Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
@DarkInNight vilken rackarunge din dotter är då ;) min knodd hade också sele/sjalpanik ett tag men det löste sig med ringsjalen! Stoppa i unge-unge skriker-ta ur och så höll vi på :D
Tror ibland att dom skriker och plankar för det känns för trångt/instängt.
Jag knyter så bebis armar är utanför sjalen i frihet sen bär hon somnar drar jag upp och drar åt :angel:

Tror att hon blev för varm plus kryp i benen(ev pga magont) . Kanske hade det fungerat bättre med tunnare sjal men den kunskapen hade jag inte då :)

Väldigt nyfiken eftersom jag inte kan så mycket om de finare sjalarna, men vad har den för egenskaper som gör den så åtråvärd? :)
Den är ganska tunn men ändå stadig, lättknuten, "greppar" bra och är mjuk på axlarna. Avlastar helt suveränt och så gillar jag Nouveau-mönstret även om färgen kunde fått vara lite mer praktiskt. Har en till som har 25% vildsilke i sig och den är vit... favoriten just nu men mindre smart när man ska sjala på ute i slask bredvid en skitig bil.

Förresten blev jag lite extra kär i min sambo idag. När jag lagade mat och lillfia var mammig och skulle hålla koll på mig så kom han bort till köket med henne i ringsjalen! Dessutom satt hon suveränt bra i djupt säte.

Utmaning. På onsdag åker vi till Göteborg Horse Show där jag ska jobba till på söndag. Med är bebis och stora dottern (sambo och stora sonen kommer på fredagen). Ingen vagn med, vi tänkte åka tåg så ingen bilstol heller. Bara kommunalt och sjalande. Sovstunder bara i sjal... vi får väl se hur "död" jag är när mässan är slut!

Utmaning. På onsdag åker vi till Göteborg Horse Show där jag ska jobba till på söndag. Med är bebis och stora dottern (sambo och stora sonen kommer på fredagen). Ingen vagn med, vi tänkte åka tåg så ingen bilstol heller. Bara kommunalt och sjalande. Sovstunder bara i sjal... vi får väl se hur "död" jag är när mässan är slut!
Ojoj! Hur tung och hur gammal är bebis?

Vi använder ju inte vagn annars heller men det blir ju aningen mer intensivt nu iofs.
Provade en bröllopsfest med en närmare 1.5-åring på ryggen. Jag var mör efteråt. Dock en sele som inte passade mig heller. Det kan ju bli lite småknöligt när man inte har möjlighet att lägga ifrån sig på samma sätt.

Med barnet är det nog inga problem.. Men vad ska du göra av all shopping? :eek: :p
Å andra sidan, fasen vad skönt att slippa knö runt där inne med vagn!
Jag har provat båda varianter och föredrog helt klart att vara vagnlös, men då bor vi ju hyfsat nära och har tagit bilen in.

Med barnet är det nog inga problem.. Men vad ska du göra av all shopping? :eek: :p
Å andra sidan, fasen vad skönt att slippa knö runt där inne med vagn!
Jag har provat båda varianter och föredrog helt klart att vara vagnlös, men då bor vi ju hyfsat nära och har tagit bilen in.
Jobbar ju så ingen shopping.

Nu har jag hittat tre modeller som jag tror passar mig:

Babasling, Baby K'tan och Tri-cotti Babylonia.

De ligger på samma prisnivå, frågan är vilken ni tror är bäst?

Ingen av dem kräver knyt.

(Och @Madick - förlåt för ohyfset att inte svara. Är helt vimsig och hopplös här i bubblan)

Senast ändrad:
Nu har jag hittat tre modeller som jag tror passar mig:

Babasling, Baby K'tan och Tri-cotti Babylonia.

De ligger på samma prisnivå, frågan är vilken ni tror är bäst?

Ingen av dem kräver knyt.

(Och @Madick - förlåt för ohyfset att inte svara. Är helt vimsig och hopplös här i bubblan)
Ingen fara, jag vet precis hur det är.

Jag har återupptäckt min Mei-tai !

Var precis på väg att lägga ut den på annons, men så råkade sambon befinna sig i närheten och jag tänkte att han måste ju få chansen att prova den innan den flyttar.
Sagt och gjort, på med sjalen och sen både dammsög och torkade sambon golvet med bebis på ryggen. Tyvärr satt den inte riktigt bra på honom, blev en känsla av tyngd.
Men jag blev sugen att prova och med en annan knytning än jag knytit förut och det blev jättebra!
Till sambon (och mig också såklart) har jag nu beställt en Ergobaby original så får vi se om vi gillar den :)

Den vävda långsjalen jag köpte föll mig inte i smaken . Tyvärr. Så den fick flytta vidare.

Ska åka in till posten idag och hämta ringsjal och en annan långsjal. Testar olika modeller för fullt med andra ord :D

Nu börjar jag få in snitsen med min Tricot Slen, har dammsugat och bakat med bebis på bröstet <3.

Men, det blir ju ruskigt varmt för både mig och henne. Vilken sjal rekommenderar ni som mitt nästa inköp? Jag vill ha en sval en. Storleksmässigt behöver jag väl storlek 6 eller 7 antar jag, jag får över ca 30cm på varje "snutt" när jag knyter FWCC, är 177cm lång och väger hehe, för mycket. Gravidkilona har jag inte tappat än, men min målvikt är samma som min inskrivningsvikt, 77kg.

Sambon godkände ergobabyn :)
Han ville ha en sele och jag en sjal, så det blev en bra kompromiss.

Fått hem ringsjal och bb-slen (vävd sjal i bomull). spontant gillar jag den men har inte provat ännu, måste tvätta dem först , gillar inte att använda beg saker innan de tvättats.

Nu börjar jag få in snitsen med min Tricot Slen, har dammsugat och bakat med bebis på bröstet <3.

Men, det blir ju ruskigt varmt för både mig och henne. Vilken sjal rekommenderar ni som mitt nästa inköp? Jag vill ha en sval en. Storleksmässigt behöver jag väl storlek 6 eller 7 antar jag, jag får över ca 30cm på varje "snutt" när jag knyter FWCC, är 177cm lång och väger hehe, för mycket. Gravidkilona har jag inte tappat än, men min målvikt är samma som min inskrivningsvikt, 77kg.

En vävd långsjal eller en ringsjal i tyg som andas bra. Fördelen med ringsjal är ju att det bara blir ett lager med tyg runt bebisen. Nackdelen är att man inte blir jämnt belastad.

Provat Ergobabyn nu :)
Bebis satt enormt bra i den, skönt stabilt sittstöd utan att klämma. Bra att använda om man ska fixa och dona hemma, kändes väldigt stabil och trygg.
Men den kändes även klumpig och jag kände mig lite låst kring axlarna.
Vande mig efter ett tag.
Men han ville inte komma till ro och somna i den. Kanske för ny och ovan?

Böt till mei'tai, som kändes mycket lättare och sitter bättre på mig. Tio minuter senare sover bebis :)

@DarkInNight det där med låst kring axlarna känner jag igen.. Jag får ont i skulderbladen om jag bärbi ergo i mer än ett par timmar. Synd för dottern tycker om den :(
Hade inte du beställt nån sjal? Bild!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 059
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar