Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Pilo

Har du facebook så gå med i köp och säljgruppen för bärselar och sjalar. Och även i gruppen bärsjalar. Där kan du få hjälp med allt du undrar över! och lite till:-)

Ringsjal - hur fungerar det till lite äldre bebisar/yngre barn?
Sonen är 14 månader och vill alltid vara med när man gör mat. Och det är tuuungt :o
Sätta han i sele/vanlig sjal gör ju att han inte ser/kan hjälpa till - men med en ringsjal där jag sätter honom på höften borde det väl fungera?

Har bara en tricoslen sjal - inte använt den sen han var 3 månader. Känns som om den kan bli lite jobbig med då jag aldrig blev riktigt bekväm med att knyta den, samt att han troligen vill upp och ner hela tiden...

Har en hemmasydd sele, inte riktigt fått till hur den skulle kunna sättas på höften tyvärr.

Trikåsjal slutade jag med vid kanske 6 månaders ålder. Tycker den töjs ut för snabbt när barnen börjar få lite tyngd. Vi bar E i ringsjal tills han var 3 år. Självklart orkar man inte med långa promenader, men på höften i köket inga problem.

Inomhus är ringsjalen i princip den enda sjal vi använder. Snabb att dra på sig och ungen kan sitta på höften, på ryggen, på magen eller ligga ner.

Sv: Vi som bär i sjal och sele

Vi bär, både jag och Stellas pappa, och har gjort sedan födseln. :bump: När hon var yttepytte så var det en trikåsjal från Minimundus som gällde, men ingen av oss gillade den riktigt. För lång och bökig att få på sig helt enkelt, även om den var fantastisk när den väl var på och Stella var på plats.

Nu bär vi i en Manduca (Ice/Rose :love: ), och den avgudar vi alla tre. Den är välanvänd kan jag säga, även om Stella inte är någon vagnhatare. Vi gillar helt enkelt att ha henne nära, och så är selen lättare att släpa med sig. :D
Funderar dock på om vi skulle försöka oss på sjal igen nu när vi kan använda oss av lite andra knytningar eller kanske rent av en ringsjal...
Ni vana sjalare, vad rekommenderar ni? Stella är snart 4 månader gammal, väger väl runt 6,5 kilo skulle jag tro.

Låter ju bra, har precis köpt en manduca

Är det någon av er som har bra instruktioner för hur man knyter när man ska ha barnet på höften när man har trikåsjal? Filmen på sjalbarn fungerar inte...

Har ddu kollat på youtube?
Borde ju funka med samma knytningar som för vävd, kom upp en hel del när man sökte på hip carry :)
Är det någon av er som har bra instruktioner för hur man knyter när man ska ha barnet på höften när man har trikåsjal? Filmen på sjalbarn fungerar inte...

Ni som har bärselen manduca vet ni om man kan köpa en lös sådan som man sätter det extra huvudskyddet i? Köpte en beg och när den kom så upptäckte jag detta tyvärr :down:

Nu har jag inte kvar Min manduca, och minnet är inte det bästa, men vilket är huvudskyddet du tänker på?
Jag har nämligen för mig att man bara knölade ner huvudskyddet i nån ficka på selen.. men det kan hända att jag blandar ihop med ergon eller att jag missförstått vilken det syftas på :)
Ni som har bärselen manduca vet ni om man kan köpa en lös sådan som man sätter det extra huvudskyddet i? Köpte en beg och när den kom så upptäckte jag detta tyvärr :down:

Senast ändrad:
Snart dags att utöka bärdonsfamiljen nu när tvåan är på väg. Förbereder mig på att bära mer än med ettan. Ergon med spädbarnsinlägget känns väldigt varmt, har därför börjat fundera på sjal. Men, jag kan inte ens knyta en sådab där sjal man har om halsen, kommer jag att då lyckas knyta en bärsjal? Funderar på en tricot.

Snart dags att utöka bärdonsfamiljen nu när tvåan är på väg. Förbereder mig på att bära mer än med ettan. Ergon med spädbarnsinlägget känns väldigt varmt, har därför börjat fundera på sjal. Men, jag kan inte ens knyta en sådab där sjal man har om halsen, kommer jag att då lyckas knyta en bärsjal? Funderar på en tricot.

Jag tycker en tricot blir ganska varm den med, och lite "svettigare" än en ergo med spädbarnsinlägg. Värmemässigt tycker jag att min looma sino är mycket svalare men den är ju väldigt tunn så den avlastar sämre. Jag använder nästan bara sinon dock nu när skrutten är så liten. Fördelen med en ergo är väl att man inte måste klä på bebis särskilt mycket när man är ute och inomhus räcker ju en tunn body gott och väl :)

Det kanske finns någon tunn vävd sjal som kan funka? Jag har dessvärre inga förslag, men kommer nyfiket följa vad som rekommenderas :)

Köp en redan nu och öva med en docka eller nalle :) det ser mycket svårare ut än vad det är.
Sen är det ju inte jättelänge man använder spädisinlägget och många använder det inte alls, utan rullar en handduk under bebis rumpa :)

Nu kastar jag mig in i "bärträsket" också! Nr 2 är på gång och är beräknad till 2 mars. Jag har fått för mig att en sjal (som förhoppningsvis funkar att även amma i) skulle passa bra då! Har en bärsele som dottern satt en del i men inte från det att hon var nyfödd.

Vad ska man ha för sjal? Känner mig helt lost när jag googlar...

Nu kastar jag mig in i "bärträsket" också! Nr 2 är på gång och är beräknad till 2 mars. Jag har fått för mig att en sjal (som förhoppningsvis funkar att även amma i) skulle passa bra då! Har en bärsele som dottern satt en del i men inte från det att hon var nyfödd.

Vad ska man ha för sjal? Känner mig helt lost när jag googlar...
En trikåsjal de första månaderna är underbart skönt, och lättare att knyta än en vävd (som nybörjare).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar