Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Ja jag vill ju också att det ska se bra ut, och det gör det ju inte.. :( Tack för lite mer konkreta synvinklar!

Hon har dåliga vinklar fram, men detta är ju bakhovarna. Jag är långt ifrån nöjd, och tycker dialogen är sisådär så jag vill byta ja. Får höra om den andra i stallet kan klämma in oss.

Och herregud, det är ju på lördag! ;) Klart det kommer gå bra. Om du lärt fel så får du ju hjälp att lära rätt, inte svårare än så!

Ja, gör det. Lilla Fippel är kanske som Elmer, lite platt i sulan, tunna väggar och flyter lätt ut. Jag har testat andra hovslagare till honom men min hovis är den enda i trakten som kan slå på den större storleken på skor och på så vis behålla traktväggarna i bra skick (självklart kostar han 200-400kr mer :grin:).

Det va bra sagt, det hjälpte lite! Jag ska börja med mitt mantra om att prestationsångest har man när man kan, i det man kan och inte över det man inte kan och aldrig tidigare gjort. Prestationsångest :cry: :cry:

Nu ska jag pussa pållar och släppa ut dem i hagen. Det blir kanske lite bild och filmer senare när jag kommit in igen.

Det kommer gå bra! :) Jag kan också få prestationsångest, tror att alla förväntar sig att jag ska vara superduktig fast jag knappt har tränat osv.

Dessutom, på träning ska man lära sig, inte visa upp sig! ;) Det kommer gå bra! :)

Delvis kl.

Tack så mycket för allt stöd hörrni ni! Det är värdefullt! Jag lyckades faktiskt tagga ner så pass att jag hade en helt underbar liten stund med Elmerpelmer.

*KL*
Gjort vårstädning av hästarna och börjat behandla Islandshästen mot eksemet.
Tog en promenad med Sälga och hitta gubben och sonen efter vägen, Skrutt var trött så jag hoppa upp på Sälga via ett arbetsbord (vig som ett spett) Och gubben slängde upp skrutt framför. Så fick hon bära oss hem. Hon går jätteförsiktigt när sonen sitter på. Och parkera perfekt intill vårat fikabord hemma så jag kunde lyfta av sonen. Är så glad att jag har två bombsäkra hästar äntligen.

Om en hovslagare gjorde så på min häst och dessutom ville ha betalt för det så skulle jag bli skogstokig.

Hästen har understucken trakt och kapad tå. Utfluten och hur den ser ut under kan man bara gissa men förmodligen kan man skära bort en dubbelsula.

Skulle Hovisen föreställa utbildad?

mvh Eva

Jo jag tycker att den flutit ut och ändrat form. Så jag får se mig om efter ännu en ny. Ja, denne är utbildad. Men skor i första hand.

Det är jobbigt när det inte funkar med hovis!
En utbildad hovslagare ska ju även kunna verka barfotahovar korrekt. Om de fått ordentlig utbildning är det bara slarv tycker jag om de verkar fel.

Kl

Hur har ni det med underlaget på ridbanan så här års? Just när det fryser och smälter om vart annat... Är det bara snö så är det ju lugnt!
Hade tur idag att det har varit varmt under natten och smält, då gick det att rida försiktigt. Igår var det ju isgata! :crazy:

Har ingen ridbana. Men alla ridvägar är snorhala, så blir ingen ridning för hon är som bambi på hal is fast hon har isbrodd. :cry:

Det är helt ok, särskilt när den är sladdad. Men idag vettesjutton, +8 grader i solen nu. Kanske börjar bli slask av det hela.

Har ingen ridbana. Men alla ridvägar är snorhala, så blir ingen ridning för hon är som bambi på hal is fast hon har isbrodd. :cry:

Usch ja det är jobbigt :( Får hoppas att isen smälter undan snart nu då :)

Det är helt ok, särskilt när den är sladdad. Men idag vettesjutton, +8 grader i solen nu. Kanske börjar bli slask av det hela.

Våran var helt ok idag med +10 i solen, men den sladdas å andra sidan inte, eller plogas för den delen, så det var ju snö under vilket gjorde att det gick att rida litegrann iaf. Blev mest skritt vilket M tyckte var skittrist :p

Ja det är inte lätt på vintern om man har en räserhäst.

Vi tömkörde ut igår istället, bättre underlag längs vägarna. Blev både skritt och trav i strålande solsken. Jag svettades som bara den, blev verkligen tvungen att ta av båda hjälm, vantar och jacka. Sjukt dålig dag för underställ :p Fäste om tömmarna efter första busigaste biten och satte dem i bettet. Hon blev inte fegare för det, men tuggade en hel del till en början. I övrigt fattade hon precis vad jag ville och var mycket smidigare att styra. Flytta en hand mot magen och hon ställde sig kanon och gick åt rätt håll!
tm.jpg

Haha men herregud.. Vilken skitrynkig hals hon fick där

Senast ändrad:

Då hade jag utan tvekan slängt undan sidepullet och använt bett om det blev en såpass positiv förändring :idea:

KL.
Igår ringde den en tjej och glad, eld och lågor. Så hon fick komma ut och hälsa på och provrida och kontentan är att jag troligtvis har en supermysig medryttare! Elmer var jättenöjd med sin ryttare och jag verkligen älskar att se honom röra sig med en annan ryttare, han är trevlig att se på när han jobbar genom kroppen. Jag har fler goda nyheter ;) I nya Börjes-katalogen finns det ett tränsbett på westernavdelningen som verkligen påminner/ser ut som mundelen på Elmers stång, har jag tur så finns det på GHS så grannen kan köpa med det hem.

Jag är lagom nervös inför imorgon i alla fall. Hanterbart.

Vad kul, hoppas det funkar med medryttaren! :) Håller tummarna för dig på clinicen också ;)

Kl
Idag blev det ridning på ängen! Kul, tyckte både jag och hästen. Han var betydligt mer piggelin än igår, men det var kontrollerbart. Känns som att jag har förstått hur jag ska hantera det när han ökar tempot eller nåt annat, låter kanske simpelt men det känns som att det har gått upp ett ljus. :)
Fick höra att det kanske ska organiseras trailträningar häromkring framöver. Hoppas det blir av, vore jättekul!

Hon är ju inte besvärlig alls på sidepullet, men jag ska börja använda det i tömkörningen! Men variera huvudlag på tandvets inrådan. Men just nu är det hemskt lugnt. Har inte hänt mycket sedan tömkörningen ute. Transporten vi skulle lastträna med är knyckt över helgen. Så hon går i hagen och äter sig rund hela dagarna.'

Och cahs, hur har det gått? ;)

Jag är så trött så trött nu! Igår va det ännu värre!

Jag har under natten dragit lite slutsatser och 1, jag trivs med Per L och vill ha möjlighet att träna mer för honom. 2, min andra, första tränare, har gjort ett bra jobb men det är kanske lite brister i grundridningen (:grin:). En blandning av dessa två lär bli bra!

Jag har varit lite orolig för hur sadeln ligger med enligt Per L ska jag testa en annan padd innan jag byter sadel. Skönt!

Jag återkommer med eventuella filmer osv osv. En bild från uppvärmningen (på en tjockis!) får ni samt en efter passen.

431344_10150633353068958_548813957_9009138_1630864413_n.jpg

418349_10150634260743958_548813957_9013012_1818680942_n.jpg

PS. Nu har han ju klarat vintern utan att falla ur i muskler så nu ska han slimmas ;)

Jag fick möjlighet att prata med Per om min sadel och att det ruggar bak, hans tips var att köpa en ny padd (ESP) och sen fortsätta. Han menade på att Elmer kommer muskla om sig mer efter att jag bytt padd så det är inte aktuellt med sadelbyte (ännu...)

Däremot kostar den ca 1900kr och jag har inte de pengarna. Weaver har en padd för under 1000lappen som är konturskuren men är det tillräckligt? Synd att lägga ut de pengarna på en padd som inte är "rätt". Ju mer man vet desto värre är det ;)

Låter ju positivt! :) Så du är nöjd med clinicen? Film vill vi gärna se! :D

kl

Snyft, det går inte att rida idag, isgata överallt... :cry: Förhoppningsvis blir det en tur till ridhuset imorgon.

Ja, jättenöjd! Jag var lite nervös förståss och hittade inte riktigt denna "stolta" känslan som gör att sitsen kommer som ett brev på posten men så kan det ju vara. Nu har jag lite mer att träna på iaf och inspiration/motivation att fortsätta.

En sak som Per L sa var att "whoa" inte hästen om den inte kan sätta sig på arslet som den ska. Då kommer man bara lära den att sätta sig fel för kommandot och självfallet sliter ju det på hästen. Han sa även att att ta fram fötterna som cowboys gör man bara om man inte kan hålla balansen med mage och rygg ;) Får ni möjlighet att träna för Per så kör hårt, tveka inte (det har kostat mig plats på de kommande två clinicarna :cry:)!

HM. Jag har tappat bort sladden till min mobil men har lite från pappas...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 731
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 972
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30