Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hejsan, jag kastar mig in i tråden lite såhär utan att veta något nu innan bebis kommit..

Jag har läst runt massor på det här med sjal och sele och är väldigt inne på en Mei Tai, men är även sugen på att sy en själv. Är det någon som sytt en själv och blev det bra? Var det svårt? Vad tipsar ni om för tyg? Annat än tyget på Ikea som alla tipsar om då det inte har några färger som faller mig i smaken.

Tyget Runa på Ohlssons tyger är ett "sjaltyg" dvs stabilt med diagonalstretch. Men iom att det kostar 99kr/meter så kan du lika gärna köpa en Yaro eller Little Frog ;)

IMG_20150910_125202.jpg

Köpte första vävda sjalen förra veckan efter att ha burit i trikåsjal lillans första två månader. En blå storchenwiege leo och jag älskar den redan och den har redan lyckats rädda oss från mycket strul då jag haft lite bökigt med amningen men nu lyckats amma i den. Fantastiskt!

Söker nu efter en billig sjal att ha i stallet och som extrasjal och ska kolla in Little frog. Dreglade även över en Tula inne på Knyt An och hoppas på en sån såsmåningom :love:

Jag är väl egentligen ingen bärare och jag har försökt läsa ikapp men tråden är så jäklarns lång :love: Mycket samlad kunskap!

Vi vill kunna bära dottern på 8 månader (ca 8kg). Främst på ryggen men även på magen, både framåtvänd och mot bröstet. Jag är 168cm, maken 184cm.

Vi har haft en Manduca som ingen av oss tyckte om. Vi har en 20 år gammal babybjörn som maken bär kortare stunder i (typ vid matlagning). Vi har en trikåsjal som jag burit i men som maken vägrar. Vi tycker båda det är jobbigt med knytandet.

Jag har tittat på Beco Butterfly II. Är attraherad av funktionen att spänna fast barnet i selen och därefter sätta på selen utan risk att barnet trillar ur. Dock verkar den vara en äldre modell?

Är ergobaby något för oss?
Eller Beco Gemini?

Mvh Miks

Jag är väl egentligen ingen bärare och jag har försökt läsa ikapp men tråden är så jäklarns lång :love: Mycket samlad kunskap!

Vi vill kunna bära dottern på 8 månader (ca 8kg). Främst på ryggen men även på magen, både framåtvänd och mot bröstet. Jag är 168cm, maken 184cm.

Vi har haft en Manduca som ingen av oss tyckte om. Vi har en 20 år gammal babybjörn som maken bär kortare stunder i (typ vid matlagning). Vi har en trikåsjal som jag burit i men som maken vägrar. Vi tycker båda det är jobbigt med knytandet.

Jag har tittat på Beco Butterfly II. Är attraherad av funktionen att spänna fast barnet i selen och därefter sätta på selen utan risk att barnet trillar ur. Dock verkar den vara en äldre modell?

Är ergobaby något för oss?
Eller Beco Gemini?

Mvh Miks
Jag har en Beco Butterfly II och är helnöjd. Den är utgången men går fortfarande att få tag på. Själv hittade jag min på blocket :).

Jag har en Beco Butterfly II och är helnöjd. Den är utgången men går fortfarande att få tag på. Själv hittade jag min på blocket :).
Tack! Är det som jag har fått för mej, att man liksom kan konvertera bebisen till en ryggsäck och kasta upp på ryggen? :D :angel: ;)

Mvh Miks

Tack! Är det som jag har fått för mej, att man liksom kan konvertera bebisen till en ryggsäck och kasta upp på ryggen? :D :angel: ;)

Mvh Miks

Nja, kanske inte riktigt så enkelt, men nästan ;). Jag knäpper först upp honom på magen och svänger sedan upp honom på ryggen. Jag behöver inte oroa mig för att han ska ramla ut när jag svänger upp honom, vilket är skönt :). Finns instruktionsvideor på youtube.

Nja, kanske inte riktigt så enkelt, men nästan ;). Jag knäpper först upp honom på magen och svänger sedan upp honom på ryggen. Jag behöver inte oroa mig för att han ska ramla ut när jag svänger upp honom, vilket är skönt :). Finns instruktionsvideor på youtube.
Tack! Ska kolla in!

Mvh Miks

Ni erfarna bärare, finns det någon form av "bärskydd" i brist på bättre ord, nu när det börjar bli kallt ute? Bär i en Pognae, och skulle vilja ha något mysigt att dra över sen i höst/vinter :)

Ni erfarna bärare, finns det någon form av "bärskydd" i brist på bättre ord, nu när det börjar bli kallt ute? Bär i en Pognae, och skulle vilja ha något mysigt att dra över sen i höst/vinter :)
Jag tänkte just på samma sak :)
Det heter bärskydd och det finns flera Webshoppar som säljer sådana. Det verkar inte alltför svårt att sy ihop ett eget om du vill. Fanns beskrivning när jag googlade: bärskydd mönster

Har inte orkat läsa igenom tråden då den är himlans lång men hoppas att jag kan få tips ändå :p

I november beräknas bebis att komma och vi är sugna på att prova bärsjal, jag främst för att lätt kunna amma men också för att kunna ha bebis nära samtidigt som man har fria händer, har en tvååring som kräver sin beskärda del uppmärksamhet. Hade en bärsele till dottern när hon var liten men det var inte alls bekvämt för min rygg och där fanns ju bara en bärposition.

Söker en bärsjal från nyfödd och uppåt, den ska vara hyfsat lätt för en nybörjare att förstå sig på och det ska kunna gå att amma i den. Den får gärna avlasta rygg och axlar bra då jag har problem med dessa, har förstått att vissa sjalar belastar en sida mer än andra, ringsjal kanske? Det gör absolut inget om det är en sjal man kan bära hela dagen utan att behöva knyta om.

Har kollat in Babylonias Tricot Slen och Tri Cotti, hur är de? Finns det någon annan sjal som stämmer bättre in på mina önskemål? :)

Har inte orkat läsa igenom tråden då den är himlans lång men hoppas att jag kan få tips ändå :p

I november beräknas bebis att komma och vi är sugna på att prova bärsjal, jag främst för att lätt kunna amma men också för att kunna ha bebis nära samtidigt som man har fria händer, har en tvååring som kräver sin beskärda del uppmärksamhet. Hade en bärsele till dottern när hon var liten men det var inte alls bekvämt för min rygg och där fanns ju bara en bärposition.

Söker en bärsjal från nyfödd och uppåt, den ska vara hyfsat lätt för en nybörjare att förstå sig på och det ska kunna gå att amma i den. Den får gärna avlasta rygg och axlar bra då jag har problem med dessa, har förstått att vissa sjalar belastar en sida mer än andra, ringsjal kanske? Det gör absolut inget om det är en sjal man kan bära hela dagen utan att behöva knyta om.

Har kollat in Babylonias Tricot Slen och Tri Cotti, hur är de? Finns det någon annan sjal som stämmer bättre in på mina önskemål? :)
Är ingen expert, men generellt brukar trikå rekommenderas till väldigt små barn och till nybörjare. Jag började med trikå och tyckte väl att avlastningen var helt ok, men fick snabbt byta till vävd och en ergonomisk sele då sonen blev tung väldigt fort. De senare avlastar bättre, men jag är väldigt nöjd över trikån ändå, då den räddade många situationer när han var nyfödd :). Har inte provat tricot slen men har förstått att den är lite tjockare, så den ger bra avlastning men kan bli varm. Nu ska du ha barn i november så det kanske inte gör så mycket.

Vet inte hur ringsjal brukar rekommenderas, men jag hade nog inte vågat använda det till en nyfödd. Känns säkrare att använda när barnet är stabil i nacken då den inte ger samma stöd som en trikå eller en vävd.

Tack! Ska kolla in!

Mvh Miks
Min erfarenhet är att det kräver lite övning men går bra när det väl sitter, det där med att få upp barnet på ryggen även med en "komplicerad" sele så sikta mot en som verkar passa er kroppsform och krav, oavsett märke. Jag lär ha att göra när jag ska försöka kränga runt vår minsta till ryggen då vår stora tjej var så stark i armarna när jag började bära henne på ryggen (drygt 1 år gammal) att jag har tagit henne i händerna och svingat upp henne på ryggen :p

Jag skulle säga att Tricot Slen stämmer rätt bra in på dina önskemål, den är stadig men ändå mjuk. Det problem jag hade med den var att den var sjukt varm men dottern är ju född i mitten av juni också, jag vande mig rätt snabbt vid att räkna med sjalen som tröja när jag klädde mig.

Anledningen till att jag skaffade vävd var att dottern växte och blev tung ganska mycket fortare än de flesta barn. Jag tyckte att Tricot Slen funkade väldigt bra tills hon passerade 7 kg ungefär, då ville jag byta. Hade jag inte varit inställd på att jag ville fortsätta använda sjal när hon växte hade jag nog kunnat använda den ännu längre men tyckte det var lika bra att öva med vävd sjal då.

Funkar bärjacka om man bär på ryggen?
Tror det börjar bli dags att zebran får jobba på ryggen istället..
Tyckte bärskydden var så dyra, kanske värt att pröva sy själv

Funkar bärjacka om man bär på ryggen?
Tror det börjar bli dags att zebran får jobba på ryggen istället..
Tyckte bärskydden var så dyra, kanske värt att pröva sy själv
Jag har köpt en delbar dragkedja och ett soft shell tyg som jag tänkte sy en panel av och sätta in i min vanliga jacka. Det kommer ju inte att funka på ryggen men jag kan återkomma om hur det funkar på mage.

Tyckte att alla jackor och skydd dels var dyra och dels inte så snygga.

Min erfarenhet är att det kräver lite övning men går bra när det väl sitter, det där med att få upp barnet på ryggen även med en "komplicerad" sele så sikta mot en som verkar passa er kroppsform och krav, oavsett märke. Jag lär ha att göra när jag ska försöka kränga runt vår minsta till ryggen då vår stora tjej var så stark i armarna när jag började bära henne på ryggen (drygt 1 år gammal) att jag har tagit henne i händerna och svingat upp henne på ryggen :p
Det är just det där superman greppet som jag inte vill göra. Själva svingandes har jag inga problem med. Det tror jag lilla C skulle klara av nu redan. Däremot vill jag inte ha henne hängandes på ryggen utan att hon sitter fast. Hon är en slingrande mask så jag litar inte på henne en millisekund! Det är en kamp att få på henne brallor så att mula ner henne i en bärsele på ryggen lite så där på känn vågar jag inte :nailbiting:

Mvh Miks

Jag tycker att en trikåsjal är väl värd sina pengar trots att den inte kan användas under så lång period. Det är ombonat, enkelt att ta i och ur barnet samt att den är mer förlåtande mot nybörjare. Det dröjde inte så länge innan det fanns en vävd i vårt hus också, mest för att jag var så himla nyfiken. Den vävda avlastar bäst, men kräver engagemang för att komma överens med (=youtubevideos och öva öva), sambon tycker inte om den och använder fortfarande uteslutande trikån till dottern (4 månader).

Det är just det där superman greppet som jag inte vill göra. Själva svingandes har jag inga problem med. Det tror jag lilla C skulle klara av nu redan. Däremot vill jag inte ha henne hängandes på ryggen utan att hon sitter fast. Hon är en slingrande mask så jag litar inte på henne en millisekund! Det är en kamp att få på henne brallor så att mula ner henne i en bärsele på ryggen lite så där på känn vågar jag inte :nailbiting:

Mvh Miks
Jag fick annars lära mig att spänna midjebältet på selen och sätta barnet där, dra upp den över barnets rygg och hoppa runt barnet till ryggläge. Det lär ta ett par minuter i början dock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar