Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Det kan vara klokt, här har maken (som är ett profs på att knyta) aldrig tyckt om att bära i sjal, men sele har han burit i några gånger. Däremot vet jag att han morrat när han försökt bära på ryggen själv, när det kom till att få på bärjackan så tröt tålamodet på karln :D

Själv har jag skickat iväg min sele i måndags, och nu väntar jag på min första MT som ska landa på posten. Blev en Kleinsmekker, så jag hoppas jag kommer trivas, men vad jag förstått ska det vara en bra MT, så jag hoppas jag tycker om den (för den var såå fin). Har fått lust till att bära helt plötsligt, har legat på is ett tag, men igår tog jag dottern, i sjal, på ryggen en promenad, och idag somnade hon på magen i sjalen. Så nu kanske man måste investera i en ny sjal också (har bara en) hmm...

Kl

Hej på er bärexperter! Tänkte höra om ni kan ge mig några råd om sjalar... Tvåan är planerad till april och jag är lite sugen på en sjal! Vad jag hittat hittills verkar begagnat-marknaden ganska begränsad här där jag bor. Så skulle helst hitta en sjal som jag kan använda från början och hyfsat länge. Vore det dumt att köpa en vävd sjal direkt (har förstått att trikåsjal annars är smidigt + gosigt i början)?

Funderar även på material. Eftersom liten kommer i april kommer man ju bära en del i sommar (hoppas jag). Är det ngt material som är svalare? Typ sidenblandning? Vad har bambu för egenskaper? När jag läste tråden vet jag att jag såg blandade åsikter om ngn tunnare sjal (har tyvärr glömt vad den hette).

Det finns väl några som ska vara lite svalare, har ingen koll på dom dock men det har säkert någon annan här. Annars kan du ju googla :)

Jag hade absolut skaffat trikåsjal först. Med min tvåa använde jag den tills hon var strax över året. Hon var (och är) modell mindre så det fungerade bra, annars blir de lätt svajiga när barnet börjar väga lite mer, typ 9kilo eller så har jag för mig. Det finns en sjal som heter Bali Stretch någonting, som är en trikåsjal men ändå lite stadigare än de flesta andra som man ska kunna ha längre. En sådan har jag tänkt skaffa till nr tre som är på väg.

Sen jag bytte till vävd sjal har jag burit mer med sele än med sjal eftersom jag tycker att det är svårare att få till knytningen med en vävd sjal plus att barnet är större och vill i och ur oftare och då blev det krångligt (eftersom jag bar på ryggen och inte kunde låta sjalen vara kvar och bara stoppa i igen). Men ibland när vi bara ska promenera använder jag den, och får man till knytningen är det väldigt bekvämt, även med fyraåringen!

:) Tack!

Fortfarande tidigt (v 10) men ska på VUL på onsdag och efter det ska jag väl kunna tro på det här på riktigt om allt ser bra ut :)

Nu har.jag ingen superkoll på sjalar, men det jag själv suktade efter inför förra sommaren var endera med silke eller bambu (den senare finns det om jag inte minns helt galet, även trikåvqrianter.av)
Till skillnad från många andra tycker jag vävda sjalar är mycket lättare att få till bra knytning på jämfört med trikåvarianter:)
Dom freyja skriver så finns det en sjal som heter wrapsody bali stretch(wbs), finns även en ostretchig men då heter den wrapsody bali breeze (wbb) som sägs vara bland de svalare alternativen
Kolla blocket, tradera och sjalbarn går att göra riktiga fynd och borde ju inte vara alltför dyrt med frakt:)

(Ni får ursäkta stavning mm, skriver från mobilen och ändringar mitt i texten har en tendens att ge alltför många nya gråa hårstrån för att jag ens ska våga mig på att försöka:p)

+ Freyja, Tack för svar! Kollade upp wbs/wbb, det kanske vore ngt... Har även registrerat mig på sjalbarn, där finns ju mkt tips. Insåg att det var gåsen som jag läst om som var tunn (men en del verkar tycka att den skär in).

Hittade även en begagnad bebina här i Schweiz, enligt recensionerna kanske den är lite svalare än andra. Vore lite enklare om man hittar ngt här än att mecka med att skicka från Sverige om det går. Fast man vill ju inte köpa en ny här om man inte känner sig säker. Bambu/siden låter svalt, men iaf siden verkar ganska dyrt.

Får fundera vidare!

Jag har en skrynkelgås (som är jättesval!) och en Ellevill paisley liberty, dvs 50% bambu. Paisleyn är såå fin (gåsen kommer bara enfärgat, och mitt lånade exemplar är dessutom brun, tråkigt...) men jag tycker att gåsen är både svalare av de två. Dock är paisleyn finare, så det blir oftast den som får åka fram ändå. :angel:

KL

Skulle jag få sommarbebis skulle jag prova en trikåsjal i bambu, t ex Aldoria. Men jag har bara haft höst- och vinterbebis. WBS har varit min favorit, även till sommaren, tunn men stabil och smidig med stadig. Den har varit helt perfekt för oss.

KL
Jag hoppar in här också, har en Beco Butterfly II sedan storasyster som var mycket uppskattad. Till bebis i magen som är beräknad till mars har jag köpt en Looma Sino som jag hoppas vi ska både gilla och få till knytningen på :)

Låter bra, slog till på en trikåsjal i bambu nu på morgonen!

Emor: Funderade på en ellevill paisley också ett tag, men provar trikåsjal först nu iaf.

Tack för tipsen :)

KL

Hej alla bärproffs :)

Har fått en liten bebis som helst av allt vill bli buren. Har en Ergo nu med spädbarnsinlägg som han trivs i, jag tycker dock att den är lite klumpig. Är sugen på att prova en sjal. Har fastnat för en turkos Tricot-slen. Kan den vara en bra första sjal?

Vi har en Tricot Slen som vi är jättenöjda med. Jag tycker att den är stadig och bra.

Det beror till viss del på hur gammal (och ffa hur tung) bebis du har!

En trikåsjal fungerar ofta bra de första månaderna, men där runt 6 månader så brukar de flesta vilja byta till vävd långsjal för att den avlastar bättre. Själv har jag aldrig haft någon trikåsjal, och det är jag glad över, men då var min dotter stor, och har alltid varit, att en trikåsjal hade inte kunnat användas här speciellt länge.

Det bästa är om du kan prova lite olika innan du köper, då vet du vad just du föredrar, och det är ju det viktigaste!

*kl*

Här har jag äntligen fått hem min MT, ifrån Kleinsmekker, och den är så himla fin! Och oj, vad skön den är att bära i! Lillan var helt frälst, och mamma med. Så nu ska det bäras här hemma :)

Jag har en ganska stor bebis, 5,3 kg 4 v gammal. Är dock lite halvdesperat och har inte möjlighet att prova olika sjalar så jag får nog chansa. Tror att Ergon kommer att fungera bättre när vi slipper spädbarnsinlägget. Jag har bara förstått det som att trikåsjalarna är lättare som första sjal?!

Isf skulle jag satsa på en vävd. Skillnaden är att en trikåsjal knyter du färdigt innan du sätter dit bebisen, en vävd knyter du färdigt med bebisen i. (i omslutet kan man sätta första krysset utan bebisen, stoppa i bebisen och sen knyta färdigt). Och sen då, att en trikå inte har lika lång användsningstid pga att det blir svajigt när bebisen börjar bli lite tyngre.

Jag tror också att du kommer bli mer nöjd med ergon utan spädbarnsinlägget, jag personligen tyckte bättre om manduca än ergo som sele, men ergos spädisinlägg ser väldigt klumpigt ut.

Men, köper du en sjal som du inte är nöjd med förlorar du oftast inte så mycket mer än frakten, så vill du ha en trikå, så köper du en trikå! :)

Det är väl lite det som lockar med en trikå, att man kan ha den på sig när man tar i och ur bebis :) men det är ju som du säger, att jag inte kommer kunna använda den allt för länge. Fast det ena behöver ju inte utesluta det andra, så det blir kanske en vävd sen också. Tycker att Manducan ser intressant ut, men nu har jag en sele som är helt ok så en sjal lockar mer. Det finns så många fina bärdon!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar