Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Det beror på hur illa det är.. Jag brukar göra varje dag i början och sedan drar jag ut på det till varannnan, kanske var tredje beroende på underlaget i hagen.
Men ja det är litet elakt. Fast hellre det än att bakterierna får fäste.
Blanda liiiiite vatten så det helst är litet gegga. Vi snackar minimala mängder. Det är lämpligt att ta en spruta och göra en blandning i den så kan du spruta upp i hålorna.

Lindrev använde man förr i världen för att täta kring fönster tex. Även utmärkt att fylla ut i hovar som man fått olika skador på eftersom det kan stoppas som tobak i en pipa typ. Det funkar med bomull oxå. Glöm inte tjäran utanpå alltihopa.

mvh Eva

zassoo: Vilken jättefin häst du har! Härligt uttryck :)

Tackar! Dock är han inte min, men jag får nöjet att rida honom. :)

Vad kul att det går bra för dig :) Jag har inte hängt med så mycket på senaste tiden, vad är det för hästar du har?

Fräckt att Ninni är skäck också, det har inte jag sett. Trodde hon var flugskimmel. Jag vill också ha en skäck ju. Både du och Zassoo har en :(

Hehe, är väl inte så synd om dig, din gråa har ju snygg färg också! ;)

Det blir grunderligrunder och träning mot reininghållet, tror däremot att det blir en massa grunder på befallning (av mig!). Jag älskar grunder. Jag vill aldrig i hela mitt liv gå för fort fram och tappa nått (som jag självfallet gör titt som tätt ;)) Hellre efterklok än oklok!

KL.
Jag sitter och klurar på om jag ska ta ridlektioner på westernridskolan 7 mil bort + privatlektion 1 gång/månaden på Ubbe. Rida lite utbildade hästar är ju bra! Men just detta med SJU MIL enkel resa... Huuu.. men finns intresset så brukar det ju gå...

Senast ändrad:

Det låter kul! :) Grunder ska man aldrig slarva med, klart man kan bli frestad att gå fortare fram men oftast måste man ändå gå tillbaka sen. Det är lika dant i ridning som i hantering! Kan du inte skritta kan du förmodligen inte trava. Kan du inte leda hästen kan du inte lasta. Sen är det förstås alltid enklare i teorin än i praktiken ;)

Du får berätta hur clinicen var sen! :)

Ja okej, vi får prova det. Mamma var på kopparsulfatjakt idag men inte en enda bygg/färgaffär hade det. Imorgon har vår lokala färghandel öppet, och de har så vi får vänta till dess. Det är inga hål, utan hovis verkade ju bort det som var skadat senast. Nu har det börjat luckrats upp i bärranden bak.

kl
För övrigt vill jag byta hovis, tycker hovarna har flutit ut mycket bak, dessutom har h*n verkat in tån så hoven är liksom "trubbig". På ena?
Nåväl, idag tömkörde vi på banan. Stora mittvolten, ett par bommar, hästsällskap. Men hon var duktig ändå! Lånade ut henne till en körsugen hästmamma på slutet :D

fippel6.jpg

fippel2.jpg

fippel11.jpg

Ja är verkligen roligt, nu börjar det hända lite :)

Ja hon har lite kul färg, född med bruna fläckar och nu flugskimmelskäck med bläs och vit underläpp ;)

Jo det kan jag göra imorgon! Andra i stallet anlitar en väldigt kompetent och duktig hovslagare som förhoppningsvis kan ta sig en titt på min. För jag tycker det ser åt skogen ut.

Tackar! Dock är han inte min, men jag får nöjet att rida honom. :)

Vad kul att det går bra för dig :) Jag har inte hängt med så mycket på senaste tiden, vad är det för hästar du har?

Hehe, är väl inte så synd om dig, din gråa har ju snygg färg också! ;)

Aha, han ser mysig ut.

Jag har en fjording,Lillen (Delling Frö), som jag haft i snart 2 år och mest kört med och ridit lite akademiskt på förra hösten, annars knappt riden innan så vi har börjat om ltie från början nu. Han var lite spänd och stressad i skogen vid ridning (men lugn vid körning) så jag tyckte det var lika bra att köra här hemma till vi är i fas och göra det ordentligt.

Ninni är en korsning med mest arab i. Jag fick henne hösten 2010 eftersom de tänkte avliva henne, från ett ställe där hon gått och skrotat på lösdrift hela sitt liv, haft två föl men skygg och gick inte att komma nära i hagen, inte särskilt omskött heller och dåligt självförtroende.
I somras hade jag suttit på henne ett par gånger och var tvungen att sälja henne då hon inte funkade med en annan häst jag hade och att jag skulel börja plugga på annan ort, allt gick bra i början hos nya ägaren, hon reds några gånger men efter någon månad började hon flippa. De kunde inte gå iväg med henne från de andra hästarna då fick hon panik, hon kunde inte va i stallet, kastade sig in i väggarna, kallsvettades och blev okontaktbar. Hon kastade sig åt sidan hux flux, både när de gick med henne och när hon reds (ägaren blev hänagnde i stigbygeln :crazy: ), från helt lugn till full panik och sen lugn igen.
Ägaren bestämde sig för att avliva henne innan ngn skulle skada sig och för Ninnis skull eftersom hon uppenbarligen inte mådde bra (hon kollades fysiskt osv men inga synbara fel). I samma veva var jag tvungen att avliva min andra häst (fd problemhäst) pga ryggskada och ringde och sa att jag tar tillbaka henne, dagen innan hon skulle avlivas och graven var grävd.

Hon kom hem igen i oktober, steg ur transporten och var lika lugn som vanligt, jätteglad att vara hemma och sen den dagen har hon bara blivit coolare och mysigare för varje dag. Jag tog det väldigt lugnt eftersom hon haft dom konstiga kasten osv men inte en enda gång har hon gjort ngt och efter ett tag kände jag att hon var mogen att börja jobbas med lite igen och ja, hittills går det som en dans men vi tar det lugnt, befäster varje moment och jag ser till att hon alltid är med på vad som händer och är trygg med allt. Ninni blir 16 år i år men som det verkar går det att lära en gammal hund/häst att sitta :D

Jag är alldeles för dåligt insatt i hovslageri för att kunna uttala mig om bilderna. Hoppas att du får rätsida på det :)

(Länkarna funkar btw :))

kl

Idag var vi några stycken som åkte iväg till ett ridhus i närheten, totalt var det fyra hästar. Ägaren red M först ifall att han skulle vara sprallig (ny plats, bra underlag till skillnad från i hagen osv.). Han var lite tittig och pigg men annars ingen fara.

Sen fick jag rida, och det gick väldigt bra! :) Jag var lite nervös innan att jag skulle rida dåligt ifall hästen var pigg och sådär, plus några folk som stod och kollade på när jag red, men det gick bra. Jag försökte bara fokusera på det vi har tränat på de tidigare gångerna, att hålla M fokuserad och sysselsatt genom att ställa och böja honom, flytta lite för skänkeln, många övergångar osv. Jag är helnöjd! Red bara ca 30 minuter, men jag bestämde mig för att sluta när det gick bra, då hade jag fått till bra ridning i alla gångarter och kände att M lyssnade på mig.

Fortsatt pepp zassoo alltså! :D

Nej jag kan inte mycket heller, lite skrämmande att man är så okunnig. Men tycker inte det ser bra ut, de har sett mer välmående ut med gamla hovis. Har använt denna 2 gånger, första bara för rötan och då akut. Kan tillägga att det är cirka 3 veckor efter verkning nu.

Ja det var så skönt, jag var rädd att hon kanske skulle fortsätta likadant och att jag själv skulle få ta beslutet att ta bort henne (vilket var det sista jag ville efter min älskade Saga galopperade till trapalanda), var också rädd att jag skulle få börja om helt från början och var så besviken på mig själv att jag sålde henne, hade jag vetat att Saga skulle försvinna hade jag inte släppt iväg Ninni men jag visste att det inte skulle fungera med dom ihop efter betet (inte så bra under betet heller).

Så det var en befrielse att se att det var samma häst som kom hem igen som jag skickat iväg ett par månader tidigare :)

Tack! Va gulliga ni är. Det har gått ganska smärtfritt med Ninni.

Saga som jag fick ta bort la jag 3 år på, hon var väldigt skygg, stressad och mentalt skadad, vet inte hur många gånger jag gråtit över den hästen och hur mycket energi hon har tagit, när jag sen väl kunde börja rida lite och tömköra så skulle man ta det hemska beslutet att ta bort henne men jag tror ärligt talat aldrig hon hade kunnat bli helt ok i psyket, hon var för illa tilltygad, i hanteringen gick det bra men hon kunde aldrig känna sig trygg i hagen, inte ens efter 3 år så det var ändå skönt för henne att få somna in, hemma på åkern.

Så nu hoppas jag att Ninni håller sig lugn och trygg och får vara frisk länge, tack vare henne blev sorgen över Saga så mycket lättare, Ninni kom hem dagen efter Saga somnat in. Skönt att känna att ngn behöver en och att man kan lägga energin på att ta hand om dom som är kvar istället.

Rent spontant, byt hovslagare. Det känns som din häst inte har några trakter, lång tå och konstig vinkel (utifrån mina hästars hovar, jag är inte proffs eller nått!) Eller bara konstig vinkel? Eller hm.. Men jag hade bytt hovis iaf. Eller ifrågasatt så det skriker om det. Liksom.

KL.
Sluta svamla, börja sova? :angel: Jag är SÅ HIMLA NERVÖS över clinicen på lördag så jag går runt och mår lite illa. Tänk om det jag lärt mig är fel? Tänk om, tänk om, tänk om... Eko eko eko... Imorgon ska jag försöka ta en lugn mystur på Elmer. Jag hade velat känna igenom lite mer men jag får nog satsa på att chilla och inte få panik och grejer. Behåll känslan liksom. OMG OMG :eek:

Nu ska jag försöka sova... Jag kommenterar/svarar imorrn (av ovanstående skäl!)

Det var min reaktion på bilderna också, understuckna trakter och lite snett och vint. Bluefish, absolut inget illa ment, vill bara hjälpa! :)

Hon har dåliga vinklar fram, men detta är ju bakhovarna. Jag är långt ifrån nöjd, och tycker dialogen är sisådär så jag vill byta ja. Får höra om den andra i stallet kan klämma in oss.

Och herregud, det är ju på lördag! ;) Klart det kommer gå bra. Om du lärt fel så får du ju hjälp att lära rätt, inte svårare än så!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 731
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 972
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund