Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

*KL*
Fått de nya fendrarna idag, eftersom ena gick sönder sist vi var ute med sadel. Dumt och fastna med knä och fender i hårda saker.
Nu ska ja bara bli barnledig så ja kan komma ut på långturer igen, barbacka långturer är inte min grej.

Ja, jättenöjd! Jag var lite nervös förståss och hittade inte riktigt denna "stolta" känslan som gör att sitsen kommer som ett brev på posten men så kan det ju vara. Nu har jag lite mer att träna på iaf och inspiration/motivation att fortsätta.

En sak som Per L sa var att "whoa" inte hästen om den inte kan sätta sig på arslet som den ska. Då kommer man bara lära den att sätta sig fel för kommandot och självfallet sliter ju det på hästen. Han sa även att att ta fram fötterna som cowboys gör man bara om man inte kan hålla balansen med mage och rygg ;) Får ni möjlighet att träna för Per så kör hårt, tveka inte (det har kostat mig plats på de kommande två clinicarna :cry:)!

HM. Jag har tappat bort sladden till min mobil men har lite från pappas...

Låter som att det var lyckat! Älskar när man får en boost för inspirationen, det är just det som är så kul!
Jag är ju inte så insatt egentligen, och gör ju inga sliding stops än så länge :p Men jag får lära mig att ta fram fötterna när jag ska rygga hästen. Då backar han direkt, oftast :p Kanske är olika hur man lär hästarna. Eller var det bara när man stoppar som han menar att man inte ska ta fram fötterna?

*KL*
Fått de nya fendrarna idag, eftersom ena gick sönder sist vi var ute med sadel. Dumt och fastna med knä och fender i hårda saker.
Nu ska ja bara bli barnledig så ja kan komma ut på långturer igen, barbacka långturer är inte min grej.

Skönt att få sadeln hel igen :D Nu hoppas vi bara på att isen försvinner så att vägarna blir ridvänliga igen!

Låter som att det var lyckat! Älskar när man får en boost för inspirationen, det är just det som är så kul!
Jag är ju inte så insatt egentligen, och gör ju inga sliding stops än så länge :p Men jag får lära mig att ta fram fötterna när jag ska rygga hästen. Då backar han direkt, oftast :p Kanske är olika hur man lär hästarna. Eller var det bara när man stoppar som han menar att man inte ska ta fram fötterna?

Det är ju som allting annat olika träningsfilosofier. Jag är också lärd att ta fram fossingarna så låååångt som möööjliiigt och ändå trycka med benen för att få lite action, väldigt svårt har jag känt. Detta nya känns mycket bättre, jag vill ju gärna sitta kvar där jag sitter.

KL.
En fråga som kom upp innan jag somnade var, vad är och hur kan man urskilja ett "spur stop"?

Ja vi har is just på gårdsplan, annars är de mesta av grusvägarna isfria. Så är ju de första 50 meterna som är läskiga.

Det är ju som allting annat olika träningsfilosofier. Jag är också lärd att ta fram fossingarna så låååångt som möööjliiigt och ändå trycka med benen för att få lite action, väldigt svårt har jag känt. Detta nya känns mycket bättre, jag vill ju gärna sitta kvar där jag sitter.

Jo precis, så är jag också lärd, fram med fötterna och trycka på lite om det går segt. Men har jag ryggat ett par gånger så fattar han och går bakåt direkt bara jag för fram fötterna.

En fråga som kom upp innan jag somnade var, vad är och hur kan man urskilja ett "spur stop"?

Pratade ni om det på clinicen? Jag har hört lite diskussioner om det på senaste tiden, en bekant var nere i Tyskland och köpte en quarter och den tränaren hade använt sig av det, som jag förstod det. Jag vet inte om min bekanta hade uppfattat tränaren rätt, eller om jag har uppfattat diskussionen rätt, men det verkar handla om att hästen ska stanna när benen läggs på. Vilket för mig verkar jättekonstigt.
Någon som har koll på detta får jättegärna förklara! :)

Bra det i alla fall! Här är det is överallt känns det som, pålle är dessutom oskodd så jag vågar mig inte ut.

Nä, jag kom ju på frågan lite sent... Får hoppas Eva, Bew eller Tender kommer in och räddar oss (igen!) :D

Nu har jag fått upp en en liten film från clinicen... Den är liten pga att det är 33% av allt som blev filmat men är ändå på graciösa 35 minuter ;) Lär er inga dumheter från mig och var SNÄLLA när ni kommenterar, jag har somsagt en jäkla prestationsångest och fråga hellre än ta för givet att jag inte är medveten om saker och ting. Jag måste gå till grannen och dricka kaffe och mysepysa lite, annars hade jag raddat upp alla mina fel direkt ;)

*håller andan och gråter lite* Mitt livs första clinic på bortaplan! (den kommer väl va färdigbearbetad tills vi går och lägger oss med tanke på storleken...)

Nu har jag kollat! :) Ska erkänna att jag inte såg exakt allt :p Men största delen iaf, har egentligen inte tid att sitta på buke just nu, matteboken stirrar surt på mig :angel:

Men jag tyckte det såg fint ut! :laugh: Kul att man kunde höra vad han sa också. Jag tycker du ser ut att rida mjukt och fint, hästen verkar vara lite osäker och inte så stark i kroppen men han ser ut att trivas.
När ni skulle göra ett "samlat stopp", hur var tanken att man skulle utföra det? Att driva in i halten har jag förstås hört talas om, men jag bara funderar eftersom han sa "håll om med benen", men jag är lärd att hästen stannar när man släpper benen så det krockar lite för mig :p

Jättekul med film iaf! Tycker alltid det är lärorikt att titta på när andra rider.

KL

Det blev en tur till ridhuset idag! Fyra hästar totalt. Det började med att alla red lite för sig själva, sen körde vi lite pleasure-träning :) Det var jättekul och lärorikt, bara att kunna fortsätta rida i samma tempo när en häst kommer förbi på insidan, det är inte helt lätt.
Vi gjorde lite olika övningar, bland annat att rida om, eller att en häst skrittade och de andra travade runt den på en volt. Sen gjorde vi en kul grej också som låter lite knäpp men var nyttig! Vi red runt två och två och den som red bakom skulle rida om och sedan rida in framför den andra hästen i långsammare tempo, och den som blev omriden skulle försöka fortsätta rida utan att hästen blev allt för påverkad. Detta var dels för att förbereda sig på att folk faktiskt kan göra så på tävling, och dels för att öva på att kontrollera hästen. För även om det låter konstigt, så kan man inte se till att hästen går in framför en annan häst kan man förmodligen inte heller se till att den håller sig på plats jämte en annan häst.

Mighty skötte sig bra, men han gillade inte riktigt en av de andra hästarna. Det är en buckskin, och av nån anledning gillar han inte dem :p
Men annars gick det bra, han var lite övertänd när vi skulle öka traven och rida om de andra, men i övrigt var han fin. Nu ska jag bara försöka få in lite fler ridtillfällen i kalendern, blir lättare sen när isen försvinner för då är det bara att gå ut på ridbanan. Längtar till våren! :love:

Det flesta är ju "samlat stopp och rygga" Dvs så ska han inte stanna innan han backar, tänk bungyjump! Övningen kommer om jag fattat det rätt bidra till att han sätter sig korrekt i kommande stopp, dvs lätt i framdelen och med höjd rygg!
Så spänn magen, sluta rid med, sitt emot, rulla över på arslet, tyngd rakt ner i stigbyglarna (inte framåt!), plocka lite i handen, dvs rörelse så det inte blir stumt vilket ger hästen en chans att vila i bettet/hänga i bettet och håll om tills hästis ryggar, sätter under sig och ger för bettet. När detta funkar är det bungyjump ;) Skämtåsido, det var en massa finstilt som man bara får om man är där ;)

Jag tyckte han kändes lite på den lata "jag gör inget extra"-sidan och den har kommit fram nu senaste veckan. Fällning kanske? Eller är det bara för att han är tjock för första gången i sitt liv? :angel: Han uppförde sig iaf exemplariskt, jämför med denna filmen för 1½ år sen (räcker att se första minuten....;)) Hur eller hur så är det säkert mitt fel! Nu ska jag åka och köpa spån och mat!

Men hallå! Ni bara rider och har det bra, en annan får stå på snorhala backen och kolla på.

Kul att det går bra för er båda! :D Visste väl att clinicen skulle gå som smort cahs. Jag har alltid svårare med sitsen om jag har publik, då är jag som en punkterad ballong.

kl
Själv står vi mest och njuter av sol och värme i hagen. Lilla grå har börjat mopsa ömsom fjäska för ledarhästen i hagen, så lite uttråkad är hon kanske, men fortsatt ursnäll att ha att göra med. Jag ska försöka jaga rätt på någon som kan komma ut och kolla på min ridning. Träningen i ridhuset krockar med mammas schema då hon jobbar skift. Så vi kan inte delta :( Men min kirurg ska skriva ett friskintyg äntligen så jag får börja övningsköra, alltid något!

Nåja, huvudsaken du förstod som skulle göra övningen :D Jättestor skillnad på filmerna! Ser att ni sadlat om också ;)

Jag passar på att hänga på när de andra ska till ridhuset ;) Kan inte köra hästen själv så jag får vänta tills jag får skjuts.

Tråkigt att ni inte kan vara med på träningen. Kan ni inte åka dit och rida någon annan tid? :)

Jo ridhuset kan man hyra lite när som. Men tränaren bor långt bort och åker bara upp hit de veckor jag inte har någon skjuts. Ev. ska denne börja komma vid fler tillfällen, så vi får se. Men att ha någon på hemmaplan vore himla skönt, och jag vet vem jag ska fråga

Aha. Det var ju synd, hoppas tränaren börjar komma oftare så du får chansen att rida för henne/honom! :)

Hur gammal är hon nu, din pålla?

Hon fyller 3. Så att åka på clinic eller öht åka iväg känns ju lite.. väl. Men det verkar vara det enda alternativet. Det finns verkligen ingen som kan komma ut till oss :( Och jag börjar känna mig lite okordinerad nu

Aha, hade fått för mig att hon skulle fylla 4 i år, då hade jag fel :p Ja clinic kanske är lite mycket, men åka iväg på träning kanske bara är nyttigt? Sen är det klart att det vore guld värt att ha någon i närheten, men det är svårt om det inte finns någon att tillgå... :/

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 778
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 731
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 971
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar