Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Knapp

Hur länge har ni burit era barn? Dottern är 2,5 år nu, väger ca 12 kg och tycker det är urmysigt att bli buren titt som tätt och jag bär henne gärna, om vi hittar rätt redskap? Jag lånade ut min becco butterfly samt två sjalar (som inte gav så bra avlastning längre) till en annan mamma med mindre barn, trodde ej vi skulle sakna dem men jag hade fel. Funderar nu på om det kanske finns någon smidig sjal som ni tror kan funka ett tag till? Eller tips på sele?

*kl*
Måste tipsa om att ellevill har rea igen på vissa sjalar, dessutom fri frakt:bump:
Klickade själv precis hem en ullsjal i strl7 för 328kr:eek::banana:

Jag bar min mellan till han var 2,5 och slutade för att jag fick foglossningar pga ny graviditet. Sista tiden bar jag i en Tula tidsålder, galet skön. Bor du i närheten av Malmö kan du få prova min.

KL

Hej, någon här kanske har bra koll på Ergoselen? Jag har en tvåmånaders som jag bär med spädbarnsinlägget än så länge, men är osäker på hur jag spänner axelremmarna så det blir den ultimata bärställningen. Spänner jag löst blir mesta vikten på höfterna vilket ju är bra, men barnet blir långt ifrån mig och vi hamnar lite i framvikt. Spänner jag åt remmarna hårdare kommer han närmare, men då blir också mer vikt på axlar och rygg, så hur ska man tänka?

*kl*

Ni som bär på ryggen, sele eller sjal, vad har ni för skydd på barnen? (både nu i vinter och till våren/sommaren)
Sätta dem utanför jackan och ha egna ytterkläder tycker jag tappar närhetskänslan, men vill gärna slippa göra nya hål i jackorna här hemma :p
Vad finns det för alternativ att köpa/sy själv?

*kl*

Ni som bär på ryggen, sele eller sjal, vad har ni för skydd på barnen? (både nu i vinter och till våren/sommaren)
Sätta dem utanför jackan och ha egna ytterkläder tycker jag tappar närhetskänslan, men vill gärna slippa göra nya hål i jackorna här hemma :p
Vad finns det för alternativ att köpa/sy själv?

Poncho? Sedan har jag sett iaf regnjackor för sjalföräldrar. Vi har nog kört på tjocktröja själva, stickat på barnen, ner i sjalen och öppen vinterjacka. Fleeceverall på barnen om det varit riktigt kallt.

Jag köpte en bärjacka, min hittade jag begagnad för 150 spänn. Det var en vind/vattentätt ytterjacka, och en fleecejacka löst att ha. Gick att bära både på rygg och mage. Den använde jag även mitt i vintern, då med foder, tycker det blir så varmt ändå. (men jag äger iofs ingen vinterjacka, och bor i norrland, men då fryser jag emellanåt när jag inte bär ;)

Jag behöver hjälp. Jag har en ergo baby performance, och en sjal i tricot selen. Jag tycker båda är way för varma, selen går fetbort eftersom jag dessutom behöver spädisinlägget.

Hade gärna velat ha en smidig sjal, typ ringsjal som jag kan bära 2an med nu under sommaren när hon är helt nykläckt. Vad finns det för luftiga tunna material och vart letar jag?

Och jag undrar om någon har tips på en vävd sjal som jag kan bära min 4-månaders i? Har en trikåsjal nu som jag tycker börjar bli för instabil.

Den nya sjalen får gärna vara tunn och sval eftersom sommaren är här :)

Som sval sjal gillar jag Callin BLue Gauze, även kallad gås och då gärna den skynkliga varianten. Den är inte så mysig till en riktigt nyfödd dock. Ellevill Paisley bomull/bambu tycker jag är en av de svalare sjalarna på marknaden, men som är väldigt mjuk och gosig redan för nyfödd.

@Apollo 13 , en ringsjal i bambu kanske skulle kunna vara någonting? Bambu är ett av de svalare materialen. Jag har dock aldrig letat det i ringsjal, så jag vet inte vart det kan finnas dock men det borde gå att googla, någonstans måste det ju finnas.

@Emor tack för tipset. Måste också fråga, läste att ringsjalar inte var helt optimalt för en nyfödd, att det inte blev stadigt.. Jag har ingen lust att köpa på mig en sjal som inte blir bra. Anledningen till att jag tänkte mig en ringsjal är pga att jag tycker min nuvarande är lite väl krånglig. Stor, tar mycket plats och det är förhållandevis krånglig att knyta, den är så himla lång! Känns inte så kul att stå på en parkering o knyta o de e omöjligt att låta bli att släpa den i marken... Samtidigt vill jag ha en sjal jag kan lita på eftersom jag kommer behöva böja mig ner en hel del eftersom jag har en 15 månaders att jaga...
Såg att ergobaby kommit med en sele som verkade klockren (ventuz), men känns som att allt fallerar om man behöver ett spädisinlägg! :(

@Apollo 13 jag har inte själv erfarenhet av att bära nyfödd i ringsjal, men det verkar vara lite dubbla bud. Det går att bära antingen i vagga, eller mage mot mage. Jag bar mage på mage, men japanskt, när jag bar dottern i ringsjal, men då var hon tung och jag hade givetvis köpt en sjal som bara var snygg men inte speciellt avlastande så jag gav upp ringsjalprojektet rätt snart. Men då föredrar jag absolut vävd också. Manduca är ju en sele med ett inbyggt spädisinlägg, men som är väldigt tunt om du vill ha en sele annars?

Jag hade nog chansat på en ringsjal, men det tar nog lite tid att få till knytningen riktigt bra. Eller en manduca, där spädisinlägget inte behöver vara lika med stort och klumpigt nu i sommaren.

@Apollo 13 vad mysigt det låter att få bära runt på en nyföding igen :love: .
Men ringsjal var verkligen inte lätt. Har en och det blev inte bra när Tor var liten. I vagga låg han som en räka och huvudet hamnade i en obekväm position. Och i mage mot mage så fick han inte tillräckligt stöd för huvudet samt gled åt sidan hela tiden.
Nu är den däremot perfekt för att snabbt sätta honom på höften om han är klängig men jag behöver händerna fria.

Skulle rekommendera en riktigt tunn vävd sjal istället. Det var mycket lättare att knyta än min varma tricot-slen. Stadigare och bekvämare också.

@Apollo 13 jag är också sugen på ventusen, vet många som bär i ergo med en ihoprullad handduk under bebisens rumpa istället för insatsen.. Kunde kanske vara nåt att prova, annars är ju manducan tacksam med det inbyggda inlägget :)
I sjalväg vete tusan, silke hade jag velat prova just för att den väl ska vara sval, synd man inte är gjord av pengar bara :P

Jag funderar också över det där med svala sjalar. Bebisen är beräknad till mitten av juli så det lär ju behövas ett svalare alternativ. Manduca äger jag en redan, men tyckte inte den fungerade superbra när dottern var pytteliten och tyckte den var ganska varm ändå.

@Mirtai , hoppas du blir nöjd! Jag ska bara bestämma mig över vilken färg jag vill ha till nästa knodd, har inte kvar paisleyn jag hade till dottern, en liberty. Såfort jag gjort det blir det en till här i huset igen!

Den färg jag helst ville ha fanns inte i den storlek jag ville ha så fick bli en creamfärgad. Lite tråkigt men ville ha det ganska neutralt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar