Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sele lämplig till nyfödd (och gärna så länge som möjligt)?
Sjal känns knepigt.
Jag gillar också vår manduca och vi har använt den åtminstone sen barnet var en månad (hon var dock ganska stor).

Om du kan få tag på en trikåsjal (brukar gå att få begagnat billigt) skulle jag ändå råda dig att prova! Jag och dottern älskade vår och den stora fördelen är att man kan ha den på sig hela dagarna och bara stoppa ner barnet när det behövs. Vill du verkligen inte ha sjal tror jag att manduca kan vara nåt, ergobaby är nog också bra så länge barnet inte behöver spädbarnsinlägget under de varma månaderna för det är väldigt tjockt.

Nu behöver jag hjälp av knytproffsen här!

Jag köpte mig ju en sjal, någon ville ha mer info och det är en Yaro Four windos stonegrey, 5,2 meter :)

Jag gillar verkligen avlastningen jag får av en vävd sjal men ... Jag upplever att barnet glider neråt även i den här vilket jag trodde jag skulle slippa lite nu när jag inte längre använder trikå. Vad ska jag tänka på för att få den att sitta uppe bättre?
En stor fördel med den vävda är förstås att jag kan rätta till den något när barnet sitter i men om jag är ute och går känns det ändå som att hon glider något neråt. E

Jag får ondare i ländryggen när barnet hamnar längre ner tycker jag så jag gillar att ha henne högt och tar tacksamt emot alla tips!

Jag köpte mig ju en sjal, någon ville ha mer info och det är en Yaro Four windos stonegrey, 5,2 meter :)

Jag gillar verkligen avlastningen jag får av en vävd sjal men ... Jag upplever att barnet glider neråt även i den här vilket jag trodde jag skulle slippa lite nu när jag inte längre använder trikå. Vad ska jag tänka på för att få den att sitta uppe bättre?
En stor fördel med den vävda är förstås att jag kan rätta till den något när barnet sitter i men om jag är ute och går känns det ändå som att hon glider något neråt. E

Jag får ondare i ländryggen när barnet hamnar längre ner tycker jag så jag gillar att ha henne högt och tar tacksamt emot alla tips!
Vilket knyt gör du? :)

Äsch jag visste att jag glömde skriva nåt ;)

Jag har bara provat fwcc hittills, hon är ju inte så gammal att hon har eget stöd för nacken ännu.

Tar gärna emot tips på andra knyt ni tror kan funka!
Jag är absolut ingen expert då fwcc typ är det enda knyt jag behärskar, men har du testat fwcc med twist? Finns bra instruktionsvideor på youtube. Även wrapyouinlove har många bra om du inte redan spanat in det :).

Kangaroo är det många som förespråkar, det hade kanske passat er? Känns inte som att risken är så stor att bebisen glider ner i den då man skapar ett rejält säte. Har själv inte lyckats med den då sonen gärna poppar sätet :/

Troligtvis behöver du knyta tightare! Jag tycker att när man sjalat och gått en bit så glider bebisen ner lite men då brukar jag bara knyta upp knuten och dra åt lite till :D

Tajtare och glöm inte göra ett ordenyligt säte :)

Kolla wrap you in loves video :).

Det är ju så där jag försöker göra så jag måste vara på rätt väg i alla fall, sen har jag ju långt ifrån samma teknik som hon på videon! Hon ser ut att veta var hela sjalen är hela tiden, det känner jag inte att jag gör ;)

Men jag tolkar er rätt om jag tror att det är att dra åt "maggördeln" ordentligt som är knepet? Jag har ju då ett barn som tenderar att inte sitta så stilla precis i det skedet men jag försöker! Nu fick jag tydligen inte träna just nu som jag tänkt för barnet somnade när jag la ifrån mig henne för att hämta sjalen ...

Det är ju så där jag försöker göra så jag måste vara på rätt väg i alla fall, sen har jag ju långt ifrån samma teknik som hon på videon! Hon ser ut att veta var hela sjalen är hela tiden, det känner jag inte att jag gör ;)

Men jag tolkar er rätt om jag tror att det är att dra åt "maggördeln" ordentligt som är knepet? Jag har ju då ett barn som tenderar att inte sitta så stilla precis i det skedet men jag försöker! Nu fick jag tydligen inte träna just nu som jag tänkt för barnet somnade när jag la ifrån mig henne för att hämta sjalen ...

Ja det är "gördeln" som ska vara riktigt tajt :)

Du kan även prova att göra en twistar under rumpan, dvs snurra ändarna ett varv innan du drar bak och knyter. Sen ger vissa tygblandningar mer stretch än andra. Mina med hampa och lin stannar i princip kvar där jag satt dem tycker jag, medan den jag hade innan med ull stretchade mer

Sele lämplig till nyfödd (och gärna så länge som möjligt)?
Sjal känns knepigt.
Manduca

Min flicka född i måndags sov i den flera timmar i förrgår. Det var helt otroligt :p trodde knappt det var möjligt. Har lyckats få till med amning i den också för den är tacksam att vrida lite på sidan och lossa något spänne en aning. Jag är nöjd och bebis verkar också nöjd.

Kolla! Jag fick långa min brors minibebis (2,5 kg, prematur). Som upplysning så känns det som att jag bara knytit sjalen på mig och glömt stoppa i ett barn :-)

elise.jpg

Kolla! Jag fick långa min brors minibebis (2,5 kg, prematur). Som upplysning så känns det som att jag bara knytit sjalen på mig och glömt stoppa i ett barn :-)

elise.jpg
Nämen, vilken liten en! Förstår att det känns plättlätt när en är van vid att bära tyngre barn.

Hur gör ni andra för att skydda barnen i sjalen mot regn nu på hösten?
Paraply funkar ju bara så länge det är vindstilla i min mening, plus att jag tycker det är obekvämt att gå och hålla i.

Är speciella bärjackor något att ha eller bara slöseri med pengar?

Funderar på att sätta dragkedja på ett lämpligt tygstycke som jag kan sätta i min vanliga jacka, kan det fungera? Andra idéer?

Bärjacka är guld, älskar min mam! Särskilt nu när jag råkade se en video om hur man får på och av den när barnet sitter på ryggen (har varit lite trassligt på den fronten kan man säga och jag har behövt ha hjälp av en annan vuxen vid båda moment) :p
Sydväst är toppen vid regn också :)
Hur gör ni andra för att skydda barnen i sjalen mot regn nu på hösten?
Paraply funkar ju bara så länge det är vindstilla i min mening, plus att jag tycker det är obekvämt att gå och hålla i.

Är speciella bärjackor något att ha eller bara slöseri med pengar?

Funderar på att sätta dragkedja på ett lämpligt tygstycke som jag kan sätta i min vanliga jacka, kan det fungera? Andra idéer?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3