Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Jag tycker det var lärorikt! Både konkreta tips och mer subtila tankar. Jag ska absolut läsa det här flera gånger. Vi har börjat korta tyglarna lite nu, vilket fungerar bra. Men jag känner igen mycket utav det du beskriver, när man ska vända och sådär. Att jag "tappar" henne. Klart sådant jag ska försöka ta med mig upp på ryggen.

Kul att du skriver så utförligt :) :bow: Ska läsa igenom det igen sen när jag har mer tid och se om det är ngt av det jag kan använda mig av, men tror redan jag gör ganska likt som du i böjningar osv men är roligt att läsa hur andra gör och se om det är ngt bra tips som man missat.

Jag måste få fråga er oldies det här med formen. Jag har sett en hel del hästar som går riktigt avknäppta i nacken i halvhög form, alltså de har huvudet långt bakom lod och ryttaren liksom lyfter huvudet uppåt med bettet. Är det ngt som eftersträvas eller är det olika tränare, jag förstår inte syftet med det.

Att hästen ger efter för bettet är ju solklart och är avspänd osv men att den ska bita sig i bringan? Jag blev erbjuden att träna för en som rider hästarna så och för mig känns inte det riktigt rätt men så tänker jag att det kanske har en funktion i en viss situation som jag inte kan se?

Vad roligt att ni kande att ni kan ha nytta av det :) Det ar bara att peta pa mig om ni har lite fragar eller tankar, laser inte sa regelbundet har pa forumet langre men ar inne da och da sa kasta ivag ett pm :)

just vad galler "formen".. nu blir det har sakert ett jattelangt inlagg till... en korrekt samlad hast, oavsett ridstil, sa borjar samlingen faktiskt vid brostbenet och gar vidare via buk/rumpa till bog och slutar ungefarligen vid nackbandet. (engelska ridningens: tredje nackkotan skall vara hogsta punt.. typ) I western lagger man ner hasten i formen, i dressyren plockar man upp den.

Nar en hast ar stark nog bor den kunna bara sig bade lag och rund och hog och rund. Men manga fokuserar tyvarr lite mycket pa var huvudet ar och lagger ner hasten i en mer extrem form. Det ar latt hant, och lite det jag menade med "balansgang". Att hitta balansen mellan avcheckningen av bettet - alltsa att hasten bar sig sjalv och inte tar stod i handerna, att munnen skall vara som smor, och en mer "normal" form kan vara lite tricky. Sen har det gatt lite mode i var man satter hastens huvud, personligen sa ar jag inget fan av hastar som gar med snoken mot bringan, oavsett ridstil. Vissa ryttare faller for modet, om de plussar pa det pa tavling eller ser sina tranare gora det eller... egentligen ingen skillnad mot "forr" inom den klassiska ridningen da alla skulle rida med "halsforlangare" ;)

Men just att lagga ner, "krulliduttaihop" och lyfta upp kan faktiskt hjalpa hasten att komma bort fran bogarna, och pa sitt vis fungera som stretching. En del av skolningen. Nu maste jag damma av min hjarna lite sa jag lyckas fortsatta vara nagorlunda forstaelig. >.< Sa lange hastens buk och rumpa ar "med i leken" och hasten inte bara "avknackt" sa fyller det en funktion... men det ar ingen form jag tycker man ska sitta och rida varv pa varv pa varv i.

Sa far jag klargora att det ar min hogst personliga asikt och att det sakert finns manga som inte haller med mig alls lol

Personligen sa vill jag inte se mina hastar bakom lodplan aven om det da och da sker. Dels for avcheckning och dels for att jag har latmaskar som garna vill "ljuga" for mig. Men sa lange rumpan ar med och hasten gar balanserat i en samling som den klarar av sa ar, for mig, huvudet en sekundar sak.

Sa eh ja.. min asikt ar att det ar olika tranare och lite olika tankesatt/stilar. Lite skamtsamt brukar jag tycka pa att det finns lika manga olika varianter av western ridning som det finns tranare och ryttare... :)

Ska forsoka forklara lite battre hur jag menar... men lat oss saga att jag svanger en nyss paborjad unghast, da har jag ofta en mjuk kontakt dar grunden till att ge for bettet, "saga ja till handen", redan ar satt via tomkorning. Jag vill ha huvudet i en ganska lag position, i en losare variant av den gamla klassiska ridningens remontform. Nar jag har mina pusselbitar dar sanker jag ytterhanden och for den mot manken, vilket dels kan fungera som en "lasning" av bogen (stanga en dorr) och paborjan till neckreining och guidar med ytterhanden i ett ledande tygeltag. Foljt av en mjukt tillagd ytterskankel. Unghastar svanger garna "banan" med mycket boj i halsen, dalig rumpkontroll och dumpad innerbog, lyckas jag fa mina pusselbitar pa ratt plats kan jag redan fran start lagga grunden for att slippa det da ytterhanden i sig forhindrar overstallning av halsen och ytterskankeln hjalper till att "stoppa rumpan".

Du tröttis, du menar väl att du guidar med innerhanden?

mvh Eva

jaaaa... sa klart >.< hahaha.. pinsamt... jag behover nog mer kaffe... eller en liten catnap... ehum... *gar o gommer sig en stund*

Tycker nog Bew redan har lämnat en del bra synpunkter. På sätt och vis är det bra för hon är en väldigt bra diplomat till skillnad mot mig själv.

Men som du redan fått dig till livs så har du för långa tyglar och sen blir hjälpen för stor och så går hästen emot är en ganska bra beskrivning.

Det är vad som händer men som sagt läs på tipsen och fundera över dem. Det är en mycket bra början att du vill läsa. Jag ser ju hellre att vi kan kommunicera och att du har något med dig än att detta bara är ett gräl.

mvh Eva

Att man lyfter på tygeln är för att få max utslag på stången...
Observera att det är skillnad på att lyfta handen och att dra i tygeln, det blir olika i bettet. Det är många som missar. Testa gärna hemma! Be en kompis hålla i mundelen och prova de olika teknikerna.

Iaf litet så man gör over there för att checka att man har sin häst med sig och en del här i Swe har anammat det. Kanske till överdrift i vissa lägen.

Det funkar vanligen väl på den utbildade hästen men kan vara rent galet på en grön häst.

mvh Eva

Tack för ditt svar.

Jag har själv inte hållt på med engelskt på 15 år så jag är inget fan överhuvudtaget av att ha hästen ihoptryckt i konstiga former. Har hållt på lite med AR och där vill man också kunna växla mellan både framåt-neråt och ltie högra mer samlad form men man knäpper aldrig in nosen (iaf inte de ekipage och tränare jag sett).

Oki, då väljer jag hellre en annan tränare, hästen var följsam och ändå så nästan ryckte tränaren händerna uppåt varpå hästen tryckte in nosen och ja, det såg obekvämt och onaturligt ut, hästen gick inte på volt utan mer eller mindre rakt fram och det såg inte särskilt samlat ut heller.

Min egen filosofi är att formen på huvudet kommer om man som du säger har med rumpa och bakben och följsamhet i händerna och att det nog mer skapar spänning om man trycker in huvudet med hjälp av att helt sonika dra in huvudet med bettet.

Ja tipsen var guld värda och jag ska klura över dem. Men jag tänker inte gå med på att min häst går emot min tygel, vare sig den är för lång eller kort. Och jag ser ingen sekvens alls i filmen ( lite drygt 2½ månad sedan ) eller under min ridning idag där hon gör det.

Jo det vet jag, jag rider/kör på stång på min häst och det är en bra hjälp för att få honom att söka sig neråt/framåt, han blir gärna lite hög med huvudet/svankar med ryggen men har jag det bettet så får han en bra signal i nacken att sänka sig och höja ryggen.

Jag såg bara ingen anledning till den överdrivna formen, känns som struphuvud och allt måste pressas ihop ordentligt i den huvudställningen.

Ibland galadriel, så gör folk saker utan att tänka till riktigt. Men om vi säger såhär, jag skulle nog inte träna för den tränaren om det såg ut som du beskriver.

Dock är jag helt med på företelesen, den är för att checka av.

mvh Eva

Vad menar du med att gå emot tygeln?

Jag menar att då strävar hästen emot i munnen, halsen och kroppen. Vissa stretar tom tillbaka, höjer huvudet och drar i bettet eller stannar och ännu värre backar.

Tittar jag på din tömkörning som är filmad i år och dök upp i samband med ridfilmen så är det ganska tydligt att hästen går emot bettet (i det här fallet sidepullen).

Kanske det är bättre att jag frågar vad du menar med att hästen går undan för bettet/sidepullen....?

mvh Eva

kl

Tittar in en snabbis i tråden, min ridning har legat på hyllan en månad nu av olika anledningar. Men häromdagen red jag igen! :D Skulle rida M men han var lite "stissig" och på tårna så hans ägare fick rida honom först och kolla av så att han inte var heltokig. Just eftersom jag känner mig så grön i ridningen just nu (trots 15 år med hästar, haha...). Under tiden fick jag rida en liten islandshäst, jättekul!
Det lustiga var sen när jag hoppade upp på M, att jag kände sån himla skillnad i självförtroendet! Jag har ju ridit engelskt hela tiden, som de flesta här vet, och när jag satt på islänningen kände jag mig säker, visste precis vad jag skulle göra och han gick så fint så. Men när jag bytte till M så kände jag mig totalt lost igen. Så dumt! Det är ju samma sak, egentligen, med lite små modifikationer, men inte sån stor skillnad att jag ska behöva känna mig som en nybörjare igen tycker jag... Hmpf. Jag har nog lite för höga krav på mig själv också iofs :p

Har precis varit ute hos mina pållar.

Lillen gick så fint idag, blev bara skritt eftersom det var mycket snö men han börja svara riktigt fint när jag flyttar
fram- och bakdel, vi gjorde även lite i sidled och det gick riktigt bra, tappade han rumpan behövde jag bara stoppa upp framdelen lite så fick han med rumpan också.

Ninni var också jätteduktig idag, flytatde rumpan åt båda hållen och det svarade hon väldigt bra på, behövde bara trycka lite med skänkel så flyttade hon. idag förstod hon även att hon skulel gå framåt, ävne om det inte blev så många steg så börjar det nog koppla, väldigt lugn och mysig idag och efteråt stod hon och gäspade och såg så himla nöjd ut :)

Att hon sätter sig på arslet om jag tar i henne, särskilt i töm. Hon har aldrig varit helt framme vid handen heller, utan undvikit att ta i sidepullen. Nu är det mycket bättre, sedan vi bytte nosdel. Nu tar hon ut sig och vågar mer.

kl
Vi red ut idag igen. Gick hur bra som helst, hon var följsam och lite modig som vågade ta täten! Sista ridningen på ett tag, känns skönt att avsluta så. På söndag tänkte jag tömköra och till veckan ska vi lastträna och löshoppa litegrann. Veckan därpå blir det förmodligen rida 2 dagar igen, sedan ännu nästa vecka är det löshoppningsträning. Efter det är det dags för lite helvila! Känns verkligen att man inte ridit på ett tag, och imorgon ska jag upp på en häst igen. Vet inte hur det ska gå, fruktansvärt mör nu.

fp1.jpg

Är M den snygga painten? Så fungerar jag också, känner mig ganska vilsen på min även om det blir bättre och bättre. Om man istället ska sätta sig och hoppa är jag helt med på vad som ska göras och hur. Det är skönt att kunna varva småhäståkning med ridning på äldre hästar, även om alla är dressyrisar.

Och IronWill, jag vill ha tillbaka dig!

Men när jag bytte till M så kände jag mig totalt lost igen. Så dumt! Det är ju samma sak, egentligen, med lite små modifikationer, men inte sån stor skillnad att jag ska behöva känna mig som en nybörjare igen tycker jag... Hmpf. Jag har nog lite för höga krav på mig själv också iofs :p

Stoppar bara in for o saga nagra "Trostande" ord ;)

Nar jag gick fran svensk tranare till amerikansk... sa var jag HELT LOST! Total forvirrad. Det var jattemycket "tanka om, lagga till". Olika tranings "lager" sa att saga och herreminje vad jag kande mig totalt urusel forsta veckan :rofl: Jattenyttigt iofs att vidga vyerna lite. Men hehehehe.. poangen var: man kan hamna dar aven inom samma ridstil, ja samma disciplin ocksa!

jag tror starkt pa "ju mer man lar sig, desto mer inser man att man inte kan" :rofl:

Är M den snygga painten? Så fungerar jag också, känner mig ganska vilsen på min även om det blir bättre och bättre. Om man istället ska sätta sig och hoppa är jag helt med på vad som ska göras och hur. Det är skönt att kunna varva småhäståkning med ridning på äldre hästar, även om alla är dressyrisar.

Japp, M är den snygga painten! :D Kungen i hagen ;)
Skönt att jag inte är ensam, men det trodde jag iofs inte heller :p Jag måste nog lära mig att det är okej att inte vara duktig och bra hela tiden.

Stoppar bara in for o saga nagra "Trostande" ord ;)

Nar jag gick fran svensk tranare till amerikansk... sa var jag HELT LOST! Total forvirrad. Det var jattemycket "tanka om, lagga till". Olika tranings "lager" sa att saga och herreminje vad jag kande mig totalt urusel forsta veckan :rofl: Jattenyttigt iofs att vidga vyerna lite. Men hehehehe.. poangen var: man kan hamna dar aven inom samma ridstil, ja samma disciplin ocksa!

jag tror starkt pa "ju mer man lar sig, desto mer inser man att man inte kan" :rofl:

Ja alltså min nuvarande tränare/hästägare mm. är från Kanada och gör en del saker annorlunda än vad jag är van vid. Vi har ibland bara stått och pratat om typ "vad är en skänkelvikning för dig" bara för att se till att vi talar samma språk, så att säga.
Hehe, ja det sista är helt sant :D

kl

Red idag igen, och det gick faktiskt skitbra! :) Red lite själv först, skrittade mest omkring och såg om jag kunde "få honom med mig", simpla saker som att skritta på en volt med ställningen inåt.
Sen kom hästägaren/tränaren ner till ridbanan och hjälpte mig lite, och för första gången kände jag att jag kunde slappna av och bara rida trots att hon stod och kollade på. Jag fick öva på att ställa honom utåt och inåt på en volt, vilket inte är så lätt som man skulle kunna tro :p Jag lyckades till och med få honom att galoppera hyfsat kontrollerat och fint på volten :) (sen att jag tappade stigbygeln första galoppfattningen och när jag skulle få i foten igen råkade jag kicka till honom så han flög iväg, ptjaaa det ska vi inte tala om... :angel:)

Allt som allt, mycket nöjd och peppad till att börja rida mera regelbundet! :)

:rofl: jag vet precis vad du menar!! Jag har ju iaf snalla maken som talmodigt forklarar, men kan ju kallt saga att vi googlar och youtubar och jamfor jattemycket.. Jag ar nog ratt mycket "pajas" for jag visar hellre an forsoker forklara numera, sa jag kan sta dar i koket och "latsas" rida. (Alla ser alltid mycket roade ut... men de fattar iaf vad jag menar pa sa sett) Har fatt tanka om ratt mycket sen jag kom hit med, inte bara rent ridtekniskt, utan aven i hasthanteringen. Vissa saker far mig att se ut sahar: :eek: och vissa saker: :love:

:rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 731
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar