Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Jag skulle säga att vad som helst är bättre än en bb;)
Babybjörnen, oavsett vad den heter i modellväg, är inte särskilt ergonomisk iom att all vikt hamnar på rygg och axlar, kanske kan ni hitta nån sele som passar er båda och kan användas högre upp i ålder (typ manduca, ergobaby, beco mfl)
Men har du kikar på tradera där brukar finnas en uppsjö med trikåsjalar till bra priser:)
Själv föredrar jag som du skriver själ framför sele, men en bra sele är ändå smidigasr i många lägen så det är inget jag valt bort i första taget (sen att jag hamstrar bärdon är väl en annan femma:angel: )

Finns du nånstans krin Göteborg får du gärna pröva det jag har:)

*kl*
Vet ni, jag har fyndat!! En begagnad ergo.. för 150 riksdaler wiiiiihoooo :bump: den är ju visserligen välanvänd.. men jag dreglar ju ändå efter ng galaxy greyn:love: så denna får nog flytta vidare när mamma och syster ska till usa och jag kan få beställt en från den resan:)

Haha, jag sa det redan innan den kom hem, och han sa mhmm och viskade någonting om "tokiga fruntimmer" och så var det bra med det ;) Men han är rent ganska bra min karl, kom nyss och sa att jag var tvungen att shoppa både pyjamasar och brallor åt lillan (i 86, ungen är 4 månader....) så jag får visst lov att shoppa både det ena och det andra utan något vidare knussel :love:

Jag tror och hoppas att den kommer vara bra i sommar, nämligen därför jag köpte den! :) Vi hade tänkt åka söderut (närmare bestämt till Borås) nu under påsk, isf hade du fått kika på den men nu sköt vi på det tills i juli, och då börjar sommaren ju ändå vara över så det är ju inte så stor ide...

Vad synd att det blev framflyttat, men man kanske kan få en recension när den prövats:)?
Jag tror att jag måste vinna på lotto för jag bara måste ha en i silke, ellevills nya mixar låter ju liksom bara helt gudomlia! Men vilken är svalast tro, bambu, bomull eller linne? ( me
Ska vi förresten byta karl? Min sätter sig iof inte allt för mycket på tvären, suckar mest och mumlar att jag ju inte kommer att bära i all evighet:confused::p

Satsa på en ergonomisk sele av något slag, går inte ens att jämföra med babybjörn! Lycka till!

Jag skulle säga att vad som helst är bättre än en bb;)
Babybjörnen, oavsett vad den heter i modellväg, är inte särskilt ergonomisk iom att all vikt hamnar på rygg och axlar, kanske kan ni hitta nån sele som passar er båda och kan användas högre upp i ålder (typ manduca, ergobaby, beco mfl)
Men har du kikar på tradera där brukar finnas en uppsjö med trikåsjalar till bra priser:)
Själv föredrar jag som du skriver själ framför sele, men en bra sele är ändå smidigasr i många lägen så det är inget jag valt bort i första taget (sen att jag hamstrar bärdon är väl en annan femma:angel: )

Finns du nånstans krin Göteborg får du gärna pröva det jag har:)

*kl*
Vet ni, jag har fyndat!! En begagnad ergo.. för 150 riksdaler wiiiiihoooo :bump: den är ju visserligen välanvänd.. men jag dreglar ju ändå efter ng galaxy greyn:love: så denna får nog flytta vidare när mamma och syster ska till usa och jag kan få beställt en från den resan:)
Tradera kollar jag på.;) men vad ska man tänka på, längd och vad menas med ringsjal, och annat bra att tänka på.

Jag vet inte så mycket om just trikåsjalar.. men kompisen som väntar barn hade gjort efterforskningar och kommit fram till att moby wrap var den allra bästa, varför vet jag dock inte:)
Ringsjalen har man över ena axeln bara, vet inte hur man ska förklara:) Men jag har 4,7 på mina vävda, tror trikån jag lånade i början var längre:)

Köp en du tycker är snygg, andrahandsvärdet( iaf på dom vävda) är rätt bra på sjalarna så skulle man hitta nåt man hellre vill ha så är det bara att byta.. eller köpa en till :angel: det är väl egentligen först när barnet väger lite mer som det spelar in vilken sjal man väljer:)

Senast ändrad:

Ringsjal snedbelastar ryggen och används mest för kortare stunder. Trikåsjal brukar vara allra bäst för nyfödingar. De brukar bara finnas i en längd per märke, alla är ungefär lika långa, det spelar inte så stor roll med trikåsjalarna. Min favorittrikåsjal är Wrapsody Bali Stretch, den är stadig (burit tvååringen på ryggen i den utan problem) men tunn och fantastiskt mjuk och mysig. :love:

Angående sjal vs ergonomisk sele: jag tycker sjal är överlägset bäst när man bär på magen men att det kan vara svårt att få till perfekt på ryggen så då är en sele bra.

En ringsjal är en sjal som är kanon att bära korta stunder i. När man inte orkar släpa på babyskydd te x, till och från bilen osv. Men det är inte lika bekvämt att bära längre stunder i.

En trikåsjal är kanon att bära nyfödingar i, går att använda lite som en extra "tröja" som man stoppar i och ur barnet i under dagen utan att behöva knyta om. (har du en kräkis välj en ljus så syns det inte lika väl.) men det kan upplevas som svajiga när barnet börjar bli lite tyngre.

En vävd sjal är den som har längst användningstid, går att använda både på rygg och på mage och avlastar bäst. Olika längder fungerar olika bra till olika knytningar.

Jag personligen älskar att bära i sjal på mage, avlastar mycket bättre än de selar jag provat. På rygg däremot är sele outstanding, där får jag inte till sjal i närheten utav lika bekvämt. Så jag vill ha en utav varje!

Slänger ut en fråga angående detta med amning i sjal/sele.

Någon som provat?

Jag ammar ju gärna i sjal, fungerar klockrent och har gjort sedan jag försökte första gången, men jag får sjutton inte till det i sele (manduca). Några tips?

Såhär ser det iaf ut när jag går runt och sjalammar på luleå tekniska museet, kanonsmidigt.
DSC_0313.jpg

Och min vy ovanifrån, ser ju ut som om hon inte får luft, men hon verkar nöjd och glad iaf, och lever än så jag antar att det går alldeles ypperligt.
DSC_0311.jpg

Visst är det smidigt , mysigt OCH praktiskt:love:
Jag är lite bitter över att jag började experimentera med sånt så sent, särskilt när bebis ammades typ 24/7 i början och jag inget hellre hade önskat än en extra hand.. duhh:p

Men angående manducan, kan det kanske funka att sänka ner den lite när det ska ammas? Eller vad är det som ställer till det:)?

Ja alltså jag vet inte, för logiskt så känns det ju som att det skulle vara enklare i selen... Får prova lite till.

Sötis! Ooh, du har en riktig bärjacka! :love: jag har en sådan här:
DSC_0146.jpg

En stor gammal gudrun sjöden jacka. Jag ser ut som världens tjockis i den, men den är väldigt praktisk, både under grav och nu som bärjacka. I vinter så bar jag i den men med en tjocktröja runt oss också (min uttöjda grav tjocktröja, kanon!)

Jag förlängde axelbanden lite och sköt ner höftbältet lite för att kunna amma i selen. Inte jätteskönt men det funkar.

Det kanske är i höftbältet det sitter? Det har jag inte justerat när jag försökt.

Nja, fast jätteskönt är det ju inte att amma i sjal heller :o Min förhoppning om att få till selamningen är att jag inbillar mig att det är lättare att gå ifrån selamning till bara selbärning utan att behöva ta ut, spänna om och knäppa upp igen. Jag lossar ju på knuten och "bumpar" ner henne när jag ska sjalamma, och kan inte för mitt liv få till en riktigt bekväm bär position därifrån utan måste knyta om. Bökigt :p

Hmm jag vet inte hur jag gör, men jag drar bara upp tutten så knyta upp behöver jag inte.. kanske knyter jag rätt långt ner:confused:

Jackan är nog den bästa investeringen i.min garderob:love: lånade sambons innan, (hela hans garderob har fått konvertera till gravid/bärkläder:angel: )men dels åkte alltid fötterna ut i nederkant och dels saknade jag möjligheten att bära på ryggen..:)

*KL*

Vilka fina bilder! Jag älskar också min bärjacka. Har en från Lennylamb med panel till rygg eller mage. En god investering, tänk om jag vetat det under graviditeten redan!

Åh en Leennylamb, har kikat på den. Hur är den i str och vilken av modellerna har du?

En "Babywearing coat" storlek L, vinröd. Jag tycker den är normal i storleken, mer åt det mindre än det större hållet. Den är fleecefodrad.

Jag bär båda barnen under jackan - en på mage & en på rygg. Det var två paneler med så jag kan täcka oss alla 3 med en jacka :D .

Aah, kanon! Jag är ju lite sugen på att beställa en bärjacka, funderar nämligen på att beställa en sjal därifrån, och då kan ju en jacka få slinka med...

Smart! :)

KL

Jag funderar på att skaffa en bärsjal till vår son som föddes för fyra veckor sedan. Han är en månad förtidigt född och vill bli buren helst hela tiden.
Har hittat en babybundler nära där jag bor för 120 kr. Är den en bra sjal?

Jag har aldrig använt bärsjal.

Nu vet jag ju inte så mkt om trikåsjalar, men jag säger :köp!:D
Skulle du inte gilla den bör den ju gå att sälja för samma pris:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 823
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 947
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar