Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick annars lära mig att spänna midjebältet på selen och sätta barnet där, dra upp den över barnets rygg och hoppa runt barnet till ryggläge. Det lär ta ett par minuter i början dock.
Jo det verkar ju vara så man ska göra när man kikar på videos! Om man inte har ett väldresserat barn som man kan hänga lite random på ryggen :D

Mvh Miks

En jättebra video för att få barnet till ryggen när en bär med sele, finns att se här http://www.babybaby.se/sv/2015/08/video-fa-upp-barn-i-barsele-pa-ryggen-9-min

video-fa-upp-barn-i-barsele-pa-ryggen-9-min

En jättebra video för att få barnet till ryggen när en bär med sele, finns att se här http://www.babybaby.se/sv/2015/08/video-fa-upp-barn-i-barsele-pa-ryggen-9-min

video-fa-upp-barn-i-barsele-pa-ryggen-9-min
Bra film! Tack!

Dock var det där en sjukt snäll bebis :love:

Jag har inga problem att svinga omkring lilla C. Hon är stabil och flyger gärna omkring. Däremot är hon ta mej fanken inte still längre än 1 sekund i sträck. Att ha henne liggandes lite så där chickt på ryggen medan man ska kränga på axelbanden kommer ju vara omöjligt :D hon kommer åla runt och sprattla som värsta akvariefisken på land :rofl:

Mvh Miks

Inspirerad av bärskyddsfrågan: bärskydd eller bärjacka? Fördelar och nackdelar?
Jag valde bärskydd. Jag är så varm av mig och dottern var kall av sig som nykläckt så vi behövde olika mycket skydd. Dessutom är det mer flexibelt och kan användas av båda föräldrarna även om de är olika stora. Med mera.

Inspirerad av bärskyddsfrågan: bärskydd eller bärjacka? Fördelar och nackdelar?

Bärjacka säger jag. När en bär på mage spelar det väl ingen större roll, då duger ju en vanlig lite större jacka. Men för ryggbärandet är jacka hur bra som helst!

Bra film! Tack!

Dock var det där en sjukt snäll bebis :love:

Jag har inga problem att svinga omkring lilla C. Hon är stabil och flyger gärna omkring. Däremot är hon ta mej fanken inte still längre än 1 sekund i sträck. Att ha henne liggandes lite så där chickt på ryggen medan man ska kränga på axelbanden kommer ju vara omöjligt :D hon kommer åla runt och sprattla som värsta akvariefisken på land :rofl:

Mvh Miks
Hur smidig är du i armarna? Jag har svingat upp en sprattlande 2-åring på ryggen vid något tillfälle när hon inte haft sitt allra charmigaste humör framme. Med en arm över hennes rygg har jag lyckats krångla på axelbandet, ett i taget. Brukar alltid, för säkerhets skull, hålla en arm över hennes rygg så hon inte faller men är hon inte stilla räcker det med att man håller lite mer bestämt så att säga så i alla fall delar av barnet är på plats.

Hur smidig är du i armarna? Jag har svingat upp en sprattlande 2-åring på ryggen vid något tillfälle när hon inte haft sitt allra charmigaste humör framme. Med en arm över hennes rygg har jag lyckats krångla på axelbandet, ett i taget. Brukar alltid, för säkerhets skull, hålla en arm över hennes rygg så hon inte faller men är hon inte stilla räcker det med att man håller lite mer bestämt så att säga så i alla fall delar av barnet är på plats.
Jag var tvungen att prova slänga upp lilla C och ha henne hängandes på ryggen utan sele en stund. Jag var inte så där smidig i armarna som du är!

Lilla C körde som värsta torrsim övningen och tyckte det var helfestligt att ligga på ryggen. Hon ryckte av mej halva kalufsen och skrattade högt samtidigt :meh: Vi kanske inte alls ska ha det här lilla monstret på ryggen!

Mvh Miks

Jag var tvungen att prova slänga upp lilla C och ha henne hängandes på ryggen utan sele en stund. Jag var inte så där smidig i armarna som du är!

Lilla C körde som värsta torrsim övningen och tyckte det var helfestligt att ligga på ryggen. Hon ryckte av mej halva kalufsen och skrattade högt samtidigt :meh: Vi kanske inte alls ska ha det här lilla monstret på ryggen!

Mvh Miks
Haha! Jösses vilken syn :p nä det kanske är läge att vänta lite med ryggbärande. Men på höften då? Det ger ju lite mer frihet för bäraren.

Haha! Jösses vilken syn :p nä det kanske är läge att vänta lite med ryggbärande. Men på höften då? Det ger ju lite mer frihet för bäraren.
Ja. Jag är ju fortfarande inne på att vi ska kunna ha henne i sele. Planen är att vi ska åka utomlands och jag vill kunna bära henne på tex flygplatserna och när vi är borta. Hemma vill jag mest att gaphalsen som drar mig i benen när jag lagar mat ska få komma upp. Och så vill jag plocka svamp med barnen :)

Mvh Miks

Fick min Manduca, känns bekväm och lätt. Fast har lite problem med att få det perfekt inställt. Lite frågor: Ska man ha dragkedjan uppknäppt eller fast i Manducan? W väger 4,2kg och är 53cm, 5v. Sovstödet (det extra tyget som finns att veckla ut uppe på, var ska det fästas?finns nån sorts 'krok' uppe på axelbanden som går att flytta - är det där?ska hans ben vara inne i selen eller sticka ut? Fick ju med manual men tycker den är ganska bristfällig....

@Lindon Ja den där manualen är lite knepig eftersom den inte är på svenska och inte särskilt utförlig :down: Jag har dragkedjan uppknäppt för att L ska få tillräckligt stöd för huvudet och nacken, hon sitter i spädbarnsinlägget och kommer för långt upp med huvudet annars (är nästan lika stor som din W). Har inte använt skyddet men tror det ska fästas i krokarna. L har än så länge sina ben innanför för dom når inte riktigt ner till midjebältet. Så fort fötterna kläms så får hon ha benen utanför. Känns även att det skulle bli obekvämt för henne att ha benen så brett isär så har dom innanför så länge som möjligt.

Ja. Jag är ju fortfarande inne på att vi ska kunna ha henne i sele. Planen är att vi ska åka utomlands och jag vill kunna bära henne på tex flygplatserna och när vi är borta. Hemma vill jag mest att gaphalsen som drar mig i benen när jag lagar mat ska få komma upp. Och så vill jag plocka svamp med barnen :)

Mvh Miks
Om hon är så sprattlig tror jag att Butterflyn skulle kunna funka, eftersom bebisen redan sitter fastspänd i selen när man svänger upp den på ryggen. Jag har aldrig behövt oroa mig för att han ska sprattla sig ur den :).

Fick min Manduca, känns bekväm och lätt. Fast har lite problem med att få det perfekt inställt. Lite frågor: Ska man ha dragkedjan uppknäppt eller fast i Manducan? W väger 4,2kg och är 53cm, 5v. Sovstödet (det extra tyget som finns att veckla ut uppe på, var ska det fästas?finns nån sorts 'krok' uppe på axelbanden som går att flytta - är det där?ska hans ben vara inne i selen eller sticka ut? Fick ju med manual men tycker den är ganska bristfällig....
Jag har dragkedjan knäppt. Bebis blir lite frustrerad när hon är för nerbäddad. Hon är lite längre än din. Behövs nackstöd knäpper jag ena sidan på sovstödet, den sidan bakhuvudet är åt så att säga. Har du sett att man kan spänna åt sovstödet med små knappar i fickan precis under det? Tog mig några dagar att hitta, inte särskilt effektivt letande iofs.

Sovstödet knäpps i krokarna.

Benen håller vi i selen. Drar upp benen så de vilar på midjebältet och riktar tårna ut åt sidorna så hon sitter i samma position som när hon vilar på bröstet. Sambon sätter ibland ut benen på sidorna dock om han inte får till den positionen.

@Elli_J @Amha Tack för tipsen!:) Provade nu ikväll då han kämpade mot sömnen. Fick fötterna bra i grodposition. Hade först dragkedjan fast men glömde spänna åt remmarna som gör selen tightare så jag tyckte att han inte fick tillräckligt med stöd åt nacken. Öppnade upp dragkedjan ist varav ungen blev sur och vägrade sluta skrika. Antingen är han din Amha eller så var tålamodet helt enkelt slut :angel: testar pånytt imorgon då han sovit på saken!

Dragkedjan ska vara uppdragen då de sitter i spädisinsatsen.

Mvh Miks
Det var suveränt att ha bärselen på Arlanda igår. Vi kunde knata rakt genom säkerhetskontrollen lika enkelt som om H inte varit med. Och med tanke på att vår incheckade barnvagn gått upp i rök är vi väldigt glada att selen är med.

Det var suveränt att ha bärselen på Arlanda igår. Vi kunde knata rakt genom säkerhetskontrollen lika enkelt som om H inte varit med. Och med tanke på att vår incheckade barnvagn gått upp i rök är vi väldigt glada att selen är med.
Gilla på att det funkade bra med selen men TYPISKT OGILLA på att vagnen är borta! Det måste ni ju få kompensation för av resebolaget!!

Mvh Miks

Dragkedjan ska vara uppdragen då de sitter i spädisinsatsen.
Varför spelar det roll? Åtminstone på min verkar den vara anpassad för att kunna välja. 2 tryckknappar på spädisinsatsen, 3 på selen så man kan knäppa insatsen både när dragkedjan är öppen och stängd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar