Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

de ska sitta ganska hårt. en trikåsjal brukar jag spänna så att den ligger an överallt, sträckt men inte utdragen. när du väl får kläm på hur hårt den ska sitta kommer det gå snabbt att ta på den. men generellt sett ska man nog knyta hårdare än vad man först tror.

det är mycket mysigare att bära nyfödda (eller ja små bebisar iaf, din är ju inte så nyfödd längre) i sjal än sele. sele är smidigtsen.

*kl*
Någon här som bär i mei tai? Har precis beställt en från Lenny lamb när jag ändå beställde en trikåsjal.. Men undrar lite om man bara kan bära på ryggen med en mei tai?

Ska börja leta vävd sjal åt lilleman också, några tips på bra nybörjarsjalar?

Jag har en Mt ifrån Kleinsmekker. Går fint att bära på ryggen!

Angående nybörjarsjal tycker jag att skrynkelgåsen är det absolut mest lättknutna utan dom jag provat. Dessutom sval nu till sommaren och stadig, dock hyffsat neutral, finns bara enfärgat, trist tycker jag...

jag måste bara säga att jag fick ett mail från knyt-an, hon hade sett att mitt köp inte gick igenom och erbjöd mej att betala genom postförskott istället. så ingen tänker att "där ska man nog inte beställa".

jag hittade min trikåsjal idag, efter att ha letat typ överallt i alla flyttkartonger femton gånger. sambon hade packat upp den så den låg i en garderob med eftergraviditetskläder.... jag hann dock bara prova den i fem minuter innan Lilltroll blev hungrig men innan dess gillade han den.

kl

Solvind - kanske kan det hjälpa med en annan knytning? Hur knyter du den nu? Det finns ju många olika sätt och efter vad jag har läst här och på sjalbarn så föredrar bebisar olika sätt...?

Jag har hittills bara provat den vanliga grund knytningen och stoppat i bebis i upprätt läge. Allt annat verkar ännu krångligare. Bebis verkar trivas så. Mest jag som tycker de är för krångligt och är oroligt för andningen. Känner själv att andningen på mig påverkas då det trycker när bebis är där. Hur är det inte då för lillen?

Funderar på ringsjal nu. Vekar enklare och min sambo hade också sett fram mot att få bära i sjal men tycker knytandet ser så krångligt ut att han inte ens försökt ännu.

ringsjal är jättemysigt och lätt att ta på, och den trycker inte alls ihop som en lång sjal. dessutom är den toppen när barnet blir större och vill upp och ner ofta. köp en och testa!

premiärtur i girasolen. jag gillar den faktiskt bättre än min trikåsjal men jag kanske inte knutit tillräckligt hårt innan.

20130418_091556-758618.jpg

Åh så fin den är! Och känslan när man hittar sin sjal bland alla modeller är obeskrivligt skön ;)

Är nybörjare på detta med sjal. Köpte en trikåsjal när dottern föddes för 4 månader sedan, och har nu börjat använda den en del när vi är ute och går, handlar osv.. vilket är helt perfekt.

Tänkte höra här med er om jag har henne för högt upp eller långt ner. Så jag lägger in en bild på hur det brukar se ut.
vos.jpg

Sen tänkte jag höra hur ni klär era barn och er själva. Tycker det är riktigt svårt när man ska vara utomhus. Nu har jag haft vinterjackan jag hde som gravid och den kan jg stänga om oss båda, men det börjar ju bli lite varmt med den på vissa dagar. Och jag känner inte får att köpa en ny jättejacka bra för att vi båda ska rymmas.

:)

Lagom höjd sägs vara när man lätt når att pussa pannan, men det viktigaste är att det är bekvämt för den som bär, kan säkert variera vilken höjd som passar. Vet iaf att jag fick ha min manduca (sele) på en jättekonstig höjd för att öht kunna använda den:p
Apropå kläder så köpte jag mig en bärjacka när lillen fortfarande åkte på mage, den kan man ju lätt förvandla till vanlig jacka genom att ta bort panelen:) Det går även att flytta över panelen till ryggen, men jag är inte tillräckligt vig och bebis har inte tålamod för att jag ska lyckas kränga på oss den.
Mellanläget mellan bärjacka och vinterjacka la jag beslag på sambons jacka, den nådde runt men fötterna stack ut så dom fick kläs med ullstrumpor och tossor.
Tycker du att det är kul att sy är det ganska enkelt att göra en egen panel till jacka eller ett gosigt bärskydd:)

Tack för ditt svar! Pussa henne i pannan gör jag lätt. :)

Jag har funderat på att sy något slags skydd som täcker henne i sjalen. Men jag syr så illa. Kanske kan höra om min mor kan hjälpa mig. Har kikat omkring lite på bärjackor, de verkar kosta en hel del, men det kanske det är värt.

Hur länge brukar/kan man bära sina barn i sjal?

Tack för svaret! Fick hem min MT och älskar färgen och allt så bara längtar till jag kan börja använda den!

Tycker att gåsen har så tråkiga färger.. Skulle vilja ha en ellevill paisley men det är mkt pengar ifall man inte skulle känna sig nöjd..

Det är säkert olika men jag har en Ellevill och den är upp till 15 kg. Men jag tror inte att min son kommer att vilja sitta stilla så länge när han är så stor.

Min lilla väger nu strax över 13 kg (1,5 år) och jag räknar med lätthet att emellanåt kunna bära henne minst ett år framåt, om hon vill.

Nu sitter hon mest där när jag kommer hem ifrån jobbet och vi ska ut och gå med hunden, mycket mysigare att bära då och hinna vara nära när man missat några timmar än att stoppa ner henne i en vagn. Dessutom brukar hon åka när vi går kvällspromenaden också, men nu vägrar hon ju iofs vagn för det mesta, så hon brukar alltid åka sjal eller mt en bit, minst.

Jag bär både femåringen och treåringen ibland, men dom har inte fått plats i bärskyddet på länge. Dessutom har dom ju alltid kläder för vädret så det är inte nödvändigt heller.
Jag använde annars bärskydd både på mage och rygg när dom var mindre, funkar mycket smidigt. Eftersom jag inte har varit ensam om att bära tyckte jag detta var en bättre lösning än en jacka.

kl

Jag måste fråga er som kanske har lite bättre koll..
Jag har burit endel i min trikåsjal men tycker det är lite för krångligt att hålla på och knyta och knyta upp.. därför har jag mer och mer burit i min baby björn (orginal) vilket inte alls är bra för min rygg. Därför är jag inne på att investera i en ergonomisk sele och har börjat titta runt lite..

Baby björn har ju kommit med selar som är ergonomiska, där vikten ska ligga ffa på höften.. och vad skiljer egentligen dem mot övriga ergonomiska selar... som är betydligt dyrare?
Ni som burit i sele, vad har ni haft för funktioner på dem? Något ni saknat eller känt varit överflödigt? Utan att ha kollat runt jätte mycket så är jag inne på en Babybjörn One eftersom man kan bära både framåt och bakåt på magen, samt även på ryggen senare..

Babybjörns one är ju betydligt billigare än motsvarande ergonomiska selar... varför?

Jag har en manduca, o vad jag kan se så,är babybjörn dyrare. Rek. Pris för BB är 1399 kr o manduca 1100 kr.

Den BB du kollat.på tycker jag fortfarande att barnet hänger i selen om du jämför m t.ex manduca. På min manduca sitter barnet i grodposition.
På BB så hänger benen rätt ner, dock litr bättre på One.

Enligt produktbeskrivningarna så ska det gå att välja att ha barnet i grodposition på BBs One.
Jag sitter och tittar på knyt-an och la märke till priserna, jag hade fått för mig att de var mycket dyrare.. Men jag tycker många verkar ha dåligt stöd för nacken. O är tre månader om några dagar, dock föddes hon knappt 6 veckor tidigt så hon är hyfsat liten. Det jag vill komma till är att jag är hyfsat aktiv på gården och böjer mig ofta ner och är väldigt rörlig när jag bär, därför vill jag ha något med ordentligt stöd. Vet att jag sett en sele på knyt-an med möjlighet att kunna bära både fram och bakåt, samt på ryggen, men nu hittar jag inte den.. och som sagt, jag saknar stödet i nacken.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar