Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miks angående det där att få upp ungen på ryggen.. Jag har alltid min houdinitröja när jag selar på rygg. Den är hal som en ål och då är det superlätt att sätta selen på höften i med ungen och knuffa runt hela paketet :D
Vill du se en superpedagogisk film på en lökig småbarnsmamma så säg till, jag har en på lager :angel:

@Miks angående det där att få upp ungen på ryggen.. Jag har alltid min houdinitröja när jag selar på rygg. Den är hal som en ål och då är det superlätt att sätta selen på höften i med ungen och knuffa runt hela paketet :D
Vill du se en superpedagogisk film på en lökig småbarnsmamma så säg till, jag har en på lager :angel:
Bra tips! Ska se om jag har något ålskinn att sätta på mig! Något som smiter åt ordentligt om valkarna :D

Film på lökig småbarnsmorsa är det klart jag vill se! Pedagogisk är ju tumme upp :up:

Mvh Miks

Varför spelar det roll? Åtminstone på min verkar den vara anpassad för att kunna välja. 2 tryckknappar på spädisinsatsen, 3 på selen så man kan knäppa insatsen både när dragkedjan är öppen och stängd.

Gissar att det är för att bebis ska ha stöd för huvud och nacke.

Gissar att det är för att bebis ska ha stöd för huvud och nacke.
Men huruvida den är knäppt eller inte måste ju ha med bebis längd och styrka att göra i så fall. Jag öppnade upp dragkedjan igår för att prova om man kunde knäppa inlägget t.ex i de två översta men det gick inte, distansen är för lång så jag kunde konstatera att tanken med 3 fästpunkter i selen och 2 på inlägget är att dragkedjan ska kunna vara både öppen och stängd i kombination med inlägget.

Men huruvida den är knäppt eller inte måste ju ha med bebis längd och styrka att göra i så fall. Jag öppnade upp dragkedjan igår för att prova om man kunde knäppa inlägget t.ex i de två översta men det gick inte, distansen är för lång så jag kunde konstatera att tanken med 3 fästpunkter i selen och 2 på inlägget är att dragkedjan ska kunna vara både öppen och stängd i kombination med inlägget.
I manualen tycker de att man kan knäppa inlägget i de två översta "If your baby is still very small", vi har dock aldrig lyckats med det (hon har i och för sig aldrig varit "very small"). Däremot körde vi i början spädbarnsinlägget + öppen dragkedja för att hon skulle ha ordentligt huvudstöd när hon sov. Nu är hon mer vaken och starkare så då har vi stängt den för att hon ska se bättre.

Jag kan väl tycka att manualen går att se som bra tips, sen tror ju jag att alla föräldrar ställer in den på ett sätt som är lämpligt för dem och deras barn. Allmänt är väl liksom, se till att barnet har stöd för rygg, rumpa och nacke. Hur mycket stöd beror på hur starkt barnet är.

(Det här var nog ett mer allmänt svar än ett svar till dig egentligen)

Jag har fått hem och testat en yaro la fleur 6:a som jag köpt av en bukefalist och jag måste säga att jag är hemskt nöjd! Trivs bättre med den här som är lite kortare än min andra vävda och materialet i den här känns jättebra. Vi använder den mycket på morgonskogspromenaderna då det enda som duger på förmiddagarna brukar vara att gå ut i skogen en stund. Dottern är för trött för att ligga och leka men för pigg för att sova. Då får hon titta på skogen en stund och sen brukar hon med lite tur somna :)

I övrigt är jag nästan lite ledsen för hon verkar vara i en fas då hon nästan föredrar att sova i sin egen säng framför att ligga i sjalen :eek:
Jag vet inte riktigt om jag ska tycka att det är positivt eller negativt, det känns som att hon sover längre och bättre om jag får henne att somna i en sjal och då är hon lite trevligare att ha att göra med sen, därav försöker jag ta skogspromenaderna på mornarna...

Hittade en instruktionsvideo från manduca när jag googlade lite snabbt nu, och de har dragkedjan öppen. Men en känner ju själv hur bebis sitter så det är väl bara köra stäng om det känns bäst för er @Amha :) Tror som sagt bara det har med stödet att göra.

Jag ska försöka lära mig att sela upp E på ryggen i Manducan. Har selat upp henne på makens rygg några ggr men jag tycker det är svårt att få till själv så hon sitter bra. Känns som panelen blir för kort i ryggen på henne. Kan jag öppna dragkedjan eller ska den alltid vara stängd när man inte använder inlägget längre?

Hon vill se mer så det är dags att lära sig ha henne på ryggen istället :D

Jag ska försöka lära mig att sela upp E på ryggen i Manducan. Har selat upp henne på makens rygg några ggr men jag tycker det är svårt att få till själv så hon sitter bra. Känns som panelen blir för kort i ryggen på henne. Kan jag öppna dragkedjan eller ska den alltid vara stängd när man inte använder inlägget längre?

Du kan öppna upp dragkedjan så panelen blir längre.

Enligt instruktionen kan du öppna dragkedjan när barnet börjar bli så långt att det behövs så det är nog bara att öppna om det verkar passa bättre så!

Längtar till vi kan börja testa på ryggen också men dottern är lite ostadig än så länge.

Är det någon som brukar bära sitt barn i framåtvänd buddah i sjal och har några tips?

Har suttit och googlat lite på det nu, skulle vilja kunna bära henne framåtvänd hemma ibland. Ibland när vi bara går hemma är det enda som duger att bli buren framåt och det vore skönt att kunna använda sjalen lite till det i stället.

Ska experimentera med höftknytningar också så småningom men jag känner lite att jag vill ha bättre koll på henne i sjal fortfarande.

Är det någon som brukar bära sitt barn i framåtvänd buddah i sjal och har några tips?

Har suttit och googlat lite på det nu, skulle vilja kunna bära henne framåtvänd hemma ibland. Ibland när vi bara går hemma är det enda som duger att bli buren framåt och det vore skönt att kunna använda sjalen lite till det i stället.

Ska experimentera med höftknytningar också så småningom men jag känner lite att jag vill ha bättre koll på henne i sjal fortfarande.
Höften är smidigare! Det blir väldigt tungt och instabilt framåt tycker jag i alla fall.

27sept15.jpg

Älskar angora, älskar strl 5 som jag får till perfekt ryggknyt med avslut utan knut och i kors över bröstet = varmt och gosigt. Dessutom är ju bärjackan grym.

@Madick jag håller med om att storlek 5 är riktigt härlig. För mig räcker den till allt utan att bli för lång och trasslig. Gillar dock stl 4 bättre när det ska gå snabbt :)

Vill också ha ullsjal men bär inte så ofta längre så det känns inte lönt att köpa en. Får se om det blir en till liten som kan få bäras i en ullis sedan.

Nyligen fått hem en billig bärjacka som ska användas till stallet när sonen är med och släpper ut hästarna men inte testat hur jag ska få den över oss ännu. Hoppas han går med på att den träs över huvudet när han sitter på ryggen.

@Madick jag håller med om att storlek 5 är riktigt härlig. För mig räcker den till allt utan att bli för lång och trasslig. Gillar dock stl 4 bättre när det ska gå snabbt :)

Vill också ha ullsjal men bär inte så ofta längre så det känns inte lönt att köpa en. Får se om det blir en till liten som kan få bäras i en ullis sedan.

Nyligen fått hem en billig bärjacka som ska användas till stallet när sonen är med och släpper ut hästarna men inte testat hur jag ska få den över oss ännu. Hoppas han går med på att den träs över huvudet när han sitter på ryggen.
Jag har brottat mig svettig med bärjackan jag vet inte hur många gånger.. Slutade faktiskt att använda den för det bara var katastrof att få den både av och på om det inte fanns en vuxen som kunde hjälpa till :S
Så såg jag av en slump en video...:banghead: :rofl:
Så enkelt! Alltså.. Ja.. Helt genialt.. Eller så är det bara så att jag lider av grav amningshjärna :rofl:
Är verkligen världssämst på att förklara, men ska se om jag kan hitta videon :D

Jag kastar över jackan, hålet är stort nog för att hon ska hamna rätt direkt.

*tillägg* Precis som första gör jag alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar