Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Jo hon har varit cool de få gånger vi åkt iväg, men vi får se. Nu är jag anmäld för träning 14e mars. Sen tid, så vi har gott om tid att lasta om komma i ordning. Jag tror hon är tillräckligt stabil för att ta det med ro, men det känns lite taskigt att släpa iväg henne.

Bildhög kommer här. Idag lasttränade vi. Den stressade, okontaktbara ponnyn vid senaste tillfället var som bortblåst. Istället var det en nyfiken liten Fippel som girigt klev upp på rampen och smög in i transporten upprepade gånger. Klev lugnt ut och busade till det när vi vände hem :D

lst11.jpg

lst5.jpg

lst10.jpg

lst9.jpg

Jo precis, så är jag också lärd, fram med fötterna och trycka på lite om det går segt. Men har jag ryggat ett par gånger så fattar han och går bakåt direkt bara jag för fram fötterna.

Pratade ni om det på clinicen? Jag har hört lite diskussioner om det på senaste tiden, en bekant var nere i Tyskland och köpte en quarter och den tränaren hade använt sig av det, som jag förstod det. Jag vet inte om min bekanta hade uppfattat tränaren rätt, eller om jag har uppfattat diskussionen rätt, men det verkar handla om att hästen ska stanna när benen läggs på. Vilket för mig verkar jättekonstigt.
Någon som har koll på detta får jättegärna förklara! :)

Angående spur stop så är det vad det låter, sporrar fu hästen ska den sakta ner/stanna.
För några år sedan var det uppe på tapeten, blev omodernt och har nu kommit tillbaka hit.... jag förstår inte varför man vill rida så? Hästarna lär ju bara bli istadiga och ovilliga tillslut? Inget jag skulle rekomendera iallafall...

Får kolla på videon lite senare, nu blir det till att nanna.

Nej, jag förstår inte heller varför man vill rida så. Känns mycket märkligt.

Bluefish: Kul att det gick så bra att lasta! :laugh:

Kl
Blev lätta ridpass tisdag och onsdag, banan går att rida på lite försiktigt. Har övat mest på att han ska svara för mina hjälper. Skritt, halt, rygga, fram i trav, skritt, trav osv. Samt svänga höger och vänster, ställa inåt och utåt, lite skänkelvinkning mm. Nyttigt för oss båda. Hästägaren kom ner till ridbanan och kollade en liten stund, fick lite tips. Hon sa att det såg bra ut så helt fel ute är jag väl inte :p

Funderar allvarligt på att skaffa en uppsittningspall. Pålle är så stoor och jag drar axeln varje gång jag hoppar upp om jag inte är försiktig :(

Angående spur stop så är det vad det låter, sporrar fu hästen ska den sakta ner/stanna.
För några år sedan var det uppe på tapeten, blev omodernt och har nu kommit tillbaka hit.... jag förstår inte varför man vill rida så? Hästarna lär ju bara bli istadiga och ovilliga tillslut? Inget jag skulle rekomendera iallafall...

Får kolla på videon lite senare, nu blir det till att nanna.

Ja men precis... Jag har ingen lust att bli lurad eller upptäcka efter ett antal gånger att "hm... nu börjar det likna nått som jag inte gillar..."

På clinicen skrattade de nästan åt en "ung madame" som använde pall för att ta sig upp på hästen. Jag tycker det är ansvarsfullt att använda pall om man inte har styrkan/smidigheten själv att ta sig upp i sadeln utan att hästen ska behöva bredda bakbenen och spjärna emot... Min nya underbara medryttare är lite ringrostig och hon får mer än gärna använda pall tills hennes styrka/smidighet/taktik har bättrat sig.

Åhåjaja. Mer passande tid att ha en medryttare fanns ju inte... Jag blev himla motiverad i början på veckan men nu känner jag bara "varför ska jag träna så hårt?" Jag citerar mig själv från min relativt inaktiva blogg, jag har inte ord så det räcker.

Tyvärr vet jag inte riktigt vad det är som gör att jag nu sitter här och är missnöjd med dagens pass. Nästan så jag undrar vad jag tränar emot. Jo, visst har jag mål och inspiration, det är inte där skon klämmer. Men om jag har en dålig dag, vart vänder jag mig? Om jag känner "wow! vilken häst", vem berättar jag det för som kan ta oss till nästa steg? Jag har läst blogg och snappat upp mentor. Det bubblar över av kapacitet här i mitt stall men jag kan inte förvalta det. Jag vill också ha en mentor!

Det känns som ju mer jag läser, lyssnar ju svårare är det att hitta en tränare i området som jag kan lita på, att den tränar mig och mina hästar "rätt". Igår kände jag nästan att, nej, jag skiter i western. Min storasyster är hippolog och ridlärare i en klubb i närheten så det är ju ingen tvekan varifrån jag skulle få den utvecklingen jag TÖRSTAR efter.

Men livet är upp och ner. Jag har beslutat att fortsätta jobba på det jag fick från clinicen, det kan ju inte bli sämre, och Ubbe är inne på sin 5e vecka av vila och det kan han gott och väl få fortsätta med. Känns som att jag skrev en novell nu, jag hoppas ni står ut!

Lalalala, jag har helt enkelt kommit på varför jag känner mig sådär blöhöig i hjärtat, min tid i månaden helt enkelt :angel:

Tog en liten promenix med Ubbe som var väldigt mysig. Fick för mig att hans rumpa hade skjutit i höjden men han hade bara ställt sig som en giraffe fram för att komma åt maten i boxen lite bättre :D

Sådär kan jag känna också, åtminstone det om att byta för att man inte kommer någonvart. Tränar som bekant inte så vansinnigt mycket :p Det vore så enkelt att börja hoppa igen, det kan jag ju och är tom lite bra på. Men nää, det finns ju skäl till att man tröttnade. Så jag får fortsätta känna mig hemsk och dålig lite till, tills jag lärt mig mer, mycket.

kl
Är det bara vi eller har ni också vårkänsla? :love: Vi har strålande sol snudd på varenda dag nu. +8 igår och +10 idag!

Jag har supermycket vårkänslor här, alla brodd är ur skorna och Ubbe ska få gå utan skor igen nästa vecka :D Det tom blommar här :love:

Lägg av?! :eek: Åååh blommor. Jag ska ta av täckena idag och ta hem och tvätta, så skoj ska jag ha. Kanske går det att promenera litegrann!

På clinicen skrattade de nästan åt en "ung madame" som använde pall för att ta sig upp på hästen. Jag tycker det är ansvarsfullt att använda pall om man inte har styrkan/smidigheten själv att ta sig upp i sadeln utan att hästen ska behöva bredda bakbenen och spjärna emot... Min nya underbara medryttare är lite ringrostig och hon får mer än gärna använda pall tills hennes styrka/smidighet/taktik har bättrat sig.

Jag brukar inte ha några problem att komma upp på hästar, även stora sådana. Men Mighty har jag jättesvårt med! Kan det bero på westernsadeln, tro? Eller ska jag bara erkänna att jag inte är lika smidig längre? :o :angel:

Lalalala, jag har helt enkelt kommit på varför jag känner mig sådär blöhöig i hjärtat, min tid i månaden helt enkelt :angel:

Tog en liten promenix med Ubbe som var väldigt mysig.

Haha! :rofl: Sådär är jag också, funderar på varför jag är så upp och ner i humöret och motivationen, sen kommer jag på det... "ahh juuuust deeet..." :p

Mysigt med promenad!

Är det bara vi eller har ni också vårkänsla? :love: Vi har strålande sol snudd på varenda dag nu. +8 igår och +10 idag!

Våren! :love: Min favoritårstid! Den enda årstiden man aldrig tröttnar på.

kl
Tydligen skulle trail-träningarna börja idag, men det blev så kort varsel så vi åkte inte iväg. Förhoppningsvis kan vi komma iväg nästa gång, det gäller ju att hästägaren har tid också :)

kl

Åh jag hatar djur. En hagkompis är och gnager och smakar på prinsesshåret :( Nu är det glest som sjutton nertill och fattas 5 cm längsmed mankammen. Nu överväger jag att antingen klippa den superkort eller stubba. Känns så jäkla trist, jag älskade manen. Men nu ser hon ju för sorglig ut. Vad tycker ni? Envisas med att spara eller kapa?

wpid-imag0251.jpg

Nu när manen ändå inte är i bästa skick kan du kanske testa och se om det finns något håruppsättning som klarar illbattingar till hästkompisar? Typ flätor, inbakad fläta eller liknande? Så du kan låta manen vara så det andra kan växa ut och ikapp utan att det blir mer missöden...

Jag flätar den upptill nu, ändå rasar det stora tussar av den. Han är vid roten och gnager, varför det är ett stort glapp där :(

Men så onödigt tråkigt:(
Det finns inget inget man kan smörja längst med mankammen som smakar illa men inte kletar? Eller kanske någon tajtare "huva" att ha över halsen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 778
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 731
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 971
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar