Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni andra för att skydda barnen i sjalen mot regn nu på hösten?
Paraply funkar ju bara så länge det är vindstilla i min mening, plus att jag tycker det är obekvämt att gå och hålla i.

Är speciella bärjackor något att ha eller bara slöseri med pengar?

Funderar på att sätta dragkedja på ett lämpligt tygstycke som jag kan sätta i min vanliga jacka, kan det fungera? Andra idéer?

Tycker bärjacka är toppen! Speciellt då en bär på rygg. Använder min nästan dagligen under höst/vinterhalvåret

Bärjacka är guld, älskar min mam! Särskilt nu när jag råkade se en video om hur man får på och av den när barnet sitter på ryggen (har varit lite trassligt på den fronten kan man säga och jag har behövt ha hjälp av en annan vuxen vid båda moment) :p
Sydväst är toppen vid regn också :)

Sydväst på barnet antar jag? Har tänkt att det är en bra grej men inte hittat några som sett bra ut till så små huvuden.

Bästa inköpsställe för bärjacka då? ;-)

Sydväst på barnet antar jag? Har tänkt att det är en bra grej men inte hittat några som sett bra ut till så små huvuden.

Ja på barnet ja :D vi har haft didriksson :)

Jackan beställde jag från en finsk sida via släkt i Finland, rätt säker på att de levererar till Sverige också men det vet jag inget om :)
Mam är märket iaf :)

Hur gör ni andra för att skydda barnen i sjalen mot regn nu på hösten?
Paraply funkar ju bara så länge det är vindstilla i min mening, plus att jag tycker det är obekvämt att gå och hålla i.

Är speciella bärjackor något att ha eller bara slöseri med pengar?

Funderar på att sätta dragkedja på ett lämpligt tygstycke som jag kan sätta i min vanliga jacka, kan det fungera? Andra idéer?
Jag har en bärjacka från 2004 och den används flitigt.

Finns förresten bärjackor på bonprix också om jag inte minns alldeles galet :) och kan det ha varit lenny lamb som har rätt snygga också :)

Hejsan, jag kastar mig in i tråden lite såhär utan att veta något nu innan bebis kommit..

Jag har läst runt massor på det här med sjal och sele och är väldigt inne på en Mei Tai, men är även sugen på att sy en själv. Är det någon som sytt en själv och blev det bra? Var det svårt? Vad tipsar ni om för tyg? Annat än tyget på Ikea som alla tipsar om då det inte har några färger som faller mig i smaken.

Hejsan, jag kastar mig in i tråden lite såhär utan att veta något nu innan bebis kommit..

Jag har läst runt massor på det här med sjal och sele och är väldigt inne på en Mei Tai, men är även sugen på att sy en själv. Är det någon som sytt en själv och blev det bra? Var det svårt? Vad tipsar ni om för tyg? Annat än tyget på Ikea som alla tipsar om då det inte har några färger som faller mig i smaken.

Mei tai ska helst sys av sjaltyg då det är säkrast. Andra tyger är ju oftast inte gjorda för att bära barn i (jag vet, tråkigt svar..)
Tipsar om att bli medlem i bärgrupperna på Facebook och gå på sjalträff, då kan du känna ocv klämma på olika bärdon och bilda dig en uppfattning om de olika alternativen så du är redo när bebisen anländer!

Jag fortsätter bombardera tråden! Min nästa fundering handlar om knytningar.

En sak jag gillade med trikåsjalen var att jag kunde gå med den knyten på mig och sen stoppa ner bebis vid behov, smidigt. Jag saknar det lite med den vävda sjalen men när jag har suttit och läst på har jag hittat knytningen "Dubbelt kryss" som man tydligen tar på först och sen stoppar ner barnet i.
Enligt någon sida avlastar den lite sämre än andra knytningar men jag tänkte på kortare sträckor här, tex till och från bilen.

Är det någon som brukar knyta i dubbelt kryss? För- nackdelar? Något som är bra att tänka på vid själva knytningen?

Jag fortsätter bombardera tråden! Min nästa fundering handlar om knytningar.

En sak jag gillade med trikåsjalen var att jag kunde gå med den knyten på mig och sen stoppa ner bebis vid behov, smidigt. Jag saknar det lite med den vävda sjalen men när jag har suttit och läst på har jag hittat knytningen "Dubbelt kryss" som man tydligen tar på först och sen stoppar ner barnet i.
Enligt någon sida avlastar den lite sämre än andra knytningar men jag tänkte på kortare sträckor här, tex till och från bilen.

Är det någon som brukar knyta i dubbelt kryss? För- nackdelar? Något som är bra att tänka på vid själva knytningen?
Orkade aldrig med den för det blev aldrig som jag ville. Köpte ringsjal istället för kortbär.

Jag knyter oftast rebozo om jag bara ska bära en kort bit.
Ser ju ut som ett alternativ efter att ha googlat på det, men den kräver en del träning va?
Hur stadig måste barnet vara i nacke och rygg för att kunna använda den? Hur lång sjal kan man knyta den med? Blir det väldigt tjorvigt med en lång?

Det blir tjorvigt med en lång. Min är 2,5m. Man kan bära i det precis som i ringsjal när de är små. Man får dra upp sjaltyget till nacken

Hur vet man att barnet är tillräckligt stadigt att sitta på ryggen? Sonen är 4 månader om en vecka. Jag behöver knappt stödja huvudet när jag bär honom i famnen. Han orkar hålla upp huvudet och överkroppen en stund när han ligger på mage. Men fixar inte riktigt att sitta i bumbon utan att jag stöttar upp honom. Matstolen går bättre eftersom han kan luta sig mot ryggstödet. Det känns som att det främst är bålstabiliteten som inte är där? Det skulle vara skönt att kunna bära i becon på ryggen nu när han väger över 7kg...

Köpte i min okunskap en BB sele innan lillen föddes (iof begagnad så jag blev inte barskrapad). Han gallskriker i den...kollat runt lite och hittat begagnade Manducor till bra pris. Samt läst att folk är nöjda med sina. En sak jag undrar över är om spädbarnsinlägget kommer med på alla selar?även äldre modeller?eller köper man det utöver? När bebisen somnat och man vill t.ex flytta den i sängen - får man lätt ut honom utan att störa sömnen allt för mycket? Lillen ifråga är 1 mån. Skulle så gärna hitta ngt så han kan hänga med överallt. Sover bra i vagn men den kan man ju inte släpa vart som helst. Dessutom har han problem med gaser och magknip så han bärs ganska mycket och mina axlar har redan tagit stryk....

Köpte i min okunskap en BB sele innan lillen föddes (iof begagnad så jag blev inte barskrapad). Han gallskriker i den...kollat runt lite och hittat begagnade Manducor till bra pris. Samt läst att folk är nöjda med sina. En sak jag undrar över är om spädbarnsinlägget kommer med på alla selar?även äldre modeller?eller köper man det utöver? När bebisen somnat och man vill t.ex flytta den i sängen - får man lätt ut honom utan att störa sömnen allt för mycket? Lillen ifråga är 1 mån. Skulle så gärna hitta ngt så han kan hänga med överallt. Sover bra i vagn men den kan man ju inte släpa vart som helst. Dessutom har han problem med gaser och magknip så han bärs ganska mycket och mina axlar har redan tagit stryk....
Du kan ju lägga ner barnet i sängen medan det ligger i selen. Det fungerar bra för mig.

Problemet med manduca som jag tycker är att midjebältet är långt har jag insett. Passar mig och sambon bra så jag hoppas att jag behåller min lite bredare kropp även när jag är igång igen ;) sen när bebis är i inlägget bär man rätt mycket med axlarna också. Tydligen använder vissa inte inläggen alls utan sätter ner barnet med benen i grodposition och får bättre avlastning så.

Du kan ju lägga ner barnet i sängen medan det ligger i selen. Det fungerar bra för mig.

Problemet med manduca som jag tycker är att midjebältet är långt har jag insett. Passar mig och sambon bra så jag hoppas att jag behåller min lite bredare kropp även när jag är igång igen ;) sen när bebis är i inlägget bär man rätt mycket med axlarna också. Tydligen använder vissa inte inläggen alls utan sätter ner barnet med benen i grodposition och får bättre avlastning så.
Dum fråga,men sitter babyn inte i grodposition om man använder inlägget?vad har den då för position?:confused:vad jag förstod på anvisningarna 'ska' det användas upp till 20kg.

Dum fråga,men sitter babyn inte i grodposition om man använder inlägget?vad har den då för position?:confused:vad jag förstod på anvisningarna 'ska' det användas upp till 20kg.
Jo men den kommer mer automatiskt med inlägget tycker jag. Tror det var på sjalbarn jag läste om någon som struntat i inläggen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar