har jag två vävda sjalar :-D

Ok, en vanlig fwcc är med knuten bak så då är din bas en sexa :). Med en fyra kan du då ha knuten fram utan att vända där bak först, så kallad tub (tied under bum) eller tas (tied at shoulder.

Försöker få lite koll på det här med storlekar... jag är en 36a, ca 170. Vilken storlek bör jag köpa för att få en sjal som kan användas så mångsidigt som möjligt? Jag vill ju gärna kunna bära både på mage och rygg utan att behöva ha flera sjalar... Hilfe?!

Försöker få lite koll på det här med storlekar... jag är en 36a, ca 170. Vilken storlek bör jag köpa för att få en sjal som kan användas så mångsidigt som möjligt? Jag vill ju gärna kunna bära både på mage och rygg utan att behöva ha flera sjalar... Hilfe?!

Minst en trea :). Din basstorlek är nog 5 och det är dessutom en väldigt mångsidig storlek. Du kan lugnt leta efter begagnade sjalar i alla storlekar utom 2 (dom är väldigt korta, går i princip bara att göra rebozo eller no-sew ring sling med).

Anledningen till att en har flera sjalar är för att det kan vara skönt med en kort sjal som det går snabbt att snöra upp, och speciellt till ryggknyt, men ibland vill man ha mer stöd och då är det skönt med en lång sjal i flera lager.

Samt att olika material och tjocklekar ger olika egenskaper ex: stum - stretchig, greppig - glidig, värmande - svalkande, matt - skimrande...

Och så var det ju det estetiska, olika mönster och färger ;).

Minst en trea :). Din basstorlek är nog 5 och det är dessutom en väldigt mångsidig storlek. Du kan lugnt leta efter begagnade sjalar i alla storlekar utom 2 (dom är väldigt korta, går i princip bara att göra rebozo eller no-sew ring sling med).

Anledningen till att en har flera sjalar är för att det kan vara skönt med en kort sjal som det går snabbt att snöra upp, och speciellt till ryggknyt, men ibland vill man ha mer stöd och då är det skönt med en lång sjal i flera lager.

Samt att olika material och tjocklekar ger olika egenskaper ex: stum - stretchig, greppig - glidig, värmande - svalkande, matt - skimrande...

Och så var det ju det estetiska, olika mönster och färger ;).
Tack, då har jag lite mer att utgå från! :)

Tackar! Selar ser så tungt ut med två tycker jag.
Tungt vet jag inte men det är rätt otympligt. Har provat bebis på magen och 2-åring på ryggen och det gick bra men det var lite tungt, kanske för att 2-åringen närmade sig 15 kilo då och jag var nyförlöst. Med två mindre i sele går det bättre skulle jag tro men de minsta vill man inte ha på ryggen heller.

Jag hade valt sjal för ändamålet till att börja med :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?