Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur vet man vilken längd man ska ha ungefär? Idag har jag en tricot slen, men tänkte om man ska ha en annan sen.

Hur vet man vilken längd man ska ha ungefär? Idag har jag en tricot slen, men tänkte om man ska ha en annan sen.
Hur stor är du? Jag är kort men ganska rund och har strl 5 (4,3m) som basstorlek, dvs det jag måste ha för att knyta FWCC. Trikåsjalarna brukar vara runt 5 meter, om du knyter ospänt FWCC, hur mycket får du över då?

Jag är 173 och väger 75, är bredaxlad men mest tjock om magen :o
Har stl 6 som bas men har köpt stl 7 så jag kan ha knuten fram i fwcc.
Tror det finns nån sida där det står att är man över 175 och/eller väger över 75 kilo kan man behöva en 6:a annars är väl 5 den storlek som de flesta kan ha :)

Vad är fwcc? Jag är 162 lång och lite rund nu efter graviditeten:p. Knyter jag så jag har henne fram brukar det inte bli så mycket tyg över

Oj :D

Jag har börjat leta efter stadigare alternativ till tricotslensjalen som jag har nu.
Men det finns ju så himla många att välja på och alla kostar ju en del så jag kan inte köpa hem ett gäng på måfå :p

Sambon skulle vilja ha en sele och där är jag helt okunnig. Tips?

Jag har haft ergo sport, manduca, boba, pognae, beco och tula... Gillar manducan och tulan bäst, ergon och pognaen passade mig inte alls och boban är ok.

Sambon skulle vilja ha en sele och där är jag helt okunnig. Tips?

Jag har en Pikkolo baby carrier som jag gillar, men har inte provat någon annan sele. Fördelen med den jämfört med många andra ergonomiska selar är att man även kan bära barnet framåtvänt om man vill (rekommenderas bara hemma för att inte barnet ska få för mycket intryck). Min son tycker det är superkul att sitta framåtvänd medan jag diskar och sånt.

Vad är fwcc? Jag är 162 lång och lite rund nu efter graviditeten:p. Knyter jag så jag har henne fram brukar det inte bli så mycket tyg över
Front Wrap Cross Carry. Som du knyter med trikåsjal men krysset sitter utanpå och du låter det vara "icke utbrett". Sätet borde vara djupare (knäna högre, fötterna mer i höjd med rumpan än nedanför). Bara ett lager tyg över ryggen när de är små och inte kan sitta/gå än. När hon somnar brer jag ut kryssen så blir det stadigare.
1nov14.jpg

Låter som att många gillar Manducan bäst. Då får jag leta reda på någon sådan :)

Jag har råkat klicka hem en ny (beg) sjal på tradera. Eller nej, två blev det ju haha :p
Kör budgetköp innan jag hittar rättoch börjar lära mig material etc, så det blev en hoppediz och så även en lila ringsjal av okänt märke.

Längtar tills jag får hem dem, hoppas hoppas de avlastar bättre än de jag har nu jag blir mer frälst !

Ringsjalar är bra grejer :up:
Smidigt att ha hemma när bebisen är gnällig och vill va nära men man inte pallar bära!
När dottern vägde ca 5 kilo bar jag henne i ringsjal i 5 timmar och vart inte helt mörbultad mer än lite öm i axeln :)
Jag gjorde dock misstaget att köpa en vanlig vävd långsjal och nu duger varken ergon eller ringsjalen riktigt ;)
Det är magiskt vad bra avlastning det är i en sjal, jag känner inte ens att jag har en bebis på magen :D

Förresten får man väl inte annonsera här men om nån råkar ha en Yaro Diamond över så hojta gärna till! :love:

Ni som gillar Tula, jag måste fråga ungefär vilken kroppsform ni har. Jag har försökt flera gånger men jag får SÅ ONT i kroppen av den. Spänt på många olika sätt och justerat femtioelva gånger under tiden man bär för att ena delen av kroppen gör för ont och jag måste avlasta den, får ont i nästa osv. Ett problem jag aldrig märkte av efter att jag köpte roses and rebellion. Nu har jag inte provat den som toddler utan gick direkt på pre school så jag kan inte riktigt jämföra dem kanske. Jag har ganska breda axlar tror jag, det kändes som om ryggen inte riktigt fick plats i Tula.

Mest nyfiken eftersom att så många verkar gilla den men jag får verkligen inte den att funka. Skulle nog inte våga rekommendera den till män generellt pga att jag själv inte upplever att jag får plats i den och män är ju ofta lite bredare.

Ringsjalar är bra grejer :up:
Smidigt att ha hemma när bebisen är gnällig och vill va nära men man inte pallar bära!
När dottern vägde ca 5 kilo bar jag henne i ringsjal i 5 timmar och vart inte helt mörbultad mer än lite öm i axeln :)
Jag gjorde dock misstaget att köpa en vanlig vävd långsjal och nu duger varken ergon eller ringsjalen riktigt ;)
Det är magiskt vad bra avlastning det är i en sjal, jag känner inte ens att jag har en bebis på magen :D
Köpte en ringsjal till dottern när hon var liten men hon vägrade sjal så jag fick inte använda den utan sålde iväg igen :(
Så nu står mitt hopp till sonen istället :D

@DarkInNight vilken rackarunge din dotter är då ;) min knodd hade också sele/sjalpanik ett tag men det löste sig med ringsjalen! Stoppa i unge-unge skriker-ta ur och så höll vi på :D
Tror ibland att dom skriker och plankar för det känns för trångt/instängt.
Jag knyter så bebis armar är utanför sjalen i frihet sen bär hon somnar drar jag upp och drar åt :angel:

Men alltså. Jag var ju nöjd med de sjalar jag har, bara en jag suktar efter men den är sällsynt så det var ju ingen risk att den skulle dyka upp nu. Men jo då, precis när jag går in i gruppen så dyker den upp. Till bra pris också. Rätt storlek och allt. Så det blev visst en sjal till :-)

Men hallå! Säga a, men inte b sådär?!:eek:
Vad har du fyndat? :bump: bild vill vi se också:up:
Men alltså. Jag var ju nöjd med de sjalar jag har, bara en jag suktar efter men den är sällsynt så det var ju ingen risk att den skulle dyka upp nu. Men jo då, precis när jag går in i gruppen så dyker den upp. Till bra pris också. Rätt storlek och allt. Så det blev visst en sjal till :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar