Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Precis som flera skrev så kan man ha både trikå och vävd sjal i början, men trikåsjalen är enklare att knyta.

Kan inget om moby wrap tyvärr. Till min trikåsjal (det borde iofs vara samma för alla trikåsjalar) så hade man samma knytning oavsett vilken position som bebisen satt i, man bara satte i bebisen på olika sätt och jag fick med knytinstruktion när jag köpte min.

Jag var ute mycket med hunden i skogen de första månaderna och då var sjalen perfekt, man kunde ta sig fram även där det inte gick att köra vagnen och det var skönt att ha armarna fria.

del kl tack för era svar, lillen är beräknad om tre veckor så jag vet inte vad den väger :D

Tror jag börjar med en trikå då, har en kompis som vill sälja sin Moby wrap, är den nåt ni kan rekommendera?

Vindvissla: ja vagnen kommer användas mest, men om denna också får kolik vill jag kunna bära och ändå ha armarna fria, och så ska vi inte skaffa nån syskonvagn heller så om moa vill åka vill jag kunna bära

Åh, inte född än alltså! Jag då tycker jag def att du ska börja med en trikåsjal! Moby Wrap är rätt vanlig tror jag, som ngn sa är trikåsjalarna snarlika och jag har nog aldrig hört ngn som klagar på ett visst märke?

Däremot så finns det en som du t ex kan hitta ny på Tradera för runt 700 kr som ska vara lite svalare - Aldoria Bambu Soft heter den. Hade jag inte fått låna en trikåsjal så hade jag nog satsat på en sådan! Med sommarbebis har det blivit lite varmt emellanåt...

kl
Jag bar oxå lillebror i trikåsjal i början, men vid dryga 2månader blev han jättearg om jag la huvudet innanför oavsett om han var vaken eller sov.
Det var supersmidigt med sjal och enkelt att knyta, men eftersom han ändå var så pass ostadig i nacken så valde vi att köpa en sele.
Det blev en Ergo Performance och vi älskar den!
Var lite feg och tog den grå/svarta men annars är ju den blåa riktigt fin :)
Båda barnen älskar selen och vi har oxå valt att inte skaffa syskonvagn eftersom den ena alltid kan bäras eller så springer stora själv.
Vi har ju även en ergokopia som fungerat bra till stora men skillnaden mot en äkta sele är milsvid ;)
Att vi köpte en sele och inte en vävd sjal beror mycket på att sambon inte vil krångla med sjal, men i sele funka det bra för honom att bära även stora på ryggen trots att han har lite ryggproblem.

Haller med, jag fick prova kompisens Ergokopia nar jag var i Sverige. Den gravde sig in i min mage och barnet satt inte sarskilt bra.

KL.
Har precis fått hem en Lenny lamb sunrise rainbow :d:love:
Ska prova den nu under semestern så får vi se om den får stanna kvar :laugh:

Åh, återkom gärna om du är nöjd med den! Dom är ju så tjusiga. Beställde du ifrån hemsidan?

Jag köpte den begagnad från sb :).

En superfin sjal som jag tycker är ganska lik easycare, fast lite mjukare.
Denna ska jag nog behålla ett tag :laugh:

Bryter mot forumetiketten och hoppar in med min fråga utan att ha läst hela tråden...

Jag har en ergosele till min nu 4,5 månaders fram till 3,5 månadr har han suttit jättebra i selen med spädbarnsinlägget. Sedan är det som han hamnade i ett mellanläge, för stor för inlägget men för liten för enbart selen, han trivs inte alls lika bra. Jag har haft honom att sitta med knäna uppdragna mot min och hans mage, men nu börjar han försöka skjuta ur sig ur selen ned hjälp att spjärna med fötterna mot midjebältet.

Han är närmare 70 cm och har långa ben, min fråga är om han är stor nog att sitta med benen runt mig, det känns konstigt för mig, men jag kanske bara nojar?

Fler som upplevt mellanlägen med selar men som sedan vuxit in i dem igen?

Min lilla 4månaders är lite i mellanlängd nu med, men det funkar helt ok utan inlägget.
Ibland har vi lagt en vikt filt under rumpan.
Han sitter med benen utåt men hans knän räcker inte riktigt ut till kanten så det gör ju att knäna hamnar lite högre men det funkar bra och han är oftast nöjd så :)
Vet inte riktigt hur lång han är var 62cm i början på juli ;)

Här var det likadant när dottern var i en viss ålder. Hon hamnade liksom också i ett mellanläge där hon var för stor för spädbarnsinsatsen och lite för liten att vara utan.
Om jag inte minns fel så körde vi utan spädbarnsinsatsen då och när det blev jobbigt satte vi i henne i spädbarnsinsatsen så att hon fick sitta "groda" igen.
Hon hade lite för korta ben för att sitta i M-position utan spädbarnsinlägget om jag inte missminner mig.

Jag har aldrig använt sele så jag kanske är helt fel ute, men kan det vara så att att tröttnat på att sitta vänd mot dig? Jag har för mig att min pojke var ungefär i den åldern när han började protestera.

Man kan inte bära utåtvänt i en ergo. Isåfall får man bära på ryggen.
Det finns få ergonomiska selar man kan bära utåtvänt i. Beco Gemini och Pikkolo funkar till det.
Jag skulle däremot aldrig vända en sån liten bebis framåt. Finns inget att skärma av mot.
Bär man på rygen kan barnet titta framåt, men ändå skärma av.

Jag har min son sittande utan inlägget i ergon och han är 72 cm, funkar utmärkt!
Jag hade inte heller velat ha honom sittande vänd ifrån mig (på samma sätt som jag vill ha honom vänd emot mig i sittvagnen).

Min lilla 4månaders är lite i mellanlängd nu med, men det funkar helt ok utan inlägget.
Ibland har vi lagt en vikt filt under rumpan.
Han sitter med benen utåt men hans knän räcker inte riktigt ut till kanten så det gör ju att knäna hamnar lite högre men det funkar bra och han är oftast nöjd så :)
Vet inte riktigt hur lång han är var 62cm i början på juli ;)

Kunde igår konstatera att med en tunn filt under rumpan så att han kom upp någon cm så han fick lättare att röra huvudet så blev han mycket nöjdare, mun ergo kan jag dessutom "vika" in kanterna lite eftersom den är så mjuk, så då når hans knäveck ut till kanten och han satt nöjd flera timmar :)

Här fungerar fortfarande ergon dåligt, den går om sonen är sömning och kan tänka sig att sova en liten stund. Men är han klarvaken så gör han allt för att försöka ta sig ur, hans sikt ut åt sidorna blir fortfarande skymd av axelremmarna.

Så jag har gjort något jag aldrig trodde att jag skulle göra, jag köpte en begagnad baby björn på blocket :eek: Men den fungerar perfekt till vad jag vill använda den till, sätta sonen i den under kortare stunder när jag går och hushållssysslar och han inte är riktigt med på att ligga på golvet. Men bärkomforten för mig är verkligen inte ens i närheten av ergon, dock handlar detta bara om en 20 minuter åt gången ungefär.

Här fungerar fortfarande ergon dåligt, den går om sonen är sömning och kan tänka sig att sova en liten stund. Men är han klarvaken så gör han allt för att försöka ta sig ur, hans sikt ut åt sidorna blir fortfarande skymd av axelremmarna.

Så jag har gjort något jag aldrig trodde att jag skulle göra, jag köpte en begagnad baby björn på blocket :eek: Men den fungerar perfekt till vad jag vill använda den till, sätta sonen i den under kortare stunder när jag går och hushållssysslar och han inte är riktigt med på att ligga på golvet. Men bärkomforten för mig är verkligen inte ens i närheten av ergon, dock handlar detta bara om en 20 minuter åt gången ungefär.

Prova att lägga en liten handduk under rumpan på sonen så kommer han upp mer i Ergon, om du inte gjort det redan. Har fungerat bra med mina knoddar!

En Babybjörn! :eek: :p
Nåja:
bb.jpg

:angel:

KL

Här är trikåsjalen utbytt till en Ellewill Zarah :love: Helt underbar att både knyta och bära i, sån skillnad mot trikåsjalen! Har förstått att det är en rätt rejäl sjal vilket behövs åt dunderklupen som passerat 9 kg vid 4 månader ;)

Väntar hem min Manduca som varit utlånad men just nu saknar jag den inte alls kan dock tänka mig att behovet av variation kommer

Vad roligt att du trivs så bra med Zaran :)
Vilken färg är det?
Jag har en Zara fresh som jag trivs jättebra med, men för ett par år sedan hade jag en i färgen lemongrass, men den var inte lika mjuk och lättknuten, så jag trodde att denna skulle vara lika tråkig, men icke!

Jag har börjat kika efter trikåsjalar åt kommande bebis och har hittills köpt en minimundes i svart och vitt. Då blev jag tvungen att köpa en Lenny Lamb åt stora tjejen också :angel:.
Blir dyrt om jag ska köpa en vävd sjal för varje trikåsjal :p.

Jag vill iallafall ha minst två trikåer till: en Wrapsody Bali Stretch och en "finsjal".
Jag ska nog sälja en vävd också för att finansiera lite :)

Vad roligt att du trivs så bra med Zaran :)
Vilken färg är det?
Jag har en Zara fresh som jag trivs jättebra med, men för ett par år sedan hade jag en i färgen lemongrass, men den var inte lika mjuk och lättknuten, så jag trodde att denna skulle vara lika tråkig, men icke!

Har köpt den beg så vet inte vad färgen heter tyvärr. Den är dock brun/grå och mönstervävd. Den som jag köpte av upplevde sjalen som stelare än hennes andra men jag som inte har något att jämföra med gillar den massor

Tidigare hade jag en minimundus trikåsjal. Smidig i början men sonen växte ur den relativt fort

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA