Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det börjar bli dags att byta ut trikåsjalen mot en vävd för ryggen har börjat gnälla (trots att ungen bara väger 5 kg). Ute använder jag en manduca-sele men tycker sjal är smidigare inomhus.

Men jag tycker det här med sjalar är en djungel och kan behöva lite tips på vad jag ska tänka på. Lillan är knappt 2 månader så kommer bara bära på magen det närmsta. Hur lång ska sjalen vara? Vilket material ska det vara så det inte ska bli för varmt?

Bild är väl alltid skoj i den här tråden och jag vet iaf vem som vill ta över trikåsjalen:D
12107591_849713818483174_326546088_n.jpg

Det börjar bli dags att byta ut trikåsjalen mot en vävd för ryggen har börjat gnälla (trots att ungen bara väger 5 kg). Ute använder jag en manduca-sele men tycker sjal är smidigare inomhus.

Men jag tycker det här med sjalar är en djungel och kan behöva lite tips på vad jag ska tänka på. Lillan är knappt 2 månader så kommer bara bära på magen det närmsta. Hur lång ska sjalen vara? Vilket material ska det vara så det inte ska bli för varmt?

Bild är väl alltid skoj i den här tråden och jag vet iaf vem som vill ta över trikåsjalen:D

Om jag var du skulle jag surfa runt lite på de sidor där man kan köpa sjalar. Se om jag hittar någon som jag gillar utseendemässigt, och köpa den om den höll sin inom min budget. :) Svårt att veta vad man söker och kommer gilla i övrigt tänker jag, om en inte testat något.

Tillägg: Skulle kollat om den fanns att köpa begagnad i fb forumen innan jag köpte den ny.

Jag var nyligen i samma situation. Försökte hålla koll på nätet och begagnatsidor men hade svårt att hitta rätt i djungeln så jag åkte till en affär där det finns flera märken och fick tips och hjälp. Blev så frälst att bära i vävd att jag redan köpt en till ;) Måste ju ha en i stallet också!

Hemkommen från underbara barn-mässan med en ergobaby :angel: Jag som inte kunde förstå hur folk kunde ha så mycket olika bärdon, jag är redan uppe i tre (+ en som redan sålts) och min dotter är inte ens tre månader...

Om jag trots allt ska skaffa en sjal, är det trikå som gäller till nyfödd då? Svårt att knyta?
Trikå är enkelt att knyta. Knyts i förväg och man drar åt hårdare än man tror behövs :-) Jag gillar inte trikå men då hade jag förståt burit i vävd innan.

Om jag trots allt ska skaffa en sjal, är det trikå som gäller till nyfödd då? Svårt att knyta?
Trikå är väldigt lätt att lära sig knyta och jag ångrar inte en sekund att vi köpte vår. Den var mysig och gav bra stöd till nyfödd. Känns som att en trikå liksom kramar om barnet bättre än en sele gör när den är så liten, och en vävd tar ett tag att lära sig knyta och det kändes tryggare att lära sig när sonen var starkare i nacken. Vävd och sele ger bättre avlastning när de spänns rätt, men trikån är mer förlåtande om man råkar spänna lite fel.

Dock är anndningstiden kort. Sonen blev tung fort så vi använde den bara tills han var 2-3 månader, sen bytte jag till vävd. Nu för tiden bär jag dock mest i Beco-selen av flera själ, men ångrar fortfarande inte trikån :).

Gårdagens inköp av sele var uppenbarligen ett mycket bra köp :D Sambon har visserligen burit en del i sjal men inte på eget initiativ. Selen hat han redan hunnit använda två gånger, senast nu på morgonen när jag låg och sov.

Jag har åkt ifrån min bärsele, har ingen vagn med mig heller. Den är 25-30 mil härifrån så jag är på jakt efter en sele jag kan ha medan jag är hos mamma i Östergötland. Jäkligt korkat av mig. Hur som, kollar på Blocket och har hittat en Stokke bärsele för 700:-. Är den något att ha? Är det rimligt pris så jag inte behöver göra någon jätteförlust på min klantighet? Brukar använda Manduca annars och tycker den är super.

Jag har åkt ifrån min bärsele, har ingen vagn med mig heller. Den är 25-30 mil härifrån så jag är på jakt efter en sele jag kan ha medan jag är hos mamma i Östergötland. Jäkligt korkat av mig. Hur som, kollar på Blocket och har hittat en Stokke bärsele för 700:-. Är den något att ha? Är det rimligt pris så jag inte behöver göra någon jätteförlust på min klantighet? Brukar använda Manduca annars och tycker den är super.
Inte svar på din fråga, men det brukar ju finnas lokala "bära barn-grupper" på facebook, kanske finns det någon som har ett bärdon att låna ut några dagar ?

Inte svar på din fråga, men det brukar ju finnas lokala "bära barn-grupper" på facebook, kanske finns det någon som har ett bärdon att låna ut några dagar ?
Hm, ja jag ska se om jag hittar något för det området. Mamma skulle kolla med kollegor också. Jag känner lite.. "Aaaahhh! Hjälp!!" att ha bebis i famnen och 2-åring rännande på gården här så jag behöver nästan få tag på nåt i morgon :p

Vad jag har förstått så är stokke lite i samma klass om babybjörn - dyra men inte särskilt ergonomiska. Om jag inte hittat ngn begagnad billig på nära håll hade jag åkt till någon babybutik och köpt en trikåsjal (gissar att det är din yngsta du ska bära? ) :)

Jag har åkt ifrån min bärsele, har ingen vagn med mig heller. Den är 25-30 mil härifrån så jag är på jakt efter en sele jag kan ha medan jag är hos mamma i Östergötland. Jäkligt korkat av mig. Hur som, kollar på Blocket och har hittat en Stokke bärsele för 700:-. Är den något
Hm, ja jag ska se om jag hittar något för det området. Mamma skulle kolla med kollegor också. Jag känner lite.. "Aaaahhh! Hjälp!!" att ha bebis i famnen och 2-åring rännande på gården här så jag behöver nästan få tag på nåt i morgon :p

PM-a om du vill låna nåt från linköpingstrakten!

Vi glömde selen hemma en gång på en halvdagsutflykt, det räckte för oss :p

Älskar bärdon :banana:
Funderade senast idag på hur folk som har bebis utan att bära gör? Har de inget liv? :confused: Nu använder jag vagn också, men idag har jag promenerat i skogen, mockat och tömkört hästen med lilla K i sjal. Inget av det hade blivit av utan sjal eller sele...

Funderade senast idag på hur folk som har bebis utan att bära gör? Har de inget liv? :confused: Nu använder jag vagn också, men idag har jag promenerat i skogen, mockat och tömkört hästen med lilla K i sjal. Inget av det hade blivit av utan sjal eller sele...
Och vad ska man ha underredet i vagnen till om inte för att ha en sele eller sjal i för nödsituationer?

Jo förstår du, jag har provat.

Vagnpromenad med bebis: kliver ut genom dörren med skrikande bebis i vagnen. Lyfter upp bebis på armen. Drar vagnen med ena handen och bebis på magen på den andra. När bebis är lugn lägger man ner henne i vagnen och drar den lite ryckigt så hon somnar. När vagnpromenaden börjar lida mot sitt slut vaknar bebis. Dags att lyfta upp bebis på armen och dra vagnen med den andra. När man öppnar porten hoppas man att grannarna inte sett eländet.

Tripp till stället: söv bebis på valfritt sätt. Tex i babyskyddet i bilen. Ställ bebis i "trygg zon". Pussa hästarna, borsta lite med eventuell matpaus för bebis. Släpp ut hästarna.

Laga mat: Hacka det som ska hackas snabbt som attan. Upp med bebis på armen. Laga mat, svettas och tänk på vilka armar man får.

Ändå har jag haft stora tjejen i vagn i princip jämt. Insåg när vi väntade nr2 att det inte är hållbart :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar