Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Börja med en trikåsjal! Mjukt o lättknutet (det är inte svårt, lovar!) och går att ha på sig även när man har tagit ur bebisen. Nr 1 bar jag inte så mycket men för att kunna ha händerna fria så var sjalen superduper att ha till nr 2. Hade en vävd sjal också men använde trikåsjalen mest.

Jag står inför att köpa en vävd sjal, men kan inte bestämma om jag vill ha en 4,6m eller 5,2m? De jag pratat med säger att det beror på vad jag vill knyta och det vet jag ju inte :confused:

Jag är 167 cm och väger ca 60kg, vad hade ni valt för längd?

Jag har resonerat som så att hellre för lång än för kort när jag köpt sjal. Gillar iof när man kan avsluta med ett extra varv runt midjan och att det blir lite över :) Sen tänker jag att det i värsta fall går att kapa en för lång sjal också (ingen aning om det är görbart i verkligheten dock, man kanske riskerar att förstöra nåt..?)
Men jag tror absolut den kortare funkar för dig :) finns en ganska bra storleksguide nånstans på nätet, ska se om jag lyckas hitta den :)
Jag står inför att köpa en vävd sjal, men kan inte bestämma om jag vill ha en 4,6m eller 5,2m? De jag pratat med säger att det beror på vad jag vill knyta och det vet jag ju inte :confused:

8130829f65f50384a479190e2d67d603.jpg

http://www.pinterest.com/pin/452963674994352436/ här var den jag tänkte på :)

Hej!

Jag hoppar in här och frågar om ni har några tips om selar för lite större barn? Vår tjej är 1,5 år och vi har haft en beco soleil hittills. Den har funkat jättebra, men nu har den försvunnit!! Så jag tänkte att det kanske är bättre att uppgradera till en större sele om man ändå måste skaffa en ny.

Jag har rätt dålig koll... Jag har hört talas om tula toddler som @Solvind nämnde och såg att @deathslyna köpt en Rose and Rebellion preschool, som jag förstod är för något större barn. Jag har för mig att jag läste att du deathslyna valde bort tulan av något skäl, men hittar inte inlägget.

Det finns tyvärr inga välsorterade butiker i närheten där jag kan prova, utan får beställa på nätet och hoppas det passar.

@leia tulan passar inte min kroppsform. Jag gör inställningar i all oändlighet och den blir INTE bekväm. Spänner jag den så trycks kroppen ihop och lossar jag får jag ont i ryggen och det finns inget mellanting som passar mig helt enkelt. Problemet försvann med en större sele och med den kan jag växla mellan lite mer spänd över axlarna, lossa över axlarna, knäppa upp spännet över bröstet etc för att belasta olika delar av kroppen. Att växla behöver jag dock endast göra när tösen sover och hänger lite på sidan för när hon är vaken och håller balansen lite själv är den i princip helt lös över axlarna.

Den är ganska mycket större på alla håll än tulan och man får inte vara jättemycket smalare än vad jag är (kan mäta senare om du vill) då jag nästan spänt in den till max.

Tulan är åtminstone i Sverige attraktiv på begagnatmarknaden så det blir inga problem att sälja den ganska nära inköpspris. Grannen pratade om att lite äldre och slitna sådana går för ca 800:- och väldigt sällan finns tillgängliga. Jag har dock inte kollat själv.

OK. Hmm, lite svårt att veta om den passar utan att prova, men i värsta fall får man väl skicka tillbaka... Vore jätteschysst om du kunde mäta hur stor den är! Becon var lite på gränsen.

Det beror på vad du tänkt göra för knyt. Ska du bära på rygg?
DH är ett vanligt ryggknyt och det kräver en del tyg tex. Ryggsäck kräver inte lika mycket men är inte heller lika avlastande.
Vill du kunna göra lite varierande avslut än den vanliga knuten? osv....

Jag hade tagit en längre.

Det beror på vad du tänkt göra för knyt. Ska du bära på rygg?
DH är ett vanligt ryggknyt och det kräver en del tyg tex. Ryggsäck kräver inte lika mycket men är inte heller lika avlastande.
Vill du kunna göra lite varierande avslut än den vanliga knuten? osv....

Jag hade tagit en längre.

Hur vet jag det ;) jag är inte en van sjalbärare när det kommer till vävda sjalar (har bara lånat vid korta tillfällen innan).

Nu är kotten två månader men när hon blir större räknar jag med att bära på ryggen också..

En fråga till ;) tips på en smidig knytning som kan funka att fixa på stan etc, gärna med en kortare sjal? Kotten är en riktig "vägrare" som inte trivs i babyskydd eller vagn men eftersom vi bor otillgängligt så åker vi alltid bil in till stan och då skulle det vara smidigt att inte stå med 5 m tyg i kommande rusk och slask.. Selen används en hel del, dock tycker jag det är mysigare med sjal så jag vill hellre använda det. Nu knyter jag trikåsjalen hemma o stoppar i henne på plats, men snart önskar jag något som avlastar lite mer?

Hur vet jag det ;) jag är inte en van sjalbärare när det kommer till vävda sjalar (har bara lånat vid korta tillfällen innan).

Nu är kotten två månader men när hon blir större räknar jag med att bära på ryggen också..

Du kommer säkert vilja ha fler sjalar seda, andra längder och material, brukar bli så :-)

Så spelar kanske inte så stor roll vilken längd första blir. Du knyter det som går och om du känner dig begränsad kan du köpa längre/kortare då. Finns massa fint begagnat.

@leia nu håller jag på att mäta. Sittdelen är ca 51 bred
Bältet är minimum ~83
Höjd ~54 räknat från över själva vadderingen i midjebältet
Spänner jag in axelbanden helt får jag det till 51 cm ungefär.
Mellan fästpunkterna i axelbanden får jag det till 12-13 cm.

Alla siffror är ungefärliga och kan skilja någon cm. Har tappat bort måttbandet så jag mäter med en såndär som man mäter skor med :p

Det är helt löjlig efterfrågan på toddlerselar :) inte alls ovanligt att de få som kommer ut till försäljning går för nästan nypris
Tulan är de flesta nöjda med, dock verkar den kräva att man inte är alltför liten
Jag suktar fortfarande efter en rose and rebellion :love: hittade en gammal design (poppy love) men den verkade krånglig att få tag på i toddlerstorlek tyvärr :(
Här föll valet tillslut på en wompat :love: :love: :love: finns du nära gbg får du gärna prova :)
OK. Hmm, lite svårt att veta om den passar utan att prova, men i värsta fall får man väl skicka tillbaka... Vore jätteschysst om du kunde mäta hur stor den är! Becon var lite på gränsen.

Idag blev det uppknytning så jag kunde laga middag, första gången inne och vaken. Gick hur bra som helst, hon somnade när jag nästan var klar dessutom så jag fick äta ifred.

@leia nu håller jag på att mäta. Sittdelen är ca 51 bred
Bältet är minimum ~83
Höjd ~54 räknat från över själva vadderingen i midjebältet
Spänner jag in axelbanden helt får jag det till 51 cm ungefär.
Mellan fästpunkterna i axelbanden får jag det till 12-13 cm.

Alla siffror är ungefärliga och kan skilja någon cm. Har tappat bort måttbandet så jag mäter med en såndär som man mäter skor med :p

Ser att jag skrivit rätt skumt om axelbanden. Mellan fästpunkterna menades med typ armhålorna. Jag är rätt känslig för nötning i området och tulan var alldeles för tight byggd där. Hade den på bröllop med en såndär fin klänning och nåde vad ont det gjorde :p

Vet inte om det hjälper men jag är 158 cm och ca 60 kg. Har 38/40 i kläder. Min absoluta favoritlängd som jag kan knyta alla knytningar med är storlek 5 (4,2 m) . Har en i storlek 7 (5,2 m) också så att sambo kan knyta med. Den fungerar bra till mig också men lite krångligare med mer tyg och jag gillar inte att ha massa extravarv runt midjan.

@leia råkade svara dig i vårtråden istället (innan jag såg här)

@LillaMy84 har du någon bild på wompaten? Blivit så sugen på en sådan då det skulle underlätta om jag och sambo hade varsin sele så vi slapp ställa om den hela tiden

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar