Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som har ett bärskydd att rekommendera? Jag vill ha ett som skyddar mot vind och väta. Jag bär i trikåsjal och manduca. Jag har ingen möjlighet att sy ett eget, har varken tid eller ork till det.

Är det någon som har ett bärskydd att rekommendera? Jag vill ha ett som skyddar mot vind och väta. Jag bär i trikåsjal och manduca. Jag har ingen möjlighet att sy ett eget, har varken tid eller ork till det.

Tänker du bära på ryggen så skulle jag köpt en bärjacka istället för skydd. Men vill du ha skydd är det väl MaM's som de flesta använder.

Jag har precis köpt en vävd sjal sa nu har jag börjat träna pa att knyta. Far till det hyfsat pa magen men ryggen känns svart. Dottern är 7,5 manad och väger ungefär 8,5 kg sa hon är lite för stor för att bära pa magen.

Bar ofta i en elastisk sjal när hon var mindre och manducan är välanvänd framförallt av sambon men jag trivs inte helt med den.

Det är bara att träna vidare. Gör något enkelt knyt så du får in vanan att få upp barnet på ryggen. :-)

Jag har precis köpt en vävd sjal sa nu har jag börjat träna pa att knyta. Far till det hyfsat pa magen men ryggen känns svart. Dottern är 7,5 manad och väger ungefär 8,5 kg sa hon är lite för stor för att bära pa magen.

Bar ofta i en elastisk sjal när hon var mindre och manducan är välanvänd framförallt av sambon men jag trivs inte helt med den.

Har sett att man kan göra knytningen och stoppa i barnet på magen/sidan och sen "hoppa runt" sjalen till ryggen. Provat det?

Det har jag inte sett men ska kolla om jag hittar ngt pa youtube, annars bara träna, träna och träna sa lär vi oss säkert.

Nu äntligen har jag tvättat, torkat och strukit min nya sjal. Flätat (vilket känns skumt när den precis blev slät) och ska misshandla den lite till innan vi ska åka iväg och bära på Ölmässan i Örebro.

fa upp bebisen, hon gillar inte att bli "uppslängd" pa ryggen och protesterar ganska vilt, sen gillar jag inte heller riktigt när jag inte ser att allt ser ok ut. Imorgon är sambon hemma och vi har inget planerat sa da hoppas jag att han kan hjälpa mig.
Vilken knytning tycker ni fungerar bäst att börja med pa ryggen?

Testa att knyta ett back wrap cross carry. Då kan du efter att du fått barnet på ryggen och tyg under rumpan göra en knut framtill och behöver inte vara orolig att barnet faller ner. Sedan kan du i lugn och ro göra resten av knytet. Sök på youtube efter video.

Annars är ryggsäck enkelt att knyta då det inte är så avancerat och går fort.

Träna framför en spegel. Bästa stället att lära sig.

Lycka till! :-)

@turbofling
Absolut enklast på ryggen tycker jag är att knyta ryggsäck. Fungerar dock inte så bra på min lille (snart två år) för han klättrar ur den om han ser något skojs. Men det är den vanligaste för barn under ett år att använda.
I början kan de små tycka att det är läskigt att slängas upp på ryggen. Jag fick skuffa på höften under armen till ryggen innan sonen förstått vad det gick ut på. Även lättare att få till sätet bra på det sättet när man inte är van.

När barnet sitter på ryggen spänner du övre delen ordentligt och håller det sträckt genom att hålla i munnen eller under hakan. Då har du två fria händer att se till att den nedre delen hamnar högt mellan dig och barnet. Sedan tar du axelremmarna och drar under dina armar samtidigt och korsar under barnets rumpa och knyter sedan runt din mage. Finns många sätt att avsluta på om man vill fördela vikten på annat sätt.

fa upp bebisen, hon gillar inte att bli "uppslängd" pa ryggen och protesterar ganska vilt, sen gillar jag inte heller riktigt när jag inte ser att allt ser ok ut. Imorgon är sambon hemma och vi har inget planerat sa da hoppas jag att han kan hjälpa mig.
Vilken knytning tycker ni fungerar bäst att börja med pa ryggen?

Jag gillar ryggsäck med tibetanskt avslut. Jag är fortfarande för feg att knyta på rygg utan hjälp av min sambo, så det blir mest på mage eller höft när han inte är med. Har en 6-månaders på 9kg drygt.

Har du kollat på www.wrapyouinlove.com ? Hon har massa bra instruktionsvideor utan onöjdigt prat.

Först ber jag om ursäkt, har inte läst hela tråden!

Jag har Bf 25/1 och vill köpa en sjal eller sele så att jag kan bära på promenad och i stallet. Men alla knytningar och pill avskräcker lite ;).

Vad rekommenderar ni? Jag är 183 lång, kort rygg och drar normalt strl 38/40. Finns det någon enklare sjal att ha hemma och någon praktisk sele när man är mer aktiv?

Om du köper en trikåsjal kan du göra knytet färdigt på dig hemma i lugn och ro innan du ska iväg någonstanns. Sen är det bara att ha sätta i barnet när du vi, utan att behöva krångla med massa tyg utanför affären eller på en lerig parkeringsplats tex.

Finns massa fina selar att köpa också, själv har jag använt manduca när barnet var under 14 månader och sedan övergått till en tula toddler som är för större barn. Supernöjd över dessa.

Sjalknyt är inte alls speciellt svårt när en gett det en chans. I början verkar tyget oändigt och kanske krånglar ihop sig, men man lär sig fort. Sjal är underbart att bära i.

Jag har Bf 25/1 och vill köpa en sjal eller sele så att jag kan bära på promenad och i stallet. Men alla knytningar och pill avskräcker lite ;).

Vad rekommenderar ni? Jag är 183 lång, kort rygg och drar normalt strl 38/40. Finns det någon enklare sjal att ha hemma och någon praktisk sele när man är mer aktiv?

Senast ändrad:

Köp både och! En trikåsjal att ha de första månaderna (jag använda min upp till sex månader) och sedan en ergonomisk sele att komplettera med. Trikåsjal är kanon tycker jag. Går att ha på sig även om barnet inte är i som snna skrev ovan. Mjuk och skön för både bärare och bra och ger bra stöd. Det går snabbt att lära sig att knyta.
Selen började jag använda då och då vid 5 månader, men ffa när jag började övergå till att bära på ryggen. Använder fortfarande ibland vid 2,5 år. Eftersom du är lång kanske ErgoBaby Sport vore något för dig? Jag har för mig att den passar just långa bärare bra.

Jag håller med @FlipTheFrog, skaffa både och. Vi började med trikåsjal (Ergobabys) och hade den ute på promenader när det var varmare ute men framför allt inne för att få händerna fria. Nu har vi också skaffat en sele (Manduca) som funkar bättre att ha utanpå ytterkläderna och som är lättare att plocka ur bebisen ur när hon sover.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar