Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Min tös trivs också bäst med benen ute och jag har haft henne så från start.. Vi har en vävd sjal (Girasol), i trikåsjalen betedde hon sig som du beskriver Teilani. Jag tyckte den var för svajig och det tyckte nog hon också trots att hon vägde under 3 kg när hon föddes.

Jag har ganska rejäl problem med ryggen och tycker det är underbart att bära i sjal. Ska jag bära en längre stund (typ vid magont-skrik) måste jag ha den, annars går det inte alls.

Nu till min fråga, ni som bär med Manduca på ryggen, hur gör ni när de somnar för att de inte ska "tappa" huvudet? Om jag kör med dragkedjan ute blir hon förbannad och det hjälper inte så bra ändå, blir mest ivägen. Den extra stödet och vindskyddet funkar jättebra när det är på, men hur får man på den när de sitter på ryggen, behöver gummiarmar!

Jag har löst det på så vis, att jag knytit fast ett längre snöre på ena sidan som jag lätt får tag på. Skulle aldrig klara att få på det själv annars.

img_20130729_165908.jpg

Sorry om bilden blev lite stor!

Senast ändrad:

Kl

Ni som bär med sele på ryggen, vilken metod använder ni för att få upp knoddarna där? Kollat lite olika filmer på youtube, men det ser läskigt ut ju :D När började ni bära på ryggen?

Jag började bära L på ryggen när hon var 3-4 månader, och jag "bumpar" runt henne, gör nu också emellanåt, men nu kan jag ibland köra svingen också.

Att få upp på ryggen var inte så svårt och läskigt som jag trodde (bumpar runt) . Men att få ner honom igen var värre. Faktiskt inte lyckats själv med det ännu :o .

Hur gör ni andra på smidigast sätt utan att riskera att tappa?

lutar mej fram, sticker in högerhanden under selen och håller om barnets rumpa/upp på ryggen. tar av andra axelbandet och sen flyttar jag barnet typ tio cm till vänster på ryggen. håller fortfarande med högerhanden på barnets rygg. nu kan jag nå barnet under väster arm.

Puttar upp tråden lite med en liten fundering inför höst och vinter. Hur klär ni de små och er själva för att vara utomhus? Min kotte är drygt tre månader nu och vill inte alls ligga i vagnen när vi är ute och grejar. Inomhus blir det ju varmt och gott i sjalen men har lite problem ute... Fleeceoverall blir lagom om benen men för varmt upptill, och byxor kanar bara upp tycker jag, plus att hon blir kall om armarna som hon gärna vill veva runt med.

Puttar upp tråden lite med en liten fundering inför höst och vinter. Hur klär ni de små och er själva för att vara utomhus? Min kotte är drygt tre månader nu och vill inte alls ligga i vagnen när vi är ute och grejar. Inomhus blir det ju varmt och gott i sjalen men har lite problem ute... Fleeceoverall blir lagom om benen men för varmt upptill, och byxor kanar bara upp tycker jag, plus att hon blir kall om armarna som hon gärna vill veva runt med.

Bärjacka eller bärskydd är nästan det bästa, jag upplevde även att de kunde bli kalla om ryggen. Jag sydde mig ett bärskydd i fleece som jag använde mycket. Dubbla lager fleece som jag kunde öppna upp om sonen verkade bli för varm.

Jag har sytt fast plastspännen på selen, och sytt fast ”resten” av spännet på en lagom stor filt, som vek lite lagom upptill. Så när man knäpper dit den räcker den en bra bit under fötterna, och ändarna kan man stoppa in under höftbältet, så sluter det hyfsat tätt. Den delen som är vikt upptill man man bulla upp lite i nacken på henne om det blåser eller så. Kanske slår på tryckknappar och fixar något vindtätt att knäppa på utanpå till vintern.
Så än så länge har det räckt med en mössa på tjejen (som kallast +9 än så länge). Himla skönt att slippa krångla med kläder om man bara ska ut 10 minuter med hunden.
Blir det ordentligt kallt sen så får hon nog ha en tunnare overall, vantar och tossor också.

Vad smart! Ska googla och fundera på nåt liknande till sjalen. Bärjacka känns onödigt än så länge då jag inte vet hur mycket jag kommer bära utomhus i vinter.

Kolla upp bärskydd, det är samma princip men har band som knyts runt din kropp ungefär som en sjal. Förmodligen lätt att sy själv om man kan sy. :)

Tänker att det kanske går att fynda nån käck jacka på loppis eller liknande för ett par kronor.. Så har man till att prova den varianten utan att behöva köpa.en dyr bärjacka :)
Personligen avskydde jag att bära utanpå vinterjacka och med vinterkläder på knodden, tyckte man tappade alldeles för mkt av avkastningen och var superbökigt att få upp på ryggen:p
Men å andra sidan väldigt tacksamt om man skulle nånstans, blir ju lite tokigt om man behöver ta ut barnet som inte alls är klätt för vintern..

Ja det kan man ju göra förstås. Jag får se hur mycket bärande det blir i vinter, jag bor mitt ute i ingenstans så det är främst när jag är ute hos hästarna jag funderar över, samt eventuellt när man ska handla och så, men då är vi ju inomhus ändå...

i vinter hade jag satsat på sele på ryggen, overall på barnet och vinterjacka på dej. barnvagn uteslutet?

Nejdå vid promenader och så kommer jag ha vagnen, men om hon ska vara med och mocka, fodra och grejja så orkar jag inte knuffa runt på vagnen... Skönt att bara packa med sjalen när man ska iväg nånstans också.

Så gjorde jag, jag hade en bärjacka men bar ändå bitvis utanpå min egen (men då oftast på mage förvisso, eftersom att jag sällan har vinterjackan knäppt ens här uppe i -30 :o

Men att bära med liten i overall går bra, men det är lite annan teknik som iaf jag får använda för att få upp på ryggen själv, för liten blir hal i overall!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar