Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jag är också på jakt efter en ny sjal, vår grabb börjar bli svajig i trikåsjalen. Mest för att han är så lång och otroligt rörlig, han springer i den nästan hela tiden :crazy:

Jag har försökt att registrera mig på sjalbarn typ 15 gånger men trots att jag mailat med administratören har jag inte blivit medlem än :mad: Hur länge skall man försöka :confused:

Några fler tips än ellevill? Jag gillade verkligen deras blåa Zara-sjal! Den var precis min smak :love:

Jag har redan ergobaby galaxy grey som jag trivs kanon med! Jag kan verkligen rekommendera den!

Phu, det förstår jag verkligen! Jag orkar knappt hålla vår 10kilos guldklimp på höften ens korta stunder liksom:p

Jag har också en galaxy grey:love: Nackdelen är att den är så himla ljus och jag mitt nöt tänker mig ju.inte för alla gånger, utan kan få för mig att ge trollis ett blåbär eller annat som ger fina fläckar:o

*kl*
Jag har lite funderingar kring att färga min jade(ljusrosa/ljusbrun).. nån som har erfarenhet av sånt? Kommer jag förstöra den helt? Finns det nån färg som kan tänkas funka? Och ffa finns det textilfärg som inte är supergiftig?

Apropå reggning på sjalbarn; de har tydligen extremt många reggningar och väldigt få aktiva moderatorer såhär i semestertider:/

Kl

Jag köpte en ellevill Zara för ett tag sedan men har inte använt den så mycket. Har bara burit i enkel ryggsäck några gånger. Det var ett h-e att lära sig knyta! Trikåsjalen var superlätt men den vävda krävde en hel del övning för att få till en bra knytning. Inte blev det bättre av att barnet krängde som en ål och gärna bet mig hårt i ryggen...

Och även om han somnar nästan direkt han kommit i sjalen så tycker inte jag att den är riktigt lika bekväm, tycker det blir för hårt tryck över axlarna.

Vilken zara blev det?:)
Blir det lika mycket tryck på axlar om du knyter fram också?
Jag är grymt imponerad att du knyter på rygg iaf! Jag har provat flera gånger, men trasslar alltid bara in mig i sjalen:p Men så har jag alltid varit världssämst på aktiviteter man gör spegelvänt, typ aerobics:D

Hinner inte kolla nu, men den är mönstrad i brunt och blått och 4,6 m.

Angående att knyta på rygg så tänkte jag att det borde vara skönare att bära på ryggen när barnet börjar bli lite tyngre, det är ju enklare att bära en ryggsäck framtill än baktill.

Har inte provat att knyta fram alls, får väl prova!

Några fler tips än ellevill? Jag gillade verkligen deras blåa Zara-sjal! Den var precis min smak :love:

Jag skaffade mig en tunn vävd sommarsjal att ha som övergångssjal mellan trikån och vanlig vävd. Fick tips på Calin Bleu Gauze och Wrapsody Bali Breeze som kostar 500 resp 800 kr ny. Hade just tänkt köpa den förstnämnda i färgen Ocean Teal (den finns i flera enfärgade tyger), när det dök upp en oanvänd WBB på Tradera. Min skiljer sig i mönstret från de man just nu kan köpa hos den svenska återförsäljaren, de andra har lite 'försiktigare' mönster...:

sjal5.jpg

Dessa två sjalar är ju ffa svalare än andra sjalar, det var därför jag ville ha en sådan, men den är också lite lättare att knyta än än vanlig vävd sjal om man inte är så van.

Får väl se om det blir ngn vintersjal också, eller om jag får anse att bärdonskvoten är fylld :angel:

Till alla: Om man har ryggproblem och får ont av att bära med sele, kommer det då funka bättre med sjal?

Tänkte om det kanske var skillnad på vart vikten hamnar när man knyter fram som man är van vid:)
Jag har jättesvårt att acceptera att bebis snart antagligen måste bäras på ryggen, hur ska jag då kunna selamma:p

FlipTheFrog:
Vad fiiiiiin:d
Och klart att man måste ha en vintersjal! (och en höst/vårsjal:angel: )

Comfort:
Vad för sele/selar har du provat? Och som svar på frågan: med allra största sannolikhet, ja:)

Till alla: Om man har ryggproblem och får ont av att bära med sele, kommer det då funka bättre med sjal?

Jag har aldrig provat sele, men min trikåsjal avlastade fantastiskt! Men trikåsjal kan man ju inte använda hur länge som helst, det blir ostadigt när de blir lite tyngre.

Som allra första sjalen är det en i trikå man ska ha, eller har jag fattat galet då?

Bärdonskvoten kan väl aldrig bli fylld :eek:;)

Jag har en gauze, naturfärgad. Har tänkt färga den men kan inte bestämma mig vilken färg. Lutar åt ljusgrön eller turkos.

-> Comfort
Trikån är ju mysigast till de minsta och lättast att knyta om man är ovan. Den är också smidig eftersom man kan ha den på sig även när barnet är ur den.
Men de vävda sjalarna avlastar lite bättre! Hur mkt väger din knodd?

Bärdonskvoten kan väl aldrig bli fylld :eek:;)

Jag har en gauze, naturfärgad. Har tänkt färga den men kan inte bestämma mig vilken färg. Lutar åt ljusgrön eller turkos.

Nä den kan väl inte det? :D

Fast min fru tycker att det räcker med fyra selar och två sjalar - och fyra vagnar :crazy:

Låter fint med både ljusgrönt och turkost! Förstår att du har svårt att bestämma dig... Du får kanske fundera på vad som passar bäst till dina kläder? Eller köpa en till då så du kan färga i båda färgerna! :idea:

Som allra första sjalen är det en i trikå man ska ha, eller har jag fattat galet då?

Man kan ha vävd direkt också om man vill men en trikå är oftast mjukare och gosigare för en nyföding. Trikåsjalar är också lite mer "förlåtande" vid knytning om man är nybörjare :) Men man kommer snabbt in i det.

Jag hade absolut kopt en trika att borja med Comfort, de finns billigt second hand pa sjalbarn eller tradera. Knytinstruktioner med film pa youtube. Sjukt mysigt och grymt smidigt. Borde vara battre for ryggen an att bara dem i famnen, och battre an BBsele ocksa. Bast kanske ar vagn om du har valdigt dalig rygg, annars tycker jag du ska testa pilates (massor) och kiropraktor, jag har fatt ga flera ganger under bada mina graviditeter och langt efterat.

del kl tack för era svar, lillen är beräknad om tre veckor så jag vet inte vad den väger :D

Tror jag börjar med en trikå då, har en kompis som vill sälja sin Moby wrap, är den nåt ni kan rekommendera?

Vindvissla: ja vagnen kommer användas mest, men om denna också får kolik vill jag kunna bära och ändå ha armarna fria, och så ska vi inte skaffa nån syskonvagn heller så om moa vill åka vill jag kunna bära

Ah, jag har haft tva kolikbarn och hade nog haft flera meter langa armar om jag inte haft sjal. Jag bar ocksa jattemycket om Sam satt i vagnen. Mycket enklare att ta sig fram i skog och mark utan vagn ocksa.

Alla sjalar ar ungefar lika sa ta den din kompis har om du tycker den ar snygg :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar