Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade gärna velat ha en smidig sjal, typ ringsjal som jag kan bära 2an med nu under sommaren när hon är helt nykläckt. Vad finns det för luftiga tunna material och vart letar jag?

Om du annars vill ha en luftig och sval trikåsjal så ska Aldoria Bambu Soft vara bra. Har inte testat den själv dock. Inte heller en ringsjal, men annars en tunn vävd sjal som heter Wrapsody Bali Breeze. Den är bra, men inte så mysig som en trikåsjal till en nyföding.

Jag vill så gärna bära kommande bebis i sjal. Men jag har två funderingar:
Blir det inte alldeles tokvarmt under högsommaren?
Räcker en "vanlig" sjal till när en har en heeel del extrakilon?

Jo är det varmt så blir det ännu varmare med en liten bebis på sig. De är ju som små värmeflaskor. Och det oavsett hur sval sjal eller sele man har. Men hela sommaren är ju ändå inte supervarm dygnet runt.

En vanlig 5 meters sjal borde räcka. Den räckte i alla fall runt min sambo med ett antal extrakilon . För mig var den däremot alldeles för lång så jag köpte mig en kortare sedan.

Jag blir mer och mer inne på en ventus ändå. Pratade med en kompis som har en Pognae och hon tyckte att det nästan blivit luftigare med inlägget än utan... så jag ska få prova hennes inlägg och se om det kan vara något. Tänkte också testa med en handduk. Nu är ju dottern iaf rätt köttig (trodde aldrig jag skulle hitta något positivt med att få ett stort barn ;)) så hon kanske fyller upp selen snabbare ändå. Ska testköra lite i min performance och se hur jag och hon tycker den funkar.
Just nu är det lite hopplöst för hon vill väldigt gärna sova på mig och är fortfarande för ung och sladdring för att det ska funka ha henne på ena armen och manövrera storasyster med andra armen..

Jag bar min i en vanlig (dvs inte sval) trikåsjal, en Minimundus, under många tillfällen och ibland långa stunder under sommaren och jo ibland var det ju varmt, men inte så att vi gick åt :) Jag skulle absolut ha en trikåsjal som bas - och så ev lite annat att komplettera med efter behov. Har för mig att min sjal var 4,6 meter, och den fick jag (stl M) ta flera varv runt höfterna innan jag knöt.

Vill se lite bärbilder, var ett tagsedan nu! :)

(hur lägger man in bilder från skrivbordet numer, hittar inte)

Jag har just fyndat en nästan ny Aldoria Bambu soft som jag tänkte ha första tiden iaf, sen har jag den jag hade till 10 åringen, en blå/lilarandig Storchenwiege som är vävd. Minst 10v kvar dock innan nån av dem blir använda.

Ang detta med att bära i något svalt... de senaste dagarna har det varit rätt dåligt väder = svalt och jag har burit en hel del, även inne. (I min ergobaby performance.) ÄNDÅ har dottern fått värmeuslag på kinderna. Om jag inte ens kan bära i detta väder, hur kan då andra bära när det är än varmare? Inte för att jag är orolig, men rent krasst, värme är ju en stor risk och man pratar ju om riskerna med att det blir för varmt i barnvagnarna osv och att det kan leda till psd osv.. vad säger man då om värmen i selar/sjalar?

Jag har en sjalfråga som jag hoppas någon kan svara på. Ergobaby har något de kallar en hybridsjal. Vad skiljer den mot en trikåsjal? Är det någon som vågar uttala sig om huruvida det är en bra sjal eller inte?

Vill också gärna ha tips på vad man ska tänka på om man ska köpa begagnat alternativt sy en sjal. Bebis är planerad i september, första barnet så jag har ingen sjalerfarenhet sen innan.

kan ngn hjälpa mig att indentifiera vilken sele jag sag. Mamman kunde inte komma ihag vilket märke det var men det verkade väldigt smidig. Det var som en del som man själv tar pa sig, sen bebisen mot sig och sen ett tygstycke som hon fäste för att halla barnet pa plats. Jag har en manduca men tyckte att den här verkade väldigt smidig just för att man tar pa sig den största delen av selen innan bebisen är pa plats. Efter lite googling har jag kommit fram till att det maste vara en Beco men kan ni hjälpa mig med vilken modell?

Skaffade en beco butterfly till sambon eftersom han är extremt oteknisk och fumlig, och det funkar jättebra för honom. Buttefly är en utgådd modell så säljs inte så mycket nya, men finns begagnat förstås.

kan ngn hjälpa mig att indentifiera vilken sele jag sag. Mamman kunde inte komma ihag vilket märke det var men det verkade väldigt smidig. Det var som en del som man själv tar pa sig, sen bebisen mot sig och sen ett tygstycke som hon fäste för att halla barnet pa plats. Jag har en manduca men tyckte att den här verkade väldigt smidig just för att man tar pa sig den största delen av selen innan bebisen är pa plats. Efter lite googling har jag kommit fram till att det maste vara en Beco men kan ni hjälpa mig med vilken modell?

Lite ot, men du kan ju ta på dig manducan oxå och stoppa i bebis efteråt! Med bebisinsatsen är det kanske lite krångligt (men det går), men sen är det lätt som en plätt! Jag bär alltid med korsade band i ryggen, brukar sätta på mig helt innan jag stoppar i bebisen. Lossa bara lite på banden, stoppa i, och spänn åt! :)

Fast sjal är definitivt favorit när de är så små! Oxå grymt bra att man kan ha den knyten på hela tiden och bara stoppa i och ur när det behövs :)

Så gör jag med min ergobaby performance också. Nu har jag bara burit barnen när de varit små spädisar så jag vet inte hur de fungerar när de växt på sig. Men jag sätter på mig selen, spänner upp ena axelbandet ordentligt, lyfter i bebis ovanifrån, sätter till rätta, drar åt och rättar till det sista. Funkar hur bra som helst. Ettan hade jag inget spädisinlägg på men det har jag nu till tvåan.

Ang detta med att bära i något svalt... de senaste dagarna har det varit rätt dåligt väder = svalt och jag har burit en hel del, även inne. (I min ergobaby performance.) ÄNDÅ har dottern fått värmeuslag på kinderna. Om jag inte ens kan bära i detta väder, hur kan då andra bära när det är än varmare? Inte för att jag är orolig, men rent krasst, värme är ju en stor risk och man pratar ju om riskerna med att det blir för varmt i barnvagnarna osv och att det kan leda till psd osv.. vad säger man då om värmen i selar/sjalar?

Det är väl samma sak som gäller oavsett, barnet ska inte bli för varmt och luftvägarna ska hållas öppna och fria. När det är varmt på sommaren åker kläderna av när bebisen ska ner i sjalen och så får man hålla sig i skugga. Hos oss då. För varmt blir det ju. Vi har dock köpt en lättsam paraplybarnvagn just för att vi ska kunna lägga ifrån oss bebisen när hon ska långsova ute. Det blir för varmt att ha hennes sovande i sjalen långa stunder, om det inte fläktar bra.

Lite ot, men du kan ju ta på dig manducan oxå och stoppa i bebis efteråt! Med bebisinsatsen är det kanske lite krångligt (men det går), men sen är det lätt som en plätt! Jag bär alltid med korsade band i ryggen, brukar sätta på mig helt innan jag stoppar i bebisen. Lossa bara lite på banden, stoppa i, och spänn åt! :)

Fast sjal är definitivt favorit när de är så små! Oxå grymt bra att man kan ha den knyten på hela tiden och bara stoppa i och ur när det behövs :)

Tack för tipsen, men da försvann ju ett argument till att fa köpa en ny sele :) Manducan har varit med länge nu och är rejält solblekt och inte längre sa fin, men sambon tycker att det är onödigt att köpa en ny för den fungerar bra och det har har han ju rätt i. Men den selen jag sag var sa fin.

Ska prova att stoppa ner henne med hela selen pa, har inte använt babyinlägget senaste gangerna jag burit henne.

Tack för tipsen, men da försvann ju ett argument till att fa köpa en ny sele :) Manducan har varit med länge nu och är rejält solblekt och inte längre sa fin, men sambon tycker att det är onödigt att köpa en ny för den fungerar bra och det har har han ju rätt i. Men den selen jag sag var sa fin.

Ska prova att stoppa ner henne med hela selen pa, har inte använt babyinlägget senaste gangerna jag burit henne.

Är du van vid Manduca så tror jag att du hade tyckt att Beco Butterfly mest var krånglig snarare än enkel att använda. Jag hade min Beco några gånger när jag bar på ryggen tidigt, annars föredrog jag hela tiden trikåsjalen eller Ergon. Becon tog längre tid att få på sig och få ner barnet i. Den är trassligare att hantera då den består av fler remmar och dessutom tycker jag att den är trängre när barnet blir större. Men snygg är den!

Vill du ändå försöka motivera dig själv och sambon till att köpa en ny sele :) så kika på Wompat som går att måttbeställa och t ex passa ett större barn (bredare sittyta än Manducan m fl). En sån är jag sugen på till min tvååring som fortf annars sitter bra i Ergon..

För mig som är helt grön, men som tror att sjal skulle passa och känns bäst med nyfödd, vad är trikåsjal och var hittar man, och vad är bäst? Vill ha en som är "knyttypen", vi har sele redan.

Blocket :) De allra flesta sjalar som säljs där är trikå. Går att göra riktiga fynd där, själv betalade jag 100kr för en så gott som oanvänd :D
För mig som är helt grön, men som tror att sjal skulle passa och känns bäst med nyfödd, vad är trikåsjal och var hittar man, och vad är bäst? Vill ha en som är "knyttypen", vi har sele redan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 828
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar