Vi Newbies

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vi Newbies

Haha! :D Ser säkert jättesnyggt ut ;)

Men det behövs ju! Det blir så himla svårt om man inte fattar vad den andra pratar om :p

Underbart att du dök in igen! Kul att du är igång och att andra passet gick mycket bättre än "där du slutade". Grattis? :D

KL.

Jag tycker att det är himla bra att det har lugnat sig i tråden nu. Jag tänker inte blanda mig i diskussionerna förren jag har nått som måste sägas vilket inte är så himla mycket.

Jag har iaf ridit Elmerpelmer idag och han är ju för go! Jag längtar till clinicen den 25e :D. Imorrn blir det att rida 175cm häst :crazy::eek::cry: hahaha, en speciell dam! :d

Underbart att du dök in igen! Kul att du är igång och att andra passet gick mycket bättre än "där du slutade". Grattis? :D

Tackar! :laugh: Ja jag känner mig riktigt taggad nu och ska försöka rida ett par gånger i veckan här framöver så jag får lite ordning på grejerna :)

Vad är det för clinic du ska på? :)

Men hallå, då pratar vi ju om PRECIS SAMMA SAK!

Att hon hellre sätter sig på arshlet än att ge till bettet och fortsätta trampa på är i westernvärlden lika med att hon går emot.

Ja, vi börjar i en annan ände och vi uttrycker oss annorlunda.

Och eftersom man börjar i en annan ände om man vill ha en uttalad westernhäst så löser man följdaktligen problemen annorlunda än du har valt att göra. För att slippa problem längre fram.

Övriga i tråden, det är faktiskt inte fråga om att bråka eller vilja förstöra er tråd. Men jag har hållit på med detta så länge och jag är ganska trött på alla fördomar som existerar om western pga okunskap.
De flesta tror att de kan smacka på litet westernutrustning, skogsrida litet, så håller man på med litet repviftning och så rider man på lång tygel och de flesta har noll koll.. halleluja...
Det är faktiskt verkligen inte så. Att rida western kräver vanligen många gånger betydligt lydigare och välskolade hästar än vad de flesta tror och det är otroligt mkt jobb för att få dem dit.
De som har haft förmånen att provrida en korrekt tränad westernhäst brukar bli :love: och känna att woww så här vill jag ha det när jag rider!

Frid,

Eva

Det var någon annan som nämnde " dragig " i samband med uttrycket, så jag antog att det var som det lät, att min häst drog emot framåt när jag tog i tygeln och vägrade ge efter.

kl
Min har fått vila idag, och fula fötter har hon igen :( Det hjälper inte med vanlig bakteriedödande rengöring utan måste till med något värre. Hon står imorgon igen, själv ska jag ägna mig åt lädervård.

Haha när det gäller mig så anta inte, fråga hellre. Jag förklarar gärna hur jag menar men kan låta ganska hård eftersom jag är ganska rakt på.
Vad har hon för problem med fötterna? Röta eller?

mvh Eva

Ja, bärrandsröta. Hovslagaren åtgjärdade och skar bort angripet horn och sedan dess har jag hållit efter. Men nu börjar det visa sig lite bak också.

Och bara för att belysa min återkomst till tråden :angel: så kommer en liten bildbomb! Det var underbart väder idag! Tyvärr bara bilder på hästen, det är så rackarns ont om fotografer på det här stället! Snart kommer ni väl tro att jag bara står och håller i hästen och aldrig rider :rofl:

IMG_0139.jpg

IMG_0138.jpg

IMG_0137.jpg

IMG_0136.jpg

IMG_0135.jpg

Det är ju ganska vanligt på unga hästar och växer bort sedan när de blir äldre.

Jag brukar köpa Kopparsulfat på 750 gr förpackning på färgaffären eller byggmarknaden under hundralappen. Det är blå kristaller som man kan blanda med liiiiiite liiiiite vatten och gucka i hovarna.
Vääääldigt mkt billigare än trushbuster och liknande, dödar dessutom allt!

Har du redan fått mindre håligheter som man inte vill verka upp så i med gegga och på med lindrev sen tjära uppepå.
En del använder bomull men lindrev packar och sitter kvar bättre.

mvh Eva

Haha, jag läste lite slarvigt och trodde du menade att man skulle ha kopparsulfaten i munnen på hästen om den hade bettbekymmer! Nej nu pratar hon skit tänkte jag och var nära att tända till. Sen läste jag resten av inlägget :angel:

Iih jag är nervös! Ska träna med laget imorgon, hur ska detta gå? :D

zassoo: Vilken jättefin häst du har! Härligt uttryck :)

Jag har ridit Lillen varje dag sen i onsdags, lyxigt att kunna vara hemma ås mycket denna veckan. Nu börjar han bli riktigt mjuk och fin, börjar bära upp sig jättebra på volten utan att tappa in bogarna och börjar bli jättefin att flytta framdel och bakdel och flytta i sidled.

"Ridit" Ninni några dagar i rad nu också, äntligen börjar hon förstå att hon ska gå framåt, idag gick hon flera steg - tjohoo :) Hon flyttar rumpan jättefint för skänkeln och gick att flytta henne lite grann i framdelen också. Backa går också bra och böja huvudet åt varje håll och styra. Det är mest framåt som behöver lossna just nu men det blir bättre varje dag.

Lite suddiga bilder idag (kameran var felinställd) men här kommer dom iaf:

18feba.jpg

18febb.jpg

18febc.jpg

18febd.jpg

Lindrev vet jag inte vad det är, men har hört mycket bra kring kopparsulfat så skickar iväg mamma att handla åt mig imorgon! Ska man mojsa på dagligen eller då och då? Det är ju inte särskilt miljövänligt och giftigt om jag inte missminner mig.

Kul att det går framåt! Fräckt att Ninni är skäck också, det har inte jag sett. Trodde hon var flugskimmel. Jag vill också ha en skäck ju. Både du och Zassoo har en :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 780
Senast: Imna
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 731
Senast: qitis
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 974
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 052
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?