Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

... Som den på sida 1? :rofl::rofl: Kan ju vara en idé faktiskt, om jag klipper bort huvudet? Eller kan den skavas under tro?

Jag har försiktigt, försiktigt börjat sätta igång Ubbe igen. Igår checkade jag av lite och vet vad jag ska lägga krutet på första tiden. Kära lilla Ubbe ville hellre gosa ute i solen :love:

Idag är det Elmers tur. Ska testa ett tränsbett igen och se hur han funkar.

Denna helgen blev lite mer ridning än förra. Var dock hårt och knöligt som sjutton i backen här så det fick bli lite arbete i skritt med Lillen, fortsatte med öppnor, volt, sidvärtsrörelse, flytta fram- och bakdel och han är riktigt mjuk och fin nu, roligt, behöver nästan bara tänka så gör han :)
Ninni har inte blivit mycket med, igår satt jag på henne igen, blev mest att snurra runt och några steg framåt, hoppas min kompis kan komma nästa helg och hjälpa oss lite från marken så vi får lite flyt FRAMÅT, vill inte mana på för mycket från ryggen så hon blir skrämd av misstag så det känns bättre och mer pedagogiskt att hon får de hjälperna från marken som hon är van vid från longeringen :). Idag blev det lite longering och ev ska jag sitta på henne om en stund om jag får tummen ur och hon är på humör.

Vi har också kasst underlag. Kan inte gå längs vägen och är således strandade vid stallet. De har stått flera dagar nu, med ett inslag utav tömkörning. Gjorde det bästa av det idag och flyttade henne för spö samt ryggade. Hon flyttar fint och är väldigt snabb att snappa upp nya saker. Hon fick stå lös på gången och stod riktigt fint på kommando medan jag trasslade med täcket. Blev lite foton också.

Ryggning.
bkt7.jpg

bkt.jpg

bkt2.jpg

kl

Åh jag hatar djur. En hagkompis är och gnager och smakar på prinsesshåret :( Nu är det glest som sjutton nertill och fattas 5 cm längsmed mankammen. Nu överväger jag att antingen klippa den superkort eller stubba. Känns så jäkla trist, jag älskade manen. Men nu ser hon ju för sorglig ut. Vad tycker ni? Envisas med att spara eller kapa?

wpid-imag0251.jpg

Dela på dom,sätt dom i varsin hage så är problemet löst! ;)

Jag är dålig på bilder :angel: Red Ubbe lite idag igen. Det va stor skillnad från i förrgår.

Nu backar han glatt
svänger som en katt.
Kanske blivit lite fet,
dvs är inte Lika Het.

:rofl:

Kunde inte rimma på nått om att han surade ihop fullständigt när han kom på att vi var påväg hemmåt. Det ville han då inte, motorn bara dog, men gick bättre när han fick jogga lite :love: Han har även fått en hink med egna borstar eftersom han annars ser ut som en stickelhårig häst med Elmers vita strån överallt, haha. Plockade så vackert ur en borste, gned den mot golvet, tappade den och tog upp en ny ur hinken. Sen tog han självklart tag i hinken och välte ut allt. Tur att han inte är lättskrämd!

Haha just det. Igårkväll gjorde han vågen med öronen. Ni får använda fantasin där, jag visste inte att jag skulle ha filmat! :love: Gullrumpan!

Låter som dina hästar har börjat fälla ;) Jag har återigen upptäckt nackdelarna med fleecetröja i stallet :p

kl
Blev en sväng till ridhuset idag. Det gick väl...sådär. Hästen var pigg och ville helst racea runt och bocka :p Men stundtals gick det helt okej.

Men. Jag har såna problem med tyglarna! Får ingen styrsel på hur jag ska hålla dem, eller jo, men rider jag en stund så blir det fel igen och så får jag ta om taget i tyglarna. Tror delvis det beror på att jag nog tar lite för mycket i handen så att han krullar ihop sig och vips har jag tre meter tyglar i knät :rofl: Är väl bara att träna tror jag! Attans att det ska vara så svårt att rida :p

Inte möjligt tyvärr, finns ingen möjlighet att dela av hagen. Annars hade jag banne mig gjort det, sålänge hon fick gå med någon.

Låter som dina hästar har börjat fälla ;) Jag har återigen upptäckt nackdelarna med fleecetröja i stallet :p

kl
Blev en sväng till ridhuset idag. Det gick väl...sådär. Hästen var pigg och ville helst racea runt och bocka :p Men stundtals gick det helt okej.

Men. Jag har såna problem med tyglarna! Får ingen styrsel på hur jag ska hålla dem, eller jo, men rider jag en stund så blir det fel igen och så får jag ta om taget i tyglarna. Tror delvis det beror på att jag nog tar lite för mycket i handen så att han krullar ihop sig och vips har jag tre meter tyglar i knät :rofl: Är väl bara att träna tror jag! Attans att det ska vara så svårt att rida :p

Haha, som en redig cowboyhäst då! ;) Skönt att han bättrade sig lite ibland!

Det tar en jäkla tid att få grepp om tyglarna, ibland behöver de ju längas och ibland kortas och helt plötsligt så har jag 15 cm tygelstump på utsidan och resten mellan händerna istället :angel: Är det redigt uppåt väggarna fel så brukar jag stanna och rätta till, jag vill inte råka rycka till i bettet när jag fixar.

Angående tyglar!!! Mina matoljade tyglar är satta på prov nu och är godkända och användbara. De väger en jäkla massa och det märks på Elmer tex, han reagerar mer på dessa lite tyngre än de tunnare och lättare. De blir hala om jag är svettig i handen vilket betyder att Egonson (?) har rätt angående slirigt när det regnar men det finns ju handskar som löser det bekymret. De går iaf att använda och är mörkbruna. Så ytterligare en julklapp är användningsbar!

På tal om tyglar, kom ju ihåg att kolla min olja häromdagen och nu kom jag även ihåg att skriva här ;)

Oljan heter Rapide Leather Soapie, gul och röd burk :)

Den ska jag kika efter idag! Tackar! :D Gör mig klar för att besöka lokala ridsportbutiken just nu. Boots och olja står på listan.

Åååh, Ubbe är sån liten pärla! Idag var han TAGGAD men inte helt koko, jag valde en slinga i skogen där jag visste att jag kunde klättra bort lite av överenergin och sen gå vidare. Två gånger senare var han lätthanterlig igen och vi fortsatte den sista kvarten med halter, lite ryggning. Sista biten så gick han ett par steg, stannade exakt där han skulle och stod stilla tills han fick nästa uppgift. Känns himla lovande detta!

Nu har jag dessutom hittat en kristränare som kanske kan rycka in om jag får problem mellan clinictillfällena, så skönt!

Det är för övrigt precis en vecka kvar tills vi ska iväg på träning. Genrep på fredag, då åker vi iväg ensamma och rider lite i ridhus. Ska prova ett upplägg som jag tror kan funka på själva resan och förberedelserna. Lastträning och åka bortträning. Ska bli kul!

Bra med tränare! Alltid skönt att ha nån som kan titta till en och se så man inte gör alldeles fel :p

Bluefish: Vad roligt att åka iväg på träning! :)

Haha! :D Jag vet faktiskt inte, var ju iväg i måndags men nu blir det kanske ett tag till nästa gång eftersom mitt schema i skolan blir lite mindre luftigt. Hoppas på att vi kan komma iväg på trailträning någon gång, men det beror helt på hästägaren!

Kul att du kommer iväg på träning! Jag fick för mig att du inte kunde lösa det pga chaffis? Åh, du kommer bubbla av lycka efteråt!

Delvis KL.
Ja, tränare är ett gissel... och det finns visst en jäkla massa olika träningsätt, filosofier! Två av tre alternativ dissades och en ny kom upp! Jag hade gärna delat med mig men ni bor ju inte i mina trakter :D

Jag är anmäld till ny clinic 1 April. Tänkte ta Ubbe dagen till ära, årsjubileum då förstår ni!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 777
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 716
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 969
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar