Sv: Vi Newbies
Vad roligt att ni kande att ni kan ha nytta av det
Det ar bara att peta pa mig om ni har lite fragar eller tankar, laser inte sa regelbundet har pa forumet langre men ar inne da och da sa kasta ivag ett pm
just vad galler "formen".. nu blir det har sakert ett jattelangt inlagg till... en korrekt samlad hast, oavsett ridstil, sa borjar samlingen faktiskt vid brostbenet och gar vidare via buk/rumpa till bog och slutar ungefarligen vid nackbandet. (engelska ridningens: tredje nackkotan skall vara hogsta punt.. typ) I western lagger man ner hasten i formen, i dressyren plockar man upp den.
Nar en hast ar stark nog bor den kunna bara sig bade lag och rund och hog och rund. Men manga fokuserar tyvarr lite mycket pa var huvudet ar och lagger ner hasten i en mer extrem form. Det ar latt hant, och lite det jag menade med "balansgang". Att hitta balansen mellan avcheckningen av bettet - alltsa att hasten bar sig sjalv och inte tar stod i handerna, att munnen skall vara som smor, och en mer "normal" form kan vara lite tricky. Sen har det gatt lite mode i var man satter hastens huvud, personligen sa ar jag inget fan av hastar som gar med snoken mot bringan, oavsett ridstil. Vissa ryttare faller for modet, om de plussar pa det pa tavling eller ser sina tranare gora det eller... egentligen ingen skillnad mot "forr" inom den klassiska ridningen da alla skulle rida med "halsforlangare"
Men just att lagga ner, "krulliduttaihop" och lyfta upp kan faktiskt hjalpa hasten att komma bort fran bogarna, och pa sitt vis fungera som stretching. En del av skolningen. Nu maste jag damma av min hjarna lite sa jag lyckas fortsatta vara nagorlunda forstaelig. >.< Sa lange hastens buk och rumpa ar "med i leken" och hasten inte bara "avknackt" sa fyller det en funktion... men det ar ingen form jag tycker man ska sitta och rida varv pa varv pa varv i.
Sa far jag klargora att det ar min hogst personliga asikt och att det sakert finns manga som inte haller med mig alls lol
Personligen sa vill jag inte se mina hastar bakom lodplan aven om det da och da sker. Dels for avcheckning och dels for att jag har latmaskar som garna vill "ljuga" for mig. Men sa lange rumpan ar med och hasten gar balanserat i en samling som den klarar av sa ar, for mig, huvudet en sekundar sak.
Sa eh ja.. min asikt ar att det ar olika tranare och lite olika tankesatt/stilar. Lite skamtsamt brukar jag tycka pa att det finns lika manga olika varianter av western ridning som det finns tranare och ryttare...