Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jag har en tjej på 10 månader här hemma som jag burit i Manduca sedan hon var pytteliten. Jag har försökt mig på sjal några gånger men aldrig fått till det riktigt, hon hamnar snett på något vis.

Sedan några veckor tillbaka har jag vågat prova att ha henne på ryggen då hon börjas kännas ivägen och alltför tung på magen och det funkar super. Helt plötsligt får man massor gjort även fast lillfisan är gnällig och hon älskar att sitta på ryggen och somnar oftast efter en stund.

Nu till min fråga, ni som bär med Manduca på ryggen, hur gör ni när de somnar för att de inte ska "tappa" huvudet? Om jag kör med dragkedjan ute blir hon förbannad och det hjälper inte så bra ändå, blir mest ivägen. Den extra stödet och vindskyddet funkar jättebra när det är på, men hur får man på den när de sitter på ryggen, behöver gummiarmar!

Är det inte den allra senaste modellen babybjörn, skulle jag för både ryggens och bebins skull kolla på andra alternativ.. som ex.vis manduca, ergobaby, beco mfl.. lätt värda de extra kronorna (som man oftast får igen om man vill sälja) jämfört med BB

Jag skulle inte rekomendera äldre babybjörn (eller eg inte alls, men det är mest pga priset på den nyaste)

Dom är inte ergonomiska och det blir tungt för dig och obekvämt för bebis, dessutom så är dom oftast ganska trånga, och många kan bara använda dom ett par månader för sen får inte bebis plats (och blir för tung...)

Ojdå, jag som hade fått för mig att bb var bra och poppis :p

Men då blir det att jag struntar i dessa, får ge sjalen några försök till....

Håller med dig angående att sjalen inte ger tillräckligt stöd när de vill titta sig omkring. Funkar bäst när min lille sover. Vet inte hur man ska få till det bättre. För mig kommer det nog fungera bättre när han blir stadig i nacken. Men då är det troligtvis bättre med en vävd för han brukar sitta och trycka och töja ut sjalen upptill. Blir dyrt det här :meh:

Selen till vänster på bilden har jag. Fungerar hyfsat korta stunder. Tor gillar den men sitter inte så bra. Både jag och sambon får dessutom ont efter bara en liten stund. Den börjar dessutom bli lite trång om han har lite mer kläder på sig och som du vet är han ju fortfarande inte så stor ;) .

Väntar nu ivrigt efter vår beställda beco och hoppas den fungerar bättre :)

Knapplån

Får tacka Buke för att jag ens kom på tanken att testa sjal. Lilltösen vill gärna hänga på framsidan, och hade jag bara använt den lånade babybjörnselen hade jag legat med pajjad rygg nu. Så jag är väldigt tacksam för trikåsjalen som vi började med. Man kan ju göra nästan precis det man brukar, men med knodden med sig :D

1_6_13_3.jpg

Bakar :) Hunden hjälper till :angel:

1_6_13_4.jpg

Mockar lösdrift. Nordsvensken hjälper till :)

Jag håller i huvudet med ena handen tills han har somnat, sen stoppar jag in det innanför sidostycket om jag ska böja på mig. Man slipper ju ändå mycket av vikten i armarna.

Zews så kul att vi har inspirerat dig! :banana: buke är bäst

Jag har dragit upp så mycket som möjligt av sjalen, utan att rumpan ramlar ut, så att det blivit som en korv i nacken. Ger lite bättre stöd för nyfikna småttingar, tycker jag. Annars får man parera med handen som någon skrev. Dom brukar snabbt bli stabila i nacken när man bär mycket. :)

Mysigt det ser ut! Det är verkligen praktiskt att bära. Min dotter föddes ju på vintern, och jag minns hur jag njöt när jag par pyttis innanför jackan, och alla andra plogade snö med barnvagnarna :angel:

Provade sjalen idag igen, och jag blev lite kär. :love:
Knöt nog lite fel förra gången, för det känns mycket stabilare denna gången. Det fortfarande så att jag måste hålla nacken när han är vaken, men det kan jag ta. Han somnade fort så... ;)

Ser mysigt ut :)

Hur lyckas du få hennes ansikte fritt? När jag stoppar in Tors huvud sådär så försvinner han ofta under allt och jag blir orolig att han inte får tillräckligt med syre.

Kl

Har idag plöjt igenom hela tråden (hade inget bättre för mig :o ) . Ser på flera bilder att även andra småttingar försvinner under salen när man drar över huvudet. Fast så vill jag inte ha. Ser mycket bättre ut på zewz bilder.

Tror jag blivit lite bärdonsbesatt. Suktar efter en sval vävd sjal och tycker Aldoria Eco Wrap verkar smidig. Lite smalare än vanliga. Och hittat Calin Bleu Gauze som verkar sval och bra pris på. Men har lyckats kära ner mig i en vackert randig girasol. Och jag som inte ens tycker om randigt :o :p . Den är dock alldeles för dyr och har ingen aning om den är sval på sommaren. Inte bra detta :p

Hur..? Ja, jag vet inte. Det bara blir så :) Hon somnar med ena kinden mot mig, sen drar jag bara över den sidan av sjalen som är närmast hennes hjässa. Ibland om jag knutit sjalen för löst så sjunker hon ner lite för långt, då kan det bli lite knasigt.

Förutom att knyta så att bebisen kommer högt upp i sjalen så kan man ju vika undan lite av den del av "krysset" som går över huvudet. Svårt att förklara hur bara..

Ser mysigt ut :)

Hur lyckas du få hennes ansikte fritt? När jag stoppar in Tors huvud sådär så försvinner han ofta under allt och jag blir orolig att han inte får tillräckligt med syre.

Kl

Har idag plöjt igenom hela tråden (hade inget bättre för mig :o ) . Ser på flera bilder att även andra småttingar försvinner under salen när man drar över huvudet. Fast så vill jag inte ha. Ser mycket bättre ut på zewz bilder.

Tror jag blivit lite bärdonsbesatt. Suktar efter en sval vävd sjal och tycker Aldoria Eco Wrap verkar smidig. Lite smalare än vanliga. Och hittat Calin Bleu Gauze som verkar sval och bra pris på. Men har lyckats kära ner mig i en vackert randig girasol. Och jag som inte ens tycker om randigt :o :p . Den är dock alldeles för dyr och har ingen aning om den är sval på sommaren. Inte bra detta :p

Jag har samma problem och har fastnat för samma sjalar... :) Fast jag vill gärna ha randigt eller nåt annat mönster... Jag ska försöka hålla mig från att köpa fin dyr till hösten/vintern tänkte jag. Då slipper man fundera över om den är för varm eller inte :)

Sen har jag ju en jättefin mei tai som jag inte har provat än, tycker lilla fröken är alldeles för liten för den ännu - hon blir en vecka i morrn.

på sjalbarn finns det ju sjalar till salu. jag tycker också de är snordyra nya. jag betalade 800 för min girasol som jag kommer kunna sälja för samma pengar.

här har jag och Charlie handlat mat i lugn och ro.

20130530_170226-755292.jpg

Zewz/flipthefrog. Jag vet inte hur jag ska få honom mycket högre utan att han slår huvudet i min haka. Får experimentera lite.

Lewellyn. Att vänta till hösten låter smart. Jag är snål så blir att vänta för mig med. Problemet är att min trikåsjal är jättevarm och inte skön i sommarvärme. Men kan kanske ha selen när det är varmt och gosa sjal när vädret är sämre.

Vindvissla. Jo jag vet om sjalbarn men inte registrerat mig så vet inte riktigt vad som finns. Är inte så förtjust i att köpa av privatpersoner jag inte känner. Då måste man ju kanske prata med dem :eek: .
De girasol jag hittat kostar ca 800-900 kr som nya. Går de ner så lite i pris? Eller är det fynd jag hittat?
Ser mysigt ut det där :)

Man måste inte prata, jag sköter allt via nätet :)

Min trikåsjal är också tokvarm, till och med i dag när det är rejält svalt är denvarm tycker jag. Jag fyndade en begagnad girasol på sjalbarn, hoppas på att den ligger i lådan i dag. De jag har sett kostar runt 1000-1100 som nya, vet inte vad du hittade för pris?

Zewz/flipthefrog. Jag vet inte hur jag ska få honom mycket högre utan att han slår huvudet i min haka. Får experimentera lite.

Ja nä så högt är ju inte bekvämt för ngn av er :) Jag vek ibland bort en del av det krysset som låg över huvudet på bebisen. Tyget blev alltså dubbelvikt just över huvudet och dessutom lite stadigare. Jag var dock inte bekymrad de ggr bebisen försvann under sjaltyget, kändes OK ändå!

KL

Jag tycker det är svårt att bära, har en BB (som säkert är den gamla dåliga sorten för jag får ont i ryggen av den) dock tycker min man att den går jättebra att bära med och lilleman 4 månader är helnöjd. Han sitter helst framåtvänd och tittar på världen.

Jag har även en sjal som jag försökt använda istället, men det gillar han inte alls. Han vill kunna sprattla och vifta med armar och ben och de knytningar jag provat hittils håller fast åtmindstone benen. Han har aldrig gillat att ligga som en groda utan vill sträcka ut sig, och han vill kunna se sig omkring.

Har ni några tips på knytningar? Jag har en Wrapsody Bali Stretch

man kan ju släppa ut både armar och ben i en vanlig dubbelknytning på magen. man får hålla lite i dem bara så inte huvudet trillar bak. jag har nästan jämt benen ute så jag kan gosa bebistår när jag går och handlar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar