Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Ja! Tack.
Den verkar ha allt jag söker... förutom att de svarta inte finns i lager och jag är så känslig för mönster och färger.. :angel: så nu funderar jag på att köpa beggat .. men alla verkar så dyra trots att dom är begagnade, eller vänta tills de kommer in i lager igen..

Enligt produktbeskrivningarna så ska det gå att välja att ha barnet i grodposition på BBs One.
Jag sitter och tittar på knyt-an och la märke till priserna, jag hade fått för mig att de var mycket dyrare.. Men jag tycker många verkar ha dåligt stöd för nacken. O är tre månader om några dagar, dock föddes hon knappt 6 veckor tidigt så hon är hyfsat liten. Det jag vill komma till är att jag är hyfsat aktiv på gården och böjer mig ofta ner och är väldigt rörlig när jag bär, därför vill jag ha något med ordentligt stöd. Vet att jag sett en sele på knyt-an med möjlighet att kunna bära både fram och bakåt, samt på ryggen, men nu hittar jag inte den.. och som sagt, jag saknar stödet i nacken.

På min manduca så kan man ta bra ett nackstöd när det behövs. Jätte smidigt. :) Man kan även förlänga ryggdelen så den räcker även för barn upp till 20 kg.
Jag har aldrig fattat vitsen med att bära utåt?! Jag tyckte sonen var för liten för att sitta utåt tills han var 8-9 mån, o då bar jag på ryggen istället, han va så pass stor så det var otympligt att ha han på mage då....

Det tar in tillräckligt med intryck ändå av att sitta inåt och ser ändå runt så därför ser inte JAG vitsen med att barnet ska kunna sitta utåt. :)

Jag älskar att man kan länga ryggen på manducan. När ryggstödet går ända upp i nacken behöver man sällan krångla med huvudstödet, huvudet hålls ändå på plats även när barnet somnar.

Har inte saknat att kunna bära framåt, det blir mycket tyngre för bäraren och min barn har tyckt ryggen funkar bra när dom vill se.

Jag håller med dig, jag använde nästan aldrig nackstödet utan förlängde ryggen istället.

Jag använde inte den så jätte flitigt med sonen, men lär bli mer nu med syskonet, när man har en 3½ åring att ränna efter också :D

till er båda

Nu har jag visserligen bara babybjörnen att jämföra med, men i den, med nackstödet uppfällt så tycker jag hon ser för lite. Hon får liksom kämpa för att se över kanten. Att ha henne på ryggen redan nu skulle jag inte vilja ha.

Det gör inte heller något att manducan kan ta 4 kg mer, jag tror inte min rygg kommer palla bära henne när hon är så tung ändå.

Skiljer det något i hur pass ergonomiska de olika selarna är? Eller... är det så att "är dom så är dom"? Jag tänker om jag borde ta mig in till butiken och prova innan?

Fast ett så litet barn behöver inte se så mycket, o får tillräckligt med synintryck inåt...

De är ju likadant att man rekommenderar inte att barn under 1 år siter framåtvänd i vagn pga alla synintryck, o de blir ju likadant i sele.. Men de är upp till var o en.. :)

Men som i manducan så använde jagaldrig nackstödet utan själv sitsen gav tillräckligt med stöd trots att jag böjde mig framåt. Då gick kanten precis såatt barnet hade stöd men såg jättr bra ut.

Åh, det hade jag inte ens tänkt på :angel: då har jag lite mer att läsa på om... ;)

Men jag har en till fråga.. vad klär ni era barn i nu när ni bär? Jag tycker det är lite kallt för att bara ha i body och byxa, men för varmt att ha i vanliga overallerna.. Koftorna blåser det rätt igenom och strumpor/raggisar åker av. Har ni några tips?

Skiljer det något i hur pass ergonomiska de olika selarna är? Eller... är det så att "är dom så är dom"? Jag tänker om jag borde ta mig in till butiken och prova innan?

Har du möjlighet att prova så gör det! Bärarens kroppstyp och storlek spelar roll för hur bra (eller inte bra) en sele sitter - för annars är ju konstruktionen ofta likvärdig.

Köper du på tradera så passa dig för kopior! Både Beco och ErgoBaby har piratkopierats och säljs ofta i nyproduktion där till ett "halvlågt" pris.

En riktigt fin sele som jag skulle köpt om det inte var så att jag redan hade haft är Wompat. Den går att måttbeställa och man har full returrätt! En kompis har köpt och hon är jättenöjd.

Jag bar i trikåsjal sgs hela tiden fram till 4 månader. Mellan ca 4 och 7 månader växlade jag beroende på situation mellan trikå, vävd och ergonomisk sele (ErgoBaby om jag bar på mage, Beco Butterfly om jag bar på rygg). Numera när lilltjejen är 14 månader bär jag bara i Ergo-selen och mestadels på rygg. Har absolut inte saknat att kunna bära framåtvänd och har inte tyckt att selarna gett dåligt stöd för nacken. Men som sagt, bar då mest i trikåsjalen för att jag tyckte det var smidigt och bekvämt i början.

Babybjörn Active (den med ryggplatta) hade jag till storbror de första månaderna, men bytte redan när han vägde 5-6 kg till en ergonomisk sele. Beco Butterfly tyckte jag var onödigt krånglig med sin speciella innersele, andra tycker dock att den är kanonbra. Geminin tycker jag är lite omotiverat dyr... Och så är inte panelen lite fodrad på den? Kanske inte det bästa alternativet nu för sommaren? Finns ju ngn sele som ska vara lite luftigare - Ergo va? Och nån till där man kan öppna en lucka typ?

Senast ändrad:

Åh de där lät ju jätte bra! (Nu efter att jag läst på och insett att mitt barn skulle kunna få själsliga ärr för resten av livet om hon får för mycket intryck genom att bli buren framåt i selen ;))
Jag blev väldigt nyfiken på Pognaen eftersom man dessutom kan amma i den och den verkar hyfsat enkel att hantera.. Däremot funderar jag på hur länge man kommer behöva spädbarnsinlägget, för det känns ju som att det borde bli väldigt varmt i sommar om jag kommer behöva det så länge..

Jag måste helt klart ta mig till knyt an och prova, dom hade båda! Tack för tipsen!

Hittade info på knyt-ans hemsida.. upp till 3-5 månader.. det är på håret om det kommer bli för varmt med inlägget känns det som... men det kanske funkar bra med ventilationsluckan..

Senast ändrad:

Hittade info på knyt-ans hemsida.. upp till 3-5 månader.. det är på håret om det kommer bli för varmt med inlägget känns det som... men det kanske funkar bra med ventilationsluckan..

Skippa inlägget tycker jag! Jag hade ett till ErgoBabyn, men tyckte mest det var varmt och bökigt. La en liten ihopvikt handduk i botten av selen istället så att de kom upp lite mer! Just när de är alldeles nykläckta bör man kanske ha det (om man inte vill bära i sjal), men om din är 3 mån (eller minns jag fel nu? *guldfisk*) så kommer det nog mest vara ett onödigt köp tror jag!

Amma kan man nog göra i de flesta ergonomiska selarna? I ErgoBaby går det iaf :)

Hon är tre månader på måndag men är ingen jätte bit eftersom hon är 5-6 veckor för tidigt född.

Jasså.. kan man amma i de flesta... du gör det verkligen inte jätte enkelt för mig ;) Det hade vart lättare att välja om det fanns ett självklart val ;)

Nåja, jag får väll som sagt åka och prova dem.

Hur klär du dina barn nu när du bär?

Ett bärskydd tycker jag är en grym investering att ha när man bara ska bära och inte plocka i och ur för lek (större barn). När jag bär min 2,5 åring eller 4 åring nu under promenader så har de vanliga kläder och sedan drar jag bärskyddet över. Lätt som en plätt!

I en babybjörn exponeras ju lite mer av armar och ben än i en ergonomisk sele. Den skyddar ju i sig lite mot blåst om det ändå är hyfsat varmt. Men en tunn jacka/ hoodtröja med luva och långa raggsockor kanske är bra om man inte har något bärskydd?

Ang bärdon så har jag burit i trikåsjal första halvåret och till och med lite längre med yngsta dottern som är en liten och nätt modell. Sedan uteslutande manducan. Manducan användes även efter ett par månader men inte lika ofta som sjalen och aldrig inomhus. Jag började bära på ryggen från ca fem månader i manducan. Sjalen hade jag mycket inomhus, framförallt med nr två och då även framåtvänd när det behovet fanns :)

Hur klär du dina barn nu när du bär?

Ja nu har vi full vår härnere, så just nu skulle det vara velourbyxor, body/t-shirt och ev tunnare tröja! Innan detta så har vi kört med en tunn (ganska regntätt ytterlager och så ett bomulls foder innanför det, märket Lindbergs), mjuk, rymlig overall över body+byxor. Alt skalbyxor+windstopperfleece.

Det man ska tänka på är att ha på ett bar byxor (eller en overall) som är lite lång i benen, annars glider det lätt upp! I vintras så körde vi vinteroverall (eftersom jag inte har ngn bärjacka) men jag tog inte den tjockaste vi hade och gärna en som var lite 'mjukare' i yttermaterialet.
Och på sommaren får man tänka solskydd med långärmat och 'långbenat'..

Senast ändrad:

Har lite liknande problem. Skulle så gärna vilja använda sjal men är för omständligt att hålla på och knyta. Min lilla har dessutom inte riktigt tålamod att vänta :angel: . Har nu testat ringsjal också men var väldigt svårt att få till honom rätt så det blir bekvämt. Det är inte lika enkelt som på youtubefilmerna. Filmerna har inte sprattlande protesterande bebisar :o .

Har fått en äldre babybjörn av släktingarna som jag börjat använda istället fastän min inte väger 3.5 kg och är inte 53 cm ännu som det står är mista storlek. Mycket smidigare och snabbare än sjalen och bebis och jag själv blir inte lika ihopklämda vilket vi båda blir nöjda av. Och den fungerar för sambo också. Oroar mig dock att han inte sitter så ergonomiskt i den så skulle gärna ha en ergonomisk sele. Men har ju gjort snitt som fortfarande känns ibland och det lockar inte att ha ett bälte där ännu. Har mest kikat på beco butterfly och gemini eftersom att det inte behövs insats i dem och att de ska passa små bärare. Sett att det kommer en soleil också. (Vilket är extra roligt eftersom en av mina hästar heter så :) ) Men skulle väl behöva prova.

Har däremot inte vågat mig ut med selen eftersom jag inte tyckt han blir tillräckligt skyddad från väder i den. Funderar på att köpa ett sol/vindöverdrag. Vet någon om det till babybjörn även passar andra selar?

Och du ... Det går att amma i babybjörnen också ;)
Har jag gjort flera gånger nu. Bara att släppa ner axelbanden och vrida undan det ena och plocka fram bröstet

Har en beco (4th generation) som funkat jättebra på min grabb men han är ku lite större än tor (6kg väger han i skrivande stund )

Men jag bär mest i sjal.. Har 3 trikåsjalar, 1 easy hug, 1 hotslings och 1 mei tai samt precis fått hem en ellevill paisley också..
Och sedan en ergo och en beco också..

Vadå, besatt av bärdon? Jag? :o

Knyt på sjalen innan lille bebisen ska bäras/när han är nöjd/sover, så behöver han inte vänta. Tror att sjalen kan behöva en liten inkörningsperiod innan man själv och bebisen är helt nöjda, men sen tycker inte jag att det finns något bättre!

Och ang sele så är en ergonomisk tusen gånger skönare än en baby björn, tycker jag iaf. Jag hade en BB i stallet och kunde bara bära ett kort tag innan det kändes i axlarna. Med manducan bär jag fyraåringen utan något problem!

Håller med Freyja:) knyt på när bebis är sysselsatt med annat, när man väl kommer in i det så behöver man oftast inte hålla på att knyta eller knyta upp:)

Manduca behöver man inte heller separat insats till.

Och feyja_bus

Tack för tipset. Jag får testa det.

Hade babybjörnen lite längre idag och hängde tvätt och bakade. Fick ont i ryggen.

Har faktiskt kikat på manducan idag och fastnat för den istället. Finns dessutom i en fin grön färg som matchar med vagnen :D (varför jag nu tänkte på det då det inte är så troligt att använda båda samtidigt :p ) Får kanske bli en sådan sedan när Tor vuxit lite till

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar