Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Om hon blir orolig och flaxar med armarna så att hon väcker sig själv kanske det skulle hjälpa att linda henne när hon ska sova i sängen i början? Har läst om både för- och nackdelar med detta, så man får väl avgöra själv om man vill prova...

Det skulle ändå inte funka. Hon sparkar alltid av sig täcket det första hon gör. Hon skulle bli skogstokig, men jag har försökt stoppa om rätt ordentligt så armarna ligger mot kroppen när hon väl somnat. Det har funkat hyfsat. :)

kl

är det någon som burit spädbarn i vävd sjal på ryggen? jag försökte igår men fick inte alls till det. några tips på videoinstruktioner? b

Jag bar i trikåsjal även på ryggen i början, från 1 mån. Funkade bra för oss. Jag gjorde bara vanligt omslutet, ev med olika avslut.

Kl i närhet och vaggandes frågan.

Tom nu 8 år försökte jag få att somna i egen säng redan som ett åring med något blandat 5 minuters, anna wahlgren tjafs. Han är nu en osäker kille som kan somna själv, men gärna somnar tillsammans med Pappa och ska sova nära nära hela tiden.

Jim nu 6 år bars mest i ergoselen och ammades eller vaggades till sömns somnade gott själv med oss sittande på sängkanten vid två års ålder och somnar lite vart som helst numera.

Tea nu 4 år har jag inte ens orkat bråka med. Hon har vaggats och ammats till sömn och sedan har hon gått över till närhet och vi kramas tills hon somnar och sedan smiter jag iväg. Ibland fungerar det och hon sover hela natten men ibland får man gå och krama om henne.

Med facit i hand skulle jag ha kramats längre med Tom och gett honom grundtryggheten.

Ammade gjorde jag till 14 mån, 9 mån och 11 månader.

Så jag vill ge barnen närhet och värme och det fungerar så bra med sele för oss. Jag gav en Ergosele som välkommen till världen present till min syster som fick barn i februari och min andra syster som fick barn i april förra året fick ärva min ergo och tyckte det var så bra att hon uppgraderade till en ny i bättre funktionsmateriel.

Här handlar det ju inte om att själva vaggandet eller sövandet är ett problem, utan om själva sovandet. Hon sover uruselt om hon inte sover dikt mot mig. Hur gör man då med ett sådant barn när det faktiskt handlar om hennes säkerhet. Hur hade du gjort som tror att närheten spelar så otroligt stor roll? Det är ju inte så att min dotter inte får närhet, det får hon massor av.

Jag läste nog inte allt innan jag skrev hur jag hade gjort.
Jag har ju sovit nära med barnen och det har fungerat för oss.

Jag har inget svar på hur ni ska göra. Det är ju något man måste bestämma sig själv för.

mvh Petronilla

Men sover hon PÅ dig eller INTILL dig?
Mina har sovit nära, nära (och PÅ mig eller deras pappa typ första månaden) i vår säng och det har fungerat utmärkt. Jag har liggammat så länge det har behövts och somnat under tiden och då ligger de ju verkligen kloss an. Har aldrig oroat mig för deras säkerhet... Tänker att det ska mycket till innan man lägger sig på barnet. Men det är ju något man måste känna sig säker på själv såklart.

Du ska självklart göra precis det som känns bäst för dig och din familj, då blir det bäst :)

Hon ligger helst av allt på min arm uppe vid armhålan så hon ligger dikt mot min kropp och så vill hon helst att jag håller om henne med armen.
Jag är inte orolig för att jag just ska rulla på henne utan att jag ska dra upp täcket över huvudet på henne eller att det blir för trångt så hon inte kommer undan. Det är ju så himla lite som behövs för att det ska gå fel när hon ligger så nära och helst inborrad. När hon var mindre så var allt annat än att sova på mitt bröst otänkbart, men nu verkar hon gilla att sova på sidan, jag gissar att det triggas eftersom hon ligger på sidan vid amningen.

Så har vi oxå legat med barnen :)
Kan du inte försöka att ha ett eget täcke och att hon får en filt/litet täcke? Jag tror att du kommer tycka att det är mindre läskigt ju längre tiden går om du skulle välja att låta det vara.

Det är så vi haft det men när jag fryser och drar upp mitt täcke sådär hon det över sig. Jag har inte varit rädd eller orolig förens det hände och att hon kilades fast mellan mig och sin kudde... Hon är inte tillräckligt stark för att kunna brotta sig loss än.

Kanske funkar att lägga henne ovanpå ditt täcke?
Jag minns inte hur vi löste det, men våra låg alltid precis så som spädisar.

Kl

Sjalvalshjälp önskas!

Jag väntar min första vilken dag som helst och har ju insett att trikot slen-sjalen jag köpte i våras blir på tok för varm... Jag har kikat på en "gås" (calin bleu gauze) och Aldoria Bambu Soft. En vävd och en trikå alltså, men jag känner mig för snål för att köpa båda innan jag vet om jag ens kommer använda dem.
Är det mycket krångligare med en vävd? Är nån av dem svalare?

Jag har aldrig vare sig burit eller knytt tidigare, och har ganska stora problem med rygg och höfter.

Jag har en skrynkelgås här hemma, superskön att bära i, sval och stadig, men ändå väldigt lättknuten. Jag röstar absolut på en sån, om du bara vill ha en! Dom brukar dessutom inte vara så dyra (cirka 3-400 kr)

Vet inte vart "fjällnära" ligger, men är du här i krokarna får du gärna låna den jag har och prova!

Kl

Sjalvalshjälp önskas!

Jag väntar min första vilken dag som helst och har ju insett att trikot slen-sjalen jag köpte i våras blir på tok för varm... Jag har kikat på en "gås" (calin bleu gauze) och Aldoria Bambu Soft. En vävd och en trikå alltså, men jag känner mig för snål för att köpa båda innan jag vet om jag ens kommer använda dem.
Är det mycket krångligare med en vävd? Är nån av dem svalare?

Jag har aldrig vare sig burit eller knytt tidigare, och har ganska stora problem med rygg och höfter.

Jag har en vävd sommarsjal (Wrapsody Bali Breeze) och en lånad trikåsjal (Minimundus) och jag föredrog absolut trikåsjalen det första halvåret, trots att den var varmare! Jag gillade att man kunde ha på sig trikåsjalen som en extra tröja (ibland var det bråttom ner i sjalen..) och jag tyckte den var så lätt och bra att knyta. Min WBB sjal är helt OK, men inte lika mysig i tyget och lite krånglig just när bebisen är nykläckt.

Hade jag inte fått låna trikåsjalen så skulle jag defintivt ha köpt en Aldoria! Och vill man fortsätta bära i vävd sjal sedan så kan man ju sälja Aldorian och förmodligen få tillbaka en stor del av pengen. Själv så har jag föredragit att bära i ergonomisk sele när trikåsjalstiden var över.

jag har inte provat så många olika sjalar men jag föredrar att bära i vävd. älskar min girasol!

lyckades förresten få upp honom på ryggen förra veckan, 7 veckor är han på bilden.

20130517_142819-1-776956.jpg

*KL*

Provade min sjal för någon dag sedan - det jag regerade över var att där inte var något direkt stöd för nacken? (satte honom i grodposition framtill).
Även om han inte ens blivit tre veckor gammal ännu så är han väldigt nyfiken på allt runtomkring, så han slänger gärna bak huvudet. Utan stöd så blir det ganska fula ryck som jag vill undvika :crazy:
Eller har jag knutit fel på något vis? Eller borde jag vänta med sjal tills han är starkare i nacken?

Funderar även på att ev köpa en sele - begagnad. Har hittat dessa:
5182747868.jpg

Babybjörnen ska de vara alla - men olika modeller. (säljaren visste inte vilka.)
Ni som har lite mer koll - fungerar dessa till minisar? (säljaren trodde hon använde en av dem när hennes barn var nyfött.....)
Ska självfallet iväg och prova dem, men då vi har en timmes körning dit så...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Dagens nagellack!
  • Svensk politik nr 3