Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Forhoppningsvis inte, men just stegring ar tyvarr en san dar "dumhet" som latt fastnar. Kan "glatt" beratta att en av vara hastar har utvecklade det da han blev inriden av nagon som inte var skicklig nog att reda ut honom. An idag 12 bast gammal sa tycker han det ar "basta forsvar" om han inte haller med dig. Det som gjorde honom "saker" var helt sonika att danga honom i skallen, inget annat funkade. Nar han borjar latta idag sa far man visa tygelandarna som en liten paminnelse och da ger han upp den ideen.

och ja.. han gick omkull flera ganger, det befaste faktiskt beteendet istallet for att avskracka det - for han "vann", slapp ju gora det han inte ville och blev av med ryttaren samtidigt... skitsmidigt sa hasten.

Sen att jag ar sa hard pa att hasten -maste- saga ja till handen ar pga en olycka min make var med om som barn dar hasten drog med honom. Tjongade honom ur sadeln via en skarp svang och han blev hangandes i stigbygeln. Hasten var inte radd - den var bara javligt kasst grundriden. Hade inte hans pappa fatt stopp pa hasten sa snabbt som han gjorde och lyckats fa sin son fri hade jag inte varit gift med min kabojsare idag. nu blev han rejalt skadad anda.

Sa att jag trycker pa att alla tendenser att inte lyssna pa bettet, eller benen, skall tas ut ur unghasten fortast mojligt pa sakrast mojliga vis ar inte for att jag forsoker besserwissra utan for att jag vet hur jakla illa det kan ga och hur lange man kan fa dras med sviterna.

Bluefish och galadriel,

Ni har inte provat att galoppera era hästar i era anordningar än antar jag?

Än mindre i ett sällskap med litet andra hästar..

mvh Eva

Jag har dessvärre ingen att rida med och jag rider honom bara hemma nu eftersom han knappt är riden i skogen utan bara körd där. Jag förstår din tanke och jag skulle inte ge mig ut med denna varianten i skogen nu eftersom jag inte vet hur det funkar i "skarpt" läge. Jag utsätter mig inte för onödiga risker.

Jag har ex alltid bett när jag kör eftersom man inte kan ta tag i en tygel för att stanna hästen om man har vagn på 300 kg efter, där måste jag få stopp på honom "rakt fram" om olyckan skulle vara framme, sen är det ju inte säkert bettet hjälper heller i ett läge där han inte lyssnar på röst osv men då har man iaf försökt att undvika en olycka för både mig, häst och andra trafikanter.

Denna hästen har jag inte haft sen han var föl och inte ridit in själv och jag litar inte 100% på honom så därför har jag än så länge bett på honom i skogen, längre fram kanske han kommer ridas bettlöst i skogen också men jag tycker det är bra att han är van både vid bett och bettlöst. Att alltid ha bettlöst på nosen är inte heller så skönt och då kan han få vila från "nosrem" och ha bett istället, men rider jag hemma så både tömkör och rider jag gärna bettlöst. Bett är inte av ondo om dom hanteras rätt, vissa saker kan vara mer pedagogiska att göra med bett än utan tycker jag. Sen för min del så fungerar det bättre med bettlöst/kapson när jag rider på volter än att ha tyglen i bettet så där är det en fördel, ibland väljer jag att ha både bettlöst och bett och rider med dubbla tyglar.

Så som sagt, jag förstår din tanke och jag tycker också det är viktigt att man verkligen vet att hästen svarar på det bettlösa även i situationer där dom blir triggade av andra hästar eller rädda för ngt som plötsligt hoppar fram, vet man att hästen funkar då så kan man gärna rida bettlöst, är man osäker väljer iaf jag att ha bettlöst + bett eller bara bett, förutsatt att hästen i sådana situationer svarar på bettet förstås annars hjälper det ju inte :)

Det verkar ju osmart att ljuga ihop något för att ingen skall ifrågasätta ens handlande.
Två inlägg? Vad har det med saken att göra? Jag har väl ögon att se med i hela tråden..

Nej jag anser inte att du skall sluta rida. Men om det är western du försöker utbilda din häst inom så har du börjat helt i fel ände.
Nummer ett är vi vill ha hästar som är eftergivna till bettet. I detta fallet har du valt sidepull. En häst som lärt sig att gå emot så pass som din lär man behöva vara litet tuffare på för att den faktiskt skall ge till bettet /sidepullet. Och då kommer vi tillbaka till dina modifikationer.
Det finns en Anledning till att viss utrustning ser ut som den gör i westernvärlden.
Har du funderat på vad som händer om hästen drar sönder grejjerna och lär sig att gå emot ännu mera så fort den får litet motstånd?

Svar= nej, du har inte det. För du kan själv.

mvh Eva

Han är en cooling, riktig guldklimp :) Har tränat mycket "äckliga" saker med honom innan också så det krävs mycket för att han ska bli rädd. Hoppas Ninni blir så stabil med tiden också, hon har också fått ha ikea-kassar på ryggen och gå på presseningar och sånt men hon är ju lite känsligare än Lillen dock.

Vilken fin häst du har! Såg fint ut när du red :)

Jag har dessvärre ingen att rida med och jag rider honom bara hemma nu eftersom han knappt är riden i skogen utan bara körd där. Jag förstår din tanke och jag skulle inte ge mig ut med denna varianten i skogen nu eftersom jag inte vet hur det funkar i "skarpt" läge. Jag utsätter mig inte för onödiga risker.

Så som sagt, jag förstår din tanke och jag tycker också det är viktigt att man verkligen vet att hästen svarar på det bettlösa även i situationer där dom blir triggade av andra hästar eller rädda för ngt som plötsligt hoppar fram, vet man att hästen funkar då så kan man gärna rida bettlöst, är man osäker väljer iaf jag att ha bettlöst + bett eller bara bett, förutsatt att hästen i sådana situationer svarar på bettet förstås annars hjälper det ju inte :)

:bow::bow: Du har precis förstått det jag är ute efter :bow:

Safety First :banana:

mvh Eva

Men snälla.

Spelar det någon roll om man blandar Western och engelsk ridning?

Jag tror att jag lämnar den här tråden helt nu.

Ja absolut, vi har ju dessutom vägar med bilar och annat så det är ju så lätt hänt att ngt händer när man rider ut, det är mycket man inte själv kan kontrollera.

Hemma, även om jag är på åkern utan inhägnad så är det ju betydligt tryggare, skulle hästen mot förmodan hitta på ngt så kommer den springa de 100 m bort till kompisen i hagen.

fast det var inte vad Eva sa... utan hon sa att det borjats i fel ande.

Nar det kommer till hur man formar sina unghastar sa ar det faktiskt skillnad gentemot att omskola en hast (done both). En klassiskt riden hast i grund far man guida pa ett annat satt, gor man da "ratt" sa att saga fran borjan spar man tid och lite tankebekymmer med sin lilla gronis.

Sen, ja visst kan man rida dressyr i westernsadel, eller western i dressyrsadel om man vill det... det enda jag ser i evas kommentar ar just att det finns skillnader i hur man utbildar, och vill man ha en westernhast sa udnerlattar man lite for sig sjalv om man kor western fran borjan :)

kl

Väldigt tråkig stämning i vår annars så fina nybörjartråd.
Kan inte ni som vill diskutera detta vidare ta det via PM eller starta ny tråd istället?

Men va? Hon går ju absolut inte emot, hon går ju ifrån. Så vad tycker du jag åka göra undrar jag? Sadla om och rida engelskt igen? Får jag inte försöka rida western för att jag inte kan? För det klart jag inte kan, har suttit på en westernhäst i hela mitt liv. Men jag gör, tro det eller ej, så gott jag kan. Att en unghäst inte är bombsäker är jag införstådd med, både vad gäller min egen och de jag arbetat med.

det som har "stört" mig är att det har diskuterats engelsk inridning och när flera som hållt på med western längre kommenterat att vill du rida western är ditt och datt inte så bra för då kommer du få problem med detta.
Det finns (?) väl en anledning av att ni blev just intresserade av western?

ungefär som om man skulle börja med drerssyr, men inte vilja lyssna på andra som säger att det inte ska vara hoppläder i sadeln men kontra med att "så har jag gjort förut".
har man alltid gjort som förut och inte vill ändra sig så får man inte mer än vad man alltid haft och utvecklas inte.
mycket av western går ju ut på att hästen ska vara lugn etc, vilket är helt kontraproduktivt om man vill att hästen ska få eget "go" i sig som tex hopp/dressyr.

Vill man hålla på med en korsning av engelsk och western så rekomenderar jag typ Bruksridning och working equitation. engelsk grund och många bra russin ur kakan :)
Det bästa är att ha en häst till varje gren om man vill komma lite längre än bara nybörjarnivå. det är väldigt svårt att ena dagen träna luftiga dressyrsteg och nästa vecka jog...
Jag är en kameliont om man kollar på alla grenar jag tävlat i. Allt från Hoppning, Dressyr, Working Equitation, Bruksridning, Precisionskörning, Dressyrkörning, 10talet westerngrenar osv. Men då får man vara beredd att bara ligga på klubbnivå.
bara att vara ute och låta hästen gallopera av sig kan vara "förödande" för flera månaders träning. att man låter hästen få det övertaget (att ligga på bettet och vara pigg ute är för mig ett övertag) får konsekvenser även på tex tävlingsbanan etc då hästen vet att den får ligga på.
jag har gjort det misstaget själv!
livet är för kort för att göra om alla andras misstag.
det är som sakt inte en fråga om att vi inte vill ha nya utövare och vara besservissrar, utan för att hjälpa.
Jag har sett många onödiga olyckor, och vet hur de kan skada med kronisk värk, avlivning av häst mm vilket är helt onödigt då mycket skulle kunna förebyggas.
Den viktigaste aspekten i det vi gör (och jag tror de flesta westernintresserade är) att ha en säker stabil häst och jag tror det är fler än bara jag som har kommit över på denna sida då vi är "less" på ouppfostrade, farliga hästar.

Men varför kan man inte bara få rida som man vill? Om min hästr farlig är ju det mitt problem och sålänge jag känner att det funkar måste det ju vara okej. Klart jag blandar in engelskt när det är det jag kan, ska jag sitta och ha noll koll blir jag ju väldigt otrygg som ryttare. Och jag förstår inte vilken häst som ska gå emot bettet så mycket, för det är då inte min. Hon är oerfaren och fick panik när det blev för många moment, och det är helt okej.

Håller med dig, och spinner vidare på vardagen. Kom precis hem från stallet! Jag red en stor prickig häst idag för att följa med min kompis ut med hennes 3åring. En mycket tung, stark och lite lätt feg varelse. Vi bockade lite, galopperade lite och hade lite dragkamp. Jag avskyr att behöva ta så jäkla mycket i hästen men den är verkligen helt stenhård i munnen. Halvhalter har heller ingen inverkan. Saknar min grå när jag sitter upp på den. Hon puttrade omkring i hagen idag. Och väntade vid dörren. Och väntade. Och väntade. Till slut kommer kanske en tvåbening som vill ge henne lite kärlek. Eller en godbit ;)

Den prickige till vänster, unghästpolaren till höger.
ridtur.jpg

Mja att sadla om gör du i praktiken inte eftersom du inte har börjat med western än...

Men jag bor i 08-trakten. Bor du nära mig så kan du med glädje komma och rida på min utbildade Quarterhäst. Då kommer du få tänka om, det är annorlunda. För att verkligen jämföra har jag för tillfället en i Dressyr SM kvalad D-ponny hemma oxå.

Det är jättetrevligt att det finns en Newbie tråd men när den börjar innehålla så mycket sakfel vad gäller inridning och skolning av Westernhästen så blir den dessvärre inte en bra tråd eftersom andra, vilka verkligen är nybörjare förmodligen läser den och tror att det är så som ni gör som det skall gå till.

Och ja, självklart kan man blanda olika dicipliner men då blir det tyvärr bara KalleAnka-Western.

Sedan säger du att din häst inte går emot, utan går ifrån. Här undrar jag hur du menar, kanske det är så att vi helt enkelt talar två olika språk?
På dina bilder och filmer ser jag att din häst inte ger till bettet när du tar i henne, utan snarare stannar, stretar eller börjar vingla. I westernvärlden så börjar vi träna våra hästar till att ge efter för trycket i bettet eller var det nu än är och sitter inte upp förräns hästen förstår att den skall gå fram oavsett om vi tar den i munnen. Det enda som skall hända är att den ger till bettet men fortsätter frammåt..
Sedan själva stoppandet eller stananndet sitter inte i tygeln alls eg utan i röven. Dock kan man på den unga och orutinerade hästen få lov att hjälpa till med tygeln men det är inte där själva stoppsignalen sitter.

Ta nu inte detta som en pekpinne någon av er i tråden utan ta det som ett sätt att faktiskt få er newbiesar att såsmåningom bli oldies..

mvh Eva

Nej, jag säger ju att jag gör det som funkar för mig. Jag bor långt ifrån Stockholm så inget hembesök tyvärr. Och visst tror jag att det är skillnad, och jag tycker det är milsvid skillnad mellan min häst och min kompis blivande hopphäst. Där har vi några som inte talar samma språk. Min häst går fram för vikt och röst och stannar för demsamma, mycket mer western behöver det inte vara. Hon stretar absolut inte emot, på vilken bild har du sett det? :confused: Det är helt tvärtom. Att du sedan tycker jag är konstig som bygger om huvudlaget så det passar min häst bäst kan du ju få göra. Hon kröp undan sidepullet förut och blev både upprörd och skärrad när det tog i, med en läderrem är hon mycket lugnare för mina tyglar. Förstår inte vad i mitt tänk som är så himla fel? Jag vill ha en häst som arbetar med mig för att det är roligt och jag vill vägleda den dit med uppmuntran och beröm och försöka undvika negativ förstärkning i den mån jag kan.

Förtydligar att jag använder tygeln och har en jämn kontakt hela tiden. Inga problem.

Är det den här filmen du menar? Tror bara det är den jag visat här där jag rider.

http://www.youtube.com/watch?v=okAu78i9GmA

Själv ser jag en häst som inte förstår trycket och eftergiftens sammanhang än, men absolut inte en häst som drar och går emot. Tvärtom. Och sedan vilan har hon utvecklats. Framåtbjudningen är också på plats iom miljöbytet. Men du får gärna tala om vad du tycker är fel. Att jag sitter dåligt och är otydlig i mina hjälper ser jag själv, utan tänker mer på hästen.

va bra :) forst vill jag bara saga att later jag lite kort eller styltig sa ar det for att jag ar lite trott i huvet, jag menar inte att verka otrevlig eller sa ibland blir det lite knasigt i skrift :)

Det jag skulle vilja se ar, kanske konstigt nog, mer kontakt via tyglarna. En mjuk och fin kontakt sa du kan hjalpa och guida henne lite och lasa bogarna dar du behover, och for att hjalpa till att redan nu undslippa en lite slirande rumpestump i svangarna :) Eftergift ar a och o, sjalvklart, man far inte bli hangande eller tjuvhalla, men pa en liten gronis kan man behova "kliva upp" och ge dom lite tydligare guidning. Det ar sa latt hant nar man sitter pa lite langa tyglar att det inte blir tillrackligt "klart" for hasten vad man vill forran tygelhjalpen blivit lite stor och man rakar ta lite hart.

Ska forsoka forklara lite battre hur jag menar... men lat oss saga att jag svanger en nyss paborjad unghast, da har jag ofta en mjuk kontakt dar grunden till att ge for bettet, "saga ja till handen", redan ar satt via tomkorning. Jag vill ha huvudet i en ganska lag position, i en losare variant av den gamla klassiska ridningens remontform. Nar jag har mina pusselbitar dar sanker jag ytterhanden och for den mot manken, vilket dels kan fungera som en "lasning" av bogen (stanga en dorr) och paborjan till neckreining och guidar med ytterhanden i ett ledande tygeltag. Foljt av en mjukt tillagd ytterskankel. Unghastar svanger garna "banan" med mycket boj i halsen, dalig rumpkontroll och dumpad innerbog, lyckas jag fa mina pusselbitar pa ratt plats kan jag redan fran start lagga grunden for att slippa det da ytterhanden i sig forhindrar overstallning av halsen och ytterskankeln hjalper till att "stoppa rumpan".

Det tranas jattebra pa en liten volt (nej, skjut mig inte nu for att jag sagar att det kan vara bra att rida unghast pa volt.. las fardigt forst ;)) En ovning som utvecklar bade hast och ryttare i det laget ar att valja ut de exakta punkter man vill rida sin volt och strava, redan har i den paborjade grundutbildningens forsta steg, efter en perfekt cirkel. Nagra minuter bara. Bara i skritt, lungt och fint. Stoter man pa lite patrull, att hasten inte vill ge for innerhanden sa kan man "tajma" det med att inner framben ar i luften och att man da tar rytmiska smatag i tygeln. Inte drar, sliter eller rycker, utan mjukt och fint sa man slipper undan risken att hamna i en dragkamp med sin lilla plutt som egentligen inte vet battre.

Den "Fardiga" western formen pa hel langa tyglar kommer senare, utan kontakt kan man inte ge eftergift. Dar ar den klassiska ridningen relativt lik western ridningen. (pratar inte om att rida in hast pa da cowboy way.. for det ar rent nackbrytande om du fragar mig lol) Skillnaden ligger i att hasten inte skall stodja sig pa bettet utan ge for det. Det ar lite av en balansgang att hitta "ratt". Och westernhjalperna i langa loppet ar egentligen ganska krangliga for det ar sa manga sma pusselbitar, bade i hast och ryttare, som skall samverka. Lat oss ta en halt som exempel, de flesta proffs skolade westernhastar stannar inte for bara bettet utan de tar en ren betthjalp som en korrigering och "krulliduttar"/hojer eller sanker huvudet. "Checking" ar en term man kan springa pa i dom sammanhangen, att man "checkar av". Det hasten stannar pa, nar den ar fardig, ar satet. Men de flesta borjar med en kombination, och den kombinationen av bett/sates hjalp foljer hasten livet ut. Bettet ar lite av ett stodhjul, oavsett om det ar sidepull eller bett. Nu tycker jag sidepull ar svarare att jobba en hast pa, det blir inte riktigt samma "finkansla" nar man borjar dom - men det ar ju min personliga kansla och smak. Men det lilla fipplet som jag anvander mycket for att hjalpa mina gronisar eller omskolningar med ar svart att fa till pa en sidepull. Helt enkelt inte lika kansligt (pa gott och ont lol). Traditionellt sa gar man transbett/o-rings/d-rings vadnuhastentrivspa till en borjan, gar man over till sidepull/bosal/hackamore sa ar det oftast forst nar hasten redan har ratt manga pusselbitar satta och tandlossning/andra tandproblem visat sig. Och sen over till skankelbett - men hos manga anvands inte "bettlosa bett" alls om man kan undvika det.

Eftergift, pa satt och vis, ar mutual. Fran bada hall, hasten skall vara eftergiven for bett och skanklar/sate samtidigt som bettet/trycket skall efterfoljas av en eftergift fran ryttaren. gud jag skriver ju en bok... >.< nu far jag sluta!

vet inte om jag lyckades gora mig forstadd, har inte forklarat hur jag tanker/gor saker pa sa lange... och hur jag blev lard ^^ nan kanske kan ha nytta av det >.<

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 731
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V