Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag söker tips på bärsjal till nyfödd. Har fått låna en äldre babybjörn original som min två veckors bebis gillar att bli buren i, tror dock att grodposition i en bärsjal hade passat oss båda betydligt bättre. Antar att det finns massa tips på sjalar i tråden, men orkar inte läsa. Någon som har bra tips?

Jag söker tips på bärsjal till nyfödd. Har fått låna en äldre babybjörn original som min två veckors bebis gillar att bli buren i, tror dock att grodposition i en bärsjal hade passat oss båda betydligt bättre. Antar att det finns massa tips på sjalar i tråden, men orkar inte läsa. Någon som har bra tips?
Kul att du fått upp ögonen för ergonomiskt bärande. Du kan antingen skaffa en trikåsjal eller en vävd sjal. Trikå är mysigt och bra med nyfödd, men en vävd har längre användningstid. Det finns ju även ergonomiska selar där bebis får samma position, men många föredrar sjal till de nyfödda.

Det har förresten kommit en ny ulltrikåsjal som fått väldigt fina omdömen och ska funka upp till ca 10 kg. Den hade jag tittat på om jag hade en nyfödd nu!

En fråga till er knytproffs här inne. Jag fick hem en trikåsjal idag, och knöt enligt beskrivningen. Dotra somnade på några sekunder :love: men jag tyckte att hon halkade ner efter ett tag. Jag blir inte klok på hur jag ska rätta till det, knyter jag tightare får jag ju inte ner henne?!
Och en till fråga, hur tusan får jag ur henne på ett smidigt sätt? Nu har jag typ knutit upp hela sjalen bakifrån samtidigt som jag håller krampaktigt i henne... :angel:
En tredje fråga när jag ändå är igång, amma i sjalen, hur tusan då? Hon sitter ju med ansiktet långt ovanför brösten?

Edit: det är ett spädbarn det handlar om :)

En fråga till er knytproffs här inne. Jag fick hem en trikåsjal idag, och knöt enligt beskrivningen. Dotra somnade på några sekunder :love: men jag tyckte att hon halkade ner efter ett tag. Jag blir inte klok på hur jag ska rätta till det, knyter jag tightare får jag ju inte ner henne?!
Och en till fråga, hur tusan får jag ur henne på ett smidigt sätt? Nu har jag typ knutit upp hela sjalen bakifrån samtidigt som jag håller krampaktigt i henne... :angel:
En tredje fråga när jag ändå är igång, amma i sjalen, hur tusan då? Hon sitter ju med ansiktet långt ovanför brösten?

Jag vågar inte riktigt kalla mig knytproffs (än iaf :angel:) men knöt några månader med trikåsjal innan jag gick över till vävd och jag skulle säga att du knyter för löst om hon sjunker ner. Den ska sitta tightare än man tror. Dem är så stretchig att du får ner henne ändå.

Jag plockade oftast ur bebis utan att knyta upp, lyfte henne rakt upp, tvärtom mot isättningen helt enkelt :p Det är en av fördelarna med trikåsjal, att kunna lyfta i och ur utan att knyta upp.

Ammat har jag bara gjort i vävd sjal, men då har jag knutit upp, flyttat ner bebis till amningsvänlig höjd och knutit. Stöttar antingen bröstet eller bebis huvud med en hand. Det finns en blogg som heter något med babybaby som har ett inlägg om amning i sjal/sele där jag fick mycket bra hjälp inför att jag började med det, se om du hittar den.

Lycka till! :bow:

Knyt åt sjalen supertight, sen "korvar" du ihop smokingbältet och krysset fram. Peta ner bebis ben i krysset, bred ut och avsluta med att dra upp smokingbältet.
(Världens sämsta beskrivning hoppas du fattar :o)

Jag har inte använt tricot annat än för att testa med andras bebisar och då inte ammat :p men testa att knyta upp knuten och lösgör några cm sjal. Knyt igen och lätta sen på sjalen.

Kolla massa youtubefilmer och öva :). Eller köp en vävd ;)... Jag blev aldrig kompis med trikån.

Amma i sjal kunde jag inte förrän hon var ca 6 mån och då i vävd, knytet Poppins Hip Carry på magen.

Jag har fått en Vävd sjal i märket Bära barn. Det står även en hemsida vid märket, men den lyckas jag inte komma åt. Men är det en vettig sjal? 100% bomull.
Vad för knyt är bra till den och funkar den till en spädis eller ska man vänta?

Så ser märket ut.
bara_barn_logo.jpg

Jag har fått en Vävd sjal i märket Bära barn. Det står även en hemsida vid märket, men den lyckas jag inte komma åt. Men är det en vettig sjal? 100% bomull.

Så ser märket ut.
bara_barn_logo.jpg

Dom är säkert bra,aldrig provat men hört talas om dom, gammalt märke som inte görs längre. Vad du kan knyta beror på längden, hur lång är den :)?

Amma i bärsele nu när det börjar bli kallt... Alltså, går det att få till det utan att mjölken fryser? Det gör sååå ont! :( en bärjacka eller bärskydd (har fortfarande inte köpt hem något av det då hon ryms i min jacka), kan man använda det på ett sätt så man kan mata bebis utan att hon får andnöd?

Amma i bärsele nu när det börjar bli kallt... Alltså, går det att få till det utan att mjölken fryser? Det gör sååå ont! :( en bärjacka eller bärskydd (har fortfarande inte köpt hem något av det då hon ryms i min jacka), kan man använda det på ett sätt så man kan mata bebis utan att hon får andnöd?

Det funkar fint att amma i bärjacka.

Eftersom dom är så korta (2,85 om jag inte minns fel?) är det kanske inte den bästa nybörjarsjalen. Jag kunde knappt få till en enkel ryggsäck, alltså inte mycket tyg kvar att göra knuten av (köpte min för att kunna ha som bilsjal när jag snabbt skulle in på affären eller så). Men en kan ju göra den till ringsjal iof. Funkar till hipp carry också.

Men som sagt, kan vara lite svårt att få till knyten om en är ovan, så avskräcks inte bärandet om du inte får till det med denna. Testa med en längre sjal isåfall. ☺

Så ser märket ut.
bara_barn_logo.jpg

Ser en slush-maskin framför mig när du skriver så där...

Jag försöker fortfarande bestämma mig för om en bärjacka är värd pengarna, vore ju jättebra att kunna bära på rygg innanför jackan men det är ju så dyra även begagnat, plus att jag inte riktigt att nån jag gillar i modellen...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar