Vi som bär i sjal och sele

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi som bär i sjal och sele

Ok :).
Ja minimundusen tänkte jag ju bara ha som nyfödingssjal. Den är så mjuk och mysig :love:.
Wbs är lite smidigare och har en längre användningstid. Den tror jag blir lite svalare till sommaren också :)

Den här sjalen flyttar in hos mig inom kort:
tulielastic_balboa.jpg
:love:

Men så fin!

Själv har jag stått lite stilla i detta med att bära ett tag. Tjomp kan ju numera bäst själv, gå alltså. Sen är hon världens mysis också, men det har bara inte blivit. Jag har nu paxat en mt, tror jag, haha! på sb och så har jag fått sålt min manduca, som jag varit nöjd med men som jag tycker är så trist :o så förhoppningsvis blir motivationen att bära lite större om jag får ett nytt fint bärdon hem. Annars är det så snyggt att det, ihop med min paisley ska få en hederskrok i hallen så jag iaf kan gå förbi och klappa på dom :love:

Jag har en tula toddler som både är snygg och döskön att bära med, håller med om att manducan är supertrist.

Nisse den är jättefin :love:

Ja visst är manducan tråkig!
Men det är en bra sele upp till 2 år iallafall.
Jag är också sugen på en toddler-sele som Molly kanske sitter lite bättre i.
Funderar på en tula toddler eller Boba 2g, men det är så svårt att bestämma sig när man inte har möjlighet att testa.

Jag är jättenöjd med min iaf, samma komfort som manducan eller snäppet stadigare i bältet (bredare bälte). Finns i malmö om du vill prova :)

Sittdelen är ju definitivt bredare på tula toddlern om man jämför med manducan och det är främst det jag är ute efter.
Det hade varit supertrevligt att träffas och prova sele, men jag bor i sundsvall, så det blir en lååång resa isåfall :D.
Börjar tycka att jag bor i arslet av världen nu, allt roligt och alla intressanta människor finns ju söderut!

*KL*

För en total nybörjare vad rekommenderar ni för sele/sjal?

Har en förhoppning om att kunna bära bebben en hel del (vilket jag gjort även med de tidigare men då i en Babybjörn) och vill då ha en enkel sjal/sele som ändå är bra.

Till en nyfödd gillar jag trikåsjal bäst. Den är lätt att knyta och mjuk och go. Spelar ingen roll vilket märke.
Sen när bebisen blivit för tung köper man en vävd sjal och en ergonomisk sele och varvar med. Akta för ergokopior på blocket och tradera, sjalbarn känns säkrast att köpa på.

Okej! Trikåsjal blir det då :) trist med ergokopiorna, hade gärna kommit billigare undan än de riktiga ergoselarna som är dyra ju, men jag litar på ditt ord & satsar på en ny eller kollar på sjalbarn :)

Till en nyfödd gillar jag trikåsjal bäst. Den är lätt att knyta och mjuk och go. Spelar ingen roll vilket märke.
Sen när bebisen blivit för tung köper man en vävd sjal och en ergonomisk sele och varvar med. Akta för ergokopior på blocket och tradera, sjalbarn känns säkrast att köpa på.

här är en till nybörjare - to - be :)

Har precis fått tag på en trikåsjal som kommer nästa vecka, får väl öva lite med 6-månadersvalpen så jag ser om det är något som fungerar för mig med min rygg... :)

Sen är jag lite nyfiken på Mei Tai, är det nån som använder sån? Det verkar hyfsat enkelt att sy ihop en själv tänkte jag... så kan man testa lite olika?

Jag har provat en kopia och det var ingen hit... Köp en begagnad istället. De går ju alltid att sälja igen tänker jag.

Lewellyn jag har aldrig förstått tjusningen med MT, lika jobbigt att knyta som en sjal och lika bekvämt som en sele... Men det är ju jättemånga som gillar dem så prova!

ja det var det jag tänkte med att sy en, det blir ju lite billigare när man ändå bara ska prova tänkte jag...

Grejen med MT är när man vill få det lite smidigare än sjal, fast ha utbredbara axelband för extra avlastning. :)

Jag har en mt som inte har använts mycket.
Jag upplever min som svajjig och dåligt avlastande.
Men det är en billig grej jag har och jag tror att man får det man betalar för.

jag provar mig fram och ser hur det blir helt enkelt... :) jag har ju tid på mig innan kotten tittar ut i slutet av maj.

KL

En så fin sjal Nisse!! Nu har jag ju inte kollat supermycket, men inte är det så himlans vanligt med sjalar med mönstrade 'paneler' eller vad man ska kalla det för? Hade verkligen varit något för mig! ...meeen, nu har jag fyllt bärdonskvoten (med tre selar och två sjalar) och jag bär inte särskilt mycket längre - både lillasyster och storebror sitter bra i syskonvagnen, så det blir mest när terrängen inte passar sig för vagn eller om jag ska in på snabbärenden i affären o när jag hämtar på dagis och så (lättare att fånga storebror som INTE vill hem när man har båda händerna fria..).

Hade jag burit mkt däremot så skulle jag nog ändå investerat i en toddlersele från Wompat! Har ni sett dem? Himla fina och enligt kompisen som har en så är de kalassköna dessutom! Finns i flera olika storlekar, både för barn och bärare.

Ergon jag använder mest fungerar fint, men är ju aningens tråkig faktiskt...
DSC_0436_zps5497ed45.jpg

Nej de sjalar man ser mest är ju de som går att köpa på babyproffsen och barnens hus och det brukar mest vara tricot slen som jag tycker är astråkiga.
Kollar man runt på nätet och helst utomlands brukar man kunna hitta fina panelsjalar.
Just denna som jag beställt kommer från en svensk nätbutik som heter "mammabarn".

Kan man verkligen fylla bärdonskvoten??! :D;)
Jag har massvis med sjalar, men bara en sele, så just nu har jag köpstopp på sjalar tills jag åtminstonde hittat minst en till sele.
Jag vill ha en toddlersele till storasyster och åtminstonde en till sele till nya bebisen.

Nu är en begagnad ergo performance betald och väntar bara på att få hem den..sen är en easyhug och hotslings tingad. Tänker att det kanske funkar att ha när bebis är liten..
Har en trikåsjal hemma så avvaktar och ser om jag öht lär mig knyta sjal innan jag köper fler.. dock kliar det i fingrarna när folk lägger ut massa fina sjalar!!
Smått beroendeframkallande :D
(hittade dessutom en Becosele nu som var URFIN, mkt roligare än ergon som är grå...)

Jag har provat en kopia och det var ingen hit... Köp en begagnad istället. De går ju alltid att sälja igen tänker jag.

Lewellyn jag har aldrig förstått tjusningen med MT, lika jobbigt att knyta som en sjal och lika bekvämt som en sele... Men det är ju jättemånga som gillar dem så prova!

Jag kommer nog köpa sele främst till sambon, även om vi nog kommer dela på den så völjer vi sele utifrån honom och hans förutsättningar så får jag anpassa mig... funkar det inte med sjal för min del så köper vi kanske en egen sele till mig.

Vi har kikat mest på Beco-selarna men även Manduca och Ergo. Nästa steg får väl bli att prova lite och se vad som kan vara bäst och bekvämast.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 055
Senast: gammalek
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 950
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 869
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar